Твори добро. Диспут
С. С. Плєшко, Уманська ЗШ № 14, Черкаська обл.
Мета: продовжувати вчити дітей оцінювати вчинки, добре ставитися до літних людей, турбуватися про них, співчувати, допомагати; ознайомити з людськими чеснотами, довести до свідомості, що добро і милосердя чиняться безкорисливо; викликати у дітей бажання творити добро, бути милосердними й уникати злих учинків.
Перебіг заходу
Учні класу об’єднуються у 4 групи (по 7–8 осіб), займають свої місця.
Звучить запис пісні «Даруй добро» (муз. і сл. Н. Май).
ЛЕГЕНДА ПРО ДОБРО І ЗЛО
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один вчинив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець запропонував йому? Відповісти зловмисникові добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений злом»… Знову пішов до мудреця і той порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячивши добром. Але, за деякий час, у відповідь знову одержав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову порадив йому віддячити добром. «Але я вже стомився віддячувати йому добром!» — заперечив сусід. «Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра?» — відповів мудрець.
Учитель. Сьогодні ми подискутуємо про споконвічну боротьбу між добром і злом, а також з’ясуємо, що означає для вас творити добро.
- Словник
Добро і зло — категорії моралі, у якій позитивно і негативно оцінені соціальні явища і вчинки людей. Як добро сприймають усе, що служить інтересам людства, суспільства, сприяє вільному розвитку і щастю людей, а зло, навпаки, — все те негоже, що заважає розвитку людства і робить людей нещасними.
- Правила проведення диспуту
Диспут (від лат. — розмірковувати, сперечатися) — публічне розмірковування — суперечка на важливу тему.
— Як ви вважаєте, з якою метою проводять диспути?
Учні висловлюють свої думки.
Учитель узагальнює сказане.
Учитель. Мета проведення диспуту: набуття і вдосконалення техніки спілкування, логічного та послідовного викладання думок; формування точки зору (власної чи командної) ведення дискусій, знаходження компромісу.
Диспути готують людину до майбутньої роботи, формують ділову особистість та компетентного співробітника. До якостей ділової людини належать: здатність до відкритої розмови, ведення переговорів, розв’язання конфліктів. Живе мислення надає реального досвіду використання навичок та вмінь дискутувати, аргументувати та відстоювати свою позицію.
Ознайомимося з правилами проведення диспуту.
Правила проведення диспуту
- Висловлюй чітко свою думку.
- Висловлюйся вільно.
- Говори тільки те, у чому впевнений, не ображаючи гідність іншого.
- Інформацію, отримана у процесі диспуту, не виносять за межі аудиторії, ні з ким не обговорюють.
- Якщо ти висловлюєшся про поведінку інших, даєш їм характеристику, говори і про те, як ти сприймаєш певні дії, як ти бачиш іншого.
- У висловлюваннях будь самим собою, не відігравай роль, обрану самостійно, або очікувану від тебе іншими.
- Якщо ти ставиш запитання, скажи, навіщо ти його ставиш, що воно означає для тебе.
- Відвертість і щирість у висловлюваннях.
Читець
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах вітаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте слово доброти.
- Комп’ютерна презентація
Гармонія добра — це природа, що оточує нас. Придивіться, відчуйте красу добра в природі.
Погляньте на небо. По блакитному небосхилу легко і прозоро пливуть хмаринки.
Сяє сонце! Воно піднімається вгору, дарує тепло. Усе живе, дивлячись на нього, оживає і радіє.
У природі все так прекрасно, усе так гармонійно і з любов’ю поєднано між собою.
Якщо у природі така злагодженість, такий мирний зв’язок, то, звісно, і людина, і людська душа в ідеалі повинна бути красивою і почуватися так, як почувається жива природа.
- Диспут
- Вправа "Барви життя"
Учитель. А тепер завдання для вас. Кожна група отримує кольорову фігурку. На звороті кожної — запитання. Спробуйте відповісти на нього.
Червона. Якою робить людину доброта?
Синя. Яка людина може бути доброю?
Зелена. Яких правил потрібно дотримувати, щоб бути доброю людиною?
Жовта. Які добрі вчинки ви здійснили в своєму житті?
Чи часто кожен з вас помічає тих, хто перебуває поруч; розуміє їхні радості, біди; подає руку допомоги? Не так легко проявляти добро у спілкуванні й взаєминах. Від кожного з вас залежать згуртованість класного колективу, відносини у ваших сім’ях, почуття, якими ви живете. Необхідно, щоб допомога й увага до інших людей була не насиллям над собою, а таким самим явищем, як і усмішка. Не ображайте нікого, не завдавайте нікому болю і дотримуйте заповіді: «Не зашкодь».
- Які позитивні якості повинна мати людина, щоб бути доброчинною? (Учні по черзі записують на дошці якості.)
- Бережливість
- Великодушність
- Відповідальність
- Добродушність
- Духовність
- Делікатність
- Любов
- Милосердя
- Порядність
- Працелюбність
- Співчуття
- Чуйність
- Совість
- Які якості заважають творити добро?
- Аморальність
- Грубість
- Заздрість
- Міщанство
- Ревнощі
- Користолюбство
- Лицемірство
- Цинізм
- Чванливість
- Честолюбство
- Хабарництво
- Наклеп
- Безсоромність
- Вправа "Криниця народної мудрості"
Учитель. Прочитавши першу половину прислів’я, а другу — заверште самостійно.
Без добра і… (лихо не родить).
Не все те добре, що… (солодке).
Добре не лихо… (ходить по світу тихо).
Не одяг красить людину, а…(добрі діла).
Добрий початок — … (половина діла).
Добро, набуте нещасним шляхом, —… (тим же шляхом і піде).
Все те, що робиш комусь, —… (робиш собі).
- Вправа "Рими без тями"
Учитель. «Зберіть» рядки, щоб утворився цілий вірш.
Учні отримують поетичні стрічки і команди по черзі зачитують зібране.
Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя його творить святе.
Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито,
Тримаймо у серцях як сонце золоте.
Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік святився небокрай,
Щоби беріз пісні лунали до нестями
І повнився добром наш дім і рідний край.
Лікуймо наші зболені серця,
Лікуймо наші душі зачерствілі,
Несімо правди непогасний стяг —
І кривда в нашу долю не поцілить.
Є ще спасіння від недуг людських,
Джерела віднайдемо лиш цілющі…
Мов подорожником торкнімося до них
Й добром розквітнуть, просвітлюють душі.
Скропімо серце щире, нечерстве
Людського милосердя еліксиром,
Воно, хоч кволе, знову оживе,
У справедливість й людяність повірить.
Звучить пісня «Все буде добре…» у виконанні гурту «Океан Ельзи».
- Вправа «Вузлики на пам’ять»
Добро — це усе позитивне житті людини, учинок, який приносить користь людям.
Зло — це насильство, грубість, байдужість, егоїзм, агресивність, підлість, жорстокість.
Доброчинність — моральна чистота людини.
1-й учень. Немає нічого гіршого, аніж зробити людині добро, а потім постійно їй про це нагадувати.
2-й учень. Щоб тобі про це не нагадували, є дуже простий вихід — повинен пам’ятати добро сам.
3-й учень. Добра справа начебто зобов’язує бути вдячним, а це часом дратує.
4-й учень. Якщо сам робиш добру справу для людини — дуже приємно. Хочеш спробувати? Подивись на членів своєї родини, проаналізуй — якої доброї справи вони потребують? І коли ти побачиш радісні мамині очі, відчуєш теплу руку батька на своєму плечі — це і буде початком твоєї доброчинності.
5-й учень. Люди заслуговують на турботу, яку ти можеш їм надати. І ти станеш корисним для інших, потрібним, необхідним.
6-й учень. Повір і перевір, як приємно робити добро за велінням свого серця.
Звучить пісня «Світ не без добрих людей» (муз. і сл. Т. Кукурузи).
Учитель. Дякую за роботу!