Електронна передплата!

Доступ до улюблених видань
у будь-який час,
за будь-який період,
з будь-якого пристрою!

Оформити передплату

Бажаєте зекономити на передплаті?

Пропонуємо вам стати учасником програми лояльності «120 балів»!

 

Дізнатися більше

Видозмінені пагони

Т. І. Шокотько, учитель біології та хімії вищої категорії Березоворудської ЗОШ, Пирятинський р-н, Полтавська обл.


Цілі уроку: розширити уявлення про різноманітність пагонів, їх видозміни у зв’язку з пристосуванням до життя на суходолі й до виконання різних функцій; визначити загальні риси будови надземних пагонів і підземних видозмінених пагонів; навчити учнів виконувати дослідно-експериментальну роботу, доводити свої гіпотези для кращого засвоєння матеріалу; з’ясувати біологічне значення видозмінених пагонів; продовжити формувати вміння і навички працювати з лабораторним обладнанням, виконувати й оформляти лабораторну роботу, робити відповідні висновки; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до рослин.

Обладнання: експозиція підземних пагонів (бульби картоплі, цибуля, кореневища, часник) і надземних пагонів (колючки груші, стебла кактуса, головка капусти, колючки терну, вуса винограду), проросла цибулина, мікроскоп, стакан із водою, предметні скельця, лупи.

На кожному учнівському столі: бульба картоплі розрізана й не розрізана, кореневище пирію, цибулина городньої цибулі, розрізана цибулина, колючки дикої груші, сливи, гледичії, вусики винограду, вуса суниці, стакан із йодною водою, скляні палички.
 
Методи: розповідь, бесіда, проблемні питання, дослідна робота, випереджувальне навчання, робота з підручником, мікроскопом, натуральними об’єктами, на інтерактивній дошці.
 
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.
 
Основні поняття й терміни: видозміни пагона.
 
 
Хід уроку
 
I. Організація класу
 
 
II. Актуалізація опорних знань
 
У ч и т е л ь. Діти, сьогодні ми з вами продовжимо вивчати вегетативні органи рослини.
 
Давайте проведемо невеличку розминку та пригадаємо органи рослини та їхні функції:
  • корінь (підземна частина рослини; зміцнює рослину в ґрунті, збільшує поживну площу, запасає поживні речовини);
  • пагін (надземна частина рослини);
  • пагін складається зі… (стебла, листків, бруньок);
  • стебло (осьова частина пагона; здійснює висхідний і низхідний тік поживних речовин, надає положення у просторі);
  • листок (бічна частина пагона; функції — фотосинтезу, дихання, випаровування);
  • брунька (зачатковий пагін).
 
 
III. Мотивація пізнавальної діяльності
 
У ч и т е л ь. Подивіться на ваш стіл і відберіть пагони. Не всі пагони ви змогли розпізнати. Чому? (Вони видозмінились, і важко їх розпізнати) Як ви розумієте слово «видозміни»? (Змінені так, що важко з першого погляду сказати, що це)
 
Оголошую тему уроку. (Учні записують її в зошитах.)
 
Яку мету ми поставимо? (Вивчити видозміни пагонів)
 
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
У ч и т е л ь. Пропоную вам провести дослідження, в якому нам допоможуть казкові герої — колобки. Зупинимо свою увагу на видозмінах пагона. (Дослідження проводимо за презентацією на інтерактивній дошці.)
 
Видозміни пагона поділяють на дві великі групи — підземні й надземні.
 
Розгляньте малюнки в підручнику.
 
Ми з вами детальніше зупинимося на вивченні підземних видозмін пагона. Давайте відгадаємо загадку.
 
Хто ховає під кущі
Наші супи та борщі?
(Картопля)
 
І печуть мене, і варять,
І їдять мене, і хвалять,
Бо я добра.
(Картопля)
 
Так, це картопля. Всі ви її добре знаєте й полюбляєте. Історію відкриття дослідили ваші друзі, які розкажуть нам про це. (Діти розповідають.)
 
1 - й у ч е н ь. У пошуках їжі людина здавна шукала їстівні коріння та бульби. Яких тільки скарбів не було в кованих скринях Христофора Колумба та інших мореплавців часів іспанських морських завоювань! Іспанські каравели, які досягали берегів Нового Світу, повертаючись на батьківщину, везли коштовне каміння, прянощі й безцінні прикраси тубільців.
 
Тож не дивно, що, коли один із моряків-шукачів щасливої долі в далеких таємничих країнах привіз із Південної Америки скромний трофей — небачені в Європі екзотичні плоди — довгасті бульби із шорсткою оболонкою, — ніхто не звернув на заморське диво особливої уваги.
 
А ці «земляні яблука» насправді були цінніші за золото, і їм судилося поширитися по всій землі.
 
Більшість ботаніків вважає, що картопля походить із високогір’я Анд — тропічної частини Південної Америки, а також із помірних широт центрального Чилі.
 
Ще в сиву давнину місцеве населення цього острова відшукало в землі картопляні бульби й використовувало їх у їжу. Називали ці плоди «папа». Дикі «папа» були надто дрібними, і їх було надзвичайно важко зберігати. Вони швидко в’янули, вкривалися пліснявою, ставали непридатними для вжитку.
 
Минуло чимало часу, перш ніж індійці навчилися зберігати їх.
 
Спочатку вони кілька разів приморожували бульби, а потім прогрівали та просушували на сонці. Підмерзлі бульби обережно розминали, щоб вичавлена з них вода випарувалася. Після багаторазового повторення цього процесу одержану в такий спосіб продукцію ще раз промивали водою та просушували. Такі «консерви» місцеві жителі називали «чуньо». Оброблені бульби втрачали властивий їм гіркуватий присмак і добре зберігалися до нового врожаю. Поступово картопля стала головною годувальницею місцевого населення.
 
Щоправда, прихильність людей і посівні площі «земляні яблука» завоювали поступово. Подекуди їх почали розводити як рідкісну квітку. В Італії вельможі католицької церкви презентували заморську дивину римському папі. А Ватикан дав указівку поширити рослину по всій країні. Саме тут «земляні яблука» й одержали свою назву — картопля.
 
Дедалі частіше чутки про дивовижну рослину — картоплю — проникали в Росію. Цар Петро I, перебуваючи в далекій закордонній подорожі, надіслав своєму улюбленцю графу Шереметьєву незвичайний заморський дарунок. Петро I збагнув, що картопля — поживна та врожайна культура, яка з часом неодмінно має стати важливим продуктом харчування населення країни.
 
Сприяли поширенню картоплі й деякі місцеві поміщики. Так, чернігівський поміщик Галаган, щоб зацікавити селян новою культурою, вдався до хитрощів. Він наказав посадити картоплю на найкращій землі, дбайливо її доглядати, часто й сам навідувався на поле. Восени, коли бульби дозріли, Галаган поставив на полі охорону, яка зобов’язана була оберігати картоплю від можливих злодіїв. І в той же час кухарі щодня готували страви з картоплі для поміщицької родини. По селу пішла чутка, що пан вирощує смачну й чудодійну рослину, яку щодня подають до його столу.
 
Серед селян знайшлися охочі покуштувати земляні бульби. Вночі вони проникли на поле, накопали бульб і спекли їх на вогнищі. Картопля сподобалася. І знову селяни пішли вночі на поле по бульби. Звичайно, ніхто з них не підозрював, що пан наказав своїм вартовим робити вигляд, ніби вони не помічають нічних відвідувачів.
 
З часом картопля з’явилася й на селянських городах.
 
Нині картоплю називають другим хлібом. І ця назва цілком справедлива. Зараз нам навіть важко уявити стіл без страв із картоплі. Цю культуру, як відомо, вирощують повсюдно, і площі, відведені під неї, щороку збільшуються.
 
У ч и т е л ь. Подивіться на стіл, де ми з вами зібрали різні сорти картоплі, які вирощують на наших полях. Молодці! Участь у цих дослідженнях ви брали всі.
 
Які ж сорти картоплі вирощують на наших полях? Своїми дослідженнями поділиться з нами Зоряна. (Учениця розповідає про сорти картоплі.)
 
На своєму дослідному полі вирощує картоплю й родина… (називає учня), і він згодився поділитися з нами своїми дослідженнями. (Учень ділиться своїм досвідом.)
 
А тепер давайте дослідимо саме цей видозмінений пагін — бульбу картоплі. Подивіться на неї (на столі в кожного учня). Давайте вивчимо її будову (основа, верхівка, вічка — це бруньки, які є у вузлах, меживузля). Що це вам нагадує? Це нагадує нам будову пагона. Отже, бульба картоплі — це видозмінений пагін. Порівняйте будову бульби картоплі й пагона за малюнками підручника та погляньте на презентацію.
 
А зараз давайте проведемо експериментально-дослідну роботу. 
 
Розгляньте поперечний і повздовжній зріз стебла в підручнику, порівняйте складові поперечного й повздовжнього зрізу картоплі, відмітьте подібність. (Видно всі складові стебла: пробкова шкірка, кора, провідні судини деревини й серцевина) 
 
Висновок. Бульба картоплі — це видозмінений короткий і потовщений пагін.
 
Візьміть розрізану картоплинку й капніть йодної води. Що ви спостерігаєте? (Картоплинка посиніла) А що це означає?
 
А це означає, що бульба картоплі містить крохмаль, який за наявності йоду синіє.
 
Роздивіться під мікроскопом зріз бульби картоплі, забарвлений йодом. Що побачили? (Картину клітин, заповнених великими крохмальними зернами)
 
Висновок. Отже, в картоплі запасається поживна речовина — крохмаль.
 
Тепер, я вважаю, ви переконалися, що бульба картоплі — це видозмінений пагін, який запасає крохмаль.
 
Проблемне питання. Яке значення має для рослини таке велике накопичення крохмалю в бульбах картоплі? (Коли щільна пробкова тканина до весни стане тоншою й почне пропускати тепле повітря й вологу, крохмаль починає поступово перетворюватися на цукор, а бруньки бульби живляться розчином цукру й ростуть. Ось чому, проростаючи, бульби картоплі солодкуваті на смак)
 
У ч и т е л ь. Відгадайте другу загадку: не б’є, не лає, а від неї плачуть. (Цибуля)
 
Представники родини Цибулеві ростуть переважно в жарких засушливих місцях. Ранньою весною, коли в землі багато вологи, вони квітнуть, а влітку листя засихає, у землі ж залишається цибулина, яка покрита тонкою, але шкірястою шкіркою. 
 
Свою дослідну роботу з історії походження цибулі розкаже учень. У той же час поставить експеримент інший учень.
 
1 - й у ч е н ь. Я взяв шкірку цибулі й розглянув її під світловим мікроскопом. Побачив, що вона складається з клітин, і кожна клітина складається з клітинної оболонки, цитоплазми, ядра, вакуолі з клітинним соком. Отже, цибулина має клітинну будову.
 
Висновок. Отже, цибулина — живий організм.
 
2 - й у ч е н ь. Я поставив у стаканчик із водою цибулину й побачив, що спочатку з’явилися корінці, а потім зелені листочки, які я скуштував, бо вони дуже добрі.
 
Отже, вирощуйте цибулю, вона смачна й поживна.
 
3 - й у ч е н ь. Коли в мене нежить, я закапую ніс розведеним у воді соком цибулі, і все проходить. 
 
У ч и т е л ь. Давайте дослідимо будову цієї видозміни пагона. За своєю будовою цибулина нагадує пагін.
 
Розгляньте розрізану вздовж цибулину, порівняйте з малюнком підручника. Знайдіть укорочене стебло — денце, від якого вниз відходить мичка додаткових коренів, а доверху — соковиті листки. Іноді в середині цибулинки видно квіткову стрілку й молоді цибулинки — дітки. У цибулині запаси поживних речовин зберігаються під час засушливого літа або ж холодної зими. В її листках запаси не крохмалю, а цукру. Те, що в цибулині міститься дійсно багато поживних речовин, видно з дослідження, яке провела учениця.
 
Висновок. Цибулина є видозміною пагона. У зошиті замалюйте ці видозміни пагона й підпишіть їхню будову. У висновку зазначте, чому ці органи рослини є видозміненими пагонами.
 
У ч и т е л ь. Де ми використовуємо ці видозмінені пагони? (В їжу, для лікування хвороб, розмноження рослин, створення нових сортів рослин)
 
Діти, подивіться на будову кореневища пирію та, користуючись підручником і гербарними зразками, доведіть, що кореневище пирію є видозміненим пагоном. (Є вузли, меживузля, пазушні бруньки, видозмінені листки — луски на кореневищі) Воно позбавлене кореневих волосків і кореневого чохлика. Росте кореневище верхівкою, де розташована верхівкова брунька. Від вузлів кореневища відростають додаткові корені, а з його бруньок розвиваються надземні пагони.
 
У деяких рослин, як от у гладіолуса, видозмінений підземний пагін за будовою подібний і до стеблової бульби, і до цибулини, тому такі видозміни пагона називають бульбоцибулиною.
 
Луски в неї сухі — подібність до цибулини, а запасні поживні речовини відкладаються у стебловій частині, тому вона й потовщується — подібність до бульб.
 
 
V. Узагальнення та систематизація знань
 
Вправа на інтерактивній дошці «Згрупуй надземні та підземні видозміни пагона»
 
Вправа «Мікрофон»
  • Чому бульбу картоплі, цибулину городньої цибулі, кореневище відносять до пагонів?
Підсумковий висновок з уроку діти записують у зошит.
 
 
VІ. Домашнє завдання
 
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на питання після параграфа.
Dounload PDF

Відгуки читачів