Музика стародавніх епох, що оживляє серце. Стародавній Єгипет і Китай («Музичне мистецтво», 5-й клас)

О. О. Сіробаба, учитель музичного мистецтва Самотоївської ЗОШ І—ІІІ ст., Краснопільський р-н, Сумська обл.


Мета:

-навчальна: ознайомити учнів із музикою стародавніх епох, зокрема Стародавнього Єгипту та Китаю;

-розвивальна: розвивати чуттєво-емоційне сприйняття навколишнього світу крізь призму музичного мистецтва, вокально-хорові навички;

-виховна: виховувати музичну культуру та естетичний смак учнів.

Обладнання: ТЗН; фортепіано; презентація за темою уроку.

Музичний матеріал: аудіозаписи: єгипетська музика (музична реставрація), К. Дебюссі «Місячне сяйво» у виконанні арфи; пісня Н. Май «Золота зіронька».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (урок-подорож).

 

Музика, подібно дощу, крапля за краплею
просочується в серце й оживляє його.
Р. Роллан
 
 
Хід уроку
 
Учні входять до класу під звучання єгипетської музики (музична реставрація).
 
 
І. Організаційний момент
Музичне вітання
 
 
ІІ. Мотивація навч альної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
 
Бесіда
 
У ч и т е л ь. Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу, маємо дещо з’ясувати.
  • ??Чи дає вам насолоду музика?
  • Уявіть, що музика зникла. Як ми почувалися б?
  • ??Чи можна уявити життя без музики?
  • ??Який настрій викликає у вас музика?
Відповіді учнів.
 
Сьогоднішній урок — незвичайний. Ми вирушимо в подорож крізь тисячоліття, відвідаємо країну, що славиться величними культурними пам’ятками — пірамідами.
 
  • ??Про яку країну йдеться? (Єгипет)
Піраміда Хеопса — одне з «Семи чудес світу», що збереглося до наших днів. Висота піраміди — 137,2 м. Піраміду Хеопса складено приблизно з 2,3 млн кам’яних кубів, укладених у 203 яруси.
 
  • Що ви знаєте про цю країну? (Відповіді учнів.)
У цій країні вперше розділили рік на 365 днів, а добу — на 24 години. У Єгипті вперше почали використовувати голубів як засіб зв’язку (для відправлення листів). Є припущення, що саме в цій країні винайдено першу в світі батарейку.
 
 
Гра «Відгадай»
 
У ч и т е л ь. Відгадавши загадки, дізнаємося про те, що саме винайшли в Стародавньому Єгипті.
 
Хвіст надворі, ніс у коморі.
Хто хвоста поверне,
Той у хату заверне. (Замок і ключ)
 
Чищу зубки кожен день
Дуже добре й швидко.
Мені в цьому допоможе
Моя зубна… (щітка).
 
В нього зубчики рівненькі,
Є густі, а є ріденькі.
Гладить, наче промінець,
Нам волосся… (гребінець).
 
Два кільця, два кінця,
А посередині — цвяшок. (Ножиці)
 
Його не бачиш, а помацати можна. (Скло)
 
 
ІІІ. Викладення навчального матеріалу
Музика Стародавнього Єгипту
 
Бесіда
У ч и т е л ь. Коли пращури європейських народів мешкали в печерах, єгиптяни вже зводили палаци й храми, мали розвинені науки (астрономію, медицину), створювали чудові ювелірні прикраси. Єгипет — країна з багатою історією, що приховує безліч таємниць, і одна з них — музика.
 
Музична культура Єгипту налічує понад 5 тисячоліть. На жаль, ми її не знаємо, адже музика — це мистецтво, що існує під час виконання. Якщо її не записати, то вона може зникнути. Тому й не збереглося єгипетської музики. Сучасна «староєгипетська» музика — не більше ніж імітація. Після багаторічних складних досліджень було виявлено, що лад єгипетської музики нагадував щось середнє між шотландським і китайським музичним ладом. Джерелом свідчень про тогочасну музику є археологічні пам’ятки: стіни усипальниць володарів країни містять словесні тексти пісень трудівників єгипетської землі. Ці написи суворі й простоті. Найдавнішими жанрами професійної музики єгиптян були релігійні гімни, що збереглися на стінах пірамід і папірусах.
 
Уважають, що єгиптяни одними з перших винайшли арфу, на якій грали по-різному: кінчиками пальців, довгими нігтями, спеціальними пластинами.
 
  • Як саме винайшли арфу?
Одного разу, натягуючи тятиву лука, мисливець помітив, що вона видає ніжний мелодійний звук. Він перевірив своє враження, і звук сподобався ще більше. Тоді мисливець вирішив натягнути поруч ще одну тятиву, коротшу,— й утворилося вже два музичних звуки різної висоти. З’явилася можливість зіграти простеньку мелодію. Імовірно, саме так виник перший струнний щипковий інструмент.
 
Арфи, призначені для палацу фараона, оздоблювали надзвичайно розкішно: прикрашали позолотою, живописом, чеканкою й символічними фігурками.
 
  • Чи знаєте ви, що стародавні єгиптяни писали ієрогліфами? (Відповіді учні.) Кожний ієрогліф зображував слово.
  • ??Коли хотіли написати слово «прекрасне», то малювали арфу. Чому? (Відповіді учні.) 

 

Робота з наочним матеріалом Завдання: розгляньте ілюстрації та поясніть, інструментам якої групи належала важлива роль у Стародавньому Єгипті.

 
Слухання музики (К. Дебюссі «Місячне сяйво» у виконанні арфи)
 
У ч и т е л ь. «Місячне сяйво» — найвідоміша третя частина Бергамської сюїти французького композитора Клода Дебюссі, що досить часто виконують як окремий твір, витримана у динаміці pianissimo.
 
Учні прослуховують твір К. Дебюссі «Місячне сяйво» у виконанні арфи.
  • ??На якому інструменті виконують соло?
  • ??Якими кольорами ви змалювали б прослуханий твір?
Відповіді учні.
 
 
Гра «Хто більше?»
Хто назве більше епітетів для характеристики музики, той переміг.
 
 
Музика Стародавнього Китаю
 
У ч и т е л ь. На нашому шляху — ще одна давня країна, де музика є синонімом слова «щастя». Існує багато способів почуватися щасливим, і один із них — прослухати гарну музику.
 
Слухання китайської музики
Учні прослуховують китайську музику.
 
  • Чи впізнали країну, якій належить ця музика? (Так, це Китай.)
Не випадково ієрогліф «музика» («юе») має ще одне значення — «радість», «насолода».
 
Як відомо, життя часто сповнене різних розчарувань і проблем, тому кожна людина прагне щастя. За легендою, китайці не знали, який саме ієрогліф намалювати для позначення «щастя» й «радості». Уважаючи, що музика справляє цілющий ефект, у Стародавньому Китаї її використовували для лікування хвороб. Музика лунала в Китаї під час ритуальних обрядів, на весіллях, народних гуляннях і похоронах. Закодованою мовою музики й танцю китайці розповідали історії з життя легендарних героїв, відображували яскраві історичні сюжети.
 
Музичні твори створювали в Китаї на п’ятиступеневій гамі — пентатоніці. Виконували музику на кам’яних і шкіряних барабанах, металевих дзвонах, дерев’яних цимбалах, бамбукових дудках та флейтах, гуслях і лютнях з шовковими струнами, сопілках та флейтах з гарбуза. Склад оркестру залежав від заможності його власника. 
 
 
Читання та обговорення історії «Чари китайської музики»
 
У ч и т е л ь. Гуцинь у стародавній китайській музиці вважали синонімом гідності, мудрості й елегантності. Шляхетні мудреці Китаю вчилися грати на цьому інструменті. Так, Ши Вень вирішив навчатися у відомого виконавця Ши Сяна, адже чув, ніби його музика настільки зворушлива, що птахи танцюють їй у такт, а риби вистрибують зі ставка під її звучання.
 
Ши Сян узяв Ши Веня учнем. Однак, здавалося, останній був несумлінним учнем, адже після трьох років не міг зіграти навіть простої мелодії. Ши Сян тоді сказав:«Ти нездібний для вивчення музики й не уважний під час практики». Ши Вень відповів: «Моє справжнє бажання лише в тому, щоб за допомогою музики висловити серце! Майстер, будь ласка, дайте мені шанс, почекайте й тоді побачите, чи здобуду успіх!»
 
Намагаючись перебувати в спокійному стані, Ши Вень щодня займався музикою, прагнучи відчувати її серцем. Згодом він відвідав учителя. Ши Сян запитав: «Як успіхи в музиці?» Учень відповів: «Тепер мої музика й серце злилися в одне ціле». 
 
Ши Вень узяв гуцинь до рук. Спочатку він перебирав струни металевого звучання (згідно з давньою китайською теорією про 5 елементів: метал, дерево, вода, вогонь і земля), і його музика навіяла відчуття осені. Ши Сян відчув, нібито м’який осінній вітерець овіяв його обличчя. 
 
Потім Ши Вень заграв на струнах деревного звучання, що викликали почуття початку весни (дерево відповідає весні). Ши Сян відчував, як у його вухах пробіг теплий весняний бриз, і природа почала прокидатися.
 
Після цього Ши Вень перебирав струни водного звучання, викликаючи відчуття початку зими. Учитель відчув, ніби довкола сніг і мороз, а скуті льодом річки зупинили течію.
 
Потім учень заграв на струнах вогняного звучання, щоб висловити відчуття травня. Ши Сян відчув настання літа — весь сніг розтанув.
 
Перш ніж завершити свій твір, Ши Вень перебрав усі струни, змусивши їх звучати гармонійно. Раптом Ши Сян відчув, як дмухнув легкий вітерець, а над ним почали скупчуватися хмари. Йому здалося, ніби з небес зійшов еліксир безсмертя, і з землі засочилася чиста весна.
 
Захоплений музикою Ши Веня, учитель вигукнув: «Ти граєш чудово! Я наче ввійшов у твій світ музики. Ти показав справжню красу!»
 
  • ??Про які чари йдеться в цій історії?
  • ??Чому вчитель похвалив свого учня?
  • ??Що означає фраза «музика й серце злилися в одне ціле»?
  • ??Чи можливо, щоб музика й серце злилися в одне ціле під час співу?
  • ??Зверніть увагу на епіграф уроку. Чому музика, подібно дощу, крапля за краплею, просочується в серце та оживляє його?
Відповіді учнів.
 
Отже, пропоную послухати, а згодом розучити пісню сучасної української композиторки Наталії Май «Золота зіронька» та виконати її серцем.
 
 
ІV. Вокально-хорова робота
Розспівування, демонстрація, розучування та виконання пісні Н. Май «Золота зіронька»
 
 
V. Підбиття підсумків
 
Бесіда
  • ??Яку музику слухали сьогодні на уроці?
  • ??Що найбільше сподобалася?
  • ??Що запам’яталося?
  • ??У чому полягає цілющий ефект музики?
Відповіді учнів.
 
 
VІ. Домашнє завдання
 
Скласти невеличкий твір чи намалювати ілюстрацію за темою «Музика й серце — одне ціле». 
 
Учні залишають клас під музику (К. Дебюссі «Місячне сяйво» у виконанні арфи).
 
 
Література
Масол Л. М. Музичне мистецтво: підруч. для 5 кл. заг.-освіт. навч. закл. / Л. М. Масол, Л. С. Аристова. — Х. : Сиция, 2013. — 160 с.
 
 
Інтернет-ресурси
  • www.epochtimes.com.ua/.../kytajska-muzyka-d.
  • https://uk.wikipedia.org
Dounload PDF

Відгуки читачів