Періодичний закон і система Д. І. Менделєєва. Будова атома.

Є. Л. Романов, учитель англійської мови; С. В. Шевченко, учитель хімії КЗ «Полтавська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 3», м. Полтава, Полтавська обл.

Оскільки наша школа є єдиною в м. Полтаві спеціалізованою школою, де діти мають змогу вивчати з першого класу на поглибленому рівні англійську, німецьку, французьку й китайську мови, нашою метою було створити бінарний урок з хімії та англійської мови, щоб діти вільно володіли хімічною мовою не лише українською, а й англійською. Цей урок було проведено в березні 2014 року в рамках предметного тижня хімії та біології. Діти й автори отримали величезне задоволення, навіть мені, вчителю хімії, довелося згадати свої знання з англійської мови.


Цілі уроку: повторити структуру Періодичної системи хімічних елементів Д. І. Менделєєва та будову атома; розвивати творчі здібності учнів, спонукати їх творчо мислити й висловлювати свої думки; виховувати причетність до загальної справи, вміння працювати в колективі; продовжити формування уявлень учнів про періодичну зміну властивостей хімічних елементів виходячи з їх положення в періодичній системі; вивчити причинно-наслідкові зв’язки між хімічними поняттями, пов’язаними з темою уроку; активізувати застосування вивченого матеріалу англійською мовою.
 
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. Форми роботи: розповідь учителя, індивідуальна робота з періодичною системою хімічних елементів, фронтальна робота з періодичною системою, демонстрація.
 
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (коротка й довгоперіодна форми українською та англійською мовами), SMART дошка, презентація.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний етап
 
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Перевірка домашнього завдання
2) Повторення основних понять українською та англійською мовами
 
Українською та англійською
  • Група — Group
  • Період — Period
  • Головна підгрупа — Principal group
  • Побічна підгрупа — Side sub-group
  • Будова атома — Structure of the atom
  • Заряд яра — Nuclear charge
 
 
ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого матеріалу
 
Продовжте речення (українською та англійською мовами)
 
1. У періодичній системі… груп та… періодів.
2. Кожна група складається з… та… підгрупи.
3. Періоди поділяються на… та…
4. Атом хімічного елемента складається з… та...
5. Ядро складається з… та…
6. Кількість протонів називається… числом і визначається… елемента.
7. Кількість нейтронів називається… числом і визначається…
8. Число електронів визначається… елемента.
9. Заряд ядра атома визначається… елемента.
10. У періодах зліва направо металічні властивості…
11. Зв’язок між йонами має назву…
12. Позитивно заряджені частинки, що містяться в ядрі атома, називають…
13. Маса нейтрона дорівнює…
14. Максимальна кількість електронів на р-підрівні становить…
15. У галогенів на зовнішньому рівні є…
 
  • Робота з періодичною системою
Яку назву англійською мають та які властивості проявляють:
- лужні метали;
- галогени;
- інертні гази;
- лантаноїди;
- актиноїди?
 
Про який хімічний елемент ідеться?
 
Учням пропонують аудіозапис про основні властивості та походження назви хімічного елемента Менделєєвію (англійською мовою).
 
  • Сформулюйте періодичний закон англійською та українською мовами
In English…
Periodic law
PERIODIC LAW states that many of the physical and chemical properties of the elements tend to recur in a systematic manner with increasing atomic number, progressing from the lightest to the heaviest atoms.
 
  • Захист учнівських проектів «На честь Д. І. Менделєєва названо…»
Давайте відпочинемо
 
Установіть відповідність між прислів’ями російською та англійською мовами.
 
Proverbs and sayings
1) Never too old to learn
2) Live and learn
3) Practice makes perfect
4) No living man all things can
5) Curiosity killed the cat
6) God helps those who helps themselves
7) Great minds think alike
а) Много будешь знать — скоро состаришься.
б) Повторение — мать учения
в) Учиться никогда не поздно
г) На бога надейся, а сам не плошай
д) Век живи — век учись
е) Нельзя объять необъятное
и) Великие умы думают одинаково
 
Жартівлива характеристика хімічного елемента (перекладіть текст)
Element: woman
Symbol: wo
Discoverer: adam
Atomic mass: 53 Kg, but known to vary from 40 to 200 Kg.
 
Physical Properties:
  • Boils at nothing
  • Melts if given special treatment.
  • Bitter if incorrectly used.
 
Chemical Properties:
  • Has great affinity to gold, silver and a range of precious stones.
  • Absorbs great quantities of expensive substances.
  • May explode without warning and for no apparent reason.
 
Common Uses:
  • Highly ornamental.
  • Can be a great aid in relaxation.
  • Very effective cleaning agent.
 
Hazards:
  • Highly dangerous except in experienced hands.
  • Freezes without any known reason.
Перегляд відеофрагмента про життя і діяльність Д. І. Менделєєва
 
 
ІV. Підбиття підсумку уроку
 
Учитель. Сьогодні ми пригадали, узагальнили свої знання, дізналися багато корисного та цікавого.
 
Візьміть собі за девіз: «Трудитесь! Трудясь, вы сделаете всё и для близких, и для себя, а если при труде успеха не будет, будет неудача — не беда — попробуйте еще раз!» (Д. І. Менделєєв)
 
 
V. Домашнє завдання
 
Повторити § 21–27, підготуватися до самостійної роботи (Попель П. П, Крикля Л. С. Хімія, 8 клас).
 
Творче завдання: охарактеризуйте елемент Са за положенням у періодичній системі (українською та англійською мовами).
Dounload PDF

Відгуки читачів