Розвиток виразно активних рук. Конспект заняття

Н. Л. Шумейко


Мета:

  • учити створювати образи за допомогою виразних пластичних рухів, запам’ятовувати задані пози й образно передавати їх;
  • розвивати координацію рухів, природних психомоторних здібностей дітей, свободи і виразності рухів тіла; розвивати пам’ять, мислення, уяву;
  • виховувати дружні взаємовідносини, вміння домовлятися і діяти разом; підтримувати стійкий інтерес до театральної діяльності.

Обладнання: магнітофон, диски, м’ячик.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ
 
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
 
Діти заходять до кабінету і сідають півколом.
Педагог пропонує привітатися.
 
 
  • Вправа «Я рада(ий) тебе сьогодні бачити тому, що...»
Діти по колу промовляють фразу і придумують кінець.
 
Керівник гуртка. Основна тема сьогоднішнього заняття — це розвиток виразно активних рук. Для актора важливо працювати над різними видами акторської майстерності. Але найважливіше — це налаштування на роботу. Тому ми почнемо заняття з такої вправи.
 
  • Вправа «Ім’я і епітет»
Група сідає в одне велике коло. Один з учасників представляється іншим і підбирає щодо себе який-небудь епітет. Цей прикметник має починатися з тієї ж літери, що і ім’я, позитивно характеризувати людину. Наприклад: «Геніальний Геннадій, активний Анатолій, бадьорий Борис».
 
Діти по колу відповідають на запитання.
 
 
  • Гра «Числа в моєму житті»
Діти сідають у коло, кожен учасник загадує число, яке має значення в його житті. Це, можливо, знаменна дата, телефонний номер, вік, номер дому, членів сім’ї та ін. Коли учасник задумав число, він пише його великими цифрами на папері. Усі почергово викладають свої аркуші на підлогу посеред кола, інші члени групи повинні за 2 хвилини намагатися відгадати, чому саме це число таке важливе певному учаснику. У кінці учасник сам роз’яснює групі значення цього числа.
 
 
РОЗМИНКА
 

1 Вправа «Мама, мама...»

Педагог пропонує дітям з’єднати долоні обох рук. І промовляючи слова, по черзі стукати пальчик об пальчик.
 
Мама, мама,
Что, что, что?
Гости едут,
Ну и что?
Здрасте, здрасте,
Чмок, чмок, чмок!
 
 
2 Вправа «Краплини дощу»
 
Педагог і діти стають у коло. Педагог вимовляє фразу «Дощ починається» і тихенько тре долоні. Діти по ланцюжку приєднуються, виникає звук дощу. Далі дощ посилюється (педагог поплескує себе з боків), тут і далі діти повторюють по ланцюжку. Дощ переходить у зливу (рухи стають різкішими і швидшими), посилюється вітер(додається свист). У кінці гри все повторюється в зворотному порядку (дощ затихає).
 
Діти виконують завдання.
 
 
3 Вправа «Пробивка резонаторів»
 
Учні стають у потилицю один одному і, «мукаючи», постукують того, що стоїть попереду, ребрами долонь по спині і боках. Педагог стежить за «вібрацією» — озвучуванням тіла, за глибиною і висотою тонів, звертає увагу на м’язові затиски. Керівник гуртка. Ви знаєте, що важливе місце в театральній діяльності ми відводимо нашому мовному апарату. Тому і сьогодні ми попрацюємо над підготовкою нашого мовного апарату до роботи.
 
 
4 Вправа для тренування голосу «Ати-Бати»
 
Руки зі складеними долонями щільно притискають до нижньої частини щелепи. Промовляючи вірш, штовхати щелепою руки на звуки «А» и «О».
Аты-баты, шли солдаты
Аты-баты, на базар
Аты-баты, что купили?
Аты-баты, самовар.
 
Керівник гуртка. А зараз кожен з вас згадає якусь скоромовку і проговорить її нам. А ми потім всі разом її повторимо тричі, поступово прискорюючи темп.
 
Діти по черзі говорять скоромовку. Потім всі разом виконують поставлене зав дання.
 
 
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
Керівник гуртка. Переходимо до основної частини нашого заняття. Пропоную вам стати в коло.
 
 
ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ВИРАЗНОСТІ РУХІВ РУК
 
 
1 Вправа «Хвиля»
Діти стають у коло і беруться за руки. Ведучий першим робить «хвилю», передає її наступному і так далі.
 
 
2 Вправа «Змія»
Діти стають «зграйкою», по черзі показують однією та другою рукою рух змії.
 
 
3 Вправа «Тягучка»
Діти стають «зграйкою», права рука на рівні обличчя, лікоть зігнутий, долоня вниз. Ліва рука навпаки — долоня догори. Робимо так, ніби розтягуємо резинку. Права рука — вгору, ліва — вниз.
 
 
4 Вправа «Віяло»
Діти стають «зграйкою», кисть правої руки відвести вбік на рівні плеча, розвернути долоню від себе, пальці витягнуті і розчепірені.
 
Великий палець потрібно притиснути до середи ни долоні, вказівний — покласти на нього, і так далі. Усі пальці склали «віялом». Далі поступово, починаючи з мізинця, розкриваємо «віяло». Потім те саме лівою рукою.
 
Керівник гуртка. Молодці діти, ви добре впоралися з цим завданням. А тепер наступне завдання.
 
 
5 Гра «Полум’я»
Викладач пропонує наступну імпровізацію: «Уявіть, що ви — свічка. Ось я запалюю ваш гніт (ручки, голова). Ви горите і потріскуєте. Ось подув вітер, але полум’я не згасло, а розгорілося ще яскравіше. Поступово свічка догорає (діти сідають на підлогу) і перетворюється на м’який шматочок воску, який я можу пом’яти руками і скачати з нього кульку».
 
 
6 Гра «Легке — важке»
Дітям пропонують уявити, що вони піднімають уявні предмети (повинні чергуватися важкі і легкі предмети). Наприклад: пір’їнка — камінь, зернятко — гиря, повітряна кулька — мамину сумку, квіточку — портфель тата.
 
 
7 Гра «Що вміють наші ручки?»
Дітям пропонують показати, що уміють ручки.
 
Наприклад:
  • Струшувати воду
  • Обіймати
  • Місити глину
  • Викручувати білизну тощо
 
Чи ніжки:
  • Грати пальчиками
  • Марширувати
  • Ходити навшпиньки
  • Присідати
 
Керівник гуртка. Ви добре вмієте володіти своїми руками та тілом, зараз можна ускладнити завдання і запропонувати рухатися кімнатою із заплющеними очима.
 
 
8 Гра «Корова, собака, кішка»
Діти стають у велике коло. Ведучий підходить до кожної дитини і пошепки на вухо говорить: «Ти будеш кішкою», «Ти будеш собакою», «Ти будеш коровою». Діти не повинні говорити один одному того, що сказав їм ведучий. Після цього ведучий говорить: «Заплющте очі і забудьте на деякий час людську мову. Коли я плесну в долоні, ви заговорите так, як говорить ваша тваринка: загавкаєте чи замукаєте. Не розплющуючи очей, вам потрібно буде тільки по голосу знайти своїх друзів, які говорять так, як і ви. Не розплющуючи очей, ви шукатимете інших таких самих кішок, собак чи корів. Шукати один одного можна тільки по голосу. Зрозуміло? Тоді вперед!» Коли діти об’єднаються у групи, можна розплющити очі, а потім всім разом зробити висновок про те, як важливо слухати один одного.
 
 
Перевірка домашнього завдання
 
Керівник гуртка. І з цим завданням ви впоралися. А тепер згадаймо, яке домашнє завдання ви отримали на минулому занятті. (Відповіді дітей.) Так, добре. Пропоную вам кожному виступити зі своїм номером.
 
Діти по черзі виступають, пародіюють відомих естрадних виконавців. Педагог і діти аналізують, чи вдався образ чи ні.
 
Керівник гуртка. Молодці. Прийміть наші зауваження та рекомендації. І на наступне завдання виступи покажете ще раз, ураховуючи вищесказане. А тепер ми повторимо з вами лялькову виставу. Взяли свої іграшки і проходьте за ширму.
 
Триває репетиція лялькової вистави. Педагог робить зауваження, яке заохочує дітей до дії.
 
 
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
 
Керівник гуртка. На завершення заняття я вам пропоную ще одну гру.
 
  • Гра «Ланцюжок»
Діти довільно рухаються по колу, не торкаючись один-одного (10–20 секунд).
 
Ведучий. Тепер заплющте очі, але не зупиняйтеся. Виставте руки долонями вперед, але не піднімайте їх вище пояса. Так ви зрозумієте, чи вільно спереду. Продовжуйте рухатися. Якщо ви наштовхнулися на будь-кого, не розплющуйте очей. Візьміться за руки і продовжуйте рухатися в парі, взявшись за руки. Знову зустріли будького? Дуже добре! Не розплющуйте очей, візьміть за руку нового товариша і продовжуйте рух утрьох. І так далі. Коли група з’єдналася, ведучий говорить: «Розплющте очі. Відчуйте тепло і підтримку дружніх рук!»
 
Керівник гуртка. Нам час прощатися. Не роз’єднуйте руки, скажемо відому фразу мушкетерів: «Один за всіх, і всі за одного».
 
До побачення.
 
Діти виконують завдання.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
1. Ворожейкіна О. М. Театральна вітальня [Текст] / О. М. Ворожейкіна. — Х. : ВГ «Основа», 2010. — 204 с.
2. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте [Текст] : психологический очерк / Л. С. Выготский. — 3-е изд. — М. : Просвещение, 1991. — 96 с.
3. Гурков А. Н. Школьный театр [Текст] / А. Н. Гурков. — Ростов н/Дону : ФЕНИКС, 2005. — 320 с.
4. Ершова А. П. Уроки театра на уроках в школе [Текст] / А. П. Ершова. — М. : Детская литература, 1992. — С. 125.
5. Колчеев Ю. В. Театрализованные игры в школе [Текст] / Ю. В. Колчеев, Н. М. Колчеева. — М. : Школьная пресса, 2000. — 95 с.
6. Леонов А. А. Развитие речи учащихся [Текст] / А. А. Леонов. — М. : Высшая школа, 2009. — 65 с.
7. Театр в начальной школе [Текст] : методическое пособие. — М. : [б/и], 2006. — 25 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів