Омар Хайям — поет і математик. Бінарне заняття гуртка з математики і зарубіжної літератури (9 клас)

О. О. Аюкіна, Н. Б. Башлик, м. П’ятихатки, Дніпропетровська обл.


Мета: удосконалювати вміння учнів розв’язувати рівняння; розвивати логічне мислення, увагу; формувати вміння коментувати дії, які виконують під час розв’язування вправ, правильною математичною мовою; виховувати уважність, культуру мовлення; повторити відомості з теорії літератури; ознайомити учнів з особистістю поета-мудреця Омара Хайяма, увести у світ його поезій; виховувати повагу до художнього слова, логічне та образне мислення; виховувати інтерес до лірики Омара Хайяма.

 

Хід заняття

Заняття проходить у формі діалогів учителя математики, учителя зарубіжної літератури й учнів, які заздалегідь підготували розповіді про Омара Хайяма, вивчили його вірші. 
 
Учитель літератури. Історія зберегла численні імена поетів, математиків, філософів і великих митців. А чи багатьох із них можна назвати поетами-філософами або поетами-математиками? Американець Ралф Уолдо Емерсон, іспанець Мігель де Унамуно, українець Василь Стус… Це поети-філософи. Добре подумавши, можна пригадати ще кілька імен. Саме до цієї плеяди належить і поет, про якого сьогодні йтиме мова.
 
Учитель математики. Це був талановитий математик, астроном, філософ, поет. Його справді можна назвати енциклопедистом того часу. Сьогодні ми ознайомимось із творчістю цієї непересічної особистості, спробуємо доторкнутися до його світу.
 
Ви, напевне, здогадались, що йтиметься про Омара Хайяма.
 
Учень 1. Омар Хайям — видатний перський поет, який був і класиком таджицької літератури, оскільки і перська, і таджицька мови розвивались із середньовікової перської мови — фарсі. Його повне ім’я Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фахт Омар ібн Ібрахім Хайям Нішапурі. Народився він 18 травня 1048 року в місті Нішапурі — одному з головних культурних центрів Давнього Ірану. Дату його народження змогли встановити лише недавно, розшифрувавши його гороскоп (складений самим поетом, який захоплювався ще й астрономією).
 
Роки навчання і мандрувань митця минали у різних містах Харасану і Мавераннахру — Нішапурі, Самарканді, Бухарі, Гераті, Балхі, Ісфахані.
 
 
Хіба у всесвіті найкращий твір — не ми?
В очах у розуму зіниця й зір — не ми?
Це коло всесвіту складається на перстень,
А камінь, що горить ясніше від зір, — це ми.
 
Учень 2. На Близькому Сході Омара Хайяма знали передусім як видатного вченого. Слава про його дивовижні знання поширилася всією Середньою Азією. У віці 25 років Омар Хайям написав свій перший трактат, що уславив його як ученого. 1074 року молодого поета запросили до Ісфахана керувати обсерваторією. 1077 року він закінчив роботу над книгою «Коментарі до складних постулатів книги Евкліда», 1079 року разом зі своїми колегами ввів у дію календар. Омару Хайяму надали чудову нагоду займатися наукою, тож на поезію у нього залишилися лише години відпочинку. Відомо, що поет писав свої вірші на полях наукових праць.
 
Я тільки й знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю: вже сімдесят два роки —
І бачу, що нічого я не знаю.
 
Учитель літератури. Життя і творчість Омара Хайяма — це постійний пошук істини. Та чим ближчою здавалася істина, тим чіткіше він розумів, що вона недосяжна, а всі знання мізерні та бліднуть перед одвічною таємницею створення всесвіту і людини.
 
Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Того, що суджено, боятися не треба,
Боюсь неправедно прожити на землі.
 
Учитель математики. Хайям першим серед математиків створив теорію розв’язання рівнянь до третього степеня включно і навів загальну класифікацію всіх рівнянь у трактаті «Про доведення задач алгебри і алмукабали». Ми з вами пригадаємо види і способи розв’язання рівнянь першого і другого степенів. Хайям у своєму трактаті розглянув шість видів простих рівнянь. Він їх записав словесно, а я вам пропоную перекласти ці твердження мовою математики.
 
1. Число дорівнює кореню (x=a, загальний вигляд: ax=b.)
2. Число дорівнює квадрату (x2=a, загальний вигляд: ax2=b.)
3. Число дорівнює кубу (x3=a, загальний вигляд: ax3=b.)
4. Корінь дорівнює квадрату (x2=x, загальний вигляд: ax2=bx.)
5. Квадрат дорівнює кубу (x2=x3, загальний вигляд: ax2=bx3.)
6. Корінь дорівнює кубу (x=x3, загальний вигляд: ax=bx3.)
 
Як називають такі рівняння?
(Лінійні, неповні квадратні, кубічні, рівняння, що зводяться до квадратних.)
 
Розв’яжіть рівняння:
 
1) 5x=−2;
2) 7x2=14;
3) 8x3=−1;
4) 12x2=9x;
5) 18x2=8x3;
6) 75x=3x3.
 
Учитель літератури. Всесвітню славу твори Омара Хайяма здобули у XIX сторіччі завдяки Едварду Фіцджеральду, англійському літератору, який 1859 року видав книжечку обсягом 24 сторінки з назвою «Рубайят Омара Хайяма», що викликала захоплення віршами Хайяма не лише в Європі, а й в Америці та у країнах Сходу.
 
Оскільки Омар Хайям відпочивав з поезією, то і ми теж відпочинемо з віршами поета. У віршах, а так воно, напевно, було і в житті, ми бачимо його у веселому оточенні друзів, на лоні природи. У нашій уяві постає образ людини, яка втішається навколишнім світом. Ось він сидить у затінку дерев, заглибившись у роботу, а ось уже біля грайливого струмочка вдивляється в бездонні глибини очей красуні…
 
 
Учні (декламують рубаї)
 
Пройшлася по душі розмаєм. Хто ти є?
Прийди до мене знов, благаю! Хто ти є?
Заради Бога… Ні, скоріш – заради серця,
Присядь зі мною, я вгадаю: хто ти є?
***
Господнього письма відрада! Це є ти.
Найвищої краси свічадо! Це є ти.
Нема ніде того, що не було б тобою.
В собі шукай: як десь завада — це є ти.
***
Якщо ти не любов, то хто ж тоді ти є?
І зір у мене твій, і дихання твоє.
Твоя душа мені понад усе дорожча;
Твоє життя найбільшим скарбом постає.
 
Учитель математики. Повернемося до трактату «Про доведення задач алгебри і алмукабали». Омар Хайям говорить, що складні рівняння бувають потрійні і четверні. Перекладемо його твердження мовою математики.
 
Квадрат і корінь дорівнюють числу
(x2+x=a, загальний вигляд: ax2+bx+c=0.)
 
Обговоримо питання:
1) Як називають таке рівняння?
2) Від чого залежить кількість коренів квадратного рівняння?
3) Запишіть формулу для знаходження дискримінанту.
4) Запишіть формулу для обчислення коренів квадратного рівняння.
 
 
Розв’яжіть рівняння:
1) 10x2-9x+2=0;
2) 21x2-2x+3=0;
3) x2-10x+25=0.
 
Учитель літератури. Омар Хайям понад усе цінував у людях чесність, незалежність, гідність, добро, вірність у дружбі. Він поважав право кожної людини на щастя. Поет любив життя, сприймав його у всій повноті.
 
 
Учні (декламують рубаї)
 
Хай кожна мить, що у вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут, — життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
***
Безглуздо мучити себе самого — хай
Малий достаток твій, ти лишку не шукай:
Тим, що од вічності записане тобі,
Будь задоволений, бо це і є твій пай!
***
Ти до зла не хились, а роби лиш добро!
Бо не зло тобі друг, а добро, лиш добро.
Якщо зло і добро тобі в друзі прибились,
Вибирай однозначно — добро, лиш добро!
***
Не годиться вдаватись до лайки й образ,
А люб’язність тримати лише про запас.
Не розумно хвалитись нажитим багатством,
Не годиться знання виставлять напоказ.
***
Йди з добром до людей — і воздасться тобі.
Скромним будь — і не згубишся ти у юрбі.
Із маленьким мурашкою краще зріднися,
Аніж з тим, хто в гордині погруз і чваньбі.
 
 
Учитель математики. Сподіваюсь, ви переконалися в тому, що Омар Хайям мав багатогранний талант. І не тільки в мистецтві, а й у науці, зокрема математиці.
 
Складіть асоціативний ряд.
Омар Хайям — … (поет — математик — філософ — астроном.)
 
Рівняння — … (лінійні — квадратні — кубічні — повні — зведені — неповні квадратні.)
 
Учитель літератури. Оберіть із наведеної низки слів правильне закінчення речення.
Омар Хайам писав…
  • новели
  • вірші
  • романи
  • картини
 
Омар Хайам поет…
  • турецький
  • китайський
  • перський
  • іспанський
 
Чотиривірші Хайяма називаються…
  • строфи
  • куплети
  • рубаї
  • бейти
 
Основна особливість віршів Хайяма — це…
  • красива форма
  • лаконізм і філософська глибина
  • широкий панорамний огляд
  • неповторність звучання
 
Учитель математики. Вилучіть зайве слово з поданого ряду.
 
Омар Хайам був…
  • математиком
  • поетом
  • музикантом
  • астрономом.
 
У своїх трактатах Хайям розглядав…
  • рівняння
  • види рослин.
 
Омара Хайяма запросили керувати…
  • лабораторією
  • обсерваторією.
 
Учитель літератури. Знайдіть влучну фразу, яка стане закінченням речень:
 
Рубаї Омара Хайяма приваблюють сучасного читача тим, що …
 
На мою думку, значення поезії Омара Хайяма для світової літератури полягає в тому, що…
 
Учитель математики. Ми ще раз переконалися, що людина може бути одночасно талановитою і в математиці, і в літературі. То ж треба в собі розвивати різні здібності. Будьте талановитими!
 
 
Література
1. Бородин А. И., Бугай А. С. Биографический словарь деятелей в области математики. — К. : Радянська школа, 1979.
2. Глейзер Г. И. История математики в школе. VII–VIII классы.— М. : Просвещение, 1982.
3. Краткая литературная энциклопедия / под ред. А. А. Суркова. — М. : Советская энциклопедия, 1968.
4. Розенфельд Б. А., Юшкевич А. П. Омар Хайям. — М. : Наука, 1965.
5. http://shalash.dp.ua
6. http://www.ukrlib.com.ua
Dounload PDF

Відгуки читачів