Фестиваль стародавніх народів (інтегрований позакласний захід для учнів 5—6-х класів)

І. М. Гончарова, учитель історії;О. Л. Яцура, учитель світової літератури;С. В. Мельничук, учитель образотворчого мистецтва та художньої культури, ЗОШ І—ІІІ ст. № 10, м. Бровари, Київська обл.


Мета:
  • навчальна: узагальнити набуті знання з історії, літератури, образотворчого та музичного мистецтва;
  • розвивальна: розвивати вміння формулювати власну думку, обґрунтовувати її; розвивати творчі здібності, комунікативні вміння;
  • виховна: виховувати інтерес до навчання, потребу в самовдосконаленні.
 
Коментар. Фестиваль стародавніх народів відбувається наприкінці навчального року після вивчення давньої історії країн із метою перевірки рівня засвоєння знань та їх практичного застосування.
 
На початку підготовки представники 6-х класів (старости) тягнуть жереб, щоб визначити, яку стародавню народність та країну вони представлятимуть на фестивалі. Потім починають виконувати домашнє завдання:
  • малюють архітектурну споруду, що надасть можливість визначити країну (наприклад: піраміди — Єгипет, Колізей — Рим і т. ін.);
  • складають кросворд про свою країну для делегацій інших країн;
  • готують запитання та конкурси;
  • готують виступ-вітання;
  • продумують та готують костюми.
 
 
Хід заходу
 
Ведучий (учитель історії). Шановна публіко, до нашої школи надійшли дивні листи. Розшифрувати їх можуть тільки знавці стародавньої історії з 6-х класів. Просимо їх якомога швидше розповісти нам, що саме написано в листах.
 
Представники 6-х класів підходять до ведучого, беруть конверти з кросвордами, сідають на підготовлені місця та розгадують їх.
 
Примітка. Бажано, щоб поруч із учнями перебували спостерігачі зі старших класів, які контролювали б виконання завдання.
 
Ведучий підходить до одного зі столів.
 
Ведучий. Увага! У листах повідомляється про приїзд до нашої школи делегацій стародавніх народів. Сьогодні у нас визначна подія. Зустрічаймо
представників стародавніх країн, які з’їхалися з різних куточків землі. Привітаймо їх!
 
До актової зали під музику входять одягнені в костюми учасники фестивалю й сідають на свої місця.
 
На сцену виходить делегація Єгипту і виносить плакат «Піраміди».
 
Звідки приїхала ця делегація???
 
Учні представляють країну, потім ставлять запитання суперникам.
 
  • Запитання
1. Як єгиптяни називали свою країну і чому?
2. Яке значення в житті Єгипту мали розливання Нілу?
3. Яка жінка прославилася як правителька Єгипту?
4. Чому єгиптяни знищили пам’ять про Ехнатона, хоча він був миролюбним і справедливим царем?
5. Розкажіть про загадку сфінкса. Хто її розгадав?
6. Чому знахідку гробниці Тутанхамона вважають великим науковим відкриттям?
7. Чого навчали в єгипетських школах? Які там панували порядки?
8. Що спільного та відмінного в календарях стародавніх єгиптян і сучасних?
9. Хто такий Жак Шомпольйон? Яке відкриття він зробив?
10. Конкурс «Мумія» (жартівливий).
 
На сцену виходить делегація Китаю і виносить плакат «Велика стіна».
 
Ведучий. Звідки приїхала ця делегація?
 
Учні представляють країну, потім ставлять запитання суперникам.
 
  • Запитання
1. Як образно називали китайці свою країну?
2. Що прийшло в Європу з Китаю?
3. Яке місце посідала природа у віруваннях китайців?
4. Якими були китайські гроші?
5. Хто такий Цінь Шіхуаньді?
6. Що називали китайці «чотирма коштовностями вченої людини»?
7. Які «книжки» існували в Давньому Китаї?
8. Яке знамените археологічне відкриття зроблено в Китаї у другій половині ХХ століття?
9. Що таке китайські церемонії?
10. Конкурс «Палички» (жартівливий).
 
На сцену виходить делегація Греції та виносить плакат «Парфенон».
 
Ведучий. Звідки приїхала ця делегація?
 
Учні представляють країну, потім ставлять запитання суперникам.
 
  • Запитання
1. Хто такий Генріх Шліман? Яке відкриття він зробив?
2. Яких труднощів зазнавали греки, засновуючи колонії? Який обряд здійснювали, прибувши на місце?
3. Що таке лаконічна мова? Хто її використовував?
4. Як у Спарті виховували молодь?
5. Як Діоген розумів слово «раб»? Ким він уважав себе — рабом чи вільним?
6. Чи можна вважати остракізм справедливим заходом?
7. Що означає слово демократія? Чи всі жителі Афін брали участь в управлінні полісом?
8. Кого в Греції називали «батьком історії»?
9. Коли відбулися перші Олімпійські ігри? Що вони означали для греків?
10. Конкурс «Олімпійські ігри» (жартівливий).
 
На сцену виходить делегація Риму й виносить плакат «Колізей».
 
Ведучий. Звідки приїхала ця делегація?
 
Учні представляють країну, потім ставлять запитання суперникам.
 
  • Запитання
1. Що означає слово Італія?
2. Що таке республіка?
3. Яку битву вивчають у всіх військових академіях світу? Чому?
4. Як улаштовували тріумф?
5. Яку військову техніку використовували римляни?
Як були озброєні воїни?
6. Навіщо римляни тримали гладіаторів?
7. Кому належать слова: «Прийшов, побачив, переміг»?
8. Що таке імперія?
9. Назвіть першого та останнього імператорів.
10. Конкурс «Одягни імператора» (жартівливий).
 
Ведучий. А тепер слово — вчителеві образотворчого мистецтва.
 
На екрані — зображення архітектурних споруд.
 
Учитель образотворчого мистецтва. Схарактеризуйте ці пам’ятки та визначте країну, де їх побудовано.
 
Ведучий. Останній конкурс — на знання стародавніх міфів — проводитиме вчитель зарубіжної літератури.
 
Учитель зарубіжної літератури ставить запитання, а учні відповідають на них.
 
Ведучий повідомляє про те, що захід добігає кінця.
 
Журі (учителі історії, зарубіжної літератури, образотворчого мистецтва) підбиває підсумки змагання, визначає команду-переможницю та найкращого знавця стародавньої історії та мистецтва. Переможцям вручають призи та подарунки.
Dounload PDF

Відгуки читачів