Фрукти та ягоди. Лексико-граматичне заняття для дітей старшого дошкільного віку

Н. П. Шаповал, Київська обл.


Мета: закріпити словник за темою «Фрукти, ягоди»; учити вживати форми знахідного відмінку та будувати прості речення; розвивати увагу, мислення, пам’ять, дрібну моторику; коригувати мовлення дітей; виховувати уважність, охайність.

Обладнання: картки для артикуляційних вправ, предметні та сюжетні картинки, мішечок, справжні фрукти та ягоди.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ
 
I ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
Активізація дітей до роботи.
Гра «Фрукти, ягоди називай, на своє місце сідай!»
 
 
II ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
1 Виконання артикуляційних вправ
«Лопатка», «Парканчик», «Смачне варення», «Неслухняний язичок».
 
2 Фонетична ритміка
Логопед. Діти, які звуки ви знаєте? А які звуки можна співати?
Поспіваймо звуки! Спочатку високо — як мишка, а потім низько — як ведмідь.
Логопед. Сьогодні до нас на заняття завітали гості й принесли нам завдання. Ми повинні виконати їх. Перше завдання — від білочки.
 
3 Гра «Чарівний мішечок»
Логопед. Я загадуватиму вам загадки, ви будете їх відгадувати і відгадки шукатимете в мішечку на дотик.
 
 
Сам жовтенький, соковитий,
Достигає серед літа.
Він у джемі, у варенні,
І солодкий, і приємний. (Абрикос)
 
* * *
Фрукт замор ський — гордий пан:
Пишний чуб, цупкий жупан.
А як скинеш цей жупан —
Смакотою вгостить пан. (Ананас)
 
* * *
На лозі, росою вмиті,
Зріли ґрона соковиті.
В сонця силоньку черпали,
Золотистим соком стали. (Виноград)
 
* * *
Поміж листя оксамиту
Дозрівають серед літа,
Мов сережки, червоненькі,
Дрібні ягідки смачненькі. (Вишні)
 
* * *
Запах, колір — все відмінне,
Посміхнешся неодмінно.
Як серединку кусати,
Скривить так, що й не впізнати. (Лимон)
 
* * *
Під ногами у саду
Стиглу ягідку знайду.
Треба низько нахилиться,
Щоб зірвати... (полуницю).
 
* * *
Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки — чай з... (малини).
 
* * *
Кульки гілки обліпили,
Жовтим все заполонили.
Помаранч чарує світ,
Помаранчі з усіх віт! (Апельсини)
 
* * *
Темно-сині карапузи
Сонцю виставили пузи.
На варення, в пироги,
Наминать за дві щоки... (cливи).
 
* * *
Як достигнуть — наче мед —
Важко вирватись з тенет!
Ос від них не відігнати,
Хочуть теж їх смакувати! (Груша)
 
* * *
Саме? з кулачок,
Червоненький бочок,
Доторкнешся — гладеньке,
Відкусиш — солоденьке. (Яблуко)
 
4 Гра «Запам’ятай!»
Логопед. Я називатиму 3 фрукти, ви будете викладати їх у тій самій послідовності й називати. 
Апельсин, вишня, лимон; слива, груша, ананас; яблуко, виноград, абрикос.
 
5 Гра «Будь уважний!»
Логопед. Ось своє завдання приніс баранчик. Він прикріплюватиме на дошку фрукти, а ви заплющите очі. Баранчик у цей час забере один фрукт, а ви повинні здогадатися, що він забрав.
 
6 Гра «Допоможи Попелюшці»
Логопед. Діти, подивіться, до нас прийшла Попелюшка. Вона просить, щоб ми допомогли їй зварити компот, бо вона запізнюється на бал. Допоможемо?
Логопед. Спочатку потрібно нарвати фруктів у саду. Що ми будемо рвати?
Ді т и. Грушу, яблуко, виноград, сливи, вишні…
 
7 Фізкультхвилинка
 
А. Діти йдуть у сад рвати фрукти на компот. (Фрукти підвішені на ниточці.)
 
Б. Так, ми принесли фрукти, а тепер ми що робимо? Миємо. (Кожна дитина говорить, який фрукт вона миє.)
 
В. А тепер потрібно почистити. (Кожна дитина говорить, який фрукт чистить.)
 
Г. Тепер ми покладемо фрукти в каструлю й поставимо компот варитись. (Кожна дитина кладе свої дари в каструлю.) Отже, ми зварили компот і допомогли Попелюшці.
 
8 Гра «Піймай фрукт або ягоду»
Логопед. Останній сьогоднішній гість — котик. Він приніс нам фрукти. Усі утворюємо півколо. Я буду називати чиєсь ім’я й кидати йому фрукт. Ви будете ловити та складати речення. (Я піймала яблуко. Марина зірвала сливу в саду…)
 
 
III ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
 
Логопед. Діти, згадаймо, з чого ми варили компот, коли допомагали Попелюшці.
 
Діти. З груші, сливи, яблука, вишні тощо.
 
Логопед. Молодці! А тепер кожен може обрати собі фрукт чи ягоду, яку любить. Дякую за заняття.
 
Діти обирають собі дари й виходять.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
1. Богуш А. М. Заняття з розвитку мови дітей в дошкільних закладах. — К. : Рад. школа, 1979. — 149 с.
2. Кізюн О. А. Мовленнєвий матеріал для занять з дітьми, які мають вади звуковимови. — Бровари : Науково-методичний центр, 2011. — 36 с.
3. Селиверстов В. И. Игры в логопедической работе с детьми : кн. для логопеда. — М. : Просвещение, 1987. — 144 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів