Речовини. 5 клас.

Чисті речовини і суміші. Розчини. Способи розділення сумішей. Практична робота № 2. «Розділення сумішей. Вивчення розчинності речовин»

Л. О. Корень, гімназія «Ерудит», м. Київ


Мета уроку:

-сформувати початкові уявлення про чисті речовини і суміші;

-познайомити учнів зі способами розділення сумішей: дистиляцією, випарюванням, відстоюванням, фільтруванням;

-формувати практичні уміння і навички роботи з лабораторним обладнанням, проводити досліди;

-навчитися на практиці розділяти суміші, оформлювати результати роботи в робочому зошиті;

-виховувати увагу, акуратність, самостійність, дисциплінованість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: п’ять пробірок або склянок з водою, сіль, залізні ошурки, пісок, олія, ґрунт, товчена крейда, спиртівка (сухий спирт), колекція гірських порід, склянка з молоком, фільтрувальний папір, воронки, скляні палички.

 

ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
 
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
 
Прийом «Незакінчене речення»
  • Дифузія — це явище...
  • Найшвидше дифузія протікає в...
  • Швидкість дифузії залежить від...
  • Чим вища температура, тим...
  • Прикладами дифузії в живій природі є...
 
 
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Завдання. У наведеному переліку підкресліть прості та складні речовини. Графіт, кисень, вода, глюкоза, гілки, вуглекислий газ, йод.
 
 
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
???? Бесіда
  • ????Чи однакова на смак вода у водопроводі, колодязях, джерелах?
  • Чому морська вода має солоний присмак?
  • ????Чому легко дихати на природі і важко в місті?
 
 
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
????
Бесіда
  • ????Що ми називаємо тілом? Наведіть приклади.
  • ????Що таке речовина? Наведіть приклади.
  • ????З чого утворена речовина? Наведіть приклади.
 
Пояснення вчителя
 
Гірська порода граніт утворена з трьох видів кришталиків твердої речовини — мінералів кварцу, слюди, польового шпату. Наявність складових свідчить про те, що граніт — це суміш речовин. Речовини, з яких утворений граніт, добре помітні. Переважно неможливо розрізнити складові такої твердої суміші, бо вони сплавились між собою під час виверження магми й розрізняються за кольором та блиском.
 
Подивіться на склянку з молоком. Чи бачите ви, з чого утворена ця суміш — молоко? Іноді на поверхні молока можна побачити частинки жиру — вершки, а інші складові — ні. Речовини в сумішах зберігають свої властивості. Знаючи властивості речовини, можна виділити її із суміші.
 
  • Прийом «Словничок»
Речовини без домішок називають чистими.
 
Чиста речовина — це речовина, утворена з частинок певного виду (наприклад, атомів, молекул тощо) — однієї речовини. 
 
Суміш — це сукупність кількох різних чистих речовин, що становлять одне фізичне тіло.
 
Наприклад, дистильована вода утворена тільки з молекул води (Н2О), тому вона є чистою речовиною. Морська вода солонувата на смак тому, що вміщує домішки солі та багатьох інших речовин, ось чому її називають сумішшю.
????????
Повітря — природна суміш газів.
 
  • Прийом «Практичність теорії»
Складання кругової діаграми «Склад повітря» за даними:
- постійні компоненти повітря: кисень — 21 %, азот — 78 %, вуглекислий газ — 0,03 %, інертні гази — 1 %;
- змінні компоненти повітря: пил, водяна пара, дим, сажа, легкі хімічні сполуки.
 
  • ????Прийом «Мікрофон»
Майже всі речовини, що навколо нас, — суміші. Є суміші природні та штучні. Спробуйте продовжити речення.
- Природні — ґрунт, молоко...
- Штучні — кава, ліки...
 
  • Прийом «Дослідна лабораторія»
Дослід
В одну склянку з водою додаємо сіль, в іншу — олію, в третю пісок. Обговорюємо побачене.
 
Висновок
 
Суміші
Однорідні  Неоднорідні
  • складові частини не можна помітити
  • або виявити за допомогою оптичних приладів;
  • із часом не розшаровуються
  • складові частини видно неозброєним оком;
  • із часом розшаровуються
Наприклад, розчин (суміш) солі і води Наприклад, суміш води і олії; суміш води і піску
  • Пояснення учителя з демонструванням
Методи, які використовують для розділення сумішей:
  • дистиляція — розділяють розчини шляхом нагрівання з наступним охолодженням їхніх парів. Таким методом отримують, наприклад, дистильовану воду;
  • випарювання — виділення твердих речовин, що були розчинені в суміші;
  • відстоювання — це спосіб розділення суміші рідкої та нерозчинної в ній твердої речовин або нерозчинних одна в одній рідині;
  • фільтрування — пропускання неочищеного розчину через спеціальні фільтри (папір, тканину).
 
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
 
Практична робота «Очищення забрудненої кухонної солі з використанням різних способів розділення сумішей» 
 
Завдання в підручнику
 
 
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
 
 
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати відповідний параграф.
  • Закінчити практичну роботу.
  • Підготувати презентацію «Вода — найпоширеніша речовина на Землі».
Dounload PDF

Відгуки читачів