Психологічна підготовка здібних учнів до участі в предметних олімпіадах

С. В. Дубовик, Литвинівська ЗШ, Біловодський р-н, Луганська обл.


Підтримка та розвиток учнів, які мають потужний потенціал до високих досягнень, є одним із пріоритетних напрямів сучасної світової та української освіти. Здібні учні вирізняються серед однолітків яскраво вираженими здібностями, досягненням результатів на якісно вищому рівні порівняно з так званим «середнім». Обдаровані діти характеризуються високим розвитком мислення, глибоким запам’ятовуванням навчального матеріалу, розвинутими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, високою працездатністю. Вони завжди виявляють уважність, зібраність, готовність до напруженої праці, що переростає в працелюбність, потребу працювати безперестанно, без відпочинку. Проте водночас такі діти дуже вразливі, можуть мати завищену або, навпаки, занижену самооцінку, вирізняються «розкиданістю» інтересів, зверхністю, схильністю до стресів. Особливо сильно негативні прояви характеру й поведінки учнів можуть виявлятися перед змаганнями, участю в предметних олімпіадах, конкурсах.

 

В умовах загальноосвітньої школи важливо забезпечити можливості для розвитку здібностей школярів, психологічно готуючи їх до наполегливої праці, самовиховання, спонукати до прояву внутрішніх сил і можливостей, активізувати й використовувати їх для подальшого розвитку школярів і збереження їхнього психологічного здоров’я.
 
Пропонуємо читачам заняття з підготовки здібних учнів до участі в олімпіадах.
 
Мета:
  • створити умови для особистісного розвитку здібних учнів;
  • психологічно підготувати їх до участі в олімпіадах і змаганнях.
 
Завдання:
  • розширити знання обдарованих учнів про почуття та емоції, створити умови для розвитку здібності їх прийняття;
  • формувати потяг до самопізнання, занурення у свій внутрішній світ;
  • зменшити напруження в психоемоційному стані школярів, рівень тривожності та скутості учасників, формувати віру у власні сили;
  • формувати адекватну самооцінку, розуміння значення загальної мобілізації сил у розв’язанні проблем і складних життєвих ситуацій;
  • розвивати вміння контролювати й знижувати рівень ситуативної та загальної тривожності на різних етапах участі в предметних олімпіадах, змаганнях.
 
Очікуваний результат:
  • розвинуте вміння учнів долати психоемоційне напруження, тривогу, стрес;
  • опанування методів і прийомів релаксації, зняття напруження, уміння контролювати власні емоції;
  • розвинута адекватна самооцінка, уміння долати складні життєві ситуації, підвищений рівень упевненості учнів у своїх силах і можливостях;
  • сформоване вміння розрізняти свої емоції та емоції оточуючих, прагнення до самопізнання та самореалізації.
 
Форма проведення: групові тренінгові заняття.
Кількість занять: 4.
Рекомендована частота занять: 1 раз на тиждень (програма має бути реалізована протягом місяця).
Учасники: здібні учні — учасники предметних олімпіад.
 
Кожне заняття складене з трьох частин:
  • вступна частина (розминка, вправи з метою
  • створення довірливої атмосфери та налаштування на активну роботу);
  • основна частина (вправи та завдання відповідно до мети та завдань програми);
  • заключна частина (рефлексія).
 
 
ЗАНЯТТЯ 1
 
  • Вправа «Привітання»
Психолог пояснює учасникам, що вони будуть зустрічатися на спеціальних заняттях, де зможуть навчитися краще розуміти себе і тих, хто поряд, контролювати свій емоційний стан, долати почуття страху, тривоги.
 
Далі психолог просить учнів стати в коло, узявшись за руки, а потім пропонує кожному учаснику по черзі назвати своє ім’я й коротко охарактеризувати себе.
 
  • Вправа «Усмішка по колу»
Усі учасники групи беруться за руки й дарують одне одному усмішки: кожен учасник повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, побажавши йому гарного дня, усміхається. Той, у свою чергу, усміхається наступному сусідові тощо.
 
 
ПРИЙНЯТТЯ ПРАВИЛ РОБОТИ В ГРУПІ
 
  • Вправа «Прогулянка в лісі»
Психолог. Уявіть, що ви прогулюєтеся в лісі, де з вами може відбутися все, що завгодно. Уважно слухайте й усе, що говорить вам психолог, намагайтеся уявляти якомога яскравіше, реаль ніше.
 
— Отже, ви йдете лісом. Уявіть, який це ліс: світлий чи темний, рідкий, густий чи просторий. Як ви йдете — стежкою чи самі прокладаєте собі шлях?
 
Ви йдете і бачите перед собою чашку. Опишіть
її: брудна, чиста, якого кольору, міцна чи крихка,
з якого матеріалу.
 
Ви натрапляєте на перешкоду — чагарник. Що будете роботи?
 
У лісі ви побачили будинок. Розгляньте та опишіть його. Зайдіть у будинок. Що ви там побачили? Що будете робити в будинку?
 
У лісі вам зустрівся вовк. Опишіть свої дії під час зустрічі з вовком.
 
Згодом ви вийшли до озера. Що ви будете робити біля озера?
 
Інтерпретація
  • Ліс — це суспільство, соціальне середовище, у якому живе людина. Характеристика лісу — це сприйняття і взаємини людини з цим середовищем. Якщо страху перед майбутнім і перед су спільством немає, то зазвичай ліс світлий та просторий. Упевненість у собі й брак тривожності виявляється в наявності стежки чи дороги. Якщо людина не впевнена в собі, то ліс у неї темний, а стежку вона не бачить. Може бути й таке: ліс темний, а людина сама прокладає собі шлях. Це хоча й свідчить про невпевненість і страх, утім, людина наполеглива й хоче подолати свої страхи.
  • Образ чашки психологи пов’язують зі сприйняттям людини самої себе. Тож чиста чашка — це сприйняття себе як позитивної людини, брудна — критичне ставлення до себе. Колір чашки також дає певну інформацію. Світлий колір чашки (рожева, біла, блакитна тощо) пов’язаний з високою моральністю, червона — з активністю, зелена — із прагненням лідерства, синя — із замкнутістю, фіолетова — з емоційністю і схильністю до мистецтва. Крихкий матеріал, з якого виготовлена чашка, свідчить про невпевненість людини, дорога антикварна чашка — про високу самооцінку.
  • Подолання хащів говорить про вміння долати труднощі в реальному житті. Якщо людина йде напролом, то вона впорається із труднощами, якщо обходить їх, то не вміє долати труднощі або часто створює їх собі сама.
  • Опис будинку характеризує сприйняття людиною своєї сім’ї. Міцний будинок — гарна сім’я, у якій людині тепло та затишно, вона там захищена. Багатоповерховий будинок свідчить про те, що людині приділяють мало уваги в сім’ї, така людина дещо замкнута, схильна зосереджуватися на своїх проблемах. Невеликий будинок свідчить про те, що людина втомлена. Інтер’єр будинку й те, як поводиться людина, говорить про стосунки в сім’ї. Якщо в будинку затишно й тепло, то в сім’ї все добре. Темні кімнати, бруд свідчать про неблагополуччя, самотність.
  • Зустріч із вовком і поведінка людини в цій ситуації говорить про вміння чи невміння долати свій страх. Якщо людина тікає, то це означає, що вона шукає захисту в інших, якщо намагається вмовити вовка, значить, страх заганяє всередину себе. Використання зброї демонструє агресію та озлобленість людини.
  • За поведінкою біля озера можна судити про ставлення людини до життя. Якщо вона спробувала увійти в озеро, замочила ноги або викупалася, то така людина активно ставиться до життя. Якщо людина до води підійшла, але не торкнулася її або взагалі не підійшла, то це свідчить про певну депресію, пасивність.
 
Обговорення
  • Які емоції викликала у вас ця вправа?
  • Що нового ви дізналися про себе?
 
Мозкова атака «Який я?»
Завдання: 10 разів відповісти на запитання «Хто я?», використовуючи для опису себе різні риси, інтереси й почуття (починати кожне речення із займенника («Я...»)).
Потім аналізують уявлення про образ «Я».
 
Вправа «Мої плюси та мінуси»
Психолог пропонує учасникам розділити чистий аркуш навпіл. З одного боку діти записують свої позитивні якості, з іншого — негативні. Завдання психолога — звернути увагу дітей саме на їхні позитивні якості.
 
Вправа «Продовж речення»
Учням пропонують продовжити речення першими-ліпшими фразами, що спадають на думку.
  • Більше за все я боюся...
  • Мене засмучує...
  • Я нервуюся, коли…
 
З відповідей можна судити про здатність школяра до рефлексії власних переживань.
 
Відповідь «Не знаю» свідчить про недостатній розвиток цієї здатності, або, можливо, про високу її значущість, або про проблему, яка викликає страх.
 
  • Вправа «Точка опори»
Психолог. Колись Архімед сказав: «Дайте мені точку опори, і я переверну весь світ».
 
У кожної людини повинні бути свої «точки опори», що допомагають їй будувати своє щастя: вижити, вистояти, зберегти свою гідність у найважчих життєвих ситуаціях.
 
Психолог пропонує учасникам написати свої так звані точки опори.
 
Наприклад:
Віра (в ідею, людину, у Бога), надія на краще, любов, природа (тому що людина є її частиною, її створінням, живе за її законами), справа, яку людина любить, мистецтво, люди (рідні, друзі, колеги).
 
  • Вправа «Дерево»
Психолог. Будь-який напружений психологічний стан характеризується звуженням свідомості і втратою контролю людини над своїми переживаннями. Вправа «Дерево» виробляє внутрішню стабільність, створює баланс нервово-психічних процесів, звільняючи від травмувальної ситуації.
 
Уявіть себе деревом (яке вам подобається, з яким легше за все себе ототожнити). Детально відтворіть у свідомості образ цього дерева: його потужний і гнучкий стовбур, який переплітають гілки, розгойдане на вітрі листя, відкритість крони назустріч сонячним променям і дощу, циркуляцію живильних соків по стовбуру, корені, що міцно вросли в землю. Важливо відчути живильні соки, які корені витягають із землі. Земля — це символ життя, коріння — це символ стабільності, зв’язку людини з реальністю.
 
Рефлексія
Усі учні стають у коло й по черзі розповідають про свої враження від заняття.
 
  • Вправа «Дякуємо за приємне заняття»
Психолог. Будь ласка, встаньте в загальне коло. Хочу запропонувати вам участь у невеликій церемонії, яка допоможе нам виразити дружні почуття одне до одного. Гра проходить так: один із вас стає в центр кола, другий підходить до нього, потискає руку й каже: «Дякую за приємне заняття!». Обидва стають у центрі, тримаючи одне одного за руку, потім підходить третій учасник, бере за вільну руку чи першого, чи другого учасника, тисне її і також каже: «Дякую за приємне заняття!» Отже, група в центрі кола постійно збільшується.
 
Усі тримають одне одного за руку. Коли до нашої групи приєднується останній учасник, замикаємо коло і завершуємо церемонію міцним потисканням рук.
 
 
ЗАНЯТТЯ 2
 
Вправа «Усмішка по колу»
 
Вправа «Сенкан»
 
Психолог пропонує учням скласти сенкан на слова «змагання», «олімпіада». Пояснює, як складати сенкан:
1-й рядок — один іменник.
2-й рядок — два-три прикметники, що характеризують іменник.
3-й рядок — два-три дієслова чи опис дії.
4-й рядок — дієслова або фраза, яка виражає особистісне ставлення до теми.
5-й рядок — синонім до іменника в першому рядку.
 
Наприклад.
Перемога.
Бажана, неймовірна.
Цікавить, бентежить.
Перемагаю, самореалізуюся.
Задоволення.
 
  • Вправа «Мої досягнення»
Учасникам пропонують сконцентруватися і за 5 хв написати список під назвою «Мої досягнення». Вони можуть бути найрізноманітнішими. Потім кожен учасник ознайомлює групу з власними досягненнями.
 
  • Вправа «Актуальні здібності»
Психолог. Існує вислів: «Перш ніж попросити руку допомоги, згадай, що в тебе є друга рука». Як ви його розумієте? Справді, кожна людина наділена скарбом — здібностями. Головне — відшукати їх і саме на них спиратися в різних життєвих ситуаціях.
 
Актуальні здібності можна поділити на дві групи.
Перша група — це здібності пізнавальні:
  • здатність людини до сприйняття;
  • мислення;
  • пам’ять;
  • здатність до постановки питань і пошуку відповідей на них.
 
Друга група — це первинні актуальні здібності:
  • здібності емоційно-вольової сфери;
  • здібності сфери переживань;
  • здібності почуттів.
 
Завдання для учасників — визначити, які здібності в них розвинуті добре та які вони хотіли б розвинути в себе.
 
  • Вправа «Аукціон ідей»
Учнів об’єднують у дві групи. Кожна група придумує якомога більше способів, що допоможуть зарадити в складних ситуаціях, подолати негативні емоційні стани.
  • Людина невпевнена, сором’язлива.
  • Людина у стані роздратування, гніву.
  • Людина ображена, нещасна.
  • Людина сильно переживає, нервується.
 
 
  • Вправа «Почуваюся добре»
Психолог. Назвіть п’ять ситуацій, що викликають відчуття «добре». Відтворіть їх у своїй уяві, запам’ятайте почуття, які при цьому виникають. Тепер уявіть, що ви кладете ці почуття в надійне місце й можете дістати їх звідти, коли забажаєте… Намалюйте це місце й назвіть свої відчуття.
 
 
Релаксаційний комплекс «Скафандр»
 
1 частина комплексу
  • Сядьте зручно на стілець (поза нудьгувальників). Заплющте очі. Дихаємо вечірнім подихом. Акцент на видиху. Зосередьтеся на відчутті розслаблення під час видиху.
  • Уявіть, що ви перебуваєте в зручному скафандрі. З кожним видихом ви наповнюєте його теплим важким повітрям, як насосом.
  • Увага — на ноги. З кожним видихом дедалі більше теплого повітря йде до ніг і там залишається. Приємна важкість тягне вас до землі.
  • Стопи стають теплими й важкими.
2 частина комплексу
  • Ваш скафандр наповнений теплим важким повітрям.
  • Вам приємно відчувати тепло і розслаблення.
  • Ви відпочиваєте.
  • Ви спокійні, абсолютно спокійні.
  • Ви впевнені в собі.
  • Ви вмієте володіти собою.
  • Вас оточують друзі.
  • Насолоджуйтеся вашим станом спокою та впевненості.
Dounload PDF

Відгуки читачів