Тренінг «Роль книги у нашому житті»

Н. В. Сушко, учитель світової літератури Світанківської ЗОШ, Ніжинський р-н, Чернігівська обл.


Мета:

-навчальна: у ході тренінгового заняття дійти з учнями висновку, що книга важлива для кожної людини;

-розвивальна: розвивати мислення, зв’язне мовлення, уміння працювати у групі злагоджено;

-виховна: сприяти формуванню поваги до однокласників, любові до книги, бережливого ставлення до джерела знань.

Обладнання: малюнки книг, надруковані правила роботи у групі, плакат для очікувань «Книжкова полиця», папірці для очікувань у вигляді книжки, окремі аркуші паперу з прислів’ями про книгу, 2 великі білі аркуші паперу, фломастери, скотч, степлер.

 

О вічні книги, сестри білочолі!
Життя без вас — розруха світова.
Ви — колос наш у світовому полі.
Ви — пам’яті нескошена трава.
П. М. Перебийніс
 
 
Хід заняття
 
І. Вступна частина
 
1. Вправа «Знайомство»
(Учасники тренінгу називають своє ім’я і продовжують речення: «Я люблю читати книжки про…».)
 
2. Очікування
(Учні пишуть свої очікування на різнокольорових листочках у вигляді книжечки і прикріплюють до плаката «Книжкова полиця» (не на полицю, а збоку).)
 
3. Колективне повторення правил роботи у групі
 
 
II. Основна частина
 
1. Вправа «Мозковий штурм»
Що ви знаєте про книгу: історію створення, друкування, зібрання?
 
2. Вправа «Навчаючи — вчуся»
 
 
  • Картка № 1
У давні часи на світі не було книжок, бо люди не вміли їх робити. «Сторінками» найперших книжок були камені, сокири, бойові щити, стіни печер, бо ж не було ані паперу, ані олівців чи ручок.
 
А згодом, близько 5 тисяч років тому, у прадавньому Вавилоні з’явилися перші «книжки». Але що то були за книжки! Їхніми сторінками слугували глиняні плитки. На плитки з вологої глини за допомогою гострих дерев’яних чи очеретяних паличок наносили знаки так званого клинописного письма (літери мали вигляд клинів). Потім ті сторінки обпалювали на вогні. Зрозуміло, що така клинописна «книга» складалася із багатьох-багатьох сторінок. А для того, щоб перенести не те що цілу бібліотеку, а навіть лишень одну «книжечку», її власникові доводилося наймати не одного носія!..
 
 
  • Картка № 2
У II ст. до н. е. люди навчилися робити досить зручні і, порівняно з клинописними, легкі книги. Робили їх у місті Пергам, що знаходилося у Малій Азії. Сторінки виготовляли із тонкої телячої шкіри. А слово пергамент — від назви міста. 
 
Книги, написані на пергаменті, були недоступні багатьом людям. Адже для виготовлення бодай однієї пергаментної книги треба було забити не один десяток телят!
 
Уявляєте, скільки тварин треба було мати, аби зібрати бодай невеличку бібліотеку з ваших улюблених книжок, написаних у такий спосіб?!
 
  • Картка № 3
Єгиптяни розріза?ли довгу 4-метрову стеблину нільської тростини, діставали серцевину, розкручували її, висушували й отримували папірус.
 
А згодом китайці винайшли папір, і в усіх країнах почали писати на папері.
 
  • Картка № 4
Згодом з’явилося і книгодрукування. Книги друкували за допомогою дерев’яних дощечок. На них вирізався текст у дзеркальному відображенні, дошку намащували фарбою і робили на паперовому аркуші відбиток. І так — кожну сторінку майбутньої книги! Для кожної сторінки треба було використовувати окрему дерев’яну дошку, та вони швидко ламалися, літери витиралися.
 
  • Картка № 5
До того часу, коли виникло друкування книг, люди переписували їх вручну. А щоб виготовити одну копію рукописної книги, необхідно було працювати не один місяць. Тому переписники раділи, коли закінчували свою роботу, на згадку залишаючи таку приписку: «Як радіє заєць, який вирвався з пастки, птах — з сітки, а боржник — від лихваря, а батрак від пана, так радіє переписувач, закінчивши книгу, дописавши останню сторінку».
 
  • Картка № 6
Книгодрукування удосконалив німецький майстер Йоганн Ґутенберґ у 1450 році. Суть його винаходу полягає у тому, що він запропонував друкувати книги за допомогою окремих літер, відлитих з металу.
 
У нашій країні перший буквар був надрукований у Львові 1574 року Іваном Федоровим. Він говорив так: «…Замість житніх зерен повинен я духовне насіння розсівати по світу і всім роздавати належну їм духовну поживу».
 
 
3. Вправа «Поясни вислів» (у парах)
 
Методичний коментар. Пара отримує одну «сторінку» із «книги» з висловом про книгу. Якщо всі зуміють пояснити вислів, то вийде «групова» книжечка, скріплена степлером.
  • Книжка — маленьке віконце, а через нього увесь світ видно.
  • Добра книжка кожну голову на правильну дорогу направить.
  • Книга — джерело знань.
  • Книжку читай — розуму набирай.
  • Книги читати — усе знати.
  • З ручаїв — ріки, з книжок — знання.
  • Книжка мовчки все розкаже.
  • Книга вчить, як на світі жить.
  • Людина без книги, як риба без води.
  • Хороша книга яскравіша за зірку.
  • Дім без книги — день без сонця.
  • Одна книга тисячі людей навчає.
 
4. Робота з епіграфом уроку
 
5. Руханка «Відгадай літературного героя» Опис гри. Учні стають у коло і по черзі за допомогою жестів показують літературного героя, а решта відгадує.
 
6. Презентація проекту (робота у групах)
Клас об’єднується у дві групи — Гноми та Попелюшки. Групи працюють над питаннями.
  • Книги потрібно читати, тому що…
  • Книги читати не потрібно, тому що….
 
7. Повідомлення вчителя «Чи знаєте ви, що…»
  • Хоча точні цифри отримати неможливо, відомо, що Біблія — найпоширеніша у світі книга, яка найкраще продається. За даними біблійного товариства, з 1815-го по 1975 рік надруковано 2,5 млрд примірників, а за нещодавніми підрахунками ця цифра становить 5 млрд.
  • За винятком таких книг, як Біблія та Коран, найкраще продається «Книга рекордів Гіннесса» (раніше — «Світові рекорди Гіннесса»). Уперше її було видано у жовтні 1955 року, а до 30 липня 2002 року по всьому світу було вже продано 94 767 083 примірників тридцятьма сімома мовами.
  • Найбільша книжка-розкладачка — друге видання «Байок Езопа» розміром 122 × 76 см і вагою 13 кг, оформлене Роджером Кулберстоном (США). Перше видання 1993 року мало розміри 10 × 6 см. 
  • 200-томна арабська юридична енциклопедія, впорядкована Мохамедом Абу Бакер Бен Янісом (Лівія), важить 420 кг і налічує 164 000 сторінок. У додаткових 6 томах надрукований покажчик, а також додатки. За словами автора, енциклопедія містить повну інформацію із законодавства усіх арабських країн.
 
 
III. Заключна частина
 
1. Зворотній зв’язок
(Учні висловлюють свою думку про очікування, і якщо ті справдились, то переміщують свою книжечку на плакат «Книжкова полиця».)
 
2. Побажання тренера
 
— Побільше, друзі, книг читайте.
Це — насолода серед зваб.
А ще, крім того, пам’ятайте:
Вони — це найцінніший скарб.
Не зводьте байок ви даремно,
Не крийте власної вини.
Як мушкетери, будьте чемні
І благородні, як вони.
Читайте книги, юні друзі,
Учіться мріяти й творити.
І будуть невмирущі музи
До вас з любов’ю говорити!
 
 
Література
1. Адамова А. М. Інтерактивні форми роботи на уроках української мови та літератури // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2007. — № 33.
2. Баландина Н. Ф., Дегтярёва К. В., Лебеденко С. А. Русский язик : 5 кл. : Учебник / Н. Ф. Баландина, К. В. Дегтярёва, С. А. Лебеденко. — К. : Знания Украины, 2005.
3. Волохова Л. П. Інтерактивні форми роботи на уроках зарубіжної літератури // Зарубіжна література в школі. — 2009. — № 15–16.
4. Ильчук С. З., Баландина Н. Ф. Русский язык. Готовые классные уроки. 5 класс / С. З. Ильчук, Н. Ф. Баландина. — К., 2005.
5. Клімов А. А. Міфи та легенди народів світу: Ілюстрована енциклопедія для дітей / А. А. Клімов. — Х., 2007.
6. Ковальова Т. І. Інтерактивні технології на уроках зарубіжної літератури — шлях до формування творчої особистості // Зарубіжна література в школі. — 2009. — № 18.
7. Кривокінь І., Мігунова О., Свирида Л. Інтерактивні технології — шлях до формування творчої особистості // Завуч. — 2008. — № 28.
8. Літвінюк О. В. Інтерактивні технології навчання на уроках літератури // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2008. — № 4.
9. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5–11 класи / Укладачі С. С. Скляр, Л. І. Нечволод, О. О. Дем’яненко. — Х., 2004.
10. Низькодубова В. І. Інтерактивні методи навчання // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2009. — № 1.
11. Осипчук М. Г. Методичні інновації на уроках словесності і в позакласній роботі // Вивчаємо українську мову і літературу. — 2007. — № 15.
12. Паращич В. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 5 клас / В. В. Паращич. — Х. : Вид. група «Основа», 2009.
13. Платова Н. Навчальна співпраця учнів через організацію парної та групової роботи // Сучасна школа України. — 2009. — № 1.
14. Платова Н. Розвиток творчих здібностей молодших школярів // Сучасна школа України. — 2009. — № 1.
15. Хорошилова А. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас / А. В. Хорошилова. — Х. : Вид. група «Основа», 2007.
16. Хорошилова А. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас / А. В. Хорошилова. — Х. : Вид. група «Основа», 2008.
17. Чорна О. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 7 клас / О. В. Чорна. — Х. : Вид. група «Основа», 2007.
18. Шаламовська Л. І. Інтерактивні методи на уроках української мови та літератури // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2008. — № 6.
19. Шарко В. Д. Сучасний урок. Технологічний аспект / В. Д. Шарко. — К., 2007.
Dounload PDF

Відгуки читачів