Дитячі музичні конкурси як провідна складова естетичного виховання

Г. О. Євенко, А. М. Мартинюк


Починаючи з глибокої давнини, музиканти прагнули до дружнього суперництва в ім’я мистецтва. За трактуванням великого енциклопедичного словника слово «конкурс» (від лат. сoncursus — «збіг», «зіткнення») — змагання з метою виявити з кількості представлених найбільш гідних учасників. Різні епохи закріплювали свої форми змагань. З винаходом і поліпшенням інструментів, з розвитком виконавської майстерності удосконалювалася і конкурсна система.

 

ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРС
 
У Давній Греції на початку VI століття до нашої ери кращих музикантів почали нагороджувати медалями. Найбільші музичні змагання влаштовували в Давньому Римі, де і народилося звання лауреата.
 
Ще 1856 року відомий гітарист Микола Павлович Макаров організував перший міжнародний конкурс, присвячений творам для гітари. Конкурс проходив у Брюсселі.
 
 
«Фестиваль» (від франц. festival, від лат. — festivus — «святковий») — масове святкування, показ (огляд) досягнень музичного мистецтва. 
 
З 1947 року проводять Всесвітні фестивалі молоді і студентів. Особливість конкурсів-фестивалів — широке коло учасників від професіоналів до представників художньої самодіяльності. Конкурси-фестивалі не ставлять перед собою завдання особливого ускладнення програми, проте вимагають від учасників чудової загальної музичної підготовки та високого рівня володіння інструментом.
 
 
СУЧАСНІ КОНКУРСИ
 
У наш час без конкурсів-фестивалів вже не можна уявити музичне життя майже в будьякій країні. Якщо півсторіччя тому існували лічені музичні конкурси, які проходили лише в декількох країнах Європи та США, то нині в багатьох державах різних континентів проводять величезну кількість міжнародних змагань різного масштабу.
 
Нині, як ніколи, потрібні нові шляхи до виховання патріотизму як важливої базової якості особистості. Як відомо, Україна має давню і величну культуру та історію, досвід державницького життя, які виступають потужнім джерелом і міцним підґрунтям виховання дітей і молоді. Патріотичне виховання сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави.
 
Нещодавно в Україні було організовано безліч різноманітних конкурсів: міжнародні, всеукраїнські, відкриті міські, регіональні, обласні та районні. Їхня мета — звернути увагу учасників на:
  • розвиток національної культури;
  • формування художньо-естетичних ідеалів молодої людини, громадянина України;
  • емоційне єднання з культурою свого народу та пізнання національних культур інших країн та
  • культурне збагачення;
  • обмін творчими досягненням і можливістю, установлення музичних контактів між творчими колективами, нові друзі, підтримка талановитої молоді та відкриття нових імен виконавців;
  • професійне удосконалення художніх керівників.
 
 
Привертаючи до себе увагу великої кількості фахівців і долучаючи до музичного мистецтва талановиту молодь, конкурси сприяють розвитку різних музичних жанрів.
 
 
ЯК ЦЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ
 
Кожен конкурс-фестиваль має свої:
  • місце і дати проведення;
  • номінації учасників: інструментальна творчість (соло, малі форми, ансамблі, оркестри), класична, народна, естрадна, джаз;
  • вікові умови;
  • програмні вимоги і хронометраж виступу;
  • склад журі, критерії оцінки, нагородження.
 
Журі оцінює виступи за наступними критеріями: техніка виконання, складність репертуару, артистичність, відповідність репертуару виконавським можливостям і віковій категорії, костюм.
 
Після завершення конкурсів-фестивалів учасники та педагоги мають можливість обговорити з членами журі конкурсні виступи і обмінятися думками. Церемонія нагородження проходить перед початком гала-концерту.
 
Переможців конкурсу нагороджують дипломами I, II, III ступеня, вони стають лауреатами конкурсу, а решту нагороджують дипломами учасника конкурсу. Також за рішенням журі може бути присвоєний єдиний «Гран-прі» конкурсу, а одну з премій можна не присвоювати. Спеціальну премію та призи присуджують за рішенням журі та оргкомітету.
  • Фінансові умови;
  • технічна апаратура;
  • учасники конкурсу-фестивалю.
 
 
КОНКУРСНИЙ ДОСВІД ХАРКІВСЬКОГО ЛІЦЕЮ МИСТЕЦТВ
 
За багаторічне існування Харківської спеціалізованої школи з поглибленим вивченням окремих предметів № 133 «Ліцей мистецтв» було втілено багато творчих проектів, серед них винятковий конкурс «Бієнале» дитячої творчості «Від 5 до 10», не має аналогів. Автор проекту цього конкурсу — засновник нашої школи, заслужений діяч мистецтв України, викладач-методист Савіних Раїса Іванівна. Юні виконавці від 5 до 10 років міста Харкова мали можливість виступати на найкращих сценах міста.
 
Відділ народних інструментів нашої школи започаткував відкритий конкурс юних бандуристів імені Гната Хоткевича, нашого співвітчизника, засновника гри на бандурі, яким пишається не тільки Харківщина, але і весь україномовний світ. Автором проекту конкурсу стала також Савіних Раїса Іванівна. Це змагання стало продовженням професійного конкурсу виконавців, проведеного в Харківському університеті мистецтв ім. І. Котляревського.
 
У нашій школі є багато творчих колективів народного відділу:
  • ансамбль бандуристів (керівник Хоменко І. О.);
  • інструментальний ансамбль «Сонячне коло» (керівник Гайденко І. П.);
  • інструментальний ансамбль «Музична веселка» та «Тріумф» (керівники Євенко Г. О., Мартинюк А. М.);
  • ансамбль баяністів і акордеоністів (керівники Євенко Г. О., Мирошніченко Г. О.);
  • ансамбль «Смайлики» (керівники Євенко Г. О., Степанова Н. С.);
  • ансамбль гітаристів (керівники Гайденко І. П., Дьомин К. Є., Белова Н. І., Мартинюк А. М.)
  • та інші.
 
Інструментальний ансамбль «Музична веселка» (керівники Євенко Г. О. і Мартинюк А. М.) створений у нашій школі понад 10 років тому. Цей ансамбль змішаного складу: скрипка, акордеони, домри, гітари, духові, фортепіано та різноманітні ударні інструменти.
 
За цей період ми отримали чималий досвід як виконавської майстерності, так і участі у випробувальних змаганнях.
 
До складу ансамблю долучаються учні не тільки музичного, але театрального, хореографічного та образотворчого профілів. У репертуарі ансамблю використовують фольклорний матеріал насамперед з того національного середовища, у якому відбувається навчання, та класична, естрадна, інструментальна музика.
 
Ансамбль «Музична веселка» — постійний учасник обласних, міських, всеукраїнських, міжнародних конкурсів (міст України та країн Європи, таких як Угорщина, Польща, Чехія, Німеччина, Словаччина, Франція, Австрія та Італія).
 
Влітку 2015 року ансамбль «Музична веселка» взяв участь у міжнародному конкурсі-фестивалі «Чорноморська перлина» Одеської області в м. Затока, де став лауреатом I ступеню. Учасниками конкурсу були гості з різних куточків нашої славетної України, маленькі та великі шанувальники музичного мистецтва.
 
Більшість дітей їдуть на конкурси в супроводі батьків, які співпрацюють з керівниками, підтримуючи своїх юних виконавців під час репетицій та виступів. Конкурс викликав великий інтерес у слухачів, адже такі зустрічі збагачують та примножують творчі досягнення талановитих музикантів, демонструють різні грані обдарувань його учасників. Цей конкурс-фестиваль — унікальна можливість доторкнутися до святинь національної культури та історії, продемонструвати свої досягнення.
 
Участь у конкурсах — це незабутня подія, яка завжди викликає у виконавців радість спілкування з мистецтвом, надає впевненість у творчих прагненнях та часто стає в пригоді під час вибору майбутньої професії.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
1. Акімова Ю. Баян і баяністи (збірка статей). Випуск 4. — М. : Видавництво «Советский композитор», 1978.
2. Бех І. Програма національно-патріотичного виховання.
3. З досвіду роботи матеріали конференції «Організація ансамблів — творчий путь розвитку учнів ХСШ № 133 «Ліцей мистецтв». — Х., 2013.
4. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (Наказ Міністерства Освіти і науки України від 16.06. 2015 № 641).
5. Кременштейн Б. Педагогика Г. Г. Нейгауза. — М. : Музыка, 1984.
6. Матеріали до конференцій «Сторінки історії мистецького напряму». Харківський ліцей мистецтв № 133. — Х., 2006.
7. Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах (додаток до Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641).
8. Назайкинський Е. О психологии музыкального восприятия. — М., 1972.
9. Рябуха А. П. Національно-патріотична робота в школі. — Педагогічна майстерня. — 2015. — № 9 (57). — С. 11–19.
Dounload PDF

Відгуки читачів