Емма Андієвська «Казка про яян». Я і зовнішній світ, Я та інші люди

Н. В. Римар, учитель української мови та літератури вищої категорії Маківського НВК «ЗОШ І–ІІІ ст. — колегіум»


Мета:

- продовжувати роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка, опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення;

- вдосконалювати вміння виразно читати казки;

- розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, творчу уяву, вміння грамотно висловлювати думку;

- виховувати непримиренність до зла, жорстокості;

- прищеплювати доброту, почуття милосердя, повагу до літніх людей, друзів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці, збірки її творів, репродукції її картин, дидактичний матеріал.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
 
З’ясування емоційної готовності до уроку
 
Інтерактивна вправа «Обмін побажаннями»
Я бажаю тобі…
Діти бажають одне одному того, чого б найбільше хотіли б побажати собі.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
1. Зачитування твору
Учні зачитують написаний твір за казкою-притчею Емми Андієвської «Казка про яян» на тему «Я в країні Яянії».
 
2. Бесіда за запитаннями
  • Де народилася письменниця? (У Донецьку)
  • Куди згодом переїхала сім’я? (До Вишгорода під Києвом)
  • З якого року письменниця мешкає за кордоном? (З 1943 р.)
  • Де вона зараз живе? (У Мюнхені)
  • Яке мистецтво близьке Е. Андієвській? (Мистецтво слова та пензля)
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
— Діти, напишіть на листочках власне ім’я. З чим воно асоціюється? Наприклад, Алінка — малинка. Прочитайте ззаду наперед (акнилам). Що воно могло б позначати і в мові якого народу уживалося б?
— Які почуття виникли у вас під час цієї роботи?
— Ми не випадково розпочали розмову про ім’я, адже дуже цікавим і незвичним є ім’я Яян у казці-притчі Емми Андієвської.
— Поміркуйте, якій людині можна дати ім’я Яян?
— Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з «Казкою про яян» Емми Андієвської.
 
Оголошення теми й мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу
 
— Цікаво, чи всі прочитали казку?
У цьому нам допоможе літературний диктант.
 
 
1. Літературний диктант
 
1. Головний персонаж казки був… (пастушком).
2. Пастушок перестрибував зі скелі на скелю, шукаючи… (козу).
3. Козопас впав у… (провалля).
4. Хлопчина побачив міст із… (вулицями і вежами).
5. У місті було веж… (сім).
6. Серед мешканців міста з пастушком заговорив… (дід).
7. Яяни харчувалися… (своїм я).
8. Яяни не могли вимовити слова… (ти).
9. Щоб вийти з міста, потрібно було… (відкрити браму).
10. Слово, яке потрібно було сказати брамі… (ти).
11. Пастушок посадив діда на… (плече).
12. Коли відкрилася брама, хлопчик відчув за спиною… (мішок, наповнений самоцвітом).
Взаємоперевірка.
 
 
2. Бесіда за текстом
  • Чому пастушок упав у глибочезне провалля? (Посковзнувся, коли перестрибував зі скелі на скелю за козою, що відбилася від решти)
  • Куди потрапив пастушок? (До великого міста)
  • Чим було особливе це місто? (Складалося з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад)
  • До кого звернувся пастушок? (До найближчого чоловіка)
  • Як відповів чоловік? (Навіть не глипнув у його бік)
  • Чому лише тільки дід почув пастушка? (Немощі здолали)
  • А ми завжди чуємо інших? Що нам заважає? А як ви розумієте слова з Біблії: «Стукайте, і вам відчинять».
  • У чому полягає проблема яянів? (Нікого не слухають, бо самі все знають, уміють, і то найкраще)
  • Чи видалася вам казка незвичайною? Якщо так, то в чому її незвичайність?
  • Уявіть себе на місці пастушка. Чи так само ви вчинили б? Якщо ні, то як саме?
  • Якби ви були пастушком, то що зробили б із мішком самоцвітів? (Не забувайте, що ви пастушок Скелястої країни)
  • А що б ви зробили з мішком самоцвітів як людина, що живе в сучасній Україні?
  • Чим особлива ця казка? (Має чітко виражений навчальний характер)
  • Чого нас навчає «Казка про яян»? (Роби добре і не чекай плати, бо вона буде. А якщо щиро робиш, то діамант одержиш. Цей діамант — слово «дякую»)
 
 
3. «Торбинка незнайомих слів».
Словникова робота
  • Кельма — будівельний інструмент, лопатка.
  • Гузир — місце, де зав’язано мішок.
  • Бляшанка — банка із жесті.
  • Опали немощі — напала слабість.
  • Брама — міські ворота.
  • Насельники — мешканці, жителі.
  • Глипнув — глянув.
 
4. Робота в парах
 
Вибіркове читання. Робота з ключовими фразами
 
Завдання: зверніть увагу на ключові фрази та доповніть їх, скориставшись текстом, поясніть зміст.
а) «Кожен яян знає тільки своє «я», і тому запитань іншої людини не чує»;
б) «Ніхто не може догодити яянові, бо тільки він сам усе знає і вміє»;
в) «Усі тут харчуються власним «я», «я» кожного із яян таке невичерпне»
 
 
6. Характеристика образів твору
 
Завдання: охарактеризуйте дійові особи твору (реальні та фантастичні), доповнивши таблицю відповідями.
Персонажі
твору
Ключові
слова
Приклади
з твору
     
 
Яяни — уявні істоти (фантастичні).
1. Яянинові ніхто не може догодити, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще.
2. Усі харчуються власним «я».
 
Старий — один із яянів (реальний, фантастичний).
1. Я — чужинець, справжнім яянином так і не став.
2. Я не пристосований до іншого світу.
 
Пастушок — може бути кожний із нас (реальний).
1. Козопас обійшов майже все місто, але ніхто в його бік навіть не глянув.
2. Садовлячи старого на плечі, пастушок мовив: «Я хочу, аби ти дихнув світлим повітрям за межами веж».
 
Брама — внутрішній світ кожного (уявний — переносне значення).
Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити.
 
 
7. Метод «Мікрофон»
  • Чи зустрічали ви в житті людей, подібних до яянів, що зосереджені лише на собі?
  • Чи є у вас часточка від яяна? (Така часточка є в кожного, але найкращі духовні якості переважають)
  • Який висновок можна зробити з цієї історії? (1. Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе. 2. Добре братство миліше, ніж багатство. 3. Людина без друга, як ліва рука без правої)
  • Як розкрита тема добра у творі? (Тема важливості творення добра людиною без очікування результату. Добро, за Андієвською, є шляхом самореалізації людини)
 
 
IV. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ
 
1. Складання сенканів. Робота за варіантами
 
Орієнтовне виконання
Добро Зло
1. Безкорисливе, щире 1. Убивче, руйнівне
2. Облагороджує, наснажує, збагачує 2. Занапащує, гнобить, убиває
3. Добро треба творити постійно 3. Зло спустошує людську душу
4. Істина 4. Кривда
 
2. Висновки
Запишіть у зошити:
  • 3 речі (факти, поняття, явища), які були новими;
  • 2 — ті, що видалися цікавими, незвичними;
  • 3 — ті, що зможете використати в майбутньому.
 
 
V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
 
Домашнє завдання
Скласти за «Казкою про яян» колаж, ребус. Прочитати казку «Говорюща риба».
Dounload PDF

Відгуки читачів