Урок-гра за романом В. Скотта «Айвенго». Широка панорама життя середньовічної Англії. 7-й клас

Н. П. Комарець, учитель зарубіжної літератури Варковицької гімназії, Дубенський р-н, Рівненська обл.


Мета:

-навчальна: перевірити знання учнів з теми; учити аналізувати художній твір;

-розвивальна: розвивати творчі здібності; формувати вміння давати відповіді на запитання;

-виховна: сприяти формуванню любові до художнього слова, найкращих якостей особистості.

Обладнання: комп’ютер, учнівські презентації «Героїчне минуле Англії», текст роману В. Скотта «Айвенго», музичний супровід.

Тип уроку: урок — лицарський турнір.

Методи: бесіда з учнями, робота з текстом твору; інтерактивні методи; прослуховування середньовічної музики; перегляд епізодів кінофільму «Айвенго» (реж. Р. Торп, 1952).

 

Лицарство… воно джерело найчистіших
і найшляхетніших прихильностей, опора пригніченим,
захист ображеним, оплот проти свавілля володарів!
В. Скотт
 
 
Хід уроку
 
І. Вступне слово учителя
 
— Ми сьогодні проводимо підсумковий урок за романом В. Скотта «Айвенго». Прочитано останні сторінки історичного роману. Я сподіваюсь, що вам надовго запам’ятається сміливий і чесний лицар Айвенго, шляхетна леді Ровена і відважна Ребекка. Автор відтворив епоху благородних лицарів, для яких честь — понад усе. За неї вони готові віддати життя. Щоб краще уявити ту епоху, про яку писав В. Скотт, пропоную вам здійснити мандрівку у ті далекі часи і провести лицарський турнір. Тільки це буде змагання не у силі і спритності, а своєрідна перевірка міцності знань і швидкості мислення. Наш турнір буде проходити у три етапи. (Звучить пісня В. С. Висоцького «Балада про боротьбу».)
 
 
ІІ. Оголошення командами назв, девізі в та емблем
 
 
ІІІ. Гра
 
І етап «Англія»
 
1. Розминка
Запитання до І команди
  • ??Які події зображено в романі?
  • ??Що таке героїчне минуле?
  • ??Що ви знаєте про Шотландію?
  • ??Що вам відомо про дитячі роки В. Скотта?
  • ??Засновником якого роману є В. Скотт?
  • ??Яких ще поетів та письменників Шотландії ви знаєте?
2. Демонстрування учнями презентації «Героїчне минуле Англії»
 
Запитання до ІІ команди
  • ??Які історичні події покладено в основу твору?
  • ??Події якого століття зображено в романі?
  • ??Які ви знаєте верстви суспільства, змальовані у творі?
  • ??Із якими звичаями і традиціями ви ознайомились?
  • ??Назвіть основний конфлікт твору.
  • ??Між ким тривала боротьба?
 
3. Демонстрування учнями презентації «Широка панорама життя середньовічної Англії»
 
4. Стратегія «так» чи «ні»
 
1. Батьківщина В. Скотта — Ірландія.
2. В. Скотт став засновником жанру пригодницького роману.
3. За освітою В. Скотт — адвокат.
4. Близько 30 років В. Скотт присвятив літературній діяльності.
5. Історичний роман — це роман, у якому відтворено важливі історичні події, висвітлено соціальні проблеми певної історичної доби, народний побут, звичаї.
6. В історичних романах у центрі уваги письменника — історичні постаті.
7. На думку В. Скотта, рушійна сила історії — народ.
8. Усе своє життя письменник був хворобливою людиною, але мужньо боровся за життя.
 
Учитель. Життя — нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших.
 
Переходьмо до другого етапу змагань.
 
 
ІІ етап «Айвенго»
 
1. Стратегія «Ґронування»
Доберіть епітети до слів Айвенго, Ровена.
 
2. Літературний диктант «Що ти знаєш про А йвенго?»
1) Із якої родини походив герой?
2) Кому служив Айвенго?
3) Що було зображено на його щиті?
4) Під яким іменем він виступав на турнірі?
5) Як звали даму серця Айвенго?
6) Що таке кодекс честі лицаря?
 
3. Перегляд фрагмента «Рицарський турнір» із фільму «Айвенго»
1) Порівняйте епізоди фільму і роману. Що дозволяє зрозуміти екранізація твору?
2) Порівняйте ці два види мистецтва. Що вони мають спільного?
3) Вас найбільше вразив роман чи його екранізація?
 
4. Стратегія «Порушена послідовність»
(Виграє та команда, котра першою правильно виконає завдання.)
1) Повернення короля Річарда до Англії.
2) Лицарський турнір.
3) Пілігрим у домі Седріка Сакса.
4) Одруження Айвенго та Ровени.
5) Пригоди Вамби.
 
 
У ч и т е л ь
Мені здаєшся ти такою
Земною і водночас неземною.
Щодень ти неоднакова і різна —
Ласкава і грізна,
Шляхетна і недосяжна,
В красі суворій невимовна,
Розумна і відважна.
 
Якою б силою та мужністю не відзначалися чоловіки, однак очевидно, що сили і мужності їм додають жінки. Адже жінка не просто дає життя. Вона надихає на подвиги, чекає з походів, омиває рани, вміє розрадити у скрутну хвилину, дає розумні поради. В усі часи жінок оспівували, їм поклонялися, їх кохали. Мабуть, немає жодного літературного твору, у якому були б відсутні жіночі образи. Є вони й у романі «Айвенго». Це — Ровена і Ребекка. Великий шотландець створив їх надзвичайно привабливими. Відомо, що О. С. Пушкін, прочитавши роман «Айвенго», в одному з листів так писав про героїнь: «…У душі Ровени горить вогонь шляхетності й святості. А Ребекку відрізняє палка віра й високе почуття власної гідності». Отже, почнімо третій етап турніру.
 
 
ІІІ етап «Ровена й Ребекка»
 
1. Запитання до обох команд ??
  • Розкажіть, якими ви уявляєте героїнь роману В. Скотта «Айвенго».
  • ??Що вам відомо про походження леді Ровени?
  • ??Як вона поводиться в полоні?
  • ??Що ви знаєте про Ребекку?
  • ??Складіть порівняльну характеристику Ровени та Ребекки. (Одна команда визначає спільні риси, а інша — відмінні риси жінок.)
2. Конкурс «Кому належать речі?»
(Учитель демонструє речі або їх зображення: скринька з коштовностями, мисливський ріг, біла рукавичка, срібний нашийник.)
 
3. Творче завдання
  • Складіть акровірш до слова лицар.
4. Конкурс романтиків
  • Уявіть себе лицарями. Які риси характеру середньовічних лицарів актуальні у наш час?
 
 
IV. Підбиття підсумків турніру. Нагородження переможців
 
 
V. Заключне слово вчителя
 
— Закінчився турнір, але хочеться вірити, що дух лицарства залишиться з нами. Бо саме він, як стверджує Айвенго, допомагає розпізнати, що благородне, а що — підле. Лицарський дух вчить цінувати власну гідність, честь, не боятися нічого, крім неслави. Там, де є лицарі, добро обов’язково перемагає зло. Справжньому лицарю не потрібна винагорода. Покликання такої людини — приносити визволення й допомогу тим, хто цього потребує.
 
 
VI. Домашнє завдання
 
Підготувати повідомлення «Лицар ХХІ століття».
 
Дописати історію життя Ребекки.
Dounload PDF

Відгуки читачів