Хто бажання має, той усе здолає. Подолання заїкуватості дітьми старшого дошкільного віку

Н. Ф. Мішина


Програмовий зміст

-Формувати: механізми координації дихання й фонації, уміння відчувати ритмічну структуру синтагм, уміння поширювати прості речення;

-розвивати: просодичні компоненти мовлення, уміння планувати відповідь, контроль фонологічного оформлення, творчу активність, уяву.

-закріпити: знання та уявлення дітей про вітер як явище природи;

навички релаксації — загальної, артикуляційної, мімічної; навички вимовляння сонорів у складах, словах, реченнях та усному мовленні; спокійний темп мовлення під час монологу та діалогу;

-виховувати: доброзичливість, підтримання зорового контакту зі співрозмовником, культуру спілкування.

 

Словник: активізація слів зі звуками [р], [л] у різних позиціях; слова-рими (калина — картина — малина, сестрички — лисички — рукавички, корова — корона, волосся — колосся, столик — кролик); словадії (гіперболи) (розходився, заблудився, хазяйнуєш, крутиш, свистиш, грає, літає, здіймає, стомиться, спочине, ліг, щез); прислів’я, вірші.
 
Попередня робота: виявлення потенційних мовленнєвих можливостей заїкуватих дітей; вправи з техніки мовлення; робота над фразами; заучування напам’ять прислів’їв, вірша.
 
Обладнання: запис мелодії флейти; лялька Музикант; лялька Вітер; картки-схеми для дихальних вправ; картки зі складовими ланцюжками; картки з предметними малюнками; музичні молоточки.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
Логопед. Хочу розпочати заняття з розповіді невеличкого оповідання. Пропоную вам зручно сісти, набути позу спокою.
 
У саду на лавці сидів Музикант. Він грав на флейті. До його чудової мелодії прислухалися і пташки, і дерева. Навіть вітер приліг під кущем і з подивом слухав гру на флейті…
 
Розповідь супроводжується настільним театром. Звучить запис флейти. 
 
Логопед. Тихо звучить мелодія флейти. Нам подобається приємна музика, розслаблюються наше тіло, шийка, ручки, ніжки. Усе відпочиває.
 
 
Вправи для органів артикуляції (для ротика)
 
1. Почергово висовувати вузький напружений язик — широкий розслаблений.
2. Із силою вперти кінчик язика у верхні зуби, потім розслабити, покласти на дно ротової порожнини. Губи й зуби розімкнені.
3. Почергово стискати щелепи й губи. Розслабити, опустивши нижню щелепу.
 
 
Вправи на релаксацію шиї
 
1. Голову повільно повертати ліворуч, опустити вниз, праворуч, опустити вниз.
2. Руки підняти вгору. Пальці з’єднати в замок, опустити за голову. Повільно відводити голову назад, відчуваючи тиск рук. Відчути напруження. Роз’єднати пальці, опустити руки через сторони вниз. 
Відчути розслаблення.
 
 
Вправи на релаксацію рук та плечового пояса
 
1. Руки прямі підняти вгору. Напружити.
Повіяв сильний-сильний вітер, нахилив додолу віти.
Віти нахиляються, але не ламаються…
 
Руки опустити через сторони вниз, розслабити.
 
2. Руки в сторони, пальці розставити.
Пальчики з’єднаємо, кулачки стискаємо, міцно притискаємо.
Кулачки поставимо у боки, а тепер — на ніжки, постукаємо трішки.
 
Руки опустити, розслабити.
 
Логопед (продовжує розповідь). Грав музикант про сонце в блакитному небі, про біленьку хмарку, немов пушинку. Пограймо з пушинкою!
 
 
Вправи на подовження видиху з уявною пушинкою (під музичний супровід-аудіозапис)
 
Музика стихає.
 
Логопед (продовжує розповідь). Стихла мелодія, поклав музикант флейту на лаву й пішов до хати. З-під куща налетів вітер, підлетів до флейти й почав дути. Загула флейта, мов негода…
 
 
Вправи на подовження «фонаційного видиху»
 
Перед дітьми — таблиці із символами, що позначають звуки [а], [о], [и], [і], [е].
 
Логопед. Звуки народжувалися тихими й ставали гучними.
- Вони ставали поруч, щоб утворити мелодії.
- І навіть просили допомоги в приголосних звуків.
 
Ла а а а; ло о о о; лу у у у; ли и и и; лі і і і; ле е е е.
ра а а а; ро о о о; ру у у у; ри и и и; рі і і і; ре е е е.
 
Вправу виконують під оплески, розводячи долоні, немов розтягують голосний звук.
 
 
Завдання за індивідуальними картками
 
Ла-ло; ра-ро;
ла-ло-лу; ра-ро-ру;
ла-ло-лу-ли; ра-ро-ру-ри;
ла-ло-лу-ли-ле; ра-ро-ру-ри-ре.
 
Вправу виконують, відстукуючи олівцем по столу.
 
Доберіть слова зі звуками
  • ЛИ (лисички, калина, малина, метелик, столик).
  • ЛО (волосся, соломка, мило, лото).
  • РУ (рукавички, парубок, м’ясорубка, кенгуру, бурульки).
  • РО (ромашка, сорока, ворона, корова).
 
З одним із цих слів складіть речення — спочатку двослівне, потім три-чотирислівне.
 
Логопед. А в цей час, коли вітер намагався зіграти на флейті, музикант добирав рими. Спробуймо!
 
 
Добери до слів рими
 
Калина — картина — малина, сестрички — лисички — рукавички, корова — корона, волосся — колосся, столик — кролик.
 
Логопед. Слова рими допомагають складати прислів’я. Пограймо в гру! Я починаю прислів’я, а ви продовжуєте.
 
 
Гра «Добавлянки»
 
Логопед. Повторюємо правила мовлення:
  • Ми говоримо завжди сміливо,
  • Мова наша… зрозуміла.
  • Слова чітко промовляємо, бо… (не поспішаємо).
  • Хто знання має… (той усе здолає).
  • Наука вчить… (як на світі жить).
  • Учиться… (завжди пригодиться).
  • Хто хоче більше знати… (той мусить менше спати).
  • Без терпіння… (нема уміння).
  • Мудрим ніхто не вродився, а ... (навчився).
  • Незнайко на печі лежить, а ... (Знайко до школи біжить).
 
Логопед. Діти, пропоную пограти в гру «Вітерець».
 
Покажемо, як уміємо промовляти вірші й допомагати собі ручками.
 
Кожен рядок вірша діти супроводжують рухами рук.
 
Можна побачити вітер,
Тільки коли він літає,
Грає з вітрилами, вітами,
Грає з пташиними зграями,
Хмарку до рук бере кожну,
Пил на дорозі здіймає.
Грає, літає, і все-таки
Стомиться він і спочине.
Може, він ліг під кущами?
Може, його там немає?
Може, він тут разом з нами.
Тільки про це ми не знаєм?
 
Логопед. Розповімо вірш про Вітер за ролями. Один з вас буде Вітром.
 
Дитина
Чому, Вітриську, розходився, хазяйнуєш у саду?
 
Вітер
Це я в лісі заблудився і дороги не знайду.
 
Дитина
А навіщо крутиш гілля і свистиш ти у трубу?
 
Вітер
Бо удався не лінивим, без роботи не живу!
 
Дитина
Ой, вітриську, робиш шкоду, угамуйся хоч на мить!
 
Вітер
Краще геть піду із саду, в чистім полі буду жить!
 
Звісив з тину босі ноги.
С-свисну, крик-ну… з-під небес.
Флейту кинув… і ураз за хмари щез.
 
Логопед. Діти, Вітер полетів і був дуже здивований: «Чому ж це так? Я можу вирвати дуба з корінням, скинути дах із хатини. Чому ж флейта не підкоряється мені, не грає?»
 
— Як ви вважаєте, чи навчиться Вітер грати на флейті? Ваші відповіді мають бути розмірковуванням. (Відповіді дітей.)
— А що вам слід робити, щоб будь-чого навчитися?
— Як можна відповісти прислів’ям?
 
 
ПІДСУМОК
Логопед. Ви — молодці. На згадку про заняття Вітер дарує вам вітрячки.
Dounload PDF

Відгуки читачів