Засудження рабства в романі Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан». 6-й клас

В. І. Примєтова, спеціаліст вищої категорії, учитель світової літератури; К. А. Слідзевська, спеціаліст вищої категорії, учитель історії та етики, м. Житомир


Мета:

-навчальна: з’ясувати з учнями, що таке рабство, час і причини його виникнення; дізнатися, чи існує воно сьогодні;

-розвивальна: висловлювати власне ставлення до работоргівлі; співставляти події в романі з реальністю;

-виховна: формувати толерантне ставлення до представників інших національностей.

Обладнання: хрестоматія, роман Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан», ілюстрації, історичні довідки, картки-бонуси.

Тип уроку: комбінований урок

Основні поняття: рабство, «чорне дерево», термітник.

 
 
 
Работоргівля! Усі знають, що означає це страшне
слово, котре не має права існувати в людській мові.
Ж. Верн
 
 
У всіх людей кров червоного кольору.
Ф. Петрарка
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Учитель світової літератури. У наші дні з екрану телевізора та сторінок газет нерідко можна почути вислів «торгівля людьми». Кожного разу ці слова ріжуть слух.
 
Що ви знаєте про торгівлю людьми в наш час? (Відповіді учнів.)
 
Торгівля людьми — це суто злочинний, транснаціональний та надприбутковий бізнес. Україна є однією з головних європейських постачальниць «живого товару». За офіційними даними, 2 млн громадян України легально перебуває за кордоном. Але справжня цифра жахає — це 5 млн чоловік.
 
 
ІІІ. Оголошення теми й цілей уроку
 
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Робота з ілюстраціями
  • ??Розгляньте ілюстрації. Що ви знаєте про цих людей?
  • Що об’єднує їх усіх?

Так, усіх цих людей об’єднують велика фізична сила, краса, витривалість та висока моральність, їх можна назвати одним словом — богатирі.

  • Кого з героїв роману Ж. Верна можна поставити поруч із ними?
  • ??Як ви думаєте, чому Геркулесу дали таке ім’я?
  • ??Опишіть його зовнішність.
  • ??Скільки років Геркулесу?
  • ??Яке походження героя?
  • ??Де працював Геркулес?
 
2. Ознайомлення з матеріалами про історію виникнення рабства (робота в групах)
 
(Клас об’єднано в групи. Кожна група отримує картку з історичною довідкою. Завдання: опрацювати довідки та підготувати стисле повідомлення для інших учнів класу.)
 
1-ша група. У період неолітичної революції відбувається розподіл праці, відокремлюється скотарство від землеробства. Створюється надлишок продуктів, та відбувається регулярний обмін товаром. Виникає приватна власність. З’являється майнова нерівність. Незаможні потрапляють у залежність до багатіїв і працюють на них, віддаючи значну частину продукту своєї праці.
 
У Єгипті полонених перетворювали на рабів, їм жилося найважче. Вони не мали ані прав, ані майна. Наглядачі поводилися жорстоко, а вкрай важка праця робила становище рабів нестерпним.
 
2-га група. У Вавилоні було багато рабів. Ними ставали полонені, захоплені під час війни, або селяни, що не могли сплатити борги. Використовували працю рабів для будівництва, особливо іригаційної системи… Якщо селяни потрапляли в рабство за борги, то закони Хаммурапі вимагали їхнього звільнення через три роки. 
 
Фінікійські купці в давнину отримали погану славу жорстоких работорговців. Вони хитрістю заманювали на свої кораблі людей, а потім продавали їх у рабство в інших країнах.
 
3-тя група. Корінне населення долини Інд після приходу аріїв було частково знищене чи перетворено на рабів. Рабами розпоряджалися як майном, ними ставали бранці — полонені.
 
У Китаї раб мусив виконувати сто служб. Встати рано, замести хату, помити посуд після їжі. У домі виконувати всю роботу: свердлити ступки, в’язати віники, вирізувати дерев’яні чашки, плести сандалії, готувати обід, носити воду, топити піч, рубати дрова, полювати та рибалити. Скінчивши всю роботу, нехай для перепочинку ще стовче в ступі сто літрів зерна. Опівночі, коли вже всю роботу перероблено, нехай пере білизну.
 
4-та група. У Греції ХІ–VІ ст. до н. е. рабами ставали підкорені місцеві жителі, полонені, селяни-боржники. За реформами Солона рабами ставали виключно іноземці.
 
Спартанці завоювали область Мессенію, перетворили місцевих жителів на рабів — ілотів. Ілоти обробляли землю, пасли худобу. Вони не мали жодних прав, кожен міг скривдити і навіть убити ілота.
 
Раби не вважалися громадянами поліса Афіни і не мали жодних прав. Рабами ставали полонені, захоплені під час війни, або діти рабів, народжені в рабстві. Продавали в рабство також вільних селян, які не змогли виплатити борги. Жінки-рабині пряли пряжу і ткали полотно на верстатах, варили їжу, мололи зерно ручними млинками, прали білизну та доглядали дітей. Раби-чоловіки виконували найтяжчу фізичну роботу. Коли в полон потрапляли вчені, вони ставали рабами-вчителями для дітей своїх господарів.
  • ??Як виникло рабство?
  • ??Хто міг стати рабом? Яким було становище рабів? Які права мали раби?
 
 
3. Бесіда
  • ??Із яким ганебним та страшним явищем знайомить нас Ж. Верн, автор роману «П’ятнадцятирічній капітан» ?
  • ??Як він описує рабство і його наслідки у главі «Работоргівля»?
  • Хто міг стати рабом у XIX ст.?
  • Яким чином герої роману, вільні люди, американці, потрапили у рабство?
  • Чому «Пілігрим» збився з курсу?
  • Як герої опинилися в центральній частині Анголи?
  • Як герої роману зрозуміли, де вони знаходяться?
  • Що таке термітник?
  • Яка страшна знахідка відкрила старому негру Тому їхнє місцезнаходження?
 
Найстрашніші картини змальовують долю призначених до продажу рабів. Розповісти про це письменник довіряє Діку Сенду. Перебуваючи поміж рабів, він веде щоденник.
  • ??Що саме пише Дік Сенд?
  • ??Яку роль у звільненні героїв відіграв Геркулес?
  • ??Про які риси характеру це свідчить?
  • ??Яке ваше ставлення до Геркулеса?
  • ??У романі зображено зловісні фігури торговців живим товаром, «чорним деревом». Назвіть їх. Хто заслуговує на найбільшу зневагу?
  • ??Як інші герої роману ставляться до рабства?
 
Висновок. Завдання твору — дати уявлення читачам про трагічну долю населення Чорного континенту.
 
Учитель. Велика кількість людей засуджували рабство. Серед них був Девід Лівінгстон, історична особа, яку Ж. Верн увів в роман. Девід Лівінгстон не тільки досліджував Африку, а й любив її стражденний народ, співчував йому.
  • Що ви ще про нього знаєте? Як особисто ви ставитеся до рабства?
 
 
V. Підбиття підсумків уроку
 
Слово вчителя історії та етики
 
— Минали роки, і суспільство зрозуміло, що рабство є найганебнішим проявом людських взаємин. У Сполучених Штатах, що перемогли у війні за незалежність, боротьба проти рабства тривала успішніше. У 1791 р. Штати ухвалили перші десять поправок до Конституції, відомі тепер як Білль про права. 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Загальну декларацію прав людини. Значення цього документу полягає в тому, що вперше в історії людства були сформульовані основні права і свободи людини, котрі сьогодні у цілому світі вважаються стандартами, зразками для відповідних національних юридичних документів. У 1960-х рр. були внесені певні поправки.
 
Збірник міжнародних документів про права людини, виданий ООН у 1989 р., хронологічно починається з Конвенції про рабство, підписаної у Женеві 26 вересня 1926 року.
 
Одним із нових документів є Конвенція про права дитини (1989).
 
В Україні існує акція «Жінки проти рабства», в ній бере участь відома українська співачка Руслана Лижичко. 
 
Виставлення оцінок
 
 
VІ. Рефлексія
 
Бесіда
  • Про що ви дізнались на сьогоднішньому уроці?
  • Чим зацікавилися?
  • Чи допоможуть вам отримані знання в повсякденному житті?
  • Чому цікаво читати книги Ж. Верна?
Dounload PDF

Відгуки читачів