Порами року. Сценарно-рольова гра-мандрівка

упорядкувала І. М. Лаврущева, вихователь ГПД, спеціаліст вищої категорії, ЗОШ І ст. № 1, м. Калуш, Івано-Франківська обл.


Йдемо в гості до природи.
Є в ній різна дивина:
В небі — зорі, в ріках — води,
В полі квіточка ясна.
А зимою є сніжинка,
Літо дощик принесе,
Є метелик і пташинка —
І таке цікаве все!
Здрастуй, довкілля наше,
Сонце, земля і квіти!
Вітання тобі посилають
Із нашої групи діти!
 

Мета: учити дітей спостерігати за сезонними змінами в живій і неживій природі; формувати та аргументувати власну точку зору, зважаючи на знання закономірностей пір року та власні спостереження в природі; учити помічати дивосвіт природи рідного краю, її розмаїття й багатство, красу і щедрість; розвивати вміння проектувати і реалізувати власні ідеї, індивідуальні можливості та творчі здібності вихованців, їхній світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; сприяти формуванню розгорнутої навчально-виховної діяльності, умінь застосовувати знання у нестандартних ситуаціях шляхом опанування організаційних, логіко-мисленнєвих, пізнавальних і контрольно-оцінних умінь і навичок, особистого досвіду культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності; сприяти формуванню в учнів національної картини навколишнього світу з властивими тільки їй ознаками довкілля, культури, типовими образами; виховувати естетичні почуття, бережливе ставлення до природи, культуру мовлення.

Обладнання: ілюстративно-дидактичний матеріал до теми «Пори року»; папки («Зима», «Весна», «Літо», «Осінь»); таблиці; літературні світлиці («Люби і знай свій рідний край», «Я все люблю в своїм краю»); виставка дитячих малюнків «Кольоровий рік»; костюми персонажів дійств; аудіоматеріали, ТЗН.

 

Методичний коментар
 
Гра-мандрівка «Порами року» — навчально-пізнавальні заходи з використанням елементів проектної технології, розраховані на учнів 1–2-х класів. Вони спрямовані на узагальнення і систематизацію знань вихованців з теми «Пори року».
 
Навчально-пізнавальні заняття допоможуть вихователеві ознайомити першокласників (другокласників) з навколишнім середовищем, зі світом природи. У ході підготовки до них дитина зрозуміє, що є послідовні зміни погоди, пов’язані зі зміною пір року, побачить візуальні відмінності у природі (сніг, дощ, бруньки на деревах, приліт (відліт) пташок, опале листя тощо). Мандрівка «Порами року» допоможе пригадати першокласникові особливості перебігу різних місяців, ознайомить з орієнтовним переліком господарчих робіт, а також зверне його увагу на свята, що відзначають о певній порі року.
 
Слід зазначити, що проектну діяльність у початковій школі організовують поетапно, а також за безпосередньої участі та підтримки педагога.
 
Насамперед така діяльність формується на наслідувально-виконавчому рівні.
 
На першому етапі активна роль належить учителеві, вихователеві. Його спостережливість, здібності й уміння проникати у внутрішній світ дитини, відчувати її; знання її інтересів та потреб допоможе ввести дітей у проблему, «замовлену» ними. Доросла гра в маленьких науковців та театралів допоможе виконувати задум на наслідувально-виконавчому рівні, що сприятиме розвитку вміння проектувати і реалізовувати власні ідеї.
 
Підготовка цих заходів тривала і містить як безпосередні спостереження школярів за сезонними змінами в природі, так і опрацювання дитячої науково-художньої літератури з теми.
 
На початку навчального року вихователь пропонує школярам розповісти про найцікавіші мандрівки, що вони здійснили в колі своїх родин. Після учнівських розповідей доцільно запитати дітей: чим саме їм подобаються ці подорожі; чи захотіли б вони ще кудись помандрувати. Розмірковуючи, школярі доходять висновку, що подорожуючи люди збагачуються новими знаннями та враженнями. Вихователь наголошує на тому, що мандрівки різняться, іноді можна навіть подорожувати у часі. Зрозуміло, що дітей захоплює така ідея і вони готові до активної діяльності. Педагог наголошує, що, мандруючи Королівствами Пір року, учні матимуть змогу дізнатися багато цікавого зі світу природи, спробують себе в ролі справжніх акторів.
 
Наступним кроком є об’єднання учнівської групи у підгрупи за назвами пір року, тобто «Зима», «Весна», «Літо», «Осінь». Об’єднують у день проведення вступного заняття. Кожна підгрупа отримує відповідні завдання:
а) зібрати спостереження за сезонними змінами
в природі;
б) віднайти в художній літературі загадки про обрану пору року;
в) дібрати в бібліотеці науковий (доступний для сприймання учнів 1–2-х класів) та художній матеріал на задану тему: оповідання, вірші, казки, прикмети, сценки;
г) підготувати до підсумкового заняття-звіту свої творчі роботи: малюнки, аплікації, саморобки, вірші, сценки, спостереження;
д) за бажанням діти (за допомогою батьків) готують костюми.
 
Відповідно до можливостей школярів, їх індивідуальних здібностей, вихователь є інструктором-режисером. Він дає настанови щодо роботи кожній учнівській групі, допомагає дібрати художній матеріал. Протягом навчального року педагог сприяє організації та проведенню спостережень учнів за сезонними змінами в природі, учить школярів знаходити спільні ознаки і відмінності пір року, проводить бесіди за відповідними темами. Коли матеріал зібрано, він допомагає першокласникам (другокласникам) його систематизувати, розписує ролі та пропонує кожному учасникові для вивчення.
 
До виконання головних ролей театралізованих виступів груп рекомендовано запросити також і учнів середньої ланки школи. Молодші школярі дізнаються про вміння та навички їхніх старших друзів, прагнутимуть самовдосконалення.
 
Для опрацювання ролей вихованцям надають достатньої кількості часу. Невеличкі учнівські групи збираються заздалегідь з наставником і розробляють свою постановку перед тим, як показувати її всій групі. Кожна група визначає стратегії, що будуть використані в сценарно-рольовій грі-мандрівці. Вихователь з’ясовує з групами, чого саме школярі повинні навчатися у цій грі.
 
Презентувати здобуті знання краще у вигляді театралізованих дійств з використанням елементів рольової гри та казкового сюжету, адже першокласники (другокласники) найкраще реалізують себе саме в грі. У такому випадку доцільно використати метод «панелі». Вихованці групами представляють всьому колективу ГПД дібраний, упорядкований та розучений матеріал, не повторюючи попередній, а лише доповнюючи його. Звітують групи наприкінці кожної пори року. Таким чином, учні мають змогу поділитися своїми знаннями, продемонструвати свої вміння.
 
Після презентації наслідків роботи груп пропонують обговорити побачене та порівняти підсумок з очікуваннями. Підсумовують знання, здобуті в результаті сценарно-рольової гри-мандрівки в цілому.
 
Таким чином, організовуючи гру-мандрівку «Порами року», вихователь залучає дітей до планування, організації та управління виховним процесом у групі, створює соціально-педагогічні умови для самовираження кожної дитини в учнівському колективі ГПД та реалізує на практиці перший етап упровадження проектної технології у виховній роботі з учнями початкової школи.
Dounload PDF

Відгуки читачів