Житло і побут давніх українців. Вступ до історії України. 5 клас

Грицун В. П., Олександрівська ЗОШ, Приазовський р-н, Запорізька обл.


Очікувані результати
 
Після цього уроку учні зможуть:
  • ??визначати час розселення слов’ян та правління Кия;
  • ??розповідати про історичну подію чи явище, історичних діячів на основі тексту підручника;
  • ??виокремлювати в тексті головне й другорядне;
  • ??тлумачити зміст понять і термінів: давні слов’яни, праслов’яни, династія, Києвич», язичництво;
  • ??складати простий план тексту підручника, розповідати про витоки історії давніх українців;
  • ??пояснювати, як відбувалося розселення слов’ян;
  • ??характеризувати життя і заняття слов’ян;
  • ??пояснювати зміст термінів і понять;
  • ??формувати навички роботи з текстом підручника та історичними джерелами;
  • ??розвивати інтерес до минулого України.
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 
Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Розселення слов’ян», ілюстративний матеріал, уривки з історичних джерел.
 
 
Хід уроку
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
 
Повідомлення теми та цілей уроку.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Розминка
 
Учитель. Правило уроку: «Слова вилітають, написане залишається».
 
Тому ми маємо 3 скарбнички, у яких зберігаються терміни, зображення історичних
постатей, дати.
 
Кожен народ хоче знати свою історію. Бо, хто не знає свого минулого, не гідний майбутнього. Тому сьогодні ми зазирнемо в минуле, дізнаємося, хто були нашими предками, як вони жили, чим займалися, у що вірили. Пізнаємо їх матеріальний та духовний світ.
 
Ми вже знаємо, що українці — це слов’янський народ, що жив на території Східної Європи. Хто ж такі слов’яни?
 
 
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Робота з підручником
 
  • Прочитайте у підручнику В. С. Власова на С. 79, хто такі слов’яни і дайте відповіді на запитання.
1. Коли розпочалося розселення слов’ян?
2. Яку територію зайняли?
3. Назвіть основні заняття слов’ян?
4. Що слов’яни вивозили на продаж до сусідніх країн?
 
Учитель. Слов’яни — це група європейських народів, об’єднаних спільним походженням та близькістю мови. Про слов’ян згадували у своїх працях грецькі та римські історики та географи. У VІ ст. візантійські історики Прокопій Кесарійський та Маврикій Стратег у своїх працях описали життя ранніх слов’ян. Прокопій Кесарійський чи не перший почав вживати термін «слов’яни».
 
Наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. про слов’ян писали українські історики Микола Аркас та Михайло Грушевський. Вони вважали, що в давнину всі слов’яни мали спільну територію, з якої розселилися на інші землі.
 
Ми не вперше говоримо про Нестора-літописця. Що ми про нього знаємо?
 
А сьогодні ми дізналися, що він також є автором «Повісті минулих літ». Це найдавніший літопис, що зберігся до наших днів. Значення «Повісті минулих літ» в тому, що:
1) вона є головним, а дехто вважає й чи не єдиним джерелом з історії східних слов’ян та Київської Русі;
2) Нестор зумів пов’язати давньоруську історію із всесвітньою, проголосивши важливу роль Русі у світовому історичному розвитку.
 
Ми вже знаємо об’єднання східних слов’ян. Якому з них належала провідна роль? Правильно, полянам. Бо з цього племені походили перші князі, на його землях було засновано Київ. Уявіть, що вам належить розповісти про заснування Києва. Кий розпочав династію Києвичів.
 
Завдання
  • Прочитайте визначення терміна династія.
Династія — рід правителів з одного роду, що змінювали один одного за правом успадкування.
 
Учитель. Таким чином, під час Великого переселення народів відбулося розселення слов’ян, утворилося три гілки слов’ян. 
 
Ми вже дізналися, де розселилися слов’яни. А як вони жили, чим займалися?
 
 
Робота з текстом
  • Прочитайте уривок з праці «Історія України-Руси» М. Грушевського на С. 80 і поясніть, що таке віче.
 
Учитель. Слов’яни дуже залежали від природи. Вони поклонялися сонцю, дощу, вітру, вогню. Найбільш шанованими серед богів були:
  • РОД — володар землі і всього живого;
  • ДАЖДЬБОГ — бог сонця і тепла;
  • СВАРОГ — бог ясного неба, покровитель ковальства;
  • СТРИБОГ — бог вітрів;
  • ПЕРУН — бог громовиці;
  • ВЕЛЕС — хазяїн підземного світу, захисник скотарів і ремісників. Слов’яни були язичниками.
Завдання
  • ??Прочитайте текст підручника на С. 80 і поясніть, як ви розумієте термін «язичництво».
 
Учит е л ь. Отже, слов’яни були землеробами, займалися присадибним тваринництвом. Поширеними були металооброблення, гончарство, ткацтво. Давні слов’яни були предками сучасних слов’янських народів, зокрема українців. На землях полянського союзу утворився Київ.
 
 
ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ
 
Підбиття підсумків роботи на уроці.
 
 
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
1. Опрацювати § 12 підручника В. С. Власова.
2. Завдання: уявіть, що ви потрапили в слов’янське поселення та зустрілися зі своїм ровесником. Які аргументи ви навели, аби довести, що ви нащадки давніх слов’ян?
Dounload PDF

Відгуки читачів