Педагогічна рада й атестація педагогічних працівників

В. А. Рябко, заступник директора з навчально-виховної роботи Тернівської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 4 Тернівської міської ради Дніпропетровської обл.


Шановні читачі! У минулому випуску журналу ви мали нагоду познайомитись із розробкою засідання педагогічної ради, присвяченого підбиттю підсумків атестації. У цій статті ми продовжуємо розпочату тематику.

 

Від нас, від нашого вміння, від нашої майстерності, від нашого мистецтва та мудрості залежить життя дитини, здоров’я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя, її місце та роль у житті, її щастя.

В. О. Сухомлинський

 

ПЕДРАДА-ФЕСТИВАЛЬ «МАЙСТЕР СВОЄЇ СПРАВИ»

  • Привітання учасників і гостей

Ведучий

Так багато життя нам дає вчителів —
І терплячих, й вимогливих, й щирих,
Зачарованих словом і мудрістю книг,—
Тих, де вірять в добро і надію.

Не загасає вогонь у розумних очах,
І з роками яснієш поломеніє…
Ти тримаєш дитяче серце в руках,
Ти тримаєш планети надію.

Хай для вас розквітає Земля навесні,
Повертає в літа молодії.
Хай лунають для вас щонайкращі пісні
І здійсняться всі ваші мрії.

 

На екрані висвітлюють вислови Б. Патона й В. Сухомлинського.

 

Учитель — це той же вчений, але у своїй особливій лабораторії, де він, всебічно вивчаючи учнів, невпинно творить, щоденно веде пошуки найдосконаліших методів проектування доль і душ людських.

Б. Патон

 

Від нас, від нашого вміння, від нашої майстерності, від нашого мистецтва та мудрості залежить життя дитини, здоров’я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя, її місце та роль у житті, її щастя.

В. Сухомлинський

 

1-й ведучий. І знову ми зібралися з вами в цій залі на незвичайну педраду — педраду-фестиваль — «Майстер своєї справи». Здається, тільки вчора ми з вами засідали із цього питання, і ось пройшов цілий рік, і дійові особи помінялися.

 

Ведучий. Зустрічайте тих, хто сьогодні є безпосередніми героями нашої педради.

 

Свої місця займають учителі, які атестуються.

 

2-й ведучий. А зараз познайомити із членами атестаційної комісії…

Раптом вбігає суддя в мантії.

Суддя. Це загальноосвітня школа № 4?

1-й ведучий. Так.

Суддя. № 4?

2-й ведучий. Так.

Суддя. З вечірньою формою навчання?

1-й ведучий. Так.

Суддя. Та, що розташована за адресою: вул. С. Маркова?

2-й ведучий. Так, так, м. Тернівка, № телефону 7-45-34. Шановний! Ви з якого питання?

Суддя. Нічого не можу зрозуміти! Навколо дифірамби співають про школу, вчителів. А у нас… Ось самі послухайте…

Зачитує скаргу.

 

 

Скарга

Ми, батьки учнів цієї школи, звертаємося до вас з вимогою негайно розібратися з педагогами, які протягом декількох років (з минулого століття!) експериментували з нашими отроками з метою виховання нових Менделєєвих, Павлових, Єйнштейнів, Лобачевських зразка ХХІ століття.

А щоб отроки не втекли за прикладом Ломоносова з дому, не перетворили побут у вічні лабораторні експерименти й не зачахнули над незрозумілими книгами (і де тільки беруть такі?!!), просимо терміново вжити заходів. Звертаємо вашу увагу і на те, що ці вчителі придумали нашим дітям іноземне прізвисько, просто-таки лайливе — «вундеркінди» — і під його прикриттям влаштовують виставки творчих робіт, возять дітей на олімпіади, конференції. У цьому треба розібратися!

 

1-й ведучий. Ну, що ж! А зараз я хочу вам представити компетентних присяжних: __________ (називає П.І.Б. членів атестаційної комісії ). Сподіваюсь, що вони розберуться із цією скаргою і знімуть звинувачення із цих достойних людей. А вам (звертається до вчителів, які атестуються), шановне панство, потрібно підтвердити звання «Майстер своєї справи», що ми й зараз будемо робити, аби розсіяти сумніви дорогих батьків і колег.

 

Презентація вчительських доробок.

 

1-й ведучий

Хто сказав, що усі таємниці розкриті,
І що розум усе з’ясував і довів?
Їй таланту немає — принаймні в освіті.
Ще існує чимало новітніх шляхів.
І у світлі майбутнього знову постане
Розмаїття ідей, неосяжність шляхів —
Ті, хто з гордістю носить ім’я Освітянина,
Презентують освіту прийдешніх часів.
Попередників досвід примноживши нині,
Ви часів і кордонів стираєте грань —
Наша школа відома усій Україні
Як скарбниця науки і творчих надбань.
Хто у працю виснажливу втілює думку,
Хто до учнів несе її подих живий,
Той дає їм освіту такого ґатунку,
Що відкриє дорогу до здійснення мрій.
Запорукою тому — талант і натхнення,
Що стає чарівним ледь не кожен урок,
Бо майстри перетворюють сіре будення
На незвіданий шлях до далеких зірок.
Ваша праця й любов до дітей нерозлучні,
Кожен паросток вічності в серці плека,
Адже всі вчителі — це ще трішечки учні,
Бо знання невичерпні, як мудрість людська.
Адже в кому покликання серця відчутне,
Усвідомлює навіть в теперішній час,
Що на терені школи зростає майбутнє,
А майбутнє сьогодні залежить від вас.

 

2-й ведучий. Надаємо слово… (представляє педагога).

На екрані висвітлюють жартівливі дані про вчителя, який виступатиме.

  • Розмова на перерві

1-й ведучий. А зараз ми підслухаємо розмову вчителів на перерві в учительській.

 

Інсценівка «1001 урок Шахерезади». Грають учителі. «Перекладач» читає синхронний переклад розмови (подано в дужках).

 

 

 

1001 урок Шахерезади

На сцені — Зульфія і Шахерезада, прості східні вчительки, позаду — перекладач.

Зульфія. Абу Алі ібн Сіна! (Абу Алі народила сина).

Шахерезада.Абу Алі торчок!(Молодець Абу Алі).

Зульфія.Талмуд бардак!(А в мене журнал не заповнений).

Шахерезада.Вах! (Дуже погано). Турсун заде!(Не зносити тобі голови).

Зульфія.Кукіш, чувак!(Неперекладна гра слів).

Шахерезада.Зульфія, айда урок!(Зульфія, пішли на урок).

Зульфія.Смокчи урюк!(А може, спочатку до їдальні).

Шахерезада.Урюк кирдик!(Їдальня не працює).

Зульфія. Шайтан!(Як прикро).

 

Входить Зухра.

 

Зухра.Гарем, курдюк торчок!(Дівчата, здається, я завагітніла).

Шахерезада.Якши синдром!(Таке трапляється).

Зульфія.Йолиш, ішак?(А ти не обманюєш?)

Зухра.Ось вам хрест!(Клянусь Аллахом).

Шахерезада. Тоді чалма кирдик(Плакала твоя вища категорія).

Зульфія. Тсс! Ханума топ-топ!(Тихо, іде завуч).

 

Виходить Ханума.

 

Ханума. Гарем, шикуйсь!(Добрий день, колеги). Кранти базар!(Послухайте мене уважно). Гюльчатай кирдик!(Гюльчатай захворіла).

Зухра. Що, курдюк торчок?(Хіба у неї нежить).

Ханума. Ні, башка ба-бах!(Ні, легке нездужання). Урус шакал?(Хто піде на заміну).

Зульфія. Талди курган!(Я не можу, в мене екскурсія).

Зухра. Караван – сарай!(А у мене батьківські збори).

Ханума. Шахерезада, айда ішак!(Шахерезада, значить, на заміну підеш ти).

Шахерезада. Знову ішак?(А чому я?)

Ханума. А хто — дід Бабай?(Ну, не Пушкін же…)

Шахерезада. Аллах акбар!(Хай живе наш директор).

 

Шахерезада іде на урок. Голос за кадром: «Це був ювілейний, 1001-й урок Шахерезади…»

  • Тести для вчителя

1-й ведучий. Продовжуємо знайомитись із доробками наших колег.

Звіт учителів.

2-й ведучий. Ось і познайомились ми зі звітом наших колег, а тепер вони пройдуть невеличкі тести.

 

 

Тест для справжнього вчителя

1.     Вранці ви прийшли до школи й раптом виявили, що забули одягнути:

а) окуляри;

б) перуку;

в) спідницю.

Ваші дії:

а) проведу урок як завжди;

б) дам дітям контрольну — нехай пишуть;

в) зателефоную Батьківській трійці — нехай все принесуть.

 

2. До вас на урок раптово завітали директор, його заступник, завгосп (їх можна назвати поіменно), сторож і дві технічки. Ваші дії:

а)  не прийду сама;

б) перевірю в них змінне взуття;

в) буду пояснювати нову тему — все одно ніхто нічого не зрозуміє.

 

3. Подруга запросила вас разом сходити на лікарняний:

а) захворію сам;

б) заложу подругу;

в) нікуди не піду — все одно ніхто не повірить.

 

4. У дитинстві вам завжди бракувало:

а) грошей;

б) грошей;

в) мені їх і зараз бракує!

 

5. У вас раптом викрали машину. Ну, і хто ви після цього:

а)  директор школи;

б) гроза викрадачів;

в) сирота я бідолашна?

 

(У цьому питанні у пунктах «а» і «б» можна називати прізвища вчителів, які мають машину).

 

6.  Узагалі у вас все дуже добре, але зранку, ідучи на роботу, ви постійно застряєте в ліфті. Ви:

а) будете з’їжджати по перилах;

б) купите квартиру на першому поверсі;

в) схуднете?

 

7. Після трьох місяців користування новим кремом ви раптово виявили, що він для взуття. Ваші дії:

а) прикинетесь валянком;

б) прикинетесь мулаткою;

в) прикинетесь якнайкрутішою?

 

8. Вас запросили до Будинку моделей на демонстрацію. Під яким гаслом ви на неї підете:

а) «кожному вчителю — по шапці!»;

б) «я навчала Сінді Кроуфорд!»;

в) «двієчниці! Геть із подіуму!»?

 

9. У вас раптово з’явився власний лімузин, чотириповерхова дача й мільйон доларів. Ваші дії:

а)  як завжди, усе віддам дітям;

б) піду похвалюся до податкової;

в)  який приємний сон, але мені до школи пора!

 

Якщо на запитання цього тесту ви відповіли правильно і без вагань, то ви справжній учитель, і зміна професії вам не загрожує.

 

Тест «Чи розумієте ви своїх учнів?»

Називають жаргонізми, а вчителі мають дати їхні відповідники.

1.     Кайф — насолода, задоволення, втіха.

2.     Базар — розмова, бесіда.

3.     Балдьож — розвага, веселощі.

4.     Хавати — їсти.

5.     Облом — ліньки, неохота.

6.     Братан — друг.

7.     Прикол — жарт, диво, чудасія.

8.     Пахати — робити, працювати.

9.     Замочив — убив.

10.      Прикинь — уяви.

11.      Прикид — одяг.

12.      Кльово — гарно.

13.      Отпад — красиво.

14.      Таски — регіт.

15.      В натурі — справді.

16.      Галімо — недобре, погано.

17.      Косити — симулювати, прикидатися.

18.      Шара — задарма, безплатне.

19.      Тіпа — немов.

20.      Ніштяк — абищо, дрібничка.

21.      Задовбав — замучив, набрид.

22.      Андерсен — фантазер, мрійник.

 

1-й ведучий. Ну, що ж, учнів своїх ви розумієте і сміливо можете з ними вступати в дебати. Надаємо слово іменинникам цього свята.

 

  • Лист до Василя Сухомлинського

Зачитують лист до В. Сухомлинського.

 

 

Лист до Сухомлинського

Здрастуй, дорогий дідусь Сухомлинський!

Пишуть тобі вчителі... (називають повну назву школи). Ми живемо дуже добре, просто чудово. У нас все є — прямо як у билині: ой, ти гой єси! Зошити єси, журнали єси, олівці єси, поурочні плани єси, крейда єси.... Щоправда, кажуть, що крейду їсти дуже корисно, бо в ній багато, кальцію, але все-таки іноді чомусь хочеться м’ясця… Але ми із цим боремося, адже нема таких труднощів, які наш учитель не міг би собі створити.

Але ми труднощів не боїмося, а всіх наклепників женемо туди, куди Макаренко теля не ганяв. Так що в найближчий час ми готові запровадити не тільки 12-бальне оцінювання і 12-річну освіту, але 12-годинний робочий день і 12-місячну вагітність, як вчить нас… (називають прізвище, ім’я та по батькові директора), хай подовжить Господь його (її) відпустку.

Любий дідусю Сухомлинський!

Ти запитаєш нас про те, що таке ідеальний учитель. Ну, як тобі це пояснити? Ідеальний учитель — це таке тверде тіло, на яке під час занурення до класу не діє виштовхуючи сила. Так, усі ми любимо свою роботу, і від цієї любові в нас бувають… Але до ідеального вчителя — любов особлива. Напередодні кожного свята ідеальний учитель весь завалений квітами й цукерками — прямо не вчитель, а могила директора кондитерської фабрики. Ідеальний учитель ідеальний в усьому: одягнений з голочки, у руках усе горить — прямо не вчитель, а їжачок на пожежі…

Як вчить нас… (називають прізвище, ім’я та по батькові заступника директора з навчальної роботи), хай береже Господь її (його) документацію, кожен учитель має три агрегатні стани — перший семестр, другий семестр і коли дають зарплатню. Так ось в ідеального вчителя третій стан успішно супроводжує два перших. А головне, в ідеального вчителя — методика, тому що вчитель без методики — це все одно, що весілля без мордобою, як вчить нас… (називають прізвище, ім’я та по батькові заступника директора з методичної роботи), хай ніколи не зсякне фонтан її (його) ідей!

Любий дідусю! Ти запитуєш, що таке ідеальний учитель і чи віримо ми в те, що він існує. Не вірити в нього ми не можемо, тому що ідеальний учитель і є той учитель, в якого вірять. А якщо ми віримо в наших учнів, у свій хист, один в одного, значить, ідеальним учителем може стати кожен із нас.

 

  • Заключна частина

Суддя. Розглянувши справу, вислухавши свідків, обвинувачених, захисників, суд постановляє:

 

§ 1. Поетапно посилати до США, Франції, Англії та інших країн найближчого й далекого зарубіжжя вчителів школи № 4 для обміну досвідом, щоб вони показали загниваючому заходу, як треба працювати з дітьми!

 

§ 2. Профспілці вчителів (називають П.І.Б. членів профспілки) забезпечити кожного вчителя індивідуальним комплектом, модним одягом від Гальяно або Лагерфельда, щоб закордонні колеги, зустрічаючи по одягу, могли проводити по розуму з почестями.

 

§ 3. Спонсорам школи направити в літній час вищеназваних учителів на заслання в місця, віддалені від Дніпропетровської області, строком на один місяць до яких-небудь канарейок, тобто на Канарські острови. А також взяти вчителів на повне забезпечення — життєве, довічне.

 

§ 4. Найкращим художникам картинної галереї школи № 4 розмістити портрети своїх учителів на почесному місці, оскільки це портрети всього нашого суспільства.

Вирок остаточний. Оскарженню не підлягає. Вступає в дію з моменту оголошення.

 

Далі суддя зачитує § 5 — атестаційні листи.

 

1-й ведучий. Ми хочемо, щоб ця педрада залишилася не тільки в документації, а й у ваших серцях, і тому наша профспілка дарує ці сувеніри.

 

 

Особистісне зростання кожного вчителя як мета педагогічного процесу

Мета:

  • сприяння мотивації вчителя до самовдосконалення в різноманітних сферах життя;
  • створення позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі шляхом актуалізації установки вчителя на цінність самореалізації у своїй професії в сучасних умовах.

 

Хід засідання

Звучить пісня про вчителів (на екрані — фотографії вчителів, які атестуються).

 

  • Вступне слово

Ведучий. Іменинниками сьогоднішнього нашого святкового зібрання є… (називає П.І.Б., стаж роботи вчителів, які атестуються). Журі — члени атестаційної комісії.

 

Творчий звіт учителів початкових класів

 

Ведучий

Перша вчителька.
Букварі і читанки,
Парти в три ряди.
Наша перша вчителька
В серці назавжди.

Т. Коломієць

 

По черзі слово надають учителям.

 

Ведучий. Своїми здобутками із колегами хоче поділитися ___. Перед нами звітує класний керівник ____.

 

Виступи вчителів супроводжують демонстрацією слайдів.

  • Музична хвилинка «Битва хорів»

1. Пісня «Добрий мельник».

Учасникам дають слова пісні, вони під музику співають жартівливу пісню «Добрий мельник», постійно збільшуючи темп.

2. Конкурс «Хто сказав «Мяу».

На екрані показують відеоролики (прикриті) різноманітних пісень, лише чути музику. Завдання — вгадати виконавця.

 

  • Творчій звіт учителів

Ведучий

Маємо в навчанні муку:
Геометрію. Науку.
Ох, нелегко ж це дається:
Піфагор з віків сміється.

Своїми надбаннями хоче поділитися із колегами вчитель математики ____ (виступ учителя).

 

Ведучий

З вихователем ми пісню
Дружно, весело співаємо,
І всі разом, в коло ставши,
Хоровод ведемо завзято. Слово надаємо вихователю ГПД ____.

 

  • Конкурс «Методична дуель»

Ведучий. Перше завдання. Назвіть документ, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 за № 1392 (правильна відповідь — Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти).

 

Слова правильної відповіді порізані на склади, які знаходяться в надутих повітряних кульках. Учасники двох команд лопають кульки і складають назву документу.

Ведучий. Друге завдання. З окремих слів складіть відомий  вислів Василя Сухомлинського.

Вислів порізаний на слова, які заховані у 2-х купках зошитів.

Ведучий. Третє завдання — «Педагогічний словничок».

Педагогічні терміни та їх визначення приклеєні на стільцях. Кожній команді необхідно поєднати назви термінів з їх визначеннями.

 

Словничок

  • Педагогічна майстерність — сукупність певних якостей особистості вчителя, які зумовлені високим рівнем його психолого-педагогічної підготовки, здатністю оптимально вирішувати педагогічні завдання; високий рівень оволодіння педагогічною діяльністю; комплекс спеціальних знань, умінь, навичок, професійно важливих якостей особистості, що дають змогу викладачеві ефективно організовувати навчально-пізнавальну діяльність тих, хто навчається, і здійснювати цілеспрямований педагогічний вплив і взаємодію.
  • Педагогічна технологія — сукупність способів (методів, прийомів, операцій) педагогічної взаємодії, послідовна реалізація яких створює умови для розвитку учасників педагогічного процесу та передбачає його певний результат.
  • Педагогічна творчість — прийняття та здійснення педагогом оптимальних нестандартних рішень у змінних умовах навчально-виховного процесу.
  • Педагогічна шкатулка — аукціон педагогічних ідей, в основу якого покладено проблему виявлення, пропагування й упровадження передового педагогічного досвіду.
  • Педагогічне відкриття — наймасштабніші новаторські педагогічні рішення, пов’язані з формуванням, обґрунтуванням нових педагогічних ідей і їх упровадженням у конкретній системі.
  • Педагогічне проектування — процес розробляння конкретної педагогічної технології.
  • Педагогічне спостереження — організоване сприяння проявів особистості в навчальній діяльності з метою накопичення фактичного матеріалу про рівень розвитку (сформованості) тих чи інших параметрів особистості.
  • Педагогічний ринг — змагання педагогів у розв’язанні педагогічних знань.
  • Педагогічний супровід — цілеспрямована, грамотно спланована робота з усіма учасниками навчально-виховного процесу з обов’язковим урахуванням вікової особливості; це щоденне індивідуальне керівництво, неформальні розмови під час роботи чи на перервах, спеціальні бесіди-діалоги з приводу освіти, що забезпечують особистісний і професійний розвиток, професійне наставництво та консультування.

 

Ведучий. Четверте завдання — креативний феєрверк «Політ фантазії». Придумайте підписи для фото на шкільну тематику.

На екрані — кумедні фотографії тварин.

 

  • Творчій звіт учителів

Ведучий

Іноземну мову знати,
Щоб добре слово другові сказати,
Який живе за сотні довгих миль,
І мова в нього інша, інший стиль.

Слово надаємо вчителю англійської мови ___.

Виступ учителя.

 

Ведучий

Від пращурів до наших днів,
З усіх минулих вже віків
Історики події всі вивчають
І нас учити заставляють,
Хто і коли, кого завоював,
Права й свободи мужньо захищав.

Своїми мудрими порадами хоче поділитись учитель історії ____.

 

Виступ учителя.

 

  • Музична хвилинка

Ведучий. Перше завдання називається «Заспівай свою фразу…». Учасникам потрібно вчасно заспівати свою фразу.

Друге завдання — «Знайди правильні слова до мелодії». На столах лежать рядки відомих пісень, грає певна мелодія, учасникам потрібно підібрати правильні слова й озвучити їх. Виграє та команда, яка більше підбере рядків пісень.

 

  • Хвилинка релаксації (перегляд відеоролика «Таємниці природи»)

 

  • Зачитування рішення атестаційної комісії і вручення атестаційних листів директором школи вчителям, які атестувалися. Вручення пам’ятних подарунків від профспілки.
Dounload PDF

Відгуки читачів