Нові формати книг і форми їх рекомендації читачам. Частина п’ята. Нові форми рекомендації книг

Л. В. Глазунова, заст. директора з наукової роботи Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка

Закінчення. Початок у № 1, 2, 6, 8 за 2015 р.


БУКБЛОГЕРСТВО (БУКТУБЕРСТВО)

 
Букблогер/буктубер (від англ. book — книга та tube — канал) — ведучі персональних літературних онлайн-відеоканалів. По суті, це відеоогляди книг.
 
У Європі та США слово «буктубер» зафіксовано у словнику «Urban Dictionary».
 
У той же час деякі книгознавці досить критично ставляться до буктуберів. Так, Ю. Щербініна дає визначення буктубера як «відеооратора на літературні теми. Звертаючись до найширшої аудиторії, пересечні інтернет-користувачі на правах професіоналів від бібліоіндустрії розповідають про свої книжкові покупки, переповідають сюжети творів, відгукуються про прочитане, оглядають та коментують» [6].
 
На наш погляд, усе залежить від авторитета буктубера, його стилю ведення блога та інших якостей і здібностей.
 
Якщо говорити про класифікацію цього бібліографічного ресурсу, то його можна віднести до рекомендаційного.
 
Відеоогляди можуть бути індивідуальними (ведучий — одна людина) або колективним (декілька людей).
 
Дуже часто книжкові огляди на Youtube ведуть молоді люди, які розповідають про останні прочитані книги, діляться своїми думками й дають рекомендації. По суті букблогери створили свою книжкову спільноту. Вони ставлять один одному питання, маркуючи їх тегами. І кожний невеликий виступ, як правило, розпочинають із пояснення, на який тег вони відповідають.
 
Серед книгоблогерів є й бібліотекарі.
 
Об’єктами уваги буктуберів можуть бути:
  • улюблені прочитані книги;
  • книжкові покупки місяця;
  • улюблені місця для читання;
  • використання закладок;
  • улюблені персонажі тощо.
 
На наш погляд, докладніше про буктуберство розповіла одна з книгоблогерів Людмила Лічі [2], відповівши на питання:
1. Як давно ти слідкуєш за буктьюбом?
2. Хто відкрив для тебя буктьюб?
3. У якому співвідношенні ти дивишся вітчизняний і зарубіжний буктьюб?
4. Скільки книжкових блогерів у твоїх передплатах?
5. Ти дивишся огляди на окремі книги чи ні, тому що побоюєшся «зловити» спойлер?
6. Що для тебя важливіше в блогері: харизма, вміння розповідати, якість відео та монтаж?
7. Тобі подобається відео з підготовленою розповіддю або спонтанною?
8. Відео на які книжкові теми ти дивишся найменше?
9. Які відео тебе дратують?
10. Чи коментуєш ти відео? Ставиш лайки?
11. Що б ти порадила як глядач тим, хто тільки збирається відкрити свій книжковий канал?
 
 
ФЛЕШБУК
 
 
Флешбук — це книжковий флешмоб в інтернеті.
 
Для цього необхідно оформити аккаунт (сторінку) у будь-якій соціальній мережі на ім’я будь-якої книги та запросити на неї якомога більше друзів. Протягом мінімум 1 місяця знайомити їх із книгою через фрагменти тексту, ілюстрації, біографію автора, особисті думки і т. ін. Всі книги, на які отримано посилання, об’єднано у Зведений каталог — http://bigflashbook.blogspot.com/p/blog-page_29.html.
 
Шкільні бібліотекарі та вчителі можуть використовувати такі форми роботи, як букблогерство або створення флешбука:
1. На різних уроках: літератури, історії, географії та ін. Учням можна дати завдання, як колективне, так і індивідуальне, створити букблог або флешбук про одну з прочитаних книг (художній твір, науково-популярну, довідкову літературу) або одного з персонажів.
2. У роботі бібліотечних гуртків і факультативів.
3. Для участі в акціях (наприклад, тижнях дитячої та юнацької книги та ін.) ми пропонуємо створювати індивідуальні або колективні відеоогляди, флешбуки, присвячені ювілеям письменників та поетів, улюбленим творам, літературним героям, жанрам і т. п.
4. Провести конкурс шкільного букблогерства або книжкового флешмобу.
5. Можна самому стать букблогером, якщо є що сказати про прочитане.
 
 
ДЖЕРЕЛА
1. Буктьюберы [Электронный ресурс]. — URL: http://www. livelib.ru/forum/post/14478#comments.
2. Личи Л. Я смотрю буктьюб [Электронный ресурс] /Л. Личи. — URL: https://www.youtube.com/watch?v=I9-J4b4AIHc.
3. Овчинникова Н. Флешбук шагает по интернету / Н. Овчинникова, С. Симонова // Медиатека и мир. — 2012. — № 3.
4. Поговорим о книжных видеоблогах [Электронный ресурс]. — URL: http://www.livelib.ru/forum/post/5437.
5. Флешбук : блог [Электронный ресурс]. — URL: http://bigflashbook.blogspot.com.
6. Щербинина Ю. В. Книга. Текст. Коммуникация : слов.-справ. новейших терминов и понятий / Ю. В. Щербинина. — М. : Форум : НИЦ ИНФРА-М, 2015. — 304 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів