Вчіть учнів ставити питання — отримаєте інструмент навчання

Варен Берґер, Доктор Річард Курвін, Джорджія К . М атіс


Звичайнісіньке питання можна порівняти з незамінним інструментом: воно подібне до лопати, яка допомагає нам відкопати істину, або до ліхтаря, який освітлює навколишній морок. Питання допомагають нам дізнаватися про нове, досліджувати невідоме і призвичаюватися до змін.

 

Це робить здатність запитувати найкрутішою «примочкою» в сучасному світі, де зміни безперервні, а невідомого так багато. Але ж ми зовсім не цінуємо можливість ставити питання. Переважно як у роботі, так і в навчанні цінують лише відповіді — тим часом як із самими питаннями ми в кращому випадку примиряємося або ж відверто дратуємося.
 
Звісно, сказати, що такий стан речей необхідно змінювати, значно простіше, аніж зробити це. Працюючи в системі освіти, що повністю базується на відповідях, та існуючи в культурі, де поставлене питання можуть уважати навіть ознакою слабкості, вчителі, однак, повинні прокладати нові шляхи, створюючи сприятливі умови для запитування. Тож пропонуємо деякі поради щодо того, як заохочувати постановку питань. Сподіваємося, що з їхньою допомогою діти опанують (можливо, і ви також) це неоціненне мистецтво — правильну постановку запитань.
 
 
Як заохотити учнів ставити питання?
 
1. Це має бути безпечно
 
Іноді поставити питання — це немов зробити крок у страхітливу порожнечу. Це також визнання перед усім світом (і, що значно гірше, перед однокласникам), що ти не знаєш відповіді. А вчитель повинен перевернути все з ніг на голову, створивши умови, у яких запитання є ознакою сили; де їм радіють і сподіваються їх почути якомога більше. Інститут правильних питань, Right Question Institute, некомерційна група, яка проводить навчання, прищеплюючи навички ставити питання, пропонує вчителям проводити групові вправи, присвячені винятково формулюванню питань (не відповідей!) — з певними чіткими правилами:
  • питання, поставлені учнями, не можна оцінювати чи виправляти;
  • всі питання слід записувати;
  • ставитися до питань слід з повагою.
 
Є багато вправ такого типу. Наприклад, «10 на 10» — вправа, під час якої дітям пропонують поставити 10 важливих питань на задану тему протягом 10 хвилин. Але найголовніше — виділити «безпечне місце» та «безпечний час», щоб усі учні мали змогу вільно «прокачувати» вміння ставити питання.
 
 
2. Це має бути «круто»
 
Ставити питання не так уже й легко. Серед дітей крутим уважають усе знати — а якщо чогось не знаєш, то це лише тому, що воно тобі й не треба.
 
А от як допомогти учням зрозуміти, що люди, які ставлять питання, — найкрутіші люди у світі? Адже саме цікаві «чомучки» — автори більшості крутезних гаджетів, таких популярних серед молоді. Вони створюють неперевершені шедеври музики, кіно, мистецтва. Вони — дослідники, авантюристи, повстанці, що рухають світ уперед, а самі біжать поперед нього. Хіба ж це не круто?
 
 
3. Це має бути весело
 
Частина привабливості вправ «Постав питання» криється в тому, що тут завжди присутній елемент гри. Наприклад: «Чи зможете ви перетворити цю відповідь/твердження на питання? Чи можете ви поставити питання до питання, а відповісти знову питанням?» Є безліч способів додати елемент гри до відпрацювання вміння запитувати.
 
А ось приклад, запозичений зі світу бізнесу. Деякі компанії використовують практику, що називають «5 чому». Згідно з нею, потрібно запитувати себе «Чому…?» стільки разів, скільки знадобиться, щоб побачити справжній корінь проблеми. Навряд чи можна знайти щось більш природне для дітей, ніж без упину запитувати «Чому?», тож чому б не дозволити їм використовувати цей вроджений дар для вирішення поставленого вчителем завдання? Незалежно від вашого підходу дозвольте дітям використовувати власну фантазію та вроджені навички ставити запитання так, щоб потреба запитувати стала не перешкодою, а шляхом до вирішення насправді важливих проблем.
 
 
4. Це має бути винагороджено
 
Очевидно, слід хвалити й відзначати за всі поставлені питання — і не тільки точні, очікувані, поставлені за темою, але й за більш широкі, розмиті, а часом і неординарні (якщо подумати, можна зрозуміти, що, здавалося б, «божевільні питання» іноді спричиняють найбільші прориви).
 
Допоможіть учням знайти шлях від питання до бажаного результату. Влучне питання може стати початком тривалого проекту, доповіді, певного оригінального витвору. Головне — показати готовність витратити час та сили на вирішення питання: не просто «загуглити», а підходити до нього з усіх боків, звертатися по допомогу й поступово, крок за кроком, наближатися до відповіді. Саме таке питання і такий пошук відповіді можуть, зрештою, привести до очікуваної нагороди.
 
 
5. Це має тривати
 
Якщо ваша мета — виховати здатність ставити питання, яка залишиться з учнем протягом усього життя, то головне ваше завдання — зробити питання звичкою, частиною способу мислення. Ден Ротштейн говорить, що важливо ввести метакогнітивний етап у вправи з постановки питань: запропонуйте дітям подумати про те, як вони використали вміння запитувати, і сформулювати для себе, що вони дізналися про це вміння. Така вправа дозволить їм «прокласти нові нервові шляхи», які відповідають за питання, і ці нервові шляхи залишаться в них назавжди.
 
Розвинене вміння запитувати змінює також поведінкові звички людини: той, хто часто ставить запитання, звикає спостерігати за повсякденністю «свіжими очима»; такі люди завжди відкриті для найбожевільніших припущень (зокрема, власних), які варто обміркувати; і вони, не вагаючись, ставлять запитання, які іншим можуть здатися наївними.
 
Тож запитайте себе: як я можу заохотити моїх учнів ставити більше запитань? Як прищепити звичку ставити запитання моїм учням? Зрештою звичка відповідати може допомогти їм у школі, а вміння ставити запитання напевне допоможе їм у житті.
 
У розумовій карті, складеній 10-річною дівчинкою, відображено всі питання, які вона змогла поставити собі на початку вивчення теми «Вода». Їй удалося настільки зацікавити саму себе навчанням, що, закінчивши вивчати тему та знайшовши відповіді на всі питання, вона створила власний веб-сайт, присвячений воді. Ось наскільки важливим може стати вміння учня ставити запитання.
 
Уміння ставити питання важливе не лише на уроці, воно є значним для багатьох моментів нашого життя. Власне, воно є вирішальним для всього нашого кругозору та рівня знань. Так уже влаштований наш мозок, що, доки немає питання, йому не потрібні відповіді. Щоби переконатися в цьому, згадайте: чи читали ви хоч раз інструкцію до будь-якого прикладу просто тому, що розуміли, що це корисна інформація, а не шукали відповідь на питання «Як це ввімкнути/вимкнути/полагодити?».
 
І що більш складне, захопливе питання стоїть перед нами — то більш потрібна нам відповідь на нього, то більш самовіддано ми її шукаємо. Отож, найкращий спосіб навчитися добре навчатися — не лише в школі, а й у житті — навчитися ставити перед собою питання. Відповідно, найкращий спосіб навчити — прищепити звичку запитувати.
 
Однак у сучасній освіті цю базову модель навчання ігнорують. Зазвичай на уроках учням пропонують готову інформацію, а вже потім за нею проводять опитування або тестування. Та чи високі успіхи в учнів, яких навчають за цією схемою? Їм занадто складно зрозуміти, систематизувати інформацію та й просто зацікавитися нею, якщо вона не дає відповіді на запитання, яке цікавить учнів.
 
Мотивація для навчання стає значно вищою, коли воно починається з питання, відповідь на яке учні хочуть дізнатися. Таке «установлювальне» питання не лише зацікавлює, але також пояснює те, що хотів би зрозуміти, плентаючись уранці до школи, кожен з учнів: «Навіщо мені потрібно всього цього навчатися?» Поставлені запитання підвищують когнітивну організацію змісту, адже тема уроку з абстрактної розповіді про щось не дуже зрозуміле перетворюється на конкретну відповідь на конкретне питання.
 
Але всього цього неможливо досягнути, просто поставивши на початку уроку запитання, пов’язане з темою. Є певні секрети того, як поставити справді влучне питання, здатне задати настрій на весь урок. Звісно, перш за все, воно має бути пов’язане зі змістом, так, щоб на уроці насправді пролунала відповідь. Питання має відповідати віку, здібностям і досвіду учнів. Крім того, питання має збуджувати як мислення, так і цікавість. Вони повинні бути достатньо переконливими та мотивувальними, щоб учні настільки хотіли дізнатися відповідь, щоб у них навіть не виникало сумнівів — вчитися чи не вчитися.
 
Чи траплялося з вами таке, що ви забували назву пісні або прізвище знайомого та намагалися згадати їх годинами? Це стан, коли ви не можете не думати про це, ви не просто хочете знати відповідь — ви жити не можете без неї. Саме так правильно поставлене на початку уроку питання діє на учнів. Така потреба знайти відповідь змушує їх навчатися старанніше, ніж звичайна цікавість.
 
 
Знайти подібні «гіпнотичні» питання нелегко. Я пропоную записувати всі, які спадуть вам на думку (але їх навряд чи буде більш ніж 5–10 на рік), і після перевірки викреслювати ті, які «не спрацювали». Зрештою, у вас з’явиться ціла колекція подібних питань на всі випадки педагогічного життя (або, принаймні, на більшість тем ваших уроків). Ось приклади деяких подібних запитань, із допомогою яких, за словами вчителів, вдається заохотити учнів натхненно працювати цілий урок.
  • Математика: що спільного між Мартіном Лютером Кінгом та алгеброю? (Відповідь: рівність)
  • Фізика: яка найменша річ, яку вам доводилося тримати в руці? (Обережно: краще не ставити таке питання старшокласникам.)
  • Малювання: якби люди могли бути іншого кольору, ніж вони є, якого кольору вони були б? Чому саме такого кольору? Намалюйте людей цього кольору.
  • Англійська література: якби «Гамлет» був комедійним телесеріалом, то як би ви його назвали?
  • Література: як би ви назвали книгу про своє життя?
  • Географія: чому в Ізраїлі більше родючих ґрунтів, ніж в інших країнах Близького Сходу, які розташовані в тій самій пустелі? (Відповідь: там більше дерев, що утримують вологу)
  • Українська мова: ураховуючи визначення слова «найкращий», скажіть, чи може в людини бути кілька найкращих друзів?
  • Мова: які літери можна виключити з алфавіту, бо звуки, які вони позначають, можна позначити й іншими літерами?
Dounload PDF

Відгуки читачів