У гості до музичних інструментів («Музичне мистецтво», 5-й клас)

О. Б. Андрієвська, учитель музичного мистецтва та художньої культури, Чорноморська ЗОШ І—ІІІ ст., Голопристанський р-н, Херсонська обл.


Мета:

-навчальна: ознайомити учнів із такими виражальними засобами, як «регістр», «діапазон», «тембр»; розширити знання про музичні інструменти; ознайомити школярів із творчістю П. Чайковського на прикладі балету «Лускунчик»;

-розвивальна: удосконалювати вміння музикувати на шумових інструментах та створювати власні ритмічні імпровізації; розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні інструменти у творі П. Чайковського;

-виховна: виховувати естетичний смак; прищеплювати інтерес до музичного мистецтва.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 
Обладнання: фортепіано; шумові інструменти; музична скринька; ілюстрації до музичних творів; портрет П. Чайковського; ТЗН.
 
Примітка. Урок підготовлено за підручником Л. Г. Кондратової.
 
 
Хід уроку
 
1. Організаційний момент
Музичне вітання
 
2. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
 

Бесіда

  • З якими засобами музичної виразності ми ознайомилися на попередньому уроці? (Темп і ритм)
  • Що таке темп?
  • Що таке ритм?
 
Відповіді учнів.
 
У ч и т е л ь. Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із засобами музичної виразності, говоритимемо про регістр і тембр. Визначення цих термінів з’ясуймо згодом. Ми вже звикли до того, що все наше життя супроводжує музика, яка звучить у виконанні музичних інструментів.
 
Музичні інструменти поділяють на групи залежно від способу видобування звуків. Кожен інструмент має неповторне звучання.
 
  • Які групи музичних інструментів існують? (Струнні, духові, ударні, клавішні)
  • Чому групу називають «струнними»? (Відповіді учнів.)
 
Струнні інструменти звучать тоді, коли торкаються їх струн; духові — коли в них вдувають повітря; ударні — коли в них ударяють; клавішні — під час натискання на клавіші.
 
  • Чи можна їх розпізнати на слух? Як їх розрізнити?
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Про що хотіли б дізнатися?
  • Чи цікаво нам навчитися розрізняти, які інструменти звучать у музичному супроводі?
Відповіді учнів.
 
Перед вами — знайома вам музична скринька, у якій є одразу два засоби виразності — тембр і регістр. 
 
Ви бачите 4 групи музичних інструментів:
  • струнно-смичкові;
  • дерев’яні духові;
  • мідні духові;
  • ударні.
 
На дошці зображено інструменти: арфа, скрипка, віолончель, флейта, гобой, кларнет, фагот, тромбон, туба, труба, валторна, барабан, тарілки, трикутник, литаври.
 
Завдання
Розподіліть зображені на дошці інструменти за групами.
Регістри: Діапазон
низький
від найнижчого
до найвищого звуку
високий
середній
 
3. Основна частина
 
Бесіда
 
У ч и т е л ь. Кожен інструмент має неповторне звучання, свій тембр, забарвлення. До речі, голоси людей також різняться тембром.
 
Тембр струнних інструментів не можна сплутати зі звучанням духових або ударних, а клавішні інструменти можуть імітувати кожен із них. Цікаво, що кожен інструмент може видавати як найнижчий, так і найвищий звук. Цей обсяг звуків називають діапазоном.
 
Прислухайтеся! Мелодія може звучати, наче людський голос: інколи — високо, а подеколи — низько.
 
Звук якого інструмента найбільше нагадує голос людини? (Відповіді учнів.)
 
Отже, кожен інструмент має власні можливості та звучить по-різному. Таку частину діапазону називають регістром.
 
Сьогодні ми прислухаємося, як звучать різні інструменти в танцях героїв у балеті «Лускунчик». Цей твір написав відомий вам композитор Петро Ілліч Чайковський.
 
Пригадайте зміст однойменної казки.
 
У цьому балеті герої казки (фея Драже, квіти, пастушки) танцюють, рухами «розповідаючи» казку. Ми спробуємо з’ясувати, які музичні інструменти виконують мелодію кожного танцю.
 
Словникова робота
Тембр — забарвлення музики. За тембром можна розрізнити звуки однакової висоти й сили, виконані на різних інструментах або різними голосами.
 
Діапазон — обсяг звуків музичного інструмента або голосу. Діапазон вимірюють від найнижчого до найвищого звуку.
 
Регістр — частина звукоряду, ряд звуків певної висоти, тембру. Розрізняють високий, середній та низький регістр.
 
 
Виконання творчого завдання
 
У ч и т е л ь. Перш ніж виконувати завдання, розгляньте малюнки. На кожному з них зображено музичні інструменти. Складіть малюнки так, щоб утворилися три групи: струнні, ударні, духові.
 
Учні виконують завдання.
 
Слухання
Учні прослуховують фрагменти балету П. Чайковського «Лускунчик»: «Танець феї Драже», «Вальс квітів», «Танець пастушків».
  • Звучання яких музичних інструментів змогли розпізнати в балеті П. Чайковського?
  • Які інструменти виконували головну мелодію кожного танцю?
  • У яких регістрах звучать музичні інструменти в «Танці феї Драже»?
  • Скільки частин містить цей танець?
  • Який тембр мають струнні інструменти скрипка та арфа?
  • Порівняйте їх звучання.
  • Опишіть тембр духових інструментів: флейти, труби, валторни.
  • У якому танці вони виконували основну мелодію?
  • Чи допомогли вам тембри музичних інструментів пригадати казку й «побачити» танці героїв балету?
 
Відповіді учнів.
 
Вокально-хорова робота
 
У ч и т е л ь. Лускунчик відомий усьому світу… Наскільки великий світ — бачимо на карті. Скільки в світі різних країн, народів, культур!
 
Ми також маємо свою, шкільну, країну. Саме туди ми зараз вирушимо.
 
Звучить пісня Ю. Чичкова «Наша шкільна країна» (як нагадування про розучування на попередньому уроці).
 
Розспівка
Виконання вправ для розвитку музичного слуху та голосу. Найскладніші місця твору — «стрибки» на кварту й квінту.
 
 
Виконання пісні «Наша шкільна країна» Ю. Чичкова
 
Розучування другого куплету пісні зі зверненням уваги на ноти з крапкою та на чіткість дикції. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності твору: нюансів, відтінків, характеру… Виконання пісні під акомпанемент.
 
 
Виконання творчого завдання
1-ша група співає, а 2-га — грає на шумових музичних інструментах, а потім — навпаки.
 
 
4. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія
 
Бесіда
  • На які групи поділяють музичні інструменти?
  • Чим різняться тембри інструментів кожної групи?
  • Що таке регістр?
  • Які регістри ви знаєте?
  • У якому регістрі співають ваші друзі?
  • Який танець із балету «Лускунчик» вразив вас найбільше? Чому?
 
Відповіді учнів.
 
 
5. Домашнє завдання
 
  • Підготувати відповіді на запитання.
    • Яку музику ви слухаєте вдома?
    • Який музичний супровід у цих композицій?
    • Охарактеризуйте тембр кожного інструмента.
  • За бажанням переглянути в інтернеті фрагменти балету П. Чайковського «Лускунчик».
Dounload PDF

Відгуки читачів