Стосунки людей. Вплив стосунків на здоров’я людини. Конфлікти. Урок-тренінг

Н. М. Савченко,Чернігівська обл.


Мета: проаналізувати вплив конфліктів на здоров’я людини; учити розуміти й прогнозувати поведінку різних людей під час конфліктів; формувати в учнів розуміння необхідності конструктивного розв’язання конфліктів; розвивати базові комунікативні навички (слайди 1, 2); виховувати доброзичливу, гуманну й упевнену манеру спілкування.

 

Обладнання та матеріали: ватман, маркери, стікери, скотч, роздавальний матеріал для роботи в групах, презентація, мультимедійний проектор, музичний супровід.

 

Хід заняття
 
I Організаційний етап
 
Привітання, перевірка підготовки до уроку, психологічне налаштування: «Усміхніться собі, усміхніться мені, усміхніться одне одному».
 
Учитель. Ми зібралися, щоб допомогти одне одному стати розумнішими, сміливішими, навчитися поводитися серед людей, захищати себе і слабкого, уміти спілкуватися з однолітками й дорослими. Спілкуватися на рівних, без страху, приниження й образ, без бійок, чесно й справедливо, розуміти себе й інших людей.
 
  • Вправа-знайомство «Це здорово!»
Мета: підвищити самооцінку, отримати підтримку групи.
 
Учні по черзі називають своє ім’я і розповідають про особливості свого характеру (наприклад: «Я гарно малюю» тощо). У відповідь усі хором говорять: «Це здорово!» й одночасно піднімають угору великий палець.
 
Привітання
Станем разом ми у коло,
Скільки друзів — глянь навколо.
Руку другу простягну,
З другом сварку не почну.
Будемо ми впевнені.
А для друзів і присутніх —
Щирими й відвертими.
 
  • Вправа «Очікування»
На ватмані намальована річка, по якій пливе кораблик. Учні після оголошення теми тренінгу пишуть своє ім’я на стікерах та очікування від заняття. Потім розміщують їх на березі сподівань.
 
 
II Основна частина
 
  • Асоціативні вправи
На дошці прикріплюють слово «конфлікт». Учням роздають різноманітні слова. Якщо якесь із них має відношення до слова «конфлікт», учень прикріплює його поруч із словом на дошці.
 
Мозковий штурм
- Які дії можуть спричинити суперечку?
- Які почуття можуть виникати в учасників конфлікту? (Слайд 3)
 
 
Розповідь учителя
 
Усі ми — люди. Усі ми — різні. Скільки людей — стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, інтереси, уподобання, «плюси» і «мінуси» у характері.
 
Підлітковий вік — «перехідний» у житті людини. У підлітковому віці найважливіше — пізнати себе, виявити свою індивідуальність і творчі можливості, сформувати вміння жити в любові та злагоді з людьми, що оточують. У стосунках з однолітками легше навчитися розуміти та відчувати почуття товаришування, дружби, любові.
 
Підлітковий вік — це вік суперечок і протиріч. Вони бувають із близькими людьми — батьками, а також із однолітками.
 
Найбільше часу ви проводите в школі з однолітками. Приємно перебувати в колективі, де вас підтримують і розуміють, допомагають, де є спільні прагнення та переконання. Про такий колектив говорять, що він «згуртований». У ньому легше долати труднощі, краще працювати.
 
Протягом життя людина переживає безліч різних емоцій: тривогу та радість, кохання та ненависть. Усі ці емоції та почуття властиві як дорослим, так і дітям. І якщо дорослі у своїх вчинках переважно керуються не емоціями, а розумом, то підлітки часто не розуміють і не чують одне одного. Так виникають конфлікти. (Слайд 4)
 
Конфлікти спричиняють в організмі стрес. Стрес — це унікальна реакція організму на небезпеку.
 
Він проявляється в підвищенні кров’яного тиску, прискоренні серцебиття та дихання. Така реакція організму спрямована на швидке й ефективне розв’язання завдань, що постали перед організмом. Цей стан забирає багато сил і не може тривати надто довго. Для відновлення нормальної роботи організму потрібен повноцінний відпочинок. Організм реагує на перевантаження зниженням імунітету, виникненням запальних процесів та серцево-судинних захворювань.
 
Найкраще уникати конфліктів у спілкуванні. Навіть якщо конфлікт уже виник, наслідки стресу можна зменшити. Для цього достатньо поставитися до ситуації розумно: подумати, що стало причиною конфлікту і що слід робити надалі, аби уникнути такої ситуації. Найкраще розглядати конфлікт як завдання, що необхідно розв’язати. Результат конфлікту часто залежить від самої людини.
 
Якщо доброзичливо ставитися до людини, звертатися до неї на ім’я, то конфлікту можна уникнути, адже немає того, у кого не було б рис (зовнішніх чи внутрішніх), за які б її не можна було поважати. І це варто пам’ятати завжди. (Слайд 5)
 
  • Вправа «Чарівний стільчик»
Посеред класу ставлять стілець і пропонують комусь добровільно сісти на нього. Стілець оголошують «чарівним». А особа, яка сидить на ньому, — найчарівніша, найкраща. Пропонують по черзі кожному висловлювати компліменти людині на «чарівному» стільчику. Умова: компліменти лише відверті, щирі. А у відповідь, за правилами етикету, має бути подяка. Далі особа ділиться своїми відчуттями.
 
  • Робота в групах
Учні об’єднуються у 3 групи за кольорами карток.
Обговорення проблемних ситуацій.
 
  • Ситуація 1
Шестикласник поспішає в школу, оскільки на першому уроці в нього відповідальна контрольна. Але автобус чомусь затримався. Учень починає хвилюватися, нервувати, ледь не плаче.
 
Проаналізуйте ситуацію. Що треба робити, коли розв’язання проблеми від вас не залежить?
 
  • Ситуація 2
Мама забула завести будильник, і діти проспали. Сестра розхвилювалася, почала сердитися й у поспіху забула закрити кран у ванній кімнаті, розлила на кухні чай, упустила масло. Натомість брат поводився зовсім інакше: він не хвилювався, а був радий, що виспався, і почав спокійно збиратися, щоб устигнути на другий урок.
 
Яка поведінка зашкодить здоров’ю?
 
  • Ситуація 3
Шестикласник забув узяти змінне взуття, і його зупинили чергові. Він став сперечатися, демонструвати, що в нього чисте взуття і йому не треба перевзуватися. Сперечаючись, учень так розхвилювався, що в нього розболілася голова, і це дошкуляло йому на уроках упродовж усього дня.
 
Чи можна було розв’язати ситуацію, що склалася, якось інакше? (Слайд 6)
 
 
Запитання до учнів:
- Як треба поводитися під час конфлікту?
- Як навчитися контролювати себе?
- Як за розв’язання конфліктів може допомогти правило світлофора:
 
 
«ЗУПИНИСЬ. ПОДУМАЙ. ВИБЕРИ»?
 
 
Обговорення ситуації на слайді 7
 
  • Вправа «На містку»
Учні сидять у колі, у центрі якого крейдою накреслено лінію — «місток».
 
Учитель. Уявіть, що ця лінія — навісний місток через глибоку ущелину. Його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. Але одного разу, коли впав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих…
 
Запропонуйте охочим стати посередині лінії і показати, як можна пройти по містку, не звалившись униз.
 
 
Обговорення:
- Хто був лідером у цій ситуації?
- Учасники намагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру?
- Які способи розв’язання конфлікту є найдоречнішими в цій ситуації?
 
  • Вправа-руханка «Пироги»
Учні стають у коло, кладуть руки на плече тому, хто стоїть попереду, і повільно рухаються, виконуючи при цьому масажувальні рухи, керуючись інструктажем учителя.
 
Учитель. Ми з вами вже трішки втомилися і хочемо перекусити. Для цього спечемо пирогів. Спершу гарно витремо стіл. Насиплемо борошна й розрівняємо його на столі. Далі додамо яйце, цукор, воду й почнемо замішувати тісто. Спочатку тісто рідке й міситься легко, а потім у процесі вимішування воно стає густим. Стає важче його місити. Потім тісто ми розкачуємо, вирізаємо кружечки і ліпимо пироги. Ділі змазуємо пироги збитим яйцем і випікаємо. Витираємо стіл. Усім дякую.
 
  • Вправа «Погода в класі»
Об’єднати учасників у групи за цифрами. Учитель. Ми всі спостерігаємо за погодою на вулиці. Але в кожному класі також є своя «погода», тобто мікроклімат, у якому ви працюєте й живете. І залежно від ваших учинків, настрою, стосунків «погода» в класі може змінюватися.
 
Розгляньте малюнки та дайте відповідь: що за погода зображена і з чим пов’язане погіршення погоди в класі?
 
Кожна група отримує малюнки з погодою. Обговорюють і порівнюють із ситуаціями в колективі. (слайди 8-10)
 
Досягнення результатів
Учні свої очікування перевішують на інший берег.
 
 
III Заключна частина
 
Завершення тренінгу
 
  • Вправа «Чарівна зірка» (Слайд 11)
Учитель розповідає дітям історію:
«Колись, дуже давно жила на світі Зірка. Їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?». Мудрець відповів, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно і страшно. Але Зірка нічого не злякалась, а мудрець за її хоробрість, бажання дарувати людям світло зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато-багато нових зірок, для того щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам’ять про Зірку, мудрець подарував кожній людині її дочку — маленьку зірочку».
 
Відгадайте, хто ж ці зірочки? (Відповідь: МИ)
 
Учитель. Станьте в коло. Зробіть його таким тісним, щоб коли кожен із вас протягне руку до середини, утворилася зірка. Вона дуже тепла, тому що готова дарувати своє світло, зігрівати сяйвом доброти всіх навкруги. Кожен із вас має своє особливе світло, але також приймає світло інших. Усі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо. А тепер покажіть, як ваша чудесна зірка повільно рухається на небі.
 
Учасники пересуваються малими кроками під музику й одне одному дякують за проведене разом заняття. (Слайд 12)
Dounload PDF

Відгуки читачів