Узагальнення вивченого про дієприкметник як особливу форму дієслова. Урок лінгвістичної веселки. 7 клас

Н. М. Ярошенко, учитель української мови та літератури Бахмацької ЗОШ І–ІІІ ст. № 5, Чернігівська обл.


Мета:

- узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприкметників, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника;

- розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;

- виховувати любов до життя, бажання й прагнення бачити ту красу, яка є навкруги й оточує нас, уміння цінувати те, що маємо.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація (слайди до етапів уроку).

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ
 
Слово вчителя
Добрий день, діти, ще один урок прийшов до вас за розкладом. Але урок цей не звичайний. Це урок лінгвістичної веселки.
 
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
 
Слово вчителя
Розгорніть зошити, запишіть дату й тему уроку «Узагальнення вивченого про дієприкметник як особливу форму дієслова».
 
Епіграфом до нашого уроку будуть слова Д. Павличка:
 
Життя росте лише з любові,
Лишень краса навчає жить!
 
— Як ви розумієте значення цих слів?
— Інколи за щоденними турботами ми не помічаємо тієї краси, яка нас оточує й навчає жити.
— Сьогодні я запросила на наш підсумковий урок…
Та ви ніколи не здогадаєтеся, якщо не відгадаєте загадки:
Барвисте коромисло на небі повисло. (Райдуга)
— Так, це райдуга. Саме вона сьогодні завітала до нас на урок.
Погляньте, вона світиться всіма барвами.
— Скажіть, а як іще називають у нас на Україні райдугу?
— Так, здавна на Україні її називають веселкою, бо вона символізує радість, веселість.
 
Словникова робота
Веселка — це дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу.
 
— А скільки кольорів у веселки?
— Правильно, у веселки сім кольорів, і кожен колір щось символізує.
 
Звучить мелодія пісні «Веселка».
 
 
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА»
 
— Отже, сім різних за складністю завдань ми повинні виконати сьогодні на уроці.
 
Тож до роботи. Коли вже йдеться про кольори, то перший колір — червоний. Це символ життя й любові, свободи й урочистості.
 
Тож почнімо з повторення й пригадаймо, як пишуть складні прикметники на позначення кольорів та їх відтінків.
 
 
Завдання № 1. Словниковий диктант
Блакитно-синій, темно-коричневий, синій-синій, темно-червоний, жовтогарячий, світло-зе лений.
 
Пояснення орфограм.
— Наступний колір веселки оранжевий (помаранчевий, жовтогарячий).
Це символ сонця, могутності, розкоші, радощів.
 
 
Завдання № 2
— Побудувати зв’язну розповідь за такими темами:
  • «Дієприкметник як особлива форма дієслова»;
  • «Активні й пасивні дієприкметники, їх творення».
 
Повідомлення учнів
— Наступний колір — жовтий.
Це символ світла, радості.
 
 
Завдання № 3. Розподільний диктант
Записати у дві колонки активні й пасивні дієприкметники.
Ріжучий, летючий, писаний, позеленілий, кипучий, помитий, принесений, пофарбований, чаруючий, квітучий, засіяний.
  • За допомогою яких суфіксів утворюють активні дієприкметники?
  • За допомогою яких суфіксів утворюють пасивні дієприкметники?
Перевіряємо написане в зошитах і на екрані.
Активні дієприкметники
Пасивні дієприкметники
Ріжучий  Писаний
Летючий  Помитий
Кипучий  Принесений
Квітучий  Пофарбований
Чаруючий  Засіяний
 
Колір зелений — символ миру, спокою, родючості та надії.
 
 
Завдання № 4. Інсценізація «зустрічі» дієприслівника й дієприкметника
 
— Добридень, брате! Чого зажурився?
— А… то ти, Дієприслівнику! І чого радієш? Хіба твоя доля не така, як моя? Тебе ж також не приймають у товариство частин мови, хоч маєш там близького родича, як і я, і свояк твій Прислівник там теж поважна фігура. Правда, тобі дещо краще: Дієслово вважає тебе трохи ближчим родичем, бо ти, бач, виражаєш також дію, хоч і додаткову. А все ж… А я?
 
Сумно промовив Дієприкметник і зігнувся ще нижче.
— Ех ти… Не вмієш мислити по-сучасному. Не приймають нас тут, то підемо туди, де без нас ніяк не можна. Ходімо до фірми «Синтаксис». Там будуть нам раді й Словосполучення, і Речення.
 
Так і зробили. І не шкодують. Тут їм доручають дуже відповідальну роботу членів речення, часто віддають під їхню команду інші слова, нерідко навіть іменники та дієслова, і тоді шанобливо звуть зворотами, а за значенням порівнюють із реченнями. Ось яку кар’єру зробили в новій фірмі колись скривджені родичі частин мови.
 
— Пригадайте, що таке дієприкметниковий зворот.
 
Розкажіть про вживання розділових знаків у реченнях із дієприкметниковими зворотами.
Наведіть приклади.
 
Блакитний колір — символ ніжності, далечини.
 
 
Завдання № 5. Синтаксичний розбір речень Завітаймо до добродія Синтаксису й виконаймо синтаксичний розбір речень. Завдання виконуємо за варіантами.
 
 
І варіант
Угорі цвіте блакить, усіяна хмарками.
 
 
ІІ варіант
Веселка, овіяна вітром, у моїх зацвітає очах.
Розібрати дієприкметник як особливу форму дієслова.
Коментування виконаних завдань.
Синій колір — символ довіри, вірності, туги.
 
 
Завдання № 6. Творче Із поданих речень утворити просте ускладнене речення.
 
Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками.
 
Вони розтулені назустріч теплу та світлу.
Перевіряймо складене речення.
Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками, розтуленими назустріч теплу та світлу.
  • Проаналізувати складене речення.
  • Назвати частини мови.
  • Визначити важливі орфограми.
  • Виконати частковий фонетичний розбір слова.
Фіолетовий колір — символ дружби, довіри, гідності.
 
 
Завдання № 7
— Пояснити написання дієприкметників:
  • Притишений, наповнений.
  • Неполиті квіти — не политі дощем квіти.
  • Сад не посаджений.
  • Костюм не шитий, а в’язаний.
  • Не рвись у недобачені сни.
— Отже, усі завдання виконано. Значить, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».
 
 
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
Слово вчителя
— Ви свої знання, уміння застосували на практиці, тож підіб’ємо підсумок уроку.
 
Прийом «Закінчи речення»
  • Сьогодні на уроці…
  • Я запам’ятав, зрозумів…
  • Мені потрібно звернути увагу на …
 
 
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Підготуватися до тематичної контрольної роботи з теми «Дієприкметник як особлива форма діє слова».
 
 
VІ. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
 
Аргументація оцінок
 
Слово вчителя
 
Завдяки вашій старанності знову засяяла веселка всіма кольорами. А зараз, будь ласка, послухайте уважно мелодію пісні, яка допоможе нам пересвідчитися в тому, що нас оточує краса. І завершити наш урок хотілося б такими поетичними рядками:
 
А ми живем минулим,
Отим, що вже було,
Отим, що проминуло,
Отим, що відгуло.
 
А ми живем майбутнім,
Отим, чого немає,
Бо, звісно, що воно
На нас уже чекає.
 
Життя, мабуть, і є
Та мить, що пролітає
Між тим, що вже було,
І тим, чого немає.
 
— Нехай веселкою сяє ваше життя.
Dounload PDF

Відгуки читачів