Різноманітність голонасінних. Значення голонасінних у природі та житті людини. 7 клас

Л. М. Терес, учитель біології вищої категорії ЗОШ № 27, м. Чернігів


Цілі уроку: ознайомити учнів із різноманітністю голонасінних, розкрити їхню роль в екосистемах та практичній діяльності людини; визначити рівень освітньої компетентності учнів; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; продовжити виховання дбайливого ставлення до природи.

Основні поняття: живиця, бурштин, камфора, каніфоль, скипидар, фітонциди.

Обладнання: гербарії, таблиці «Різноманітність голонасінних», картки для роботи в ДЛ, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація*.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку
 
І. Організаційний етап
 
 
ІІ. Мотиваці  навчальної діяльності
 
У ч и т е л ь. Епіграфом уроку будуть слова В. Й. Ґете: «Природу найлегше підкорити, підкорившись її законам».
 
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 
1. Перегляд презентації «Подорож країною голонасінних»
 
Бесіда
  • Які ускладнення в будові органів є у голонасінних порівняно зі споровими? (Розвиток кореневої системи, стовбура, вічнозеленого листя-хвої, поява шишок)
  • Висловіть власні думки щодо назви відділу Голонасінні. (Шишка тільки утримує й захищає насінину до висипання, а не містить поживних речовин)
  • На які класи поділяють сучасних голонасінних? (Саговникові, Гнетові, Гінкгові, Хвойні)
  • ??Наведіть приклади представників родини Соснові. (Сосна, ялина, кедр, модрина, ялиця та ін.)
 
2. Інтелектуальна фізкультхвилинка. Вправа «Так — ні»
 
Учитель читає твердження, і якщо вони правильні, учні підіймають руку, якщо ні — схрещують пальці рук у «замок».
 
1. Серед Голонасінних трапляються дерева, кущі й трави. (Ні)
2. Серед Голонасінних в Україні найбільше поширені хвойні. (Так)
3. До Голонасінних належать вічнозелені рослини сосна та ялина. (Так)
4. Ялина — це сонцелюбна рослина. (Ні)
5. У більшості голонасінних є добре розвинене кореневище. (Ні)
6. У хвойних листки видозмінені на маленькі голочки — хвою. (Так)
7. Насіння у голонасінних лежить на лусках шишок голо, не захищено. (Так)
8. Спори у голонасінних дозрівають у шишках. (Ні)
9. Шишки хвойних бувають чоловічими й жіночими. (Так)
10. Для запилення голонасінним потрібна вода. (Ні)
 
 
3. Гра-розминка «Упізнай дерево» (з використанням мультимедійного проектора)
 
Учитель зачитує характеристики хвойних дерев, а учні намагаються визначити їхні назви.
 
1. Крона дерева конусоподібна.
2. Рослина тіньовитривала.
3. У висоту може досягати до 90 м.
4. Шишки видовжені, циліндричні.
5. Хвоїнки розташовані поодиноко, але густо.
6. З її деревини виготовляли скрипки відомі майстри — Страдиварі, Гварнері, Аматі.
7. Улюблене дерево на новорічні свята. (Ялина)
 
 
1. Висота дерев — до 50 м.
2. Живе до 500 років.
3. Поширена в Америці, Європі, Азії.
4. В Україні росте в Карпатах.
5. Шишки кулясті.
6. Деревина стійка проти гниття.
7. Це єдина листопадна хвойна рослина в нашій країні. (Модрина)
 
 
1. Струнке дерево заввишки до 40 м.
2. Коренева система добре розвинена.
3. Хвоя розміщена попарно на вкорочених пагонах.
4. Зрілі чоловічі шишки жовті, а жіночі — спочатку червонуваті, під час запилення — зелені, а після дозрівання насіння — бурі.
5. Рослина світлолюбна.
6. Її латинська назва в перекладі означає «скеля». (Сосна)
 
 
1. Рідкісна рослина.
2. В Україні росте в горах Карпат і Криму.
3. Могутнє дерево в кілька обхватів.
4. Деревина настільки міцна, що з неї в давнину виготовляли гарматні ядра.
5. Має червоні шишкоягоди, якими ласують птахи.
6. Кора, деревина і хвоя цієї рослини отруйні.
7. Деревина червонувата, стійка до гниття, за що звуть цю рослину негний-дерево. (Тис)
 
 
ІV. Вивчення нового матеріалу
 
1. Робота в дослідних лабораторіях (ДЛ)
 
Завдання для ДЛ «Науковці-біологи»
 
Опрацюйте сторінки підручника 184–185 (§ 46) і підготуйте повідомлення-відповіді на такі запитання: Яка роль голонасінних у природі? Яке значення мають голонасінні в житті людини?
 
 
Завдання для ДЛ «Економісти»
 
Запас деревини на 1 га соснового лісу досягає 300 м3. З 1 м3 деревини можна виготовити 200 кг паперу. Скільки тонн паперу можна виробити з 1 га соснового лісу? Підручник з біології важить 500 г. Скільки таких підручників можна виготовити з цього паперу? Чи справді ми рятуємо ліси, коли здаємо макулатуру?
300*200 = 60 000 кг, тобто 60 т;
60 000/0,5=120 000 підручників.
 
 
Завдання для ДЛ «Науковці-фармакологи»
 
Добова потреба людини у вітаміні С становить 100 мг. З хвої однієї сосни отримують 15 г вітаміну. Скільки пігулок із добовою нормою вітаміну С можна одержати з хвої 100 дерев? (1 г = 1000 мг)
15*100 = 1500 г, тобто 1,5 кг;
1500/0,1=15 000 пігулок.
 
 
Завдання для ДЛ «Науковці-екологи»
 
З давніх-давен у хвойних лісах будували санаторії та дитячі оздоровчі табори. Із чим це пов’язано? Чи доцільно, на вашу думку, використовувати хвойні для озеленення міст?
 
 
Завдання для ДЛ «Акторська майстерня»
 
Пригадайте характеристику сосни і ялини в природі. Сосна — світлолюбна рослина, ялина — тіньовитривала, сосна має міцний корінь, ялина — поверхневий. Об’єднайтеся у дві групи та зобразіть:
1) сосни — тягніть руки вгору, розставте ноги на ширину плечей, робіть глибокі вдихи і плавно похитуйтеся;
2) ялини — зведіть п’яти ніг разом, носки нарізно, руки в сторони від боків тіла, робіть поверхневі вдихи, швидке похитування з боку в бік.
 
 
2. Обмін новою інформацією за інтерактивною методикою «Ти — мені, я — тобі»
 
Учитель розповідає про значення голонасінних у природі й житті людини, учні доповнюють, читаючи свої повідомлення, та складають конспект.
 
 
Значення голонасінних у природі
1. Беруть участь у формуванні клімату та ґрунтоутворенні.
2. Збагачують повітря киснем, хвойні ліси є «легенями планети».
3. Регулюють швидкість танення снігу та рівень води в річках.
4. Послаблюють силу вітрів.
5. Зміцнюють схили, береги річок та запобігають їх руйнуванню.
6. Є домівкою (прихистком) багатьох тварин; плоди й насіння є їжею для багатьох птахів.
 
 
Значення голонасінних у житті людини
 
1. Деревина хвойних — цінна сировина для будівельної галузі; меблевої, паперової, текстильної промисловості; виготовлення музичних інструментів, товарів господарського призначення, прикрас.
2. Живиця (смола хвойних) має лікарські властивості та є сировиною для отримання камфори, каніфолю, скипидару; з неї утворився бурштин. (Що вам відомо про ці речовини? Див. с. 185.)
3. Хвоя багата на вітамін С; з неї готують відвари та отримують екстракти.
4. «Кедрові горішки» та олію з них уживають у їжу як цінний продукт.
5. Поглинають пил, шум, збагачують атмосферу киснем і фітонцидами — використовують для озеленення населених пунктів та створення полезахисних лісосмуг.
6. Є гарними біоіндикаторами* (чутливість сосни до радіації).
7. Естетичне значення, використання під час новорічних свят, об’єкт натхнення митців.
8. Використовують як паливо. (Чи доцільно це робити?) Учні записують видові назви голонасінних, занесених до Червоної книги України.
 
 
V. Узагальнення знань
 
На базі вивченого учні повторно аналізують епіграф, вказавши, чому все ж таки варто рахуватися із законами природи?
 
Учень зачитує сонет*:
 
В Чернігові зелений ліс,
Дуби, і сосни, і ялини.
У лісі пагорби й долини,
Стежини прямо і навскіс.
 
Немало кленів і беріз,
У хащах є кущі малини,
Та бачу всюди слід людини,
Я слід людини бачу скрізь:
 
Пляшки побиті і бляшанки,
Папір, поламані гілляки…
І я сумую часто там:
 
Чому людина, повна хисту,
Плюндрує все святе і чисте,
Чому для неї ліс не храм?
 
До Червоної книги України занесені такі види голонасінних рослин: тис ягідний, сосна крейдяна, сосна кедрова, сосна Станкевича, ялівець високий, ялівець смердючий, модрина польська.
 
 
VІ. Підсумки уроку. Вправа «Зворотний квиток»
 
Учні записують на одному боці аркуша те нове й цікаве, що вони вже вивчили з теми «Голонасінні», а на зворотному боці — про що вони хотіли б дізнатися в майбутньому.
 
 
VІІ. Домашнє завдання
§ 46, повторити § 44–45.
 
 
Література
1. Біологія рослин: 7 кл. Уроки / Упоряд. М. Кушнір. — К.: Шкільний світ, 2007.
2. Загуровская Л. Крым. Рассказы о растениях и животных. — Симферополь: Бизнес-информ, 1996.
3. Михайло Коцюбинський. Твори: В 3 т. Том 1. — К.: Дніпро, 1965. — С. 110–117.
4. Мусієнко М. М. Біологія: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / М. М. Мусієнко, П. С. Славний, П. Г. Балан. — К.: Генеза, 2007.
5. Путівник по екологічній стежці державного заказника
місцевого значення «Ялівщина».
Dounload PDF

Відгуки читачів