День здоров’я (5–8 кл., проводять учні 10–11 кл.)

І. І. Мірошниченко, заступник директора з НВР Артемівської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 2, Донецька обл.


Мета: в ігровій формі перевірити знання учнів про порядок проведення та правила поведінки під час турпоходу, про рослинний і тваринний світ України; прищеплювати навички надання першої медичної допомоги у разі нещасних випадків тощо.

 

ОПИС
I. Урочиста лінійка, присвячена відкриттю Дня здоров’я.
II. Оголошення теми та визначення завдань гри.
III. Виступ учнів 10-го класу, які ознайомлюють із планом і подорожніми аркушами гри.
IV. Виступ загонів 5–8-х класів: презентація назви команди, девізу; демонстрація емблем і газет про здоров’я.
V. Початок гри. У журі — учні 11-го класу, медсестри та педагогорганізатор. Старші учні роздають командам подорожні аркуші, з якими гравці відвідують тематичні «острівці здоров’я», виконують завдання, одержують бали з оцінкою в подорожньому аркуші.
 
 
ОСТРІВЦІ ЗДОРОВ’Я
 
  • Острівець «Відгадай-но!»
Щоб розпочати гру, потрібно відгадати загадки.
 
Загадки для учнів 5–6-х класів (правильна відповідь — 1 бал)
 
1. Хто з давньогрецьких Богів керував громом і блискавкою? (Зевс.)
2. Скільки днів ішов дощ відповідно до Біблії, який спричинив Всесвітній потоп? (40 днів.)
3. Яку лікарську рослину, що росте біля дороги, застосовують для загоєння ран і порізів? (Подорожник.)
4. За прикметою, що буде, якщо на калюжах з’являються бульби? (Тривалий дощ.)
5. Який засіб від дощу було винайдено в Китаї? (Парасолька.)
6. Із квіток якого дерева можна заварити корисний запашний чай? (Липа.)
7. Назвіть якнайбільше прислів’їв про здоров’я, спорт. 
 
Загадки для учнів 7–8-х класів (правильна відповідь — 1 бал)
 
 
Завдання № 1 «Загадки»
1. Як морською мовою звучить «північно-західний вітер»? (Нордвест.)
2. Назва якого птаха попереджає про наближення бурі? (Буревісник.)
3. Де на Землі не йшов і навряд чи йтиме дощ? (Північний і південний полюси.)
4. Як називається короткий теплий період теплої погоди на початку осені? (Бабине літо.)
5. Як раніше називали Донецьк? (Юзівка.)
6. Назвіть запашну лікарську квітку, занесену до Червоної книги, настій якої застосовують у разі серцево-судинних захворювань? (Конвалія.)
 
 
Завдання № 2 «Народна мудрість»
Хто більше назве прислів’їв про спорт, здоров’я, шкідливі звички.
Команди називають по черзі. Хто не зможе назвати, та команда і програла. Команді-переможцю — 3 бали.
 
  • Острівець «Зоологія»
Завдання для учнів 5–6-х класів
 
1. Назвіть якнайбільше тварин, птахів нашої країни за 1 хвилину (переможцям — 2 бали). Відповідь: шпак, голуб, ворон, синиця, шпак, дятел, тетерев, дрохва, фазан, сова, жайворонок, зозуля; бобер, ховрашок, гадюка, зубр, ласка, кабан, сагайдак, лось, білка, заєць, вуж, миша, ящірка, вовк, лисиця, кріт, їжак тощо.
 
2. Вдома у майже кожного є собака або кішка. Ви про них усе знаєте, а отже, відповісте на ці жартівливі запитання. (По 1 запитанню кожній команді по черзі — 0,5 балу за правильну відповідь.)
 
Який кіт постійно носив чорні окуляри? (Базиліо.)
  • Де жив і чим займався славетний кіт Пушкіна? (На дубі, співав пісень.)
  • За прикметою, що відбудеться, якщо кіт умивається? (Прийдуть гості.)
  • Хто сказав: «Друзі, давайте жити дружно!»? (Леопольд.)
  • Якого кота знають усі американські діти? (Том.)
  • Яку тварину можна назвати найбільшою кішкою? (Уссурійський тигр.)
  • Який пудель носив на лапі годинник? (Артемон.)
  • Який собака загинув через примху злої барині? (Му-му.)
  • Що трапиться з собакою після того, як йому виповниться три роки? (Піде 4-й рік.)
  • Як звали собак, що літали в космос? (Лайка, Білка, Стрілка.)
  • Як звуть собаку із мультфільму «Том і Джері»? (Спайк.)
  • Назвіть п’ять будь-яких порід собак.
 
Завдання для учнів 7–8-х класів
 
Командам запропоновано розгадати кросворд із малюнками тварин. Відповіді потрібно вписати до кросворда.
 
Відповідь: 1 — бобер; 2 — гадюка; 3 — сайгак; 4 — зубр; 5 — калан; 6 — кабан.
 
 
  • Острівець «Ботаніка»
Завдання для учнів 5–6-х класів
 
Завдання № 1 «Вікторина» (по 4 запитання кожній команді, правильна відповідь — 1 бал, якщо команда не може відповісти, право на відповідь отримує команда-суперник)
 
1. Героїня якої книги любила повторювати слова: «Лети, лети, пелюсточко!»? («Квіточка-семипелюсточка».)
2. Назвіть найсумніше дерево. (Верба.)
3. Для якої героїні казки Андерсена квітка була місцем проживання? (Дюймовочка.)
4. У якій казці проліски цвіли в лютому? («Дванадцять місяців».)
5. Наймогутніше дерево України? (Дуб.)
6. Із якого дерева плетуть кошики? (Верба.)
7. Назвіть кущ — символ України, плоди якого використовують із цілющою метою? (Калина.)
8. Назвати лікарські рослини України. (Команди називають по черзі. Чий гравець запнеться, та команда не одержує балу.)
 
Завдання № 2 «Письмова робота». Команди пишуть відповіді на аркушиках протягом однієї хвилини. На 1–4 запитання — по 0,5 балу, на 5 — 1 бал.
 
1. Яку рослину (кущ) віддавна вважають символом щастя та краси? (Калина.)
2. Яку рослина в народі називають шовковою травою? (Ковила.)
3. Дуже ароматна лікарська рослина, стебло якої стелеться по землі, росте в степу. (Чебрець.)
4. Ця рослина росте на поверхні водойм, її полюбляють гусаки та качки. (Ряска.)
5. Назвіть найпоширеніші дерева та чагарники, (не фруктові), які ростуть у нашому краї. (Команди відповідають усно, по черзі, до першої неправильної відповіді.)
 
Завдання для учнів 7–8-х класів (правильна відповідь — 1 бал)
 
Завдання № 1 «Вікторина»
1. Яке дерево називають «піонером лісу», тобто воно перше заселяє цілинні землі серед дерев? (Береза.)
2. Із якого дерева плетуть кошики? (Верба.) 
3. Якого кольору плоди в конвалії, чи можна їх їсти? (Червоного. Ні, не можна, вони отруйні.)
4. Наймогутніше дерево України? (Дуб.)
5. Назвати лікарські рослини України. (Команди називають по черзі.)
6. Назвати отруйні рослини та гриби. (Команди теж називають по черзі.)
 
Завдання № 2 «Письмова робота» (те саме, що й для учнів 5–6-х класів, див. вище)
 
  • Острівець «Привал»
Завдання: проспівати похідну пісню, можна інсценувати (максимальна кількість балів — 3).
 
  • Острівець «Медична допомога»
Завдання для учнів 5–6-х класів (правильна відповідь — 1 бал)
 
1. Як надати першу медичну допомогу в разі порізу пальця?
2. Надання першої медичної допомоги при укусі бджоли або ґедзя.
3. Перша допомога при сонячному ударі. 
 
Завдання для учнів 7–8-х класів (правильна відповідь — 1 бал)
 
1. Як надати першу медичну допомогу при саднах, порізах і ранах?
2. Надання першої медичної допомоги при укусі отруйних змій.
3. Перша допомога при переломі. Показати практично за допомогою підручного матеріалу.
 
 
  • Острівець «Похідна кухня»
Завдання для учнів 5–6-х класів (письмово, правильна відповідь — 3 бали)
 
1. Назвіть продукти, які можна брати в триденний похід. (Відповідь: крупа, сіль, цукор, кава, чай, мінеральна вода, тушківка, консерви, згущенка, хліб, сухе печиво, сира картопля.)
2. Напишіть, які продукти в похід брати не можна. (Відповідь: ковбаса, м’ясо, риба, молочні продукти, тістечка.)
 
Завдання для учнів 7–8-х класів
 
Завдання № 1 — те саме, що і для 5–6-х класів.
 
Завдання № 2 (максимум балів — 3).
 
Напишіть, як ви варитимете кашу на багатті з розрахунку на кожні 2 склянки крупи? (Відповідь: на 2 склянки крупи 5 склянок води, 1 чайна ложка солі й 2 столові ложки вершкового масла. Крупу промити. Влити в казанок воду, покласти сіль, масло. Коли вода закипить, засипати крупу, помішуючи, варити, доки не загустіє. Зняти казанок, накрити кришкою, дати настоятися 20 хвилин. У готову кашу покласти банку згущенки або тушківки, додати ще вершкового масла. В солодку кашу солі потрібно менше.
 
 
  • Завдання для всіх класів (максимум балів — 3)
Завдання № 1. Складіть речі до рюкзака з коментарями. (Відповідь: від спини укладаємо м’які речі; у зовнішнє відділення — інші предмети. В зовнішні та бічні кишені слід складати речі, які мають бути під рукою завжди. Речі не повинні метлятися, гримотіти, а лежати щільно та компактно.)
 
Завдання № 2. Напишіть протягом 3 хвилин, які речі ви візьмете в похід. (Відповідь: карту, компас, казанок, кухоль, ємність для води, ложку, миску, складаний ніж, ліхтарик, сірники, мило, зубну щітку, рушник, аптечку, нитки, голку, мотузку.)
 
 
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
 
Підсумки підбивають у формі врочистої лінійки, на якій повідомляють переможців і вручають їм нагороди.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
1. Мартынов, С. М. Знай и умей (в помощь обучающимся в медико-санитарных кружках) / С. М. Мартынов. — М. : Медицина, 1989.
2. Тищенко, С. М. Спутник куратора : учебно-метод. пособие для кураторов гимназий, классных руководителей / С. М. Тищенко. — К. : Магистр-S, 1995.
Dounload PDF

Відгуки читачів