Українська народна казка «Кривенька качечка». Урок літературного читання у 3-му класі

О. В. Нєсвєдова, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, ЗОШ І–ІІІ ст. № 168, м. Харків


Мета: поглиблювати знання учнів про чарівні казки; розвивати вміння ділити текст на частини за змістом, складати план твору; удосконалювати навички вибіркового читання; розвивати вміння свідомо переказувати зміст твору; учити об’єктивно оцінювати вчинки героїв, їх поведінку, передавати настрій персонажів за допомогою голосу та інтонації; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення; виховувати шанобливе ставлення до інших людей та до чужого майна.

Обладнання: ілюстрації тварин; карта «Подорож країною казок»; комп’ютер; аудіозапис казки; відеозапис казки; підручник (Савченко О. Я. Літературне читання. 3 клас); роздавальний матеріал (для групової роботи); веретенце; кужіль; пряжа; прядильний станок.

 

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
У ч и т е л ь
Пролунав дзвінок.
Починається урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Учні — просто молодці!
 
  • Слово вчителя
— Сьогодні ми проведемо незвичайний урок. Я пропоную вам здогадатися, чим ми будемо займатися. Уявіть, що пролунав дзвоник, ви сіли на своє місце, а стілець тихесенько промовив: «Бажаю успіху! Сідай зручніше». Чи можливо таке? (Міркування учнів.) Ви здогадалися, про що ми говоритимемо сьогодні? Про чудеса, що можливі в світі казок.
 
 
ІІ . Актуалізація опорних знань
 
1. Фонетична розминка-гра «Хто як говорить?»
 
— На уроці читання ми завжди багато читаємо та обговорюємо зміст прочитаного, вивчаємо нові слова. Щоб правильно вимовляти слова, а наше мовлення було красивим і мелодійним, ми проведемо фонетичну гру.
 
— Як мукає корова?
— Як дзижчить джміль?
— Як співають комарики?
— Як поганяють коня?
— Як гарчить собака?
— Як шипить гусак?
— Як співає півень?
 
 
2. Репродуктивна бесіда за змістом казки «Кирило Кожум’яка»
 
Учитель пропонує учням відповісти на запитання за змістом відомої казки.
 
У ч и т е л ь
— З якої казки цей герой? (Змій)
— Які звуки видає цей персонаж?
— Яку казку він нагадує?
— Де відбуваються події, описані у казці?
— Що означає слово «столиця»?
— Що ви знаєте про місто Київ?
— Яка подія знаходиться в основі сюжету казки?
 
 
3. Робота над проблемним завданням
— Доведіть, що ця казка чарівна.
 
 
4. Вибірковий переказ за сюжетними ілюстраціями до казки «Кирило Кожум’яка»
 
Учитель пропонує учням кілька ілюстрацій казки, учні добирають їх, виконують завдання.
 
— Що зображено на поданій ілюстрації? Який
уривок можна дібрати до цієї ілюстрації?
 
 
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
 
1. Робота за картою «Подорож Країною казок»
 
На карті зображено маршрут розділу «З чистого джерела народної творчості»: «Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка», «Два півники».
 
— Сьогодні урок поведе вас далі країною чарівних казок. Ви ознайомитеся зі змістом цікавої української казки, її героями, навчитеся переказувати зміст казки, описувати героїв.
 
 
2. Перегляд відеоматеріалу
 
(www.youtube.com/watch?v=Ypq22-D5ok0, Кривенька качечка онлайн — Відео — BigMir.netvideo. bigmir.net/show/346123/)
 
— Наступна дорога — до старенької хатини на околиці села, де... (Учням пропонують переглянути відео — початок казки, кадр «Дід та баба...».)
 
— Що сталося з дідом та бабою, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
 
— Хто буде героїнею казки, ви почуєте, відгадавши загадку.
 
 
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
 
1. Робота над загадкою
 
Плавала, купалася,
Сухенькою зосталася.
 
— Як ця качечка пов’язана із дідом і бабою, ви дізнаєтеся, ознайомившись з українською народною казкою «Кривенька качечка».
 
2. Робота за картою «Подорож Країною казок»
Подорож казками, що зустрічалися у розділі.
 
 
V. Надання необхідної інформації
 
1. Словникова робота
 
— Качечка надіслала нам нові слова, що рідко використовують у сучасному житті.
Веретенце — дерев’яний пристрій для ручного прядіння;
починок — пряжа намотана на веретено;
кужілочка — частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу;
Іва-діва — звертання до дівчини;
полинули — полетіли;
жалувати — шанувати;
Галочка — ласкаве звертання до дівчини.
 
2. Прослуховування аудіозапису казки
 
— Казка чекає на нас. Розгорніть підручник на с. 50.
 
Звучить аудіозапис казки, учні стежать, читають казку в підручнику.
 
3. Фізкультхвилинка
 
 
VІ. Робота над змістом казки
 
1. Складання плану казки
— Повертаємося до роботи. З чого починалася казка? Яку назву дамо І частині?
 
1. Незвичайна знахідка у лісі.
2. Таємнича помічниця.
3. Дід і баба спалюють гніздечко.
4. Дівчина не залишилася з дідом та бабою.
2. Переказ казки за планом
 
— Спробуємо відновити в пам’яті казку та переказати її зміст.
 
3. Вибіркове читання (за слайдами)
 
Учитель пропонує учням переглянути ілюстрації та виконати наступне завдання.
  • Яке речення можна підписати під ілюстраціями, що розкриває їх зміст?
  • Знайдіть у тексті казки речення, що розкривають зміст поданих ілюстрацій.
 
4. Складання характеристики дівчини-качечки
 
Групова робота
 
Усі учні об’єднуються в групи.
— Ви переконалися, що дівчина була гарна. Зараз ви спробуєте скласти характеристику дівчини за поданими схемами (схеми — на партах).
 
1. Ім’я героїні.
2. Її зовнішність.
3. Учинки героїні.
4. Стосунки з іншими персонажами.
5. Моє ставлення до героїні.
5. А наліз якості засвоєного матеріалу
 
— Щоб переконатися, що ви на правильному шляху, не зійшли з правильної доріжки, знайдіть на столі аркуш із запитаннями та доберіть до них відповіді, прикріплюючи їх нижче.
 
1. Що знайшли дід з бабою в лісі?
2. Що вони зробили зі своєю знахідкою?
3. Як старі вчинили з гніздом?
4. Як на це відреагувала дівчинка?
5. Як вчинила дівчинка з дідом і бабою?
Учитель аналізує результати виконаної роботи.
 
 
VІІ . Підсумок уроку. Рефлексія
 
1. Робота над прислів’ями
 
— Прочитайте, поєднайте ліву та праву частини прислів’їв, але один вислів у правій частині зайвий. Спробуйте пояснити зміст прислів’їв.
 
Хто людям добра бажає...
Робиш добро не кайся...
За добро...
Добре діло далеко розходиться...
добром платять.
шануйся і сам.
той і собі має.
а лихе — ще далі.
робиш зло — зла і сподівайся.
 
2. Обговорення прочитаного
 
— Ми плідно попрацювали, а тепер я пропоную пограти в гру «Добре — Зле», що допоможе нам зрозуміти, чого вас навчила казка про Кривеньку качечку, адже будь-яка казка — це народна мудрість. Ви отримали уривки тексту казки, що ви повинні оцінити, як добрий чи не дуже добрий вчинок чи події. Після обговорення слід розмістити на дошці під відповідним надписом. 
 
Учнів класу об’єднано у три робочі групи. Кожна група отримує пронумеровані тексти, на які поділено казку. На дошці заздалегідь написано: «Добре», «Зле». Учням пропонують ознайомитися із змістом текстів, оцінити його і визначити, з їх точки зору, події, або вчинки героїв на добрі та погані.
 
Учитель керує процесом читання за номерами та розміщенням текстів на дошці. — Тепер ви краще зрозуміли зміст прислів’я «Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла й сподівайся».
 
 
VІІІ . Домашнє завдання
 
— І знову качечка звертається до нас з проханням...
 
Учитель пропонує учням обрати певне завдання для виконання вдома.
 
  • Завдання
Високий рівень — с. 50–52, переказати казку, намалювати ілюстрацію до уривку, що сподобався, або придумати свою кінцівку казки «Кривенька качечка» (усно).
Достатній рівень — с. 50–52, переказати казку, визначити головну думку казки.
Середній рівень — с. 50–52, переказати казку.
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 2981
 
Догори