Громадські організації та школа — демократія в дії
О. В. Галітська, директор Криворізької загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 61, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.
Останнім часом дедалі вагомішою є роль громадських організацій в управлінні освітою. Управління школою має громадський характер, оскільки існує на підставі співуправління з батьківською громадою із опертям на ініціативу та творчість педагогічного колективу.
Сьогодні, як ніколи, в Україні актуальною є громадсько-зорієнтована освіта, що демонструє освітню філософію, яка сприяє створенню можливостей для окремих громадян, шкіл, бізнесу, громадських і приватних організацій бути партнерами для реалізації потреб громади.
У Криворізькій загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів № 61 участь у керівництві закладом бере рада школи як державно-громадська форма управління. Це достатньо плідна і обопільна праця: з одного боку, школа вивчає та прагне виконати соціальне замовлення батьків (охорона життя та здоров’я дітей, індивідуальний підхід до навчання та виховання, надання повноцінних загальноосвітніх послуг); а з іншого, батьки надають посильну допомогу школі щодо організації навчальної та виховної роботи закладу, надання добровільних благодійних внесків на оновлення матеріально-технічної бази школи, залучають представників громадськості до спільного розв’язання загальноосвітніх проблем.
Тож державно-громадське управління у Криворізькій загальноосвітній школі № 61 передбачає тісний взаємозв’язок, співпрацю і взаємодію адміністрації та громади. Залучення громадськості до прийняття управлінських рішень на різних рівнях впливає на визначення стратегії роботи нашого закладу, яка передбачає запровадження новітніх технологій креативної освіти та виховання відповідно до здібностей і нахилів учнів.
На сьогодні дієвими у закладі є:
- рада школи;
- піклувальна рада;
- батьківський комітет;
- учнівська рада.
Рада школи складається з представників громади, педагогів, учнів 5–11-х класів і батьків. Основними завданнями ради школи є:
- підвищення ефективності навчально-виховного процесу під час взаємодії з сім’єю, громадськістю, державними та приватними установами;
- визначення стратегічних завдань, пріоритетних напрямів розвитку школи;
- створення належного психолого-педагогічного клімату в навчальному закладі;
- підтримання громадських ініціатив щодо вдосконалення навчання та виховання учнів, творчих пошуків і дослідницько-експериментальної роботи педагогів;
- сприяння організації дозвілля й оздоровлення учнів;
- зміцнення партнерських зв’язків між родинами учнів і загальноосвітнім навчальним закладом з метою забезпечення єдності навчально-виховного процесу.
Рада школи має певні організаційно-наглядові функції:
- Затвердження плану роботи школи на навчальний рік і контроль за його виконанням.
- Проведення спільного контролю за виконанням статуту школи (разом із адміністрацією закладу).
- Спільне з педагогічною радою подання до нагородження медалями, похвальними листами та грамотами учнів школи.
- Погодження робочого навчального плану на кожний навчальний рік.
- Участь у засіданні шкільної атестаційної комісії.
- Організація громадського контролю за харчуванням і медичним обслуговуванням учнів.
- Ініціювання розгляду кадрових питань.
Щороку представники громади серед членів ради школи: надають кошти на придбання спонсорських путівок для учнів соціально незахищених категорій на оздоровлення у дитячому пришкільному закладі відпочинку «Дивограй»; ініціюють проведення осіннього ярмарку з метою збору коштів на передплату фахових і періодичних видань; на добровільних засадах стають керівниками гуртків для учнів під час канікул; сприяють поповненню бібліотечного фонду, дарують художню та науково-популярну літературу.
Неабиякий вплив на визначення траєкторії розвитку школи має піклувальна рада. Створення її — це спроба залучити на допомогу школі підприємства та підприємців на зразок колишніх шефських організацій. Постійними членами піклувальної ради є: депутат Криворізької міської ради, генеральний директор ТОВ «Криворіжелектромонтаж»; директор комунального підприємства «Міський тролейбус»; директор шахти «Гвардійська». Також заклад співпрацює з державними та приватними установами, громадськими організаціями, а саме: компанією «МЕТІНВЕСТ» ПАТ «Північний гірничо-збагачувальний комбінат», відділенням ПАТ «Приватбанк», районною радою ветеранів «Гвардія», громадською організацією «Дніпро-пошук», Січовим козацтвом Запорізьким, культурно-громадським центром «ШELTER+».
Метою діяльності піклувальної ради є задоволення освітніх потреб учнівського та педагогічного колективів, залучення широкої громадськості до розв’язання проблем навчання та виховання. Учні школи активно беруть участь у заходах, ініційованих установами та громадськими організаціями: в інтелектуальному турнірі «Що? Де? Коли?», екскурсіях на підприємства, конкурсах соціальних та екологічних проектів, змаганнях із футболу та волейболу серед команд школи та молодими працівниками ПАТ «ПівнГЗК», конкурсах малюнків із охорони праці, які проводив «Криворіжзалізорудком», спортивних змаганнях, які організовувала районна рада ветеранів «Гвардія», конкурсі «Козацькому роду нема переводу», який проводило Січове козацтво Запорізьке, профорієнтаційних уроках для учнів 7–11-х класів, які щомісяця проводять на базі закладу представники ПАТ «Приватбанк».
Щороку в закладі проводимо акції «Творчий учень», «Кращий клас» «Різдвяні зустрічі», під час яких учнів школи нагороджуємо цінними подарунками за рахунок спонсорських коштів благодійних організацій.
Дітей пільгової категорії з новорічними святами вітає член піклувальної ради, депутат Криворізької міської ради.
Директор КП «Міський тролейбус» раз на рік надає безкоштовний транспорт для перевезення школярів на районні та міські заходи.
Наша школа підтримує тісні зв’язки з підприємствами, які, в свою чергу, надають допомогу щодо зміцнення матеріально-технічної бази. За підтримки ТОВ «Криворіжелектромонтаж» і районної ради ветеранів «Гвардія» було виконано капітальний ремонт шкільного музею. Поновлено експозиційний матеріал музею за допомогою громадської організації «Дніпро-пошук». Підприємства, керівники яких є членами піклувальної ради школи, є першими помічниками під час підготовки закладу до нового навчального року.
Неабияку допомогу під час виховання школярів та організації роботи з батьками надають батьківські комітети. Метою батьківського самоврядування є захист інтересів дітей в органах самоврядування школи, а також надання допомоги педагогічному колективу з реалізації завдань загальної середньої освіти.
У школі накопичено чималий досвід роботи з батьками: їх залучаємо до проведення загальношкільних заходів, участі в батьківських конференціях, презентаціях, засіданнях «круглого столу», виступах на батьківських зборах із публічними звітами, контролю за умовами навчання, виховання та праці в школі з метою охорони здоров’я та дотримання норм безпеки життєдіяльності. Традиційними заходами за участю батьків стали: День відкритих дверей, міська акція «Впевненими кроками до взаєморозуміння: педагоги – батьки – діти», волонтерська діяльність, бізнес-курси для старшокласників. Батьківський комітет піклується про групи продовженого дня, визначає напрями роботи шкільних гуртків, контролює санітарний стан школи, надає допомогу з проведення ремонту закладу тощо. Батьківський комітет бере активну участь у обстеженні матеріально-побутових умов проживання учнів.
Вищезазначені форми роботи з сім’єю та громадськістю розширюють коло спільних дій стосовно дитини, залучають батьківську громаду до загальноосвітнього процесу в ролі заявника, співвиконавця, експерта, що дозволяє підвищити психолого-педагогічну грамотність батьків, скоординувати просвіту батьків зі змістом освіти та звести їх до спільної діяльності.
В управлінні загальноосвітнім навчальним закладом важливе місце посідає учнівське самоврядування. В нашій школі це учнівська рада, яка формує демократичні відносини між педагогами й учнями, захищає права школярів, організовує повсякденне життя колективу, реалізує інтереси та потреби учнів. Керування учнями своїм життям у школі та поза її межами стало частиною організаційної культури закладу. Здійснюємо наступність діяльності учнів на всіх вікових ступенях навчання. Виконавчим органом учнівського самоврядування є рада лідерів, яка координує діяльність класних колективів. Органом самоврядування класів є актив класу.
Різноманітні види спільної діяльності учнівського самоврядування із громадськістю дозволяють формувати в учнів навички соціальної взаємодії, розвивають уміння брати на себе зобов’язання та виконувати свої обов’язки, співвідносити особисті інтереси з груповими та громадськими. Раз на місяць проводимо засідання адміністрації школи з учнівською радою, двічі на рік у закладі проходять дні учнівського самоврядування, активно працює школа лідерів (члени якої є переможцями районного конкурсу «Учень року»), члени учнівського самоврядування беруть участь у засіданнях педагогічної ради та загальношкільних конференцій. За ініціативи лідерів школа взяла участь і стала переможцем у конкурсі екологічних проектів «Здорове довкілля — справа кожного», який проводила компанія «МЕТІНВЕСТ» ПАТ «ПівнГЗК», із проектом «Сквер нашої мрії». Метою проекту є організація зусиль громадськості мікрорайону, в якому знаходиться школа, до участі в благоустрої скверу по вулиці 23 Лютого, який став зеленою екологічною зоною родинного відпочинку. Рада лідерів школи постійно підтримує органи виконавчої влади з питань благоустрою мікрорайону закладу. Результатом співпраці учнівської ради з представниками культурно-громадського центру «ШELTER+» стала організація й участь у проведенні просвітницьких лекцій і свят для мешканців мікрорайону школи, засіданні Євроклубу «Глобус». Також учні школи є постійними відвідувачами заходів на базі центру.
Сьогодні школа ставить за мету не просто надавати освітні послуги учням, але й розвивати громаду, залучати батьків і мешканців до розв’язання соціальних та інших проблем, які існують як у школі, так і в громади. Наш заклад став переможцем у конкурсі соціальних проектів «Місто — нашими руками», ініційованому компанією «МЕТІНВЕСТ» ПАТ «ПівнГЗК», із проектом «Подаруй дитині щасливе майбутнє». Його мета — створення на базі школи центру соціальної та психологічної допомоги мешканцям мікрорайону й організація змістовного дозвілля дітям школи та мікрорайону шляхом залучення до роботи шкільних гуртків. Для упровадження зазначеного проекту на базі школи було організовано пункт консультування батьків і мешканців мікрорайону спеціалістами служби у справах дітей, Криворізького міського центру соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, сектору кримінальної міліції у справах неповнолітніх та інших спеціалістів за запитом громадян. На базі закладу також розширено мережу гуртків різних напрямів, до роботи яких залучені учні школи та діти мікрорайону.
Така діяльність школи сьогодні потребує розробляння сучасних підходів, які визначають успішність управління навчальним закладом. Серед таких підходів є створення позитивного іміджу школи. За своєю психологічною сутністю — це процес двосторонньої взаємодії, в якому активну роль відіграє як навчальний заклад, образ якого ми створюємо, так і громадськість, яка сприймає чи не сприймає цей образ школи.
Пропагування здобутків школи серед громадськості та стимулювання належного ставлення до неї створює позитивний імідж нашого закладу. Гарантія результативної діяльності всіх органів самоврядування — це широка гласність, яка є в школі.
Як член Асоціації керівників шкіл України я маю можливість спілкуватися з іншими директорами, підвищувати свою професійну майстерність у питаннях управління закладом і захищати його інтереси.
Задля того щоб ознайомити громадськість із результатами діяльності закладу в різних напрямах, вважаю за необхідне залучати до роботи засоби масової інформації: щороку школа висвітлює певний напрям роботи на місцевому теле- або радіоканалі.
Після аналізу взаємодії роботи школи та громадськості можна дійти висновку, що створення ефективної системи співпраці сприяє розвитку креативної особистості дитини, формуванню у неї громадської свідомості та патріотизму, вмінню жити в гармонії з громадою, родиною та собою.
Наш заклад є ресурсом не лише для навчання дітей, але й центром активності громади, яка перебуває поруч. Школа — для громади, громада — для школи. На мій погляд, це і є справжня демократія в дії.
Відгуки читачів
-
Георгій Кандибур
03 лютого 2016