Квест «Пошук скарбів», присвячений Всесвітньому Дню Землі (22 квітня)

Т. Б. Кіріченко


Місце проведення: м. Харків, Орджоникідзевський район, Григорівський бор

 

Цілі:

1) ознайомити з різноманіттям рослин, їх пристосованістю до середовища існування, з найпростішими екологічними зв’язками в природі;

2) виявити негативні наслідки впливу діяльності людини на довкілля;

3) виховувати дбайливе ставлення до природи;

4) ознайомити з правилами поведінки в природному середовищі;

5) розвинути початкові туристичні навички;

6) згуртувати гуртківців.

 

Обладнання: блокноти, олівці, лупа, компас, сантиметр, сачок, паличка довжиною 40 см, карта, маршрутний лист.

 

Хід гри

Кожна команда проходить по станціях, виконуючи завдання і відповідаючи на питання. На кожній станції казкові герої нагороджують команди жетонами у вигляді «хазяїна» станції: лісовика, ведмедя, сови, Робінзона, Айболита, Водяного. Одна правильна відповідь — один жетон.

 

  • Зустріч

Всі групи учнів зустрічаються на тролейбусній зупинці, де організатор видає їм пакети з інструкціями.

Приклад інструкції

Ви повинні пройти на перехрестя вулиць Менделєєва й Комсомольське шосе, де на вас чекає провідник. Щоб його впізнати, ви повинні запитати перехожого, який читає газету: «Вместе весело шагать по просторам?» Він вам відповість: «И, конечно, припевать лучше хором!»

Після цього ви знайомитеся зі своїм провідником і продовжуєте подорож маршрутом разом із ним.

 

  • Вихід на маршрути

У лісі промарковані кілька стежок. Командам роздають маршрутні листи й карти. Кожна команда вирушає на маршрут за своєю стежкою, позначеною на карті. Під час походу команди шукають і збирають різні підказки, шукають станції згідно з картою, працюють на станціях, отримують завдання, яке треба виконувати на маршруті.

 

  • Лісовик

Біля входу на стежку дітей зустрічає Лісовик.

Лісовик. Доброго дня, хлопчики й дівчата! Знаю, шукаєте доріжку в ліс, та не пройти до нього, якщо не знаєте нашого пароля. Скажу вам його, якщо буду впевнений, що з добрими намірами прийшли. Скажіть мені, будь ласка, як ви поводитиметеся в лісі?

Учні називають два-три правила поведінки в лісі.

Лісовик. Ай, молодці! Що ж, переконали ви мене, з добрими намірами йдете до лісу. Покажу вам дорогу, яку оберете самі...

Гуртківці обирають маршрут.

Лісовик. Чекають на вас у лісі цікаві зустрічі, але пройдете туди, якщо будете знати пароль. Слухайте уважно, коли зустрінете наших казкових героїв, треба хором (але не дуже голосно) сказати: «Здрастуй, ліс, здрастуй, ліс! Ми потрапили в край чудес!»

А щоб бути впевненими, що подолаєте всі перешкоди в лісі, ви повинні подолати смугу перешкод! Отже, в путь!

Учасники проходять смугу перешкод у яру — маятник, паралельні мотузки, колода — і прямують далі в ліс по маркірованих різної фарбою стежках.

 

  • 1-ша станція «Здрастуй, ліс!»

На першій станції дітей зустрічає мешканець лісу — Ведмідь. Він запитує пароль.

Гуртківці хором називають пароль, якщо виходить дуже голосно, повторюють спробу, щоб він звучав тихо й виразно.

Ведмідь. Чого ще ви не назвали з правил поведінки в лісі?

Гуртківці детально відповідають, якщо відповідь неповна, Ведмідь доповнює.

Ведмідь. Чи готові ви до зустрічі з лісовими таємницями? Щоб вам не було страшно, проведемо розминку.

 

Розминка

1. Впізнайте дерево по гілках.

2. Які дерева першими зацвітають у Харківській області? (Верба, клен, береза)

3. Яке дерево на Харківщині цвіте останнім? (Липа)

4. Скільки років може жити дуб? (У середньому 400-500 років)

5. Листя яких дерев восени червоніє? (Горобина, осика, клен)

6. Відгадайте загадку: ніхто не лякає, а вся тремтить. (Осика)

7. Чи росте дерево взимку? (Ні, завмирає)

 

Подякувавши гуртківцям за відповіді, Ведмідь дає напуття.

Ведмідь. Дякую за відповіді! Ось вам, діти, моє напуття. Спостерігайте по всьому маршруту, які рослини зацвіли або відцвіли. Які тварини, комахи, птахи зустрілися вам. Визначайте невластиву поведінку рослин, тварин, а головне, як людина впливає на довкілля.

 

  • 2-га станція «Підземелля крота»

На станції дітей зустрічає Кріт.

Кріт. Погано я бачу, діти, — під землею живу. Доводиться нюхом корм знаходити, та й лапи мені допомагають, обмацують усе, що трапляється на шляху. А ви зможете по запаху й на дотик визначити відомі вам рослини і продукти? Зараз зав’яжу я одному з вас очі...

 

Завдання

1. Визначити на дотик і за запахом рослини (м’яту, полин, ромашку, сосну, горобину, мати-й-мачуху та ін.)

2. Хто скаже, що за трава, яку і сліпі знають? (Кропива)

 

  • 3-тя станція «Лікарня доктора Айболита»

Гуртківців зустрічає Доктор Айболить.

Доктор Айболить. Здрастуйте, діточки! Як живете? Чи не хворієте? Чи горло не болить? Якщо хтось занедужає, допоможуть вам різні травички.

 

Запитання

1. Які ліки готують із цієї рослини? (Айболить показує конвалію) (Конвалієві серцеві краплі)

2. Яка рослина замінювала партизанам вату під час лікування ран? (Мох сфагнум)

3. З якої рослини отримують хлорофіло-каротинову пасту для лікування опіків? (Із сосни)

4. Яку лікарську рослину індіанці називали «слід білої людини»? Чому? У яких випадках її застосовують? (Рослина — подорожник)

5. З яких отруйних рослин готують ліки? (З дурману, блекоти, воронячого ока та ін.)

6. Квіти якої рослини використовують для лікування очей? (Волошки)

7. З яких дерев нашого краю виготовляють ліки? (З берези, сосни, ялини)

 

  • 4-та станція «У царстві водяного»

Водяний. Я живу на дні цієї водойми й тільки вночі виходжу на берег. Багато цікавого в моєму водяному царстві. Багато в мене друзів серед тварин і рослин. А ви їх знаєте?

 

Запитання

1. Як ви вважаєте, чому саме тут утворилося болото?

2. Які рослини ви побачили на березі мого царства?

3. Впізнайте яких молюсків ми виловили з води? (Беззубка, великий ставковик)

4. Як ви вважаєте, комарі — це корисні комахи або шкідливі?

5. Вам, напевно, часто траплялися по берегах водойм такі довгі, повзучі істоти... Як відрізнити гадюку від вужа? Чи смертельно небезпечний укус гадюки?

6. А якщо ми вириємо тут канавку й уся вода з болота витече, це буде добре чи погано для лісу? а для людей?

 

  • 5-та станція «Школа виживання в лісі»

На станції дітей зустрічають Робінзон і П’ятниця.

 

Завдання

1. Визначте за компасом сторони горизонту.

2. Зорієнтуйтеся по Полярній зірці.

3. Зорієнтуйтеся по Місяцю.

4. Зорієнтуйтеся за місцевими ознаками (на стовбурах хвойних дерев смола — з півдня; після дощу стовбури з північної сторони — темніше; мурашник розташовується з півдня від дерева, північні сторони мурашника — крутіші тощо).

5. Визначте відстань кроками.

 

Робінзон. Я бачу, що орієнтуватися в лісі ви навчилися. А зараз практичне завдання.

 

Завдання

6. Назвіть види багать. Розпаліть багаття з допомогою сухої трави й лупи.

7. Зв’яжіть найпростіші морські вузли: булинь, шкотовий, брамшкотовий, вісімку, провідник, прямий.

 

П’ятниця. Добре впоралися із завданням А що ви будете робити, якщо у вас закінчаться продукти?

1. Як спекти хліб у лісі? (Шматочок хліба подрібнити в теплій воді, додавши трохи борошна. Коли «опара» почне виділяти кислий запах, замісити тісто й поставити в тепле місце на 5-6 годин, спекти його в індіанській печі, поклавши на лист лопуха або латаття.)

2. З якої лісової рослини можна приготувати коржі, оладки й навіть торт? (З дубових жолудів. Після перших заморозків жолуді очистити й розрізати на 4 частини, залити водою (2:1), нагріти до кипіння. Подрібнити, просушити на повітрі або на багатті, поки не стануть хрусткими, мов сухарі, потім розмолоти, з отриманого борошна можна пекти хліб.)

3. Які лісові рослини використовують для отримання олії? (Насіння горобини (20 % олії), насіння сосни (30 % олії), ядра кісточок вишень (36 % олії), лісові горіхи. Підсушити, подрібнити, злегка розбавити водою й підігріти. Нагріту суміш загорнути в чисту ганчірочку,  покласти під прес і підставити посудину туди, куди буде стікати олія.)

4. Яка водна рослина замінює картоплю? (Стрілолист. Свіжі бульби й кореневища мають смак сирих горіхів, у вареному вигляді нагадують горох, а печені на смак зовсім як картопля.)

5. З якої рослини можна приготувати лимонний напій Робінзона? (З кислиці)

6. Яку рослину можна одночасно використовувати для приготування борщу (як капусту), спирту, хліба, чаю, салату або пюре, олії, пуху для подушки й перини, мотузок, тканини, ізоляційних плиток? (Іван-чай)

7. Які рослини можуть замінити м’ясо? (Гриби)

8. Листя яких рослин можна використовувати в лісі для заварювання чаю? (Листя суниці, вересу, чебрецю, гілки й листя чорної смородини, брусниці, чорниці)

 

  • 6-та станція «Що? Де? Коли?»

Розумна Сова зустрічає гуртківців і проводить брейн-ринг на тему «Лісові мешканці».

 

Варіант І

1. У якої рослини корінь схожий на маленького чоловічка? (У женьшеню)

2. Біла собака біжить за сірим зайцем. Пробігши два кілометри, собака перестав переслідувати зайця. Хто спітнів більше? (Ніхто не спітнів, тому що в собаки, кішки й зайця немає потових залоз)

3. Мед із квітів цієї рослини найкращий. Хоча, судячи з назви, можуть узяти сумніви. (Липа. Слово «липовий» — символ підробки.)

4. Ця тварина обробляла ґрунт до появи людини. (Дощовий черв’як)

5. Відгадайте загадку.

Прозрачнокрылый самолёт

Свой совершает перелёт

С розовощёкой кашки

На блюдечко ромашки. (Бабка)

6. Він буває математичний, уявний, лінгвістичний, їстівний, головний, бічний, придатковий, повітряний... (Корінь)

7. Хвіст цієї красуні дав назву жіночої зачісці. Назвіть тварину й зачіску. (Кінь, зачіска — кінський хвіст.)

8. Це не тільки пристосування для носіння двох відер на плечі, а й велика хижа бабка. (Коромисло)

9. У цієї тварини дві праві ноги і дві ліві ноги, дві ноги спереду і стільки ж позаду. Скільки ніг у цієї тварини? (Чотири)

10. Їхній хвіст є відмінним засобом для добування їжі з малодоступних місць: вони просовують хвіст у отвір, занурюють його в рідину, а потім обсмоктують. Назвіть тварин. (Миші та щурі)

 

Варіант ІІ

1. Чому після дощу повітря чистіше? (Тому що дощові краплі захоплюють із собою пил і мікроорганізми)

2. Соком яких рослин виводять бородавки? (Чистотілом)

3. На пошуки цих грибів беруть спеціально натренованих собак і свиней. (Трюфелі)

4. Давні греки цією рослиною годували тільки рабів. До появи в Європі картоплі вона була головною стравою селян. Ця рослина — головний герой російських казок. Що це за рослина? (Ріпа)

5. Назвіть єдину комаху, що є «домашньою твариною». (Метелик шовкопряда)

6. Це не тільки одиниця швидкості морських суден, але й ділянка стебла. (Вузол)

7. Яка домашня птиця весь час ставить питання? (Курка — куди?)

8. Відгадайте загадку.

Во фраке зелёном маэстро

Взлетает над лугом в цвіту.

Он — гордость лесного оркестра

И лучший прыгун в высоту. (Коник)

9. Через цю рослину родини Пасльонові зібрався з’їзд біологів, який вирішував чим її вважати — фруктом або овочем. (Помідор, тому що його плід — ягода)

10. Цей птах носить прізвище знаменитого російського письменника. (Гоголь)

 

  • Підсумок

У підсумку всі команди збираються на галявині відпочинку, показують Лісовикові свої жетони і знахідки, маршрутні листи.

Лісовик видає командам нове завдання: з допомогою карти, користуючись підказками й компасом знайти на галявині скарб — мішок із цукерками та сувенірами.

Поки команди розшукують скарб, організатори можуть підбити підсумки змагань, підрахувавши кількість жетонів, зароблених кожною командою.

Після успішного пошуку скарбу — підбиття підсумків, нагородження гурткових колективів, веселі ігри.

Dounload PDF

Відгуки читачів