Загальна характеристика водоростей. Особливості будови та процесів життєдіяльності

А. О. Ведмідь, учитель біології І категорії Носівської ЗОШ № 1, Чернігівська обл.


Цілі уроку:

-освітня: ознайомити учнів з ознаками, фізіологією та систематикою водоростей; сформувати уявлення про те, що водорості — нижчі рослини; ознайомити із середовищами їх існування; дати поняття «слань», «талом» та ряд інших;

-розвивальна: розвивати в учнів навички термінологічної роботи, уміння виділяти головне в матеріалі, який вони вивчають; уміння пов’язувати будову й функції органів, робити висновки та узагальнення;

-виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати спостережливість, пам’ять, увагу, уяву й інтерес до гідробіології.

Обладнання: таблиці, підручники, мультимедійна презентація, відеофрагменти, картки з термінами.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: віртуальна дослідна лабораторія.

 

Хід уроку
 
І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів
 
1. Проблемно-пошуковий прийом «Очевидне-неймовірне»
  • Якого кольору сніг?
  • А чи знаєте ви, що сніг не завжди білий? Він буває кольоровий. Наприклад, такий… (Слайди 2, 3)
  • А ще кольоровою буває вода в озерах… (Слайди 4, 5, 6)
  • І ще такий цікавий факт із новин Інтернету: «Життя у вологих тропіках стало серйозною проблемою для двох полярних ведмедів, що живуть у сінгапурському зоопарку, — вони позеленіли. Працівники зоопарку навіть намагалися почистити їх із допомогою гідроген пероксиду, але їм це не вдалося». Причиною вважають жаркий клімат Сінгапуру. (Слайд 7)
  • І нарешті, що зображено на цьому фото? (Слайд 8)
 
2. Постановка проблемного запитання
  • Що спільного між наведеними фактами? Що є істинною причиною цих дивовижних явищ у природі?
Так, це водорості. (Слайд 9) Саме про них ми сьогодні й поговоримо.
 
 
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
 
У ч и т е л ь. Слово «водорість» можна поділити на два слова: водо — «вода» та рість — «рости». А чи тільки у воді існують водорості? Які вони? Скільки їх? Ми повинні відшукати відповіді на ці запитання. Тож записуємо тему нашого уроку. (Слайд 10)
 
 
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
 
У ч и т е л ь. Почнемо з термінології та протягом уроку складемо термінологічний словничок. (Слайд 11)
 
У світі існує багато професій, і кожен із вас у майбутньому повинен буде обрати собі фах. Та сьогодні всі ви спробуєте стати вченимиальгологами, які вивчають водорості. Запрошую вас до віртуальної науково-дослідної лабораторії. І першим пунктом дослідження стане середовище життя цих рослин-піонерів. (Слайд 12)
 
Комп’ютер — унікальний засіб наочності, адже забезпечує учнів активною взаємодією з динамічними таблицями, опорними схемами й сигналами, володіє здатністю методично яскраво представити наочність, «матеріалізувати» її з допомогою кольору, графіки, системи підкреслення, динаміки зображення, ефекту мерехтіння, звуку, піктографії, «пожвавлення» ілюстрацій і т. д.
 
Робота з підручником «Де поширені водорості» (2 хв).
 
Висновок (слайд 13).
 
У ч и т е л ь. А тепер давайте з’ясуємо особливості водоростей. Чи такі вони, як і інші рослини? Яка в них будова? Які вони бувають? Як живляться, розмножуються?
 
 
1. Особливості водоростей за будовою
а) Одноклітинні, багатоклітинні, колоніальні (слайд 14);
б) наявність тканин, органів, пігментів, особливості живлення (слайд 15);
в) особливості клітинної будови — на прикладі хламідомонади (слайд 16):
  • перегляд відеоролика «Будова хламідомонади» (слайд 17);
  • робота з підручником.
 
 
Питання
  • Які пристосувальні риси будови й життєдіяльності ми спостерігаємо?
  • Які ще органели ми бачимо? Яка їхня роль?
 
 
2. Особливості розмноження водоростей
 
а) Форми розмноження (слайд 18) 
(Перегляд відеоролика «Розмноження хламідомонади» (слайд 19).)
б) Розмноження хламідомонади (закріплення) (слайд 20)
 
 
3. Систематика водоростей
а) Відділи водоростей (слайд 21);
б) загальне ознайомлення з окремими відділами та їх представниками:
  • зелені водорості (слайд 22);
  • бурі водорості (слайд 23);
  • червоні водорості (слайд 24);
  • діатомові водорості (слайд 25).
 
Використання мультимедійних презентацій дає можливість підвищити продуктивність уроку, актуалізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів, створити ситуацію успіху, що посилює інтерес дітей до вивчення предмета.
 
 
4. Прийом «Хвилинка-цікавинка»
  • Саргасове море, розташоване в районі Бермудського трикутника, вселяло жах у багатьох поколінь мореплавців. Вони вірили в легенди про кораблі, що заплуталися в його рослинності, і про моряків, яких затягло на дно. Воно й досі залишається морською та біологічною дивиною. Як його тільки не називають: і морем привидів, і кладовищем затонулих кораблів… Під час експедиції Колумба до Америки 1492 року, коли його кораблі повільно просувалися крізь сплутану рослинну масу, матроси могли спостерігати схожі на ягоди, наповнені газом бульбашки, які утримують водорості біля поверхні води. (Слайд 26)
  • Справжньою космонавткою можна вважати одноклітинну зелену водорість хлорелу, що неодноразово побувала в космосі через свою здатність дуже швидко розмножуватися: 1 кг за 17 діб дає 160 млн тонн біомаси. Вчені вважають, що акваріум із хлорелою на космічному кораблі може забезпечити космонавтів киснем, щоб вільно дихати. (Слайд 27)
  • Найдовшою у світі водорістю-гігантом є бурий макроцистіс завдовжки до 60 м і масою до 150 кг. Мешкає в Південній півкулі, утворюючи цілі «підводні ліси», має повітряні міхурі, що допомагають утримуватися у воді. (Слайд 28)
 
 
ІV. Узагальнення та систематизація знань
 
1. Термінологічна естафета або вправа «Приведи дошку в порядок»
 
(Учні виходять до дошки, дають визначення термінів і знімають стікери.)
 
2. Метод «Прес» (слайд 29)
Довести, що водорості — це нижчі рослини.
 
3. Вправа «Розсели рослини» (слайд 30)
 
 
V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання. Домашнє завдання
 
 
Додаток
 
Переліки до словничка
 
Водорості; альгологія; талом (слань); ризоїди; пігменти; хроматофор; стигма; піреноїд; скоротлива вакуоля; зооспори.
Dounload PDF

Відгуки читачів