Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Біологічна роль жирів. Мило, його мийна дія. СМЗ. 11 клас. Рівень стандарту

В. С. Шевчик, учитель біології та хімії Холмінської ЗОШ, Корюківський р-н, Чернігівська обл.


Урок має забезпечити вдосконалення навичок писати рівняння хімічних реакцій, виконувати хімічні експерименти. Презентації до уроку дадуть можливість старшокласникам уявити й побачити, якими різноманітними бувають синтетичні мийні засоби й мило, як їх використовують у повсякденному житті, спростують думку про шкідливість жирів і доведуть, що жири дуже корисні для організму. Завдяки цьому уроку учні навчаться правильно вибирати синтетичні мийні засоби, мило, продукти харчування, щоб це не зашкодило їхньому здоров’ю й навколишньому середовищу.

 

Цілі: розширити й поглибити знання учнів про біологічну роль жирів; з’ясувати, в чому полягає мийна дія мила, які суміші називають мийними засобами, який їхній склад і властивості, чим вони відрізняються за своєю мийною дією від мила; розкрити значення мила й синтетичних мийних засобів у житті людини; закріпити вміння писати рівняння хімічних реакцій, проводити досліди з речовинами, аналізувати й робити висновки про користь або шкоду використання жирів, мила й синтетичних мийних засобів для власного здоров’я й навколишнього середовища в цілому.
 
Обладнання: зразки різних видів мила й синтетичних мийних засобів, хімічні стакани, вода.
 
Методи роботи: проблемна ситуація, індивідуальна творча робота, хімічний експеримент, мозковий штурм.
 
Тип уроку: урок-конференція.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний етап
 
Учні заздалегідь вибирають об’єкт досліджень і форму представлення результатів роботи, працюють індивідуально або групами.
 
 
ІІ. Актуалізація опорних знань
 
Вступне слово вчителя про мету й завдання уроку-конференції.
 
  • Проблемна ситуація
Розмова двох дівчаток-восьмикласниць. Перша учениця каже: «Я дізналася, що якщо не вживати жирів, то тоді не буде зайвої ваги». Друга продовжила: «Так, краще жирів узагалі не вживати, бо від них тільки шкода».
 
Учитель. Скажіть, будь ласка, в чому основна помилка цих учениць. Що вам відомо про значення жирів і чи вони дійсно шкідливі, через що їх не потрібно вживати? 
(Обговорення ситуації)
 
Сьогодні ми з допомогою наших дослідників спростуємо ще не одну помилкову думку, яка стосується жирів, і ви по-іншому будете ставитися до цих речовин.
 
Перед вами виступлять учні, які досліджували не відомі вам властивості жирів.
 
Перший учень підготував повідомлення «Здорове харчування, або Вся правда про жири в продуктах харчування». (Виступ учня)
 
Другий учень підготував презентацію «Біологічна роль жирів». (Виступ учня)
 
Коли ми з вами вивчали жири, то ознайомилися з милами. Що це за сполуки? Як їх одержують? Напишіть рівняння реакції. Назвіть сполуки.
 
Сьогодні ви побачите й почуєте про сполуки, які називають милом:

Чим раніше мили тіло наші пращури й чим прали одяг?

Які бувають сорти й види мила?

Як виробляють мило?

Чому мило милить?

 
Отримати відповіді на ці та інші запитання вам допоможе група дослідників:
 
1-й учень — повідомлення «Історія миловаріння».
2-й учень — «Подорож за милом різними країнами світу».
3-й учень — презентація «Мило».
4-й учень — повідомлення «Як і чому мило видаляє бруд?».
5-й учень — демонстрація досліду «Як мило милить у твердій і м’якій воді».
 
З розвитком цивілізації та поширеним використанням мила постала потреба у створенні нових миючих засобів, які б задовольняли зростаючі вимоги видаляли різноманітні забруднення в жорсткій воді й за низьких температур. Так з’явилися синтетичні миючі засоби.
 
Зараз від першого доповідача ви прослухаєте коротенький історичний екскурс про винахід СМЗ у різних країнах світу. (Доповідь учня)
 
Які є види синтетичних мийних засобів, який вони мають склад і властивості? Про це ви дізнаєтеся, переглянувши презентацію «Синтетичні миючі засоби». (Перегляд презентації)
 
Зрозуміти, чим відрізняється мийна дія мила і СМЗ, вам допоможе демонстрація досліду «Порівняння властивостей мила й синтетичного мийного засобу». (Дослід)
 
Ми так звикли використовувати синтетичні мийні засоби, що вже не уявляємо наше життя без них. «Чистота — запорука здоров’ю!» — це гасло відоме багатьом із нас із далеких часів дитинства, але не всі замислюються над тим, у який спосіб вона досягається. Про це ви дізнаєтеся, прослухавши повідомлення «Темні сторони синтетичних миючих засобів» і «Що знають українці про загрози СМЗ». (Доповіді учнів)
 
Сьогодні ми прослухали й побачили цікаву інформацію про жири, мило, синтетичні мийні засоби. Маю надію, що вона допоможе вам у дорослому житті.
 
Ви будете знати, що корисно і шкідливо для вашого здоров’я, а його, як ви знаєте, треба берегти змолоду.
 
 
III. Підбиття підсу мків, виставлення оцінок
 
 
IV. Домашнє завдання
 
Вивчити параграф підручника.
Dounload PDF

Відгуки читачів