Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. 7 клас

Л. М. Кравченко, учитель хімії Головчанського НВК, Полтавський р-н, Полтавська обл.


Цілі уроку: поглибити й розширити знання учнів про склад молекули води як складової природної речовини, про її поширеність у природі, фізичні властивості; розвивати вміння учнів аналізувати, порівнювати, робити висновки; стимулювати творчу активність, підвищувати інтерес до предмета; виховувати почуття взаємодопомоги, взаємоповаги, вміння слухати, мислити.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь учителя, робота з додатковим матеріалом, індивідуальна робота, хімічна розминка.

Обладнання: портрети А. Лавуазьє, Леонардо да Вінчі, А. де Сент-Екзюпері, презентація «Вода», географічна карта світу.

 

Вода — джерело життя.
Леонардо да Вінчі
 
 
Хід уроку
 
I. Організація класу
 
 
II. Актуалізація опорних знань
 
1. Хімічна розминка — експрес-опитування
  • Які речовини називають оксидами?
  • Які реакції називають реакціями сполучення?
  • Які реакції називають реакціями розкладу?
  • З чого складається повітря?
  • Яку роль виконує озон в атмосфері?
 
2. Індивідуальні завдання
 
а) З наведеного переліку формул речовин вибрати формули оксидів, дати їм назву: HCl, MgO, H2SO4, SO3, H2O, PH3.
б) Розрахункова задача.
 
Обчислити масові частки елементів у формулі речовини P2O5. Де більше міститься Оксигену (%) — у MgO чи Mg(OH)2?
 
 
III. Мотивація навчальної діяльності
 
Учитель. Сьогодні на уроці ми поговоримо про речовину, про яку французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері сказав: «Вода, в тебе немає ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя, ти саме життя». Людина захоплюється цією дивовижною природною речовиною. Про неї складено легенди, прислів’я. Українські поети часто згадують її у своїх творах, про неї співають. Культ цієї речовини існує в багатьох народів. Ми можемо спостерігати це й у звичаях українців.
 
Дійсно, сьогодні на уроці ми ознайомимося з будовою молекули води, її фізичними властивостями та поширенням у природі.
 
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
Учитель. Отже, темою нашого уроку є «Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості».
 
Мета нашого уроку — ознайомитися з будовою молекули води, її фізичними властивостями, визначити роль води в живій i неживій природі.
 
План уроку
1. Вода, склад її молекули.
2. Фізичні властивості води.
3. Поширеність води в природі.
 
Видатний італійський художник, математик, конструктор Леонардо да Вінчі сказав: «Вода — джерело життя». Ці слова стали епіграфом нашого уроку.
 
У середньовіччя вважали, що вода — проста речовина, що вона єдина й неподільна. Видатний французький хімік, академік Паризької академії наук Антуан Лоран Лавуазьє експериментально довів, що вода — складна речовина, що це сполука Гідрогену з Оксигеном.
 
Завдання. Записати формулу води: молекулярну, структурну.
 
Учень характеризує якісний і кількісний склад молекули води.
 
Учитель. Отже, ми з’ясували, що вода — це складна речовина. Кожна речовина має свої властивості. З фізичними властивостями води ви ознайомитеся, прочитавши підручник.
 
Учні працюють за підручником.
 
Учитель. Якими фізичними властивостями характеризується вода?
(Відповідь учнів)
 
 
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти,
Посміхніться,
Землі-матінці вклоніться
За щасливий день вчорашній.
Ви до сонця потягніться,
Веретеном обкрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
I на місце тихо сядьте.
 
Учитель. Вода — найпоширеніша сполука на нашій планеті. Подивіться на географічну мапу світу. Вода вкриває понад 2/3 поверхні Землі. Приблизно 97 % усієї води — вода морів, океанів, річок, озер. Прісна вода — 3 %. Багато води міститься й у надрах Землі. В Україні є більше 4 тис. річок, довжина яких досягає понад 10 км. Із них 117 мають довжину понад 100 км. Назвіть i покажіть найбільші річки, що протікають через Україну. (Діти називають i показують на мапі річки.)
 
Багато води перебуває в атмосфері в газуватому стані. У вигляді великих глиб снігу i криги вода цілорічно «лежить» на вершинах гір i на полюсах нашої планети. Людський організм на 65 % складається з води. Без води людина може прожити три дні. За добу людина має випивати 2,5 л води. Вода існує навколо нас у різних станах. (Перегляд презентації)
 
 
V. Закріплення нових знань
 
Учитель
1. Назвіть основні фізичні властивості води.
2. Із яких хімічних елементів складається молекула води?
3. Де трапляється вода в природі?
4. Вода — це речовина чи фізичне тіло?
5. Обчисліть масову частку Оксигену в молекулі H2O.
 
 
VI. Домашнє завдання
 
Вивчити параграф підручника, виконати завдання до параграфа.
Dounload PDF

Відгуки читачів