Плекаємо особистість педагога

Л. Ф. Чипчева


Палац творчості дітей та юнацтва м. Павлограда — це особливий простір гармонійного життя дитини, у якому вона повноцінно розвиває свої захоплення, де постійно самовизначається та виховується як успішний громадянин України. Тому і педагог-позашкільник повинен бути яскравою, неповторною особистістю з високим рівнем професійної підготовки.
 
У нашому закладі завдяки інноваційним підходам створена ефективна активна система методичного забезпечення.
 
І невипадково обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти було узагальнено досвід закладу за темою: «Інновації в науково-методичному забезпеченні навчально-виховного процесу Палацу творчості».
 
Для створення сучасної моделі науково-методичного забезпечення була реалізована програма модернізації методичної роботи: анкетування, тестування, запровадження діагностичних карт, спостереження за діяльністю педагогів на заняттях, під час проведення виховних заходів, моніторингові дослідження якості освітнього процесу.
 
Поступово сформувалась безперервна система підвищення професійної освіти педагогів, наповнювались новим змістом традиційні, відпрацьовані технології, широко використовувались та випробовувались нестандартні форми. Вони спрямовані на максимальну активізацію практичної діяльності педагогів і зробили методичну роботу в закладі науковою, системною, динамічною, творчою та цілеспрямованою.
 
Цінні зернини досвіду, побажання педагогів, перехід на особистіснозорієнтовану модель управління в роботі з кадрами, вимоги часу кардинально змінили підходи до проведення педагогічних рад, інструктивно-методичних нарад, психолого-педагогічних семінарів.
 
Ми впевнились, що на тренінгах і брифінгах, під час проведення методичних калейдоскопів, ділових та рольових ігор особливо проявляються креативні здібності педагога.
 
Напрацьований досвід роботи дає змогу зробити висновок, що особливо активізують навчально-виховну діяльність колективні форми роботи:
  • краєзнавчий клуб «Берегиня»;
  • літературна вітальня;
  • музичний салон.
 
 
КРАЄЗНАВЧИЙ КЛУБ «БЕРЕГИНЯ»
 
Ось уже понад 10 років підтримуємо добру традицію в краєзнавчому клубі «Берегиня» — проводимо сумісні засідання з науковими співробітниками історико-краєзнавчого музею, на яких педагоги мають змогу познайомитися з історією міста та його видатними земляками.
 
Надовго залишаться в пам’яті педагогів розповіді про конструктора тяжких танків КВ — Ж. Я. Котіна, заслуженого артиста Радянського союзу, режисера Б. Захави, знайомства з іменами видатних земляків, які сьогодні приносять славу нашому місту. Це — В. Карцев, видатний учений-хімік зі світовим ім’ям. Завдяки йому наші вихованці взяли участь у ІІ Міжнародній конференції школярів «Майбутнє і природа Землі». І не випадково Міжнародний фонд «Культурне надбання», який очолює В. Г. Карцев, запросив до Санкт-Петербургу обдарованих вихованців на зимові канікули.
 
Особливим відкриттям для нас стало знайомство з творчістю нашого земляка, заслуженого художника Росії Василя Нестеренка. Великий художник, який розписав головний храм Росії — Храм Христа Спасителя, по праву увійшов у скарбницю світової історії культури. Хіба це не яскравий приклад для гуртківців-художників?!
 
 
ЛІТЕРАТУРНА ВІТАЛЬНЯ Й МУЗИЧНИЙ САЛОН
 
Програма літературної вітальні передбачає знайомство з творчою спадщиною видатних українських письменників, поетів-земляків, творчості наших обдарованих дітей.
 
Симбіозом творчого тандему педагога і студійців літературної студії «Плеяда» став літературний альманах «Через тернії до зірок», який увійшов до обласної збірки «Собори наших душ». А кращі поети-вихованці удостоєні премії облдержадміністрації «Обдаровані діти — надія України».
 
Сприяють гармонійному розвитку педагогів і музичні салони. Музичний салон «І знову вальс...» не тільки ввів педагогів у магічний світ вальсу, але й надав можливість кожному педагогу продемонструвати свої танцювальні здібності, ознайомити з новими сторінками історії розвитку традицій, пов’язаних з танцями.
 
Ми впевнились, що інноваційні нетрадиційні колективні форми ефективніші, краще трансформовані в дитячі творчі колективи.
 
 
ПЕДАГОГІЧНІ КОНКУРСИ
 
Розвитку творчого потенціалу педагога-позашкільника сприяють і індивідуальні нетрадиційні форми роботи:
  • конкурси педагогічної майстерності;
  • творчі портрети;
  • методичні вернісажі;
  • педагогічні конкурси.
 
З метою виявлення підтримки, стимуляції, творчої діяльності, популяризації інноваційних форм роботи були започатковані педагогічні конкурси:
  • «Кабінет — творча лабораторія»;
  • «На краще тематичне планування»;
  • «Грані творчості» — заочний конкурс для всіх педагогів;
  • «Шлях до успіху» — для молодих педагогів.
 
Методична рада розробила нормативну базу кожного конкурсу, проводить їх і підбиває підсумки, дбає про нагородження переможців.
 
 
  • Краще тематичне планування
Головна мета конкурсу «На краще тематичне планування» 3/4 вдосконалення програмного тематичного планування, створення банку даних кращих методичних наробок педагогів закладу, а ще — це унікальна можливість для кожного керівника творчого об’єднання презентувати свій досвід перед педагогічним колективом на інструктивно-методичній нараді.
 
Головне — він дає змогу відзначити високий рівень наукової організації педагогічної праці.
 
  • Кабінет — творча лабораторія
У кожному освітньому закладі перед початком навчального року відбувається огляд навчальних кабінетів. Щоб огляд не був формальним, заорганізованим, методична рада творчо підійшла до цього заходу і, розробивши положення, започаткувала конкурс «Кабінет — творча лабораторія». Конкурс дає змогу зробити висновки, що педагоги нашого закладу серйозно, продумано підходять до створення в кабінетах творчих лабораторій з удосконаленою і оновленою матеріально-технічною, методичною та естетичною базою.
 
Ці висновки підтверджує той факт, що в більшості навчальних кабінетів міським відділом освіти плануються та проводяться семінари-практикуми за різними напрямками діяльності.
 
  • Грані творчості
Заочний конкурс «Грані творчості» всебічно розглядає діяльність кожного педагога за такими номінаціями:
— «Педагогічний олімп»
— «Стабільність та досягнення»
— «Педагогічний та творчий злет»
— «Надія року»
 
Переможців кожної номінації заохочують: нагороджують грамотами та дипломами, оголошують подяки із занесенням до трудової книжки.
 
  • Творчий портрет
Одним з пріоритетних напрямків діяльності
центру науково-методичного забезпечення є робо-
та з виявлення передового педагогічного досвіду.
 
За останні роки вивчено й узагальнено досвід
12 педагогів. Створено систематизовану узагальне-
ну електронну картотеку передового педагогічного
досвіду нашого закладу.
 
Узагальнений досвід представлено колективу
у формі творчого портрету. Творчий портрет — це
справжнє яскраве свято вшанування педагога-про-
фесіонала, на яке запрошують колег, вихованців, ви-
пускників, батьків та членів сім’ї. Як і педагог, кож-
ний творчий портрет суто індивідуальний. Особливо
вдалими за останні роки були: «Легенда про квіти»,
«Морська мандрівка», «Казкова вистава», «Творчий
калейдоскоп», дефіле, «Інформатика + Я», «Струни
моєї душі», «З комп’ютером гармонію створю».
 
 
ВИДАВНИЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
 
Результатом системного підходу до науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу, накопиченого досвіду педагогів і бажання ним поділитися стала видавнича діяльність закладу. Видано 17 збірок за напрямками: інформаційний, рекламний, науково-методичний, ігрова педагогіка, робота з батьками, творчість обдарованих дітей. 2011 року педагоги закладу отримали фундаментальне видання — «Практичний порадник з питань інноваційного навчально-виховного процесу в позашкільному закладі».
 
Поступово заклад перейшов на новий рівень в цій діяльності — почав залучати педагогів до написання збірників, навчальних посібників і методичних рекомендацій. Це дає змогу педагогам передати свій досвід, творчо самореалізуватися, продемонструвати високий рівень професійної майстерності. Особливою популярністю користуються навчальні посібники «Стібок за стібком» з вишивки, «Бережи природу для людського роду» з екологічного виховання.
 
У рамках ІІІ обласного ярмарку «Педагогічні здобутки освітян Дніпропетровщини — 2005» заклад узяв участь у конкурсі видавничої діяльності. За результатами конкурсу наші видання удостоєні дипломів виставки, а Палац творчості дітей та юнацтва занесено до Всеукраїнського банку передового педагогічного досвіду. 2008 року заклад також брав участь в аналогічному ярмарку.
 
 
ОСВІТЯНСЬКІ ВИСТАВКИ
 
Важливою ланкою системи удосконалення науково-методичного забезпечення педагогів є участь закладу в освітянських виставках різного рівня.
 
Почесне звання «Лідер сучасної освіти-2006» стимулювало наш заклад на участь у виставці «Сучасна освіта в Україні-2008». До того ж ми взяли участь у конкурсі з актуальних проблем освіти в двох номінаціях: «Науково-методичне забезпечення навчально-виховного процесу позашкільного закладу» та «Використання інтерактивних технологій навчально-виховного процесу». 2011 року заклад здобув звання «Флагман освіти України». Цього самого року став лауреатом Всеукраїнського конкурсу-огляду інноваційних ідей «Позашкілля: 20 років назустріч часу!» у номінації «Інноваційні сучасні розробки в сфері позашкільної освіти (методичні інновації)».
 
Таким чином, активна неперервна система науково-методичного забезпечення закладу дає можливість педагогічному колективу йти вперед, не зупинятися на досягнутому, постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність.
Dounload PDF

Відгуки читачів