Клавіатура. 5 клас

Л. М. Паніна, м. Харків


Мета:

  • навчальна: ознайомитись із поняттям клавіатура, основними групами клавіш та їх призначенням;
  • розвивальна:розвивати навички користування клавіатурою; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення;
  • виховна: виховувати дисциплінованість, взаємодопомогу, дбайливе ставлення до шкільного майна.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Обладнання:презентація, клавіатура, картки із завданнями, наочність.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 

Привітання

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

 

Емоційне налаштування класу

На партах біля кожного учня 3 сигнальні картки.

— Виберіть, будь ласка, ту з карток зі смайлом, яка відповідає вашому настрою на початку уроку та підніміть вгору.

 

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

— Тема нашого заняття «Клавіатура». Наша мета — ознайомитися з клавіатурою, групами клавіш та їх призначенням, удосконалити вміння працювати з клавіатурою.

 

Нас чекають цікаві пригоди, подорож різними комп’ютерними країнами-зупинками, а також цікаві задачі та завдання. Як і справжні мандрівники, під час подорожі ми відшукаємо справжні скарби та монети, які ви зможете обміняти на оцінки.

 

— Тепер уявімо себе безстрашними мандрівниками і розпочнемо подорож. Нехай девізом стануть слова:

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто слухати, а чути.

Не просто виконувати, а розуміти.

 

А в кінці уроку ми з’ясуємо, які ж скарби потрапили до нас. Усі готові?

 

 

IІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв)

 

— Перша наша зупинка «Повторення».

 

Щоб на комп’ютері працювати —

Треба все про нього знати.

Зараз нами пригадається,

З чого він складається.

Ось я кнопку натискаю

І папір вже заправляю.

Він друкує без зупинки

Вірші, пісні і картинки.

І швидкий він, наче спринтер,

Відгадайте, що це ... (принтер)

***

Одним оком нам моргає.

Головний він недаремно,

А зовуть його... (системним)

***

Сотня клавіш, різні знаки

Спершу учні — небораки,

А тепер раз — два і готово

Відстукали слово.

Ось де пальцям фізкультура

І це все — ... (клавіатура).

***

Він покаже все на світі:

Що малюють, пишуть діти,

Грають як і що співають,

І як пошту відправляють.

Все, що є, відображає,

Без нього ПК немає! (Монітор)

***

Скромний сірий колобок,

Довгий, тонкий проводок,

Зверху на коробці

Дві великі кнопки.

В тебе є хороша книжка,

А в комп’ютера є ......(мишка).

 

— Молодці!!! А ось і перші скарби! (Зображення скрині зі скарбом з одного боку, літера «З» з іншого).

 

 

IV. Розминка (2 хв)

 

— Наступна зупинка — Розминка.

Розв’яжіть логічну задачу.

Екіпаж піратського корабля складається з одноногого капітана, кількох матросів та декількох котів. Разом у них 6 голів і 17 ніг та лап. Скільки на кораблі котів?

 

Розв’язання задачі (методом підбору):

1 голову і 1 ногу, які належать капітанові віднімаємо від загальної кількості. Залишається 16 ніг і 5 голів.

Підбираємо:

- 3 людини — це 6 ніг і 3 голови, для котів залишається 2 голови, 10 ніг. (Але у двох котів не може бути 10 ніг);

- 2 людини — це 4 ноги і 2 голови, для котів залишається 3 голови, 12 ніг. (4 + 12 = 16 ніг — підходить).

Відповідь. На кораблі було 3 коти.

— Ось частина скарбу, яку ми отримали, розв’язавши цю задачу. (Літера «Н»)

 

 

V. Вивчення нового матеріалу (7 хв)

— Переходимо до головної зупинки — місто Клавіатура.

 

Клавіатура — це основний пристрій для введення інформації.

— Як ви вважаєте, від чого походить назва «клавіатура»? (Від слова клавіша)

— Стандартні клавіатури мають по 101–104 клавіші. Мультимедійні — 140 і більше клавіш.

 

Клавіатура, як і комп’ютер загалом, має свою певну історію розвитку і вдосконалення. Зараз я продемонструю вам декілька слайдів, на яких зображено розвиток клавіатури.

 

— Ми ж з вами розглянемо сучасну класичну клавіатуру. (Учні отримують картки з клавіатурою, на якій розфарбовують групи клавіш певними кольорами, підписуючи назви груп клавіш).

— Уважно розгляньте клавіатуру на малюнках та на партах, розфарбуйте та підпишіть назви груп клавіш.

 

Для зручності вивчення клавіш вони поділені на кілька груп:

  • алфавітно-цифрові клавіші;
  • додаткові цифрові клавіші;
  • функціональні (F1–F12);
  • керування курсором ¬­®¯;
  • службові;
  • індикатори.

 

Основне призначення алфавітно-цифрових клавіш — введення тексту. Що можна вводити за допомогою клавіатури? (Літери, цифри, спеціальні символи та знаки).

 

Група додаткових цифрових клавіш призначена для введення чисел, але вони також можуть дублювати клавіші керування курсором. Перехід від одного режиму їх використання до іншого здійснюється натисненням на клавішу Num Lock.

 

Функціональні клавішіпризначенні для подавання команд, значення яких цілком визначається активною в певний момент програмою. Наприклад, клавіша F1 найчастіше викликає допомогу. Сучасні клавіатури мають 12 функціональних клавіш.

 

Далі ми розглянемоклавіші керування курсором.

 

— Діти, а що ж таке курсор? (Це мигаюча риска на екрані, що показує місце, де буде вводитися наступний символ.)

 

Клавіші керування курсором подають команди на його пересування по екрану монітора відносно поточного зображення. Конкретне значення команд може залежати від програми. Проте найчастіше клавіші зі стрілками служать для переміщення курсора. Клавіші Page Up i Pege Down прокручують текст відразу на сторінку вгору або вниз відповідно, клавіша Home встановлює курсор на початок рядка, а клавіша End — на кінець.

 

Наступна група — службові клавіші.

Якщо необхідно набрати одну або кілька великих літер, то натискують на символьні клавіші, утримуючи клавішу Shift. Якщо заголовні символи вводять тривалий час, то регістр перемикають, натискаючи на клавішу Caps Lock.

 

Клавіша Enter закінчує введення рядка символів у комп’ютер. Клавіша Esc найчастіше дає можливість скасувати дію. Клавіші Delete і Backspace дають змогу стирати введені символи. Клавіша Insert служить для перемикання режимів вставки і заміни при введенні тексту.

— Знову отримуємо частину скарбу. (Літера А)

 

 

VІ. Закріплення набутих знань (8 хв)

— Наступне місто — Алфавіт.

 

Завдання 1

— Розгляньмо алфавітно-цифрову групу клавіш.

— Скільки літер позначено на кожній клавіші? (2 або 3).

— Чому 2 літери (вгорі — латинська, знизу — українська/російська)? (Індивідуальна робота)

У картку в завданні під номером 1 запишіть літери українського алфавіту, користуючись клавіатурами на партах

— Прочитайте по рядках, які літери вписали.

— Ось частина скарбу, яку ми отримали, виконавши завдання. (Літера Н)

 

Завдання 2

Для того, щоб потрапити у місто Імен, ми маємо зашифрувати (записати англійські літери, які відповідають українським на клавіатурі) своє ім’я. Коли напишете своє ім’я, поміняйтеся картками із сусідом по парті і перевірте, чи правильно написано його ім’я. Працюємо в парах.

— Ось частина скарбу, яку ми отримали.(Літера Н)

 

 

VІІ. Фізкультхвилинка ( 1 хв)

— Втомилися, виконуючи завдання? Потрібно перепочити.

 

Ми — безстрашні моряки,

Працювали залюбки.

Та втомились мандрувати

Треба вже й відпочивати

(Встати із з-за парт.)

Визирнімо у віконце

І потягнемось до сонця

(Потягнутися угору.)

Із зеленої травички

Назбираємо росички.

(Нахилитися додолу.)

Із веселим вітерцем

Похитаєм деревце.

(Нахилятися вправо та вліво.)

Відпочили, потягнулись

(Потягнутися.)

І на корабель вернулись.

(Сісти за парти.)

Будем знову працювати

І скарби збирати.

 

— Наступне місто… Щоб у нього потрапити, повторимо правила техніки безпеки під час роботи на персональному комп’ютері.

 

 

VІІІ. Повторення правил техніки безпеки (2 хв)

— Подивіться уважно на малюнки і пригадайте правила поведінки в кабінеті інформатики.

 

 

ІХ. Формування вмінь та навичок

Практична робота на ПК.Робота з програмою Stamina

— Ще одне завдання нашого уроку позаду, тепер потрібно відпочити після важкої роботи за комп’ютерами. Проведемо релаксацію.

 

 

Х. Релаксація (1 хв)

 

Вправи для очей

Витягти праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільним рухом указівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз. Повторити 4–5 разів.

Швидко поморгати, закрити очі і посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 5 разів.

Подивіться на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4, потім переведіть погляд вдалину на рахунок 1–6. Повторити 1–2 рази.

У середньому темпі проробити 3–4 кругові рухи очима в праву сторону, стільки ж у ліву сторону. Розслабляючи очні м’язи, подивитись удалину на рахунок 1–6. Повторити 1–2 рази.

Міцно зажмурити очі (рахувати до 3), відкрити їх і подивитись удалину (рахувати до 5). Повторити 4–5 разів.

 

Вправи для рук

Поставити напівзігнуті пальці на стіл. Кисті рук на стіл не класти. На рахунок — раз — підняти напівзігнутий палець угору, на рахунок — два — пальці випрямити, на рахунок три — пальці зігнути, на рахунок чотири – поставити на місце. Виконати вправи над кожним пальцем не менше 3–4 разів.

— Остання частина скарбу, який ми отримали, розв’язавши цю задачу. (Літера Я)

 

 

ХІ. Підсумки уроку (2 хв)

— Закінчилась наша подорож. Діти, як ви вважаєте, які скарби ми знайшли протягом уроку? (Скласти скарби, які були отримані за виконання завдань. Утворилось слово «Знання»).

— То ж який неоціненний скарб ми з вами знайшли? (Знання)

— Протягом уроку ви отримували монети, скільки їх у кожного з вас?

 Відзначимо тих, хто отримав 5 і більше монет. Ви сьогодні працювали дуже добре. Молодці!

— Хто отримав 3 монети —  ви працювали добре, та не були дуже активними.

— Молодці, ви дуже старанно та наполегливо сьогодні працювали.

— На початку уроку ви сигнальними картками показували свій настрій.

— Покажіть свій настрій по закінченню нашої гри.

 

 

ХІІ. Домашнє завдання (1 хв)

— На зображені клавіатури написати цифри та знаки арифметичних дій.

 

 

Рефлексія

Закінчіть речення.

  • Мені на уроці сподобалося…
  • Мені на уроці не сподобалося…
  • Мені було легко…
  • Складно було…
  • Я дізнався…
Dounload PDF

Відгуки читачів