Форми підвищення професійного рівня сучасного шкільного бібліотекаря

В. В. Світашова, завідувачка бібліотеки ЗОШ № 167, м. Харків


Вибір професії в житті кожної людини — це вибір долі. І та людина щаслива, яка з радістю ходить на роботу. «Успішна бібліотечна кар’єра залежить від трьох речей — характеру, спеціальних знань і досвіду». Ці слова належать видатному американському бібліотекознавцю Мелвіну Дьюї (1891–1931), людині, яку вважають одним із засновників бібліотечної професії. Цікавим є й той факт, що свого часу бібліотекарями були І. А. Крилов, Дж. Казанова, О. М. Оленін, М. І. Лобачевський, Х. Л. Борхес, М. О. Рубакін, Лора Буш, А. А. Ахматова, Й. В. Ґете та інші.
 
Який він — сучасний шкільний бібліотекар? Над цим питанням замислюються не лише власне бібліотекарі, але й читачі, які щодня поспішають до книгозбірень. Питання актуальне. Здається, сучасний бібліотекар повинен уміти все: бути фахівцем з інформаційних комп’ютерних технологій, культурологом, літератором, винахідником, досвідченим референтом, масовиком-вигадником, ерудитом, психологом, зберігачем, майстром і провідником людської думки. Бібліотекарі — це професіонали, люди духовно багаті, віддані своїй професії, навігатори в морі книг та інформації.
 
На запитання наших читачів «Яким повинен бути бібліотекар?» ми одержали відповідь: розумним, добрим, ввічливим, веселим, чуйним, орієнтуватись у світі інформації, знати свій фонд і багато літератури, уміти порекомендувати книгу й дати поради.
 
Дуже важливо, щоби шкільні бібліотеки оновлювали свою діяльність. Зміст роботи бібліотеки має бути підпорядкований інтересам і потребам учасників навчально-виховного процесу загальноосвітнього закладу. Бібліотекар повинен володіти ситуацією та бути в постійному пошуку нового й актуального, віднаходити форми співпраці, довіри з користувачами й позитивними результатами здобувати авторитет.
 
Девіз нашого сучасного шкільного бібліотечно-інформаційного центру: «Хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому полягає основна місія сучасного бібліотекаря». Розвиток інформаційних потреб користувачів у контексті нових інформаційних технологій вимагає перетворення шкільних бібліотек на інформаційні центри, а інформація бібліотек потребує змін у професійному світогляді працівників. Реалізація завдань бібліотечно-інформаційного центру навчально-виховного закладу ХЗОШ № 167 — це високоефективне, якісне та комфортне обслуговування користувачів.
 
Розширення й ускладнення функцій інформаційних центрів потребують від бібліотекарів активної участі в системі неперервної освіти, постійного поповнення знань, формування навичок інноваційної діяльності. Тому бібліотекарі Московського району надають перевагу таким формам підвищення кваліфікації:
  • семінари-практикуми;
  • курси підвищення кваліфікації;
  • огляд творчої майстерності бібліотекарів;
  • майстер-класи;
  • методичне об’єднання;
  • круглі столи;
  • школа молодого бібліотекаря;
  • самоосвіта.
 
Щорічно в навчальних закладах району з метою обміну досвідом і творчими доробками проводять огляд творчої майстерності шкільних бібліотекарів, що сприяє підвищенню професійного рівня працівників бібліотечної справи. Творча майстерність бібліотекаря — це форма передачі досвіду реалізації інноваційної ідеї у практику роботи бібліотекаря, що є ефективною й доступною для кожного бібліотекаря.
 
Збудити інтерес, заінтригувати, стимулювати бібліотекарів до творчості в бібліотечній діяльності, а також підготувати до функціонування сучасної моделі бібліотечно-інформаційного центру допомагають цікаві майстер-класи. Питання, які виносять на майстер-класи, є найактуальнішими з урахуванням запитів його слухачів, бібліотекарів району.
 
Семінари-практикуми проводять із метою організації постійного теоретичного та практичного навчання. На семінарських заняттях розглядають пріоритетні напрямки роботи бібліотек, обговорюють індивідуальні та масові форми роботи з читачами, методики розробки та проведення усних журналів, флешмобів, читацьких конференцій, методики роботи з учнями з питань керування читанням, збереження фондів.
 
Важливою формою роботи є організація співпраці з молодими та малодосвідченими бібліотекарями. Це надання консультацій, упровадження наставництва, проходження практикумів у кращих шкільних бібліотеках району.
 
Більшість шкільних бібліотекарів прагне підтримувати власний професійний рівень шляхом самоосвіти, читання фахової літератури, обміну досвідом із колегами за круглим столом.
 
На методичному об’єднанні бібліотекарів району було проведено опитування «Чи задоволені ви своєю роботою?».
 
 
Бібліотекарі району визначили фактори, які є вирішальними для отримання задоволення від роботи:
  • сама робота;
  • спілкування з людьми;
  • можливість доступу до інформації;
  • інноваційна робота бібліотекаря;
  • відчуття власної необхідності;
  • міжособистісні відносини;
  • винагорода.
 
Результати опитування показали достатній рівень інформаційної та професійної компетентності шкільних бібліотекарів району. Однак потрібно пам’ятати, що сучасне інформаційне суспільство вимагає від бібліотекарів високого професіоналізму, компетентності, готовності до оновлення знань у галузі інформаційних технологій, безперервного професійного самовдосконалення.
 
Бажаю вам творчості, задоволення у вашій роботі. Натхнення та успіхів!
 
Так! Я люблю свою професію,
І з кожним роком все міцніш!
Вона схожа на поезію,
Хоча багато повсякденного у ній.
 
Вона, як вірш, не терпить сірості,
Не терпить буденного та зла,
Вона ще в глибокій самовідданості
Талант та мудрість віднайшла.
Dounload PDF

Відгуки читачів