Іван Котляревський «Наталка Полтавка». 9 клас

О. М. Дзісь, учитель української мови та літератури Круглоозерської ЗОШ І–ІІІ ст., Голопристанський р-н, Херсонська обл.


ТЕМА. Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. Микола і Петро
 
Мета:
  • охарактеризувати образи п’єси Наталки, Петра і Миколи;
  • з’ясувати роль і функцію пісень у творі;
  • дослідити атрибути жіночої краси;
  • розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення;
  • виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.
 
Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань.
 
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, учнівські малюнки, експозиція — українська хата, карта, вінок, комп’ютер, роздавальний матеріал.
 
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
 
1. Перевірка домашнього завдання
2. Метод «Цитатний диктант»
 
Учитель. На минулому уроці ми розпочали вивчати п’єсу «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Вашим домашнім завданням було прочитати п’єсу, звернути увагу на образ Наталки, Миколи, Петра, дослідити український побут, атрибути одягу; мову; намалювати ілюстрації до твору; порівняти дівчину сучасну і тогочасну. Тож перевірмо ваші знання тексту.
 
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
1. «Ти був бідний, любив мене — і за те потерпів і мусив мене оставить; я тебе любила і тепер люблю». (Петро)
2. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство — єсть то воля божа, З милим їх ділити — єсть щаслива доля?» (Наталка)
3. До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покоряюсь вашій волі і для вас для першого жениха піду заміж перенесу своє горе, не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
4. Один я собі живу на світі, як билинка на полі: сирота — без роду, без племені, без тагану і без приюту». (Микола)
 
— Із завданням впорались добре. Переходимо до сьогоднішньої теми уроку.
 
 
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
 
 
ІV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
 
1. Робота з епіграфом
Учитель. Почати урок я хочу епіграфом: «Із цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання людської краси, благородства» (О. Гончар)
 
Адже правду сказав О. Гончар, бо, читаючи п’єсу, захоплюєшся образом селянської дівчини, такої бідної матеріально, проте такої багатої душею.
 
2. Слово вчителя
— Дія відбувається в селі, у Полтавській губернії. Подивіться на карту Полтавщини, і ви переконаєтесь, що річка Ворскла перетинає її територію, і місто Полтава стоїть на її березі.
 
Карта Полтавської області/
 
Учень. Ось як писав про Полтаву сам І. Котляревський: «Полтава — велике полкове містечко в тисячу хат. На узгір’ї височів наш рублений будиночок із ґанком і призьбою. Недалеко від хати комора, хлів криниця з журавлем, а все обійстя у вишневому садку. А далі зеленіють мальовничі левади; серед кучерявих верб в’ється мила моєму серцю Ворскла».
 
Скажіть, гарно? Садок, річка, верби... То перенесімося ненадовго на Полтавщину — батьківщину Наталки. (На фоні музики)
 
Учитель. Земля Полтавщини... Колиска геніїв України. Край білявих хатинок та пишних садів. Саме його стежками простували Сковорода та юний Котляревський, Панас Мирний, Микола Лисенко та Григорій Майборода, Василь Сухомлинський і Василь Симоненко. І цей перелік можна ще продовжувати й продовжувати.
 
Земля Полтавщини... Поцілована Богом. Не дивно, що люди вродливі та гарні, трудолюбиві й завзяті, добрі та горді, вірні й честолюбні. А дівчата — усім іншим на заздрість. Саме тут живе наша героїня Наталка Полтавка, якій ми присвячуємо урок. Тож спробуймо відкрити для себе цю дівчину-таємницю, зрозуміти її до кінця.
 
3. Опрацювання художнього образу Наталки
 
Бесіда
1. Коли і де знайомимося з героїнею?
2. Що ви можете сказати про зовнішність Наталки? (У творі опису зовнішності героїні немає. Тільки вислови виборного, матері, Миколи, з яких уявляємо портрет дівчини)
3. Складіть усний портрет Полтавки.
 
 
4. Етнографічний гурток
— А тепер звернімося до керівника етнографічного гуртка, від якого дізнаємося про атрибути вбрання української жінки.
 
5. Розповідь керівника гуртка
— А якою бачать Наталку наші «Художники»?
 
6. Виступ «художників»
 
7. Бесіда
Учитель. Хто така Наталка? Через що страждає героїня? З чого ми дізнаємось про біль дівчини? (Із пісень)
 
Правильно. Саме з пісень. Тому що п’єса дуже багата на пісні. Скільки їх у творі? (19) Що ви можете сказати про пісні? (9 пісень написав сам Іван Котляревський. 2 — фольклорного, а 8 — літературного походження, але оброблені Котляревським відповідно до змісту. З них ми й дізнаємося про почуття, переживання головних героїв, ставлення до інших персонажів.)
 
Як вона говорить сама про себе? Послухаймо пісню Наталки.
 
8. Пісня Наталки (аудіозапис)
 
9. Робота з підручником
Цитати:
1. «Ви пан, а я сирота, ви багатий, а я бідна».
2. «Не багата я і проста, но чесного роду, не стиджуся прясти, шити й носити воду».
3. «Живемо й маємося, як горох при дорозі...».
4. «Ой я дівчина Полтавка, а зовуть мене Наталка».
 
10. Бесіда
Учитель. А як говорять про Наталку інші герої п’єси — мати, виборний, возний, Микола, Петро. Знайдіть у творі.
 
Якою ж була ця дівчина?
Недаремно ж вона про себе говорить, що «не стиджуся прясти, шити та носити воду». Адже кожна сільська дівчина повинна була робити усю хатню роботу. Тож звернімось до керівника «Етнографічного гуртка» і дізнаймося, що саме мала робити жінка.
 
11. Виступ керівника гуртка
Учитель. Дякуємо. Ми назвали кілька рис, притаманних Полтавці. А зараз перегляньмо інсценізацію «Покірність матері» і звернімо увагу знову ж таки на Наталчин «ідеал».
 
12. Інсценізація «Покірність матері»
Учитель. Дякуємо нашим учням за таку гарну міні-виставу. Отже, як можна охарактеризувати Наталку? (Вона вірна в коханні, покірна матері, здатна до самопожертви, співчутлива.)
 
13. Бесіда
  • Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя? («Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати одне одному». Не хоче розкошів. Тільки б бути з коханим.)
  • Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра? (Коли Петро віддає їй зароблені кошти, Наталка відмовляється від них, бо їй потрібне щастя, а не багатство. Вона також благородна і співчутлива, бо стає на захист Петра.)
  • Які риси характеру допомагають Наталці у боротьбі за своє щастя? (У боротьбі за своє щастя вона не вдається до витівок, обдурювань, змов. Рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання виходити заміж за нелюба, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх.)
  • Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? (Наталку лякають багатства і чин возного. Розумна, волелюбна, з твердим поглядом на життя, вона усвідомлює, що багатий не може бути їй справжнім щирим другом, що він не буде шанувати її, перетворить її на кріпачку, буде ставитись з презирством.)
  • Як характеризує Наталку те, що у боротьбі за своє щастя вона ламає звичаї свого середовища? (Рішуча, смілива дівчина не побоялася зламати «узаконений порядок». Під тиском матері і виборного Наталка змушена була відступити від своїх позицій (кохання до Петра), але стала сміливішою, коли прийшов Петро. Навіть коли Петро відступається, Наталка чинить опір). — Дослідіть любовний трикутник — Наталка, возний, Петро. Як поводиться в цій ситуації возний? (Возний: «Одказуюсь од Наталки і уступаю Петру».)
 
14. Перегляд уривка з фільму «Наталка Полтавка» («Заручини Наталки і Петра»)
 
15. Характеристика образів Петра й Миколи
Учитель. Чим схожі Наталка і Петро? (Петро, як і Наталка, вірний у коханні, чесний, працьовитий, співчутливий до інших, готовий до самопожертви, але нерішучий і слабохарактерний.)
 
У чому це виявляється? (Поступається іншому без боротьби)
 
Чим Петро й Микола відрізняються? (Хоч вони обидва бідні сироти, пізнали гірку долю, але в Миколи є почуття гумору. Хлопець уміє підмітити в людях потворне, викривлене і показати його зі смішного боку, але якщо це стосується знайомих, то сміх добрий, прихильний, симпатичний. Микола —патріот, бо любить свій край, природу, захоплюється історичним минулим — героїчною боротьбою предків за незалежність, у піснях прославляє боротьбу проти турків і татар.)
 
 
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Отже, ми з вами дослідили й визначили головні риси характеру Наталки Полтавки. Ми говорили, що окраса української дівчини — вінок. У нас є вінок, але нема головного — стрічок. Тож доповнімо цей атрибут.
 
1. Робота біля дошки
На дошці — вінок, і діти, називаючи риси, прикріплюють стрічки.
  • Простота, щирість, чесність, порядність, працьовитість,
  • безкорисливість,
  • здатність до самопожертви,
  • вірність у коханні,
  • покірність матері, повага до інших,
  • благородність, співчутливість,
  • рішучість, мужність,
  • прямолінійність, відвертість
  • розумна, волелюбна, з твердим поглядом на життя.
 
2. Виступ ІІІ групи
Учитель. Наші «народознавці» досліджували фольклорні елементи у творі. Отже, зачитайте прислів’я, приказки, пісні, які ви знайшли в п’єсі. 
 
Тож підіб’ємо підсумки. В образі Наталки є всі якості, що притаманні для молодої дівчини у народних піснях і казках. Тому Наталку дійсно можна вважати ідеалом жінки, сімейного щастя, що збігається з народним уявленням.
 
Скажіть, чи є зараз такі Наталки з Петром поміж нас? (Порівняти дівчину часів Котляревського і дівчину сучасну за такими критеріями:
  • одяг;
  • зачіска, макіяж;
  • стосунки з батьками;
  • лексика сучасна і тогочасна.)
 
 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
 
1. «Незакінчене речення»
Учитель. Підіб’ємо підсумки сьогоднішнього уроку. Ще раз повторимо, що ми дізналися про…:
  • Наталку (головна героїня твору, живе на Полтавщині, вірна у коханні Петру, поважає інших, кориться матері);
  • Петра (коханий Наталки, якого вона чекає, бідний сирота, вірний дівчині, хороший хлопець, але нерішучий);
  • Миколу (сирота, зазнав від долі полину, але не падає духом, головна ознака — душевність і гумор).
 
2. Рефлексія
Продовжте речення:
  • «Після сьогоднішнього уроку я знаю...»
  • «Після сьогоднішнього уроку я вмію...»
  • «На мою думку, ...»
 
3. Асоціативний ряд
Продовжте ряд.
Котляревський — письменник — драматург — просвітитель — гуманіст — чиновник — канцелярист — учитель — військовослужбовець — директор Полтавського театру — перекладач — директор Полтавського будинку виховання дітей бідних дворян — «Наталка Полтавка» — «Енеїда».
 
 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Написати твір за однією з тем:
  • «Наталка — ідеал української жінки»;
  • «Щасливими не народжуються, ними стають».
 
 
ЛІТЕРАТУРА
  1. Котляревський І. П. Наталка Полтавка. — Х., 2014.
  2. Міщенко О. Українська література. 9 клас. — К. : Генеза, 2009.
  3. Тлумачний словник. — Х. : Промінь, 2007.
Dounload PDF

Відгуки читачів