Основи сімейного права. Правознавство. Практичний курс. 9 клас

Драннік О. В., Рудакова О. І., коледж Національного фармацевтичного університету, м. Харків


Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

-тлумачити поняття: сім’я, шлюб, заручини, шлюбний договір, шлюбний вік;

-обґрунтовувати важливість права людини на створення сім’ї;

-пояснювати за допомогою статей Сімейного кодексу України умови укладення шлюбу, зокрема укладення шлюбу неповнолітньою особою;

-називати окремі немайнові права та обов’язки подружжя і характеризувати їх на конкретних прикладах;

-висловлювати своє ставлення щодо сім’ї і подружнього життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Навчально-методичне забезпечення уроку: Конституція України, витяг із Сімейного кодексу України, підручники, навчальний посібник (Святокум О. Є. Правознавство у визначеннях, таблицях і схемах. — Х. : Ранок, 2014. — С. 103–107); презентація PowerPoint за темою уроку, аудіозапис маршу Мендельсона, відеозаписи, роздавальний матеріал.
 
Нормативна база: Конституція України, витяги із Сімейного кодексу України.
 
 
Методи навчання
 
За джерелом знань:
  • словесні (розповідь, бесіда, інструктаж);
  • наочні (демонстрування);
  • практичні (юридичні задачі, робота з текстом).
За характером пізнавальної діяльності:
  • пояснювально-ілюстративні;
  • репродуктивні;
  • проблемні.
 
Прийоми навчання:
  • вивчення теоретичного змісту;
  • формування образно-емоційних знань;
  • формування понятійного апарату.
 
Епіграф: Сім’я — це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро.
В. Сухомлинський
 
 
Хід уроку
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
 
Повідомлення теми та цілей уроку.
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
(Звучить аудіозапис весільного маршу Мендельсона № 9 з музики до комедії В. Шекспіра
«Сон в літню ніч».)
 
Учитель. Хто автор цієї мелодії? Де ви її чули?
 
Я не помилюся, якщо скажу, що кожна людина мріє про те, щоб ця урочиста мелодія звучала для неї та її обранця в Палаці одруження, з якого вони обіруч підуть у нове, сімейне життя. Життя кожної людини починається з родини, оскільки в ній народжується і виховується більшість дітей, які, ставши дорослими, створюють власні родини.
 
Кожен наш крок регульовано нормами моралі та нормами закону. Яка, на вашу думку, існує законодавча база по сімейному праву?
 
Особливістю сучасного регулювання сімейних (шлюбних, родинних) відносин в Україні є те, що вони можуть бути врегульовані двома способами:
 
1) законами та іншими нормативно-правовими актами;
2) за домовленістю (договором) між їх учасниками.
 
Найважливішими актами законодавства у сімейних відносинах є:
1. Конституція України.
2. Сімейний кодекс України.
3. Закони України:
1) «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»;
2) «Про попередження насильства в сім’ї»;
3) «Про охорону дитинства»;
4. Постанова Кабінету Міністра України «Про порядок укладання шлюбного контракту».
 
 
IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
 
Притча
 
Батько, розмовляючи із сином, радив йому триматись подалі від жінок, не квапитися зі створенням сім’ї. Син заперечив: «Шановний батьку! Ти ніколи не помічав райської вроди жінок. Твої очі не тонули у глибині їхніх очей. Твій погляд не спинявся на їхніх чарівних посмішках. Хіба ти відчував, що означає на самоті віддаватись своїм мріям, засинати у світі своїх фантазій, коли ти охоплений коханням?»
 
Батько подивився на нього і відповів: «Синку, ти ще не знаєш, що таке стіл без хліба та їжі. Ти ще не відчував, що таке суворість дружини, і не чув плачу твоїх дітей. Ти не знаєш, що означає, опинившись на самоті, віддаватись своїм сумним думкам і відчувати страх перед гостями, коли ти обтяжений боргами».
 
Запитання
  • А яким є ваше ставлення до сім’ї?
Учитель. Попередньо серед вас було проведене соціологічне опитування.
 
Анкета
1. Які асоціації пов’язані зі словом «сім’я»?
2. На яких відносинах тримається дружня сім’я?
3. Підберіть три слова, які характеризують ідеальну сім’ю.
 
 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Учитель. Після опрацювання анкет можна стверджувати, що ви правильно налаштовані щодо сім’ї. А тепер розгляньмо, як сімейне право регулює стосунки між чоловіком і жінкою.
 
Робота з документом
  • Працюючи в парах, ознайомтесь з відповідними статтями СКУ і дайте відповіді на запитання.
1. Склад сім’ї.
2. Наведіть приклади сім’ї.
3. До сім’ї належать особи, які проживають разом. Так чи ні?
4. Яка різниця між сім’єю та шлюбом?
5. Чи є вінчання оформленням шлюбу?
6. Шлюбний вік.
7. За яких умов шлюб є недійсним?
 
Учитель. Ми з’ясували, що є сім’єю та шлюбом, які є умови укладання шлюбу та за якими шлюб визнають недійсним. Наступний етап — подання заяви до РАЦСу.
 
 
Розв’язання юридичної задачі
 
Антон та Олена вирішили одружитися і подали заяву до державного органу реєстрації актів цивільного стану. Оскільки Олена була єдиною дочкою у родині, її батьки вирішили взятися за організацію весілля. Вони замовили зал у кафе, купили Олені сукню та поступово почали запрошувати гостей. За тиждень до весілля Антон заявив Олені, що він не хоче офіційно одружуватися, і запропонував жити спільно деякий час. Чи правомірні дії Антона? Чи може Олена примусити Антона одружуватися? Батьки Олени вимагають у суді відшкодування завданої матеріальної та моральної шкоди. Яке рішення прийме суд?
— А що про це говорить закон?
 
Ст. 31 від 10.01.2002 р. № 2947-ІІІ
 
П. 3. Особа, яка відмовилася від шлюбу, зобов’язана відшкодувати другій стороні витрати, які понесла остання у зв’язку з приготуванням до реєстрації шлюбу та весілля.
 
Такі затрати не підлягають відшкодуванню, якщо відмова від шлюбу була викликана протиправною, аморальною поведінкою нареченої, нареченого, приховуванням нею, ним обставин, що мають для того, хто відмовився від шлюбу, істотне значення (тяжка хвороба, наявність дитини, судимість тощо).
 
П. 4. У разі відмови від шлюбу особи, яка одержала подарунок у зв’язку з майбутнім шлюбом, договір дарування за вимогою дарувальника може бути розірваний судом.
 
У разі розірвання договору особа зобов’язана повернути річ, яка була їй подарована, а якщо вона не збереглася — відшкодувати її вартість.
 
 
Шлюбний договір
 
Бесіда
1. Що вам відомо про шлюбний договір?
2. Чи може бути змінено шлюбний договір?
3. Чи можна його змінювати в односторонньому порядку?
4. Чи може неповнолітня особа укладати шлюбний договір?
5. Чи може він регулювати особисті відносини подружжя?
6. За яких умов цей договір може бути розірвано?
(Перегляд відео про шлюбний договір. Поради нотаріуса.)
 
 
Обов’язки подружжя
 
Робота з таблицею
 
Права та обов’язки членів сім’ї
  Майнові  Немайнові
Подружжя    
Батьків і дітей    
 
Учитель. Пригадайте, які права та обов’язки порушували герої повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького?
 
 
Сімейні стосунки
Учитель. На початку лекції ми говорили, якою повинна бути сім’я, але, на жаль, іноді трапляється інакше.
 
(Слайди про насильство над жінкою та над дитиною. Виступ психолога щодо того, як треба вчинити у разі, якщо ви або ваша дитина стали жертвою насильства.)
 
Припинення шлюбу
Шлюб припиняється:
а) автоматично,
б) шляхом визнання шлюбу недійсним,
в) шляхом розлучення:
1) на підставі рішення суду;
2) органом державної реєстрації актів цивільного стану за заявою подружжя, яке не має дітей.
 
 
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
 
Учитель. Сімейне життя досить складна наука. На жаль, жоден підручник не дасть нам готових відповідей на запитання, які може поставити життя.
 
Адже життя — як п’єса у театрі: важливо не те, скільки вона триває, а наскільки гарно ви зіграли.
 
Наш урок, під час якого ви ознайомились з нормами сімейного права, сподіваюсь, допоможе уникнути прикрих непорозумінь у житті та прожити щасливо зі своєю родиною. Але потрібно розуміти, що сім’я — це не лише кохання, а ще й величезна відповідальність за свої дії перед іншими членами сім’ї.
 
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Написати есе «Як можна зменшити кількість розлучень в Україні?».
 
 
Додаток
 
Сімейний кодекс України
 
 
Ст. 3 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. Сім’я є первинним та основним осередком суспільства.
2. Сім’ю утворюють особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки. Подружжя вважається сім’єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв’язку з навчанням, роботою, лікуванням, через необхідність доглядати за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно. Дитина належить до сім’ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.
3. Права члена сім’ї має одинока особа.
4. Сім’ю створюють на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства. 
 
 
Ст. 21 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III 
1. Шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований в органі державної реєстрації актів цивільного стану.
2. Проживання однією сім’єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов’язків подружжя.
3. Релігійний обряд шлюбу не є підставою для виникнення у жінки та чоловіка прав та обов’язків подружжя, крім випадків, коли релігійний обряд шлюбу відбувся до створення або відновлення органів державної реєстрації актів цивільного стану.
 
 
Ст. 22 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. Шлюбний вік для жінки встановлюють у сімнадцять (з 2012 р. з 18 років), а для чоловіка — у вісімнадцять років.
2. Особи, які бажають зареєструвати шлюб, мають досягти шлюбного віку на день реєстрації шлюбу.
 
 
Ст. 24 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. Шлюб ґрунтується на вільній згоді жінки та чоловіка. Примушування жінки та чоловіка до шлюбу не допускається.
2. Реєстрація шлюбу з особою, яка визнана недієздатною, а також з особою, яка з інших причин не усвідомлювала значення своїх дій і (або) не могла керувати ними, має наслідки, встановлені статтями 38–40 цього Кодексу.
 
 
Ст. 25 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. Жінка та чоловік можуть одночасно перебувати лише в одному шлюбі.
2. Жінка та чоловік мають право на повторний шлюб лише після припинення попереднього шлюбу.
 
 
Ст. 26 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. У шлюбі між собою не можуть перебувати особи, які є родичами прямої лінії споріднення.
2. У шлюбі між собою не можуть перебувати рідні (повнорідні, неповнорідні) брат і сестра. Повнорідними є брати і сестри, які мають спільних батьків. Неповнорідними є брати і сестри, які мають спільну матір або спільного батька.
3. У шлюбі між собою не можуть перебувати двоюрідні брат та сестра, рідні тітка, дядько та племінник, племінниця.
4. За рішенням суду може бути надане право на шлюб між рідною дитиною усиновлювача та усиновленою ним дитиною, а також між дітьми, які були усиновлені ним.
5. У шлюбі між собою не можуть бути усиновлювач та усиновлена ним дитина. Шлюб між усиновлювачем та усиновленою ним дитиною може бути зареєстровано лише в разі скасування усиновлення.
 
 
Ст. 28 СКУ від 10.01.2002 р. № 2947-III
1. Заяву про реєстрацію шлюбу подають жінка та чоловік до будь-якого органу державної реєстрації актів цивільного стану за їхнім вибором. Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу, вважаються нареченими. (Частину першу ст. 28 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 524-V від 22.12.2006 р.)
2. Заяву про реєстрацію шлюбу подають жінка та чоловік особисто.
3. Якщо жінка і (або) чоловік не можуть через поважні причини особисто подати заяву про реєстрацію шлюбу до органу державної реєстрації актів цивільного стану, таку заяву, нотаріально засвідчену, можуть подати їхні представники. Повноваження представника мають бути нотаріально засвідчені.
4. Якщо реєстрація шлюбу у визначений день не відбулася, заява про реєстрацію шлюбу втрачає чинність після спливу трьох місяців від дня її подання.
Dounload PDF

Відгуки читачів