Твори добро. Диспут

С. С. Плєшко, Уманська ЗШ № 14, Черкаська обл.


Мета: продовжувати вчити дітей оцінювати вчинки, добре ставитися до літних людей, турбуватися про них, співчувати, допомагати; ознайомити з людськими чеснотами, довести до свідомості, що добро і милосердя чиняться безкорисливо; викликати у дітей бажання творити добро, бути милосердними й уникати злих учинків.

 

Перебіг заходу

 

Учні класу об’єднуються у 4 групи (по 7–8 осіб), займають свої місця.

 

Звучить запис пісні «Даруй добро» (муз. і сл. Н. Май).

 

ЛЕГЕНДА ПРО ДОБРО І ЗЛО

Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один вчинив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець запропонував йому? Відповісти зловмисникові добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений злом»… Знову пішов до мудреця і той порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячивши добром. Але, за деякий час, у відповідь знову одержав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову порадив йому віддячити добром. «Але я вже стомився віддячувати йому добром!» — заперечив сусід. «Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра?» — відповів мудрець.

 

Учитель. Сьогодні ми подискутуємо про споконвічну боротьбу між добром і злом, а також з’ясуємо, що означає для вас творити добро.

 

  • Словник

Добро і зло — категорії моралі, у якій позитивно і негативно оцінені соціальні явища і вчинки людей. Як добро сприймають усе, що служить інтересам людства, суспільства, сприяє вільному розвитку і щастю людей, а зло, навпаки, — все те негоже, що заважає розвитку людства і робить людей нещасними.

 

  • Правила проведення диспуту

Диспут (від лат. — розмірковувати, сперечатися) — публічне розмірковування — суперечка на важливу тему.

— Як ви вважаєте, з якою метою проводять диспути?

Учні висловлюють свої думки.

Учитель узагальнює сказане.

 

Учитель. Мета проведення диспуту: набуття і вдосконалення техніки спілкування, логічного та послідовного викладання думок; формування точки зору (власної чи командної) ведення дискусій, знаходження компромісу.

 

Диспути готують людину до майбутньої роботи, формують ділову особистість та компетентного співробітника. До якостей ділової людини належать: здатність до відкритої розмови, ведення переговорів, розв’язання конфліктів. Живе мислення надає реального досвіду використання навичок та вмінь дискутувати, аргументувати та відстоювати свою позицію.

Ознайомимося з правилами проведення диспуту.

 

Правила проведення диспуту

  1. Висловлюй чітко свою думку.
  2. Висловлюйся вільно.
  3. Говори тільки те, у чому впевнений, не ображаючи гідність іншого.
  4. Інформацію, отримана у процесі диспуту, не виносять за межі аудиторії, ні з ким не обговорюють.
  5. Якщо ти висловлюєшся про поведінку інших, даєш їм характеристику, говори і про те, як ти сприймаєш певні дії, як ти бачиш іншого.
  6. У висловлюваннях будь самим собою, не відігравай роль, обрану самостійно, або очікувану від тебе іншими.
  7. Якщо ти ставиш запитання, скажи, навіщо ти його ставиш, що воно означає для тебе.
  8. Відвертість і щирість у висловлюваннях.

 

Читець

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш,

Коли у радощах вітаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

Яка з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте слово доброти.

 

Учитель. Дорогі діти! Сподіваюся, що сьогодні наше спілкування буде щирим, відвертим і принесе користь кожному з нас. Добро і милосердя чинять безкорисливо — це людські чесноти, з якими вам доведеться жити. Я хочу вас налаштувати на співпрацю, розпочавши нашу розмову гармонією добра і краси, що оточує нас.
 
  • Комп’ютерна презентація

Гармонія добра — це природа, що оточує нас. Придивіться, відчуйте красу добра в природі.

Погляньте на небо. По блакитному небосхилу легко і прозоро пливуть хмаринки.

Сяє сонце! Воно піднімається вгору, дарує тепло. Усе живе, дивлячись на нього, оживає і радіє.

У природі все так прекрасно, усе так гармонійно і з любов’ю поєднано між собою.

Якщо у природі така злагодженість, такий мирний зв’язок, то, звісно, і людина, і людська душа в ідеалі повинна бути красивою і почуватися так, як почувається жива природа.

 
  • Диспут
Капітани команд обирають запитання і команди обговорюють їх упродовж 3–5 хв.
 
1) Чи траплялись у вашому житті випадки, коли вас несправедливо кривдили, хоча ви ставились до оточуючих по-доброму й усім допомагали?
2) Наведіть приклади випадків, коли чиясь допомога шкодила вам.
3) Як ви гадаєте, чи може доброта зцілити людину?
4) Що можна вважати злом і як його поборо- ти? Що можна вважати добром і як його оцінити?
 
Звучить музика.
 
Кожна команда зачитує питання. Дає свої варіанти відповіді. Інші команди також висловлюють свої думки.
 
  • Вправа "Барви життя"

Учитель. А тепер завдання для вас. Кожна група отримує кольорову фігурку. На звороті кожної — запитання. Спробуйте відповісти на нього.

Червона. Якою робить людину доброта?

Синя. Яка людина може бути доброю?

Зелена. Яких правил потрібно дотримувати, щоб бути доброю людиною?

Жовта. Які добрі вчинки ви здійснили в своєму житті?

Чи часто кожен з вас помічає тих, хто перебуває поруч; розуміє їхні радості, біди; подає руку допомоги? Не так легко проявляти добро у спілкуванні й взаєминах. Від кожного з вас залежать згуртованість класного колективу, відносини у ваших сім’ях, почуття, якими ви живете. Необхідно, щоб допомога й увага до інших людей була не насиллям над собою, а таким самим явищем, як і усмішка. Не ображайте нікого, не завдавайте нікому болю і дотримуйте заповіді: «Не зашкодь».

  • Які позитивні якості повинна мати людина, щоб бути доброчинною? (Учні по черзі записують на дошці якості.)
  1. Бережливість
  2. Великодушність
  3. Відповідальність
  4. Добродушність
  5. Духовність
  6. Делікатність
  7. Любов
  8. Милосердя
  9. Порядність
  10. Працелюбність
  11. Співчуття
  12. Чуйність
  13. Совість

 

  • Які якості заважають творити добро?
  1. Аморальність
  2. Грубість
  3. Заздрість
  4. Міщанство
  5. Ревнощі
  6. Користолюбство
  7. Лицемірство
  8. Цинізм
  9. Чванливість
  10. Честолюбство
  11. Хабарництво
  12. Наклеп
  13. Безсоромність

 

  • Вправа "Криниця народної мудрості"

Учитель. Прочитавши першу половину прислів’я, а другу — заверште самостійно.

Без добра і… (лихо не родить).

Не все те добре, що… (солодке).

Добре не лихо… (ходить по світу тихо).

Не одяг красить людину, а…(добрі діла).

Добрий початок — … (половина діла).

Добро, набуте нещасним шляхом, —… (тим же шляхом і піде).

Все те, що робиш комусь, —… (робиш собі).

 

  • Вправа "Рими без тями"

Учитель. «Зберіть» рядки, щоб утворився цілий вірш.

 

Учні отримують поетичні стрічки і команди по черзі зачитують зібране.

 

Навчаймося добра, як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя його творить святе.

Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито,

Тримаймо у серцях як сонце золоте.

Даруймо для людей погожі дні весняні,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби беріз пісні лунали до нестями

І повнився добром наш дім і рідний край.

Лікуймо наші зболені серця,

Лікуймо наші душі зачерствілі,

Несімо правди непогасний стяг —

І кривда в нашу долю не поцілить.

Є ще спасіння від недуг людських,

Джерела віднайдемо лиш цілющі…

Мов подорожником торкнімося до них

Й добром розквітнуть, просвітлюють душі.

Скропімо серце щире, нечерстве

Людського милосердя еліксиром,

Воно, хоч кволе, знову оживе,

У справедливість й людяність повірить.

 

Звучить пісня «Все буде добре…» у виконанні гурту «Океан Ельзи».

 

  • Вправа «Вузлики на пам’ять»

Добро — це усе позитивне житті людини, учинок, який приносить користь людям.

Зло — це насильство, грубість, байдужість, егоїзм, агресивність, підлість, жорстокість.

Доброчинність — моральна чистота людини.

 

1-й учень. Немає нічого гіршого, аніж зробити людині добро, а потім постійно їй про це нагадувати.

 

2-й учень. Щоб тобі про це не нагадували, є дуже простий вихід — повинен пам’ятати добро сам.

 

3-й учень. Добра справа начебто зобов’язує бути вдячним, а це часом дратує.

 

4-й учень. Якщо сам робиш добру справу для людини — дуже приємно. Хочеш спробувати? Подивись на членів своєї родини, проаналізуй — якої доброї справи вони потребують? І коли ти побачиш радісні мамині очі, відчуєш теплу руку батька на своєму плечі — це і буде початком твоєї доброчинності.

 

5-й учень. Люди заслуговують на турботу, яку ти можеш їм надати. І ти станеш корисним для інших, потрібним, необхідним.

 

6-й учень. Повір і перевір, як приємно робити добро за велінням свого серця.

 

Звучить пісня «Світ не без добрих людей» (муз. і сл. Т. Кукурузи).

 

Учитель. Дякую за роботу!

Dounload PDF

Відгуки читачів