Як створити умови для розвитку креативної особистості в умовах гуртожитку

А. С. Волкова


Ми живемо в динамічному світі, що дуже швидко змінюється. Ці зміни стосуються всіх сфер нашого буття: техніки, що нас оточує, політики, яку проводять світові держави, цінності, на які орієнтуються люди. Наше життя стало безперервним процесом адаптації, і саме від адаптаційного потенціалу особистості значною мірою залежать її успіх і можливості самореалізації.
 
Сьогодні дитині потрібні не тільки знання, а й достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце в житті, визначитися з колом власних інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства й щасливою, упевненою у власних силах людиною. І саме в Криворізькому ліцеїінтернаті, де діти навчаються і проживають, якнайкраще розкриваються зазначені цілі.
 
Криворізький обласний ліцей — інтернат для сільської молоді — багатопрофільний навчальний заклад, у якому навчаються й проживають учні 10-11 класів.
 
Завдання ліцею: формування суспільно-активної, творчої особистості, що можливо лише за умови створення сприятливих умов для всебічного розвитку потенційних можливостей кожної дитини, самореалізації особистості в навчальному й виховному процесах. Розв’язання проблеми формування творчої особистості юного громадянина, в умовах ліцею, значною мірою залежить від вихователя, творча педагогічна діяльність якого стає міцним засобом формування і всебічного розвитку кожної дитини. Існує потреба в опануванні вихователями технології орієнтації навчально-виховного процесу на розвиток креативних можливостей учня.
 
Цілі виховної системи для розвитку креативної особистості в умовах ліцею-інтернату:
  • виховання всебічно й гармонійно розвиненої особистості;
  • розвиток інтелектуального, морального, комунікативного потенціалів учнів поверху, участі в роботі учнівського самоврядування;
  • виховання дбайливого ставлення до свого здоров’я, формування екологічної обізнаності учнів;
  • розвиток фізичного потенціалу учнів шляхом залучення їх до роботи в спортивних гуртках та секціях;
  • забезпечення батьківської підтримки в організації ключових справ поверху.
 
Виховна робота зі створення міцного колективу включає здійснення комплексу організаційних та педагогічних завдань, які розв’язує педагог з метою забезпечення оптимального розвитку особистості учня та організації роботи колективу.
 
Якщо розглядати процес виховання за Х. І. Лийметсом, то це буде, з одного боку, психолого-педагогічна система, а з іншого — соціально-педагогічна. Це означає, що виховна система впливає на школярів не тільки через вихователів, уроки, підручники, домашні завдання, але і як соціальний фактор — через «включеність» дітей у навколишнє середовище; через відносини, що складаються між батьками, вчителями й дітьми; через доброзичливий психологічний клімат, що обов’язково повинен бути в будь-якому учнівському колективі.
 
Виділяємо п’ять основних завдань виховання:
1) формування в дітей цілісної і науково обґрунтованої картини світу;
2) формування громадянської самосвідомості;
3) розвиток у дітей загальнолюдських цінностей;
4) формування в молоді креативності, творчої ініціативи як риси особистості;
5) формування самосвідомості, допомога дитині в самореалізації.
 
Вихованець — це креативна, творча особистість, гідний громадянин суспільства, який повинен вміти жити в колективі. Основне в роботі вихователя за умови створення оптимальних умов для розвитку креативної особистості та організації роботи в колективі:
  • розвиваюче навчання, створення оптимальних умов для розвитку загальних навчальних здібностей учнів і їхнього творчого потенціалу;
  • вивчення індивідуальних особливостей учня, створення умов для розвитку його інтересів;
  • індивідуальна робота: створенням виховного середовища, включення учнів у різні види діяльності;
  • розвиток самоврядування: виховання свідомого ставлення до свого здоров’я;
  • формування засад здорового способу життя: виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв;
  • профорієнтаційна діяльність: профілізація навчання, вступ до вищих навчальних закладів, зустріч зі студентами, з метою знайомства з професією, підготовка до ДПА та ЗНО.
 
Самоврядування — одна з важливих умов залучення учнів до громадянської діяльності в житті колективу в умовах ліцею-інтернату. Учні висловлюють свої думки і є почутими, беруть участь у прийнятті рішень, які стосуються їхнього життя. Секторна модель самоврядування ліцею дає можливість учням розв’язувати проблеми, що стосуються питань навчання, дозвілля, шкільних засобів інформації, захисту прав учнів. Старостат є тією складовою поверху, що поєднує загальношкільну модель колективу з класною. Староста поверху — перший помічник вихователя, організатор самоврядування, до складу якого входять організатор дозвілля, фізорг, організатор трудових справ, редколегія, організатор тимчасових творчих груп, вибрані колективом поверху. Розв’язання найважливіших проблем відбувається під час проведення учнівських зборів.
 
Важлива умова успішної дії виховної системи ліцею — батьківська підтримка, яка виникає після довгої й наполегливої праці вихователя. До батьківських зборів учні готують кімнати, лише були б позитивні відгуки. У спільному колі дорослих і дітей обговорюються ті справи, які вдалися найкраще. В індивідуальних розмовах намагаємося спиратися на позитивне. Адже про кожну дитину можна сказати добре слово. Це підвищить рівень довіри батьків, а іноді, залежно від ситуації, конкретними порадами намагаємося допомогти в подоланні негативного.
 
У цілому колектив, який ми створили за два роки роботи, — найкращий! Діти можуть підтримувати одне одного й допомагати в критичних ситуаціях. Майже усі із задоволенням беруть участь у конкурсах та проведенні свят. Група дітей є активними туристами, які мають посвідчення та спортивні розряди. У колективі учні відповідально ставляться до виконання доручень.
 
У цілому діти намагаються впровадити елементи самоврядування, щорічно проводять відкриті вибори активу поверху. Було затверджено нові посади в колективі, такі як консультанти з інтерактивних технологій, фото- та відеорежисери, монтаж відео- та фотоматеріалів, відповідальні за групу в Інтернеті.
 
Впроваджуються нові сектори:
  • дисципліни;
  • дозвілля;
  • чистоти;
  • інформації;
  • трудовий (контроль прибирання території і тренажерної зали);
  • навчальний (контроль самопідготовки).
 
 
Кожного року оновлюються наші традиції:
  • День іменинника;
  • новорічні привітання;
  • День захисника Вітчизни;
  • Восьме березня;
  • конкурс «Найкраща кімната»;
  • тематичні виступи на лінійках;
  • перегляд тематичних фільмів;
  • поглиблення знань учнів про традиції нашого народу;
  • День вшанування ліквідаторів аварії на ЧАЕС.
 
Обов’язковим є розвиток навичок самообслуговування (чергування в їдальні, заміна білизни, чергування в тренажерній залі, чергування в кімнаті).
 
Тому доцільними є слова Ченнінга: «Кожна дитина — книга, якщо знаєш, як її прочитати», адже це і є завдання педагогів — уміти читати не лише текст, а й те, що знаходиться між рядками».
Dounload PDF

Відгуки читачів