Письменники проти війни (Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» та О. П. Довженко «Воля до життя»). 7-й клас

Т. Б. Устименко, спеціаліст вищої категорії, учитель світової літератури Косівщинської спеціальної ЗОШ-інтернату, Сумський р-н, Сумська обл.


Мета:
  • навчальна: розкрити з учнями сутність війни на прикладах творів О. П. Довженка та Г. Белля; вчити порівнювати літературні твори, знаходити спільне, аналізувати;
  • розвивальна: розвивати творчу уяву, мислення, пам’ять;
  • виховна: сприяти вихованню толерантного ставлення до інших народів та засудження війни.
 
Обладнання: тексти творів Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» та О. П. Довженка «Воля до життя»; інтерактивна дошка; магнітна дошка; конверт «Народам світу»; робочі зошити; друковані картки.
 
Тип уроку: бінарний урок позакласного читання (світової та української літератури).
 
 
Солдатам слід нарікати на тих,
хто посилав їх на війну.
А. Барбюс
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
 
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
(На інтерактивній дошці слайд: «1941–1945».)
 
1. Бесіда
  • ?? Про що вам говорять ці дати?
  • ?? Коли почалася Велика Вітчизняна війна?
  • ?? А коли вона закінчилася?
 
2. Слово вчителя світової літератури
 
— Життя людське таке коротке, що слід дорожити кожним днем, кожною хвилиною. Адже завтра події сьогоднішнього дня не повторяться. І буде шкода, що не встиг, полінувався, забув зробити щось важливе. Тож сьогодні пригадаємо важливі події нашої історії, які забувати не слід, щоб зберегти в собі людяність, не повернути хід історії назад.
 
 
3. Продовження бесіди
  • ?? Згадайте з історії, що таке війна.
  • ?? Які ви знаєте війни?
  • ?? Чи є серед них справедливі?
( Демонструється відеокліп «Вставай, страна огромная».)
 
 
4. Складання асоціативного куща «Війна»
(Із надрукованих слів учні відбирають ті, що стосуються війни, і прикріплюють на магнітну дошку.)
 
 
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
 
1. Слово вчителя
— Народи Радянського Союзу пережили Велику Вітчизняну війну 1941–1945 рр. Ця війна торкнулася кожної родини, принесла людям (зачитує слова, розміщені в схемі «Асоціативний кущ»). Але ніхто не забутий і ніщо не забуте. Берегти пам’ять про війну, про героїзм і патріотизм допомагають письменники та поети як українські, так і зарубіжні.
 
2. Повторення
  • Із якими творами про війну ми познайомилися на уроках позакласного читання? ( Демонструється слайд «О. П. Довженко “Воля до життя” та Г. Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”».)
  • ?? Хто автори цих творів?
  • ?? Яка тема об’єднує ці твори?
 
3. Робота з епіграфом
  • ?? Як ви розумієте ці слова?
  • ?? Солдати яких народів брали участь у Великій Вітчизняній війні?
  • ?? Чи винні німецькі солдати у тій війні?
  • ?? А чи винні радянські солдати у тій війні?
4. Формулювання теми уроку
  • ?? Відкрийте зошити, запишіть число.
  • ?? Чи був для вас незвичним початок уроку? Чому?
  • ?? Ми пропонуємо вам самостійно дати формулювання теми уроку. (Учні називають теми, обирають найкращу.)
  • ?? Запишіть тему уроку та епіграф.
 
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Робота з твором О. П. Довженка «Воля до життя»
  • ?? Хто такий О. П. Довженко?
  • ?? Чи торкнулася Велика Вітчизняна війна долі О. П. Довженка?
  • ?? Яка тема оповідання?
  • ?? Хто головний герой твору?
  • ?? Що трапилося з Іваном на війні?
  • ?? Що зробили лікарі, щоб врятувати життя Іванові?
  • ?? Що згадує Корнелюк перед смертю? Зачитайте.
  • ?? Чи помер Іван після операції?
  • ?? Що допомогло йому вижити після смертельного поранення?
 
2. Робота з твором Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
  • ?? Хто такий Г. Белль?
  • ?? Що ви знаєте про нього?
  • ?? Як називається оповідання Г. Белля про війну?
  • ?? Хто головний герой цього твору?
  • ?? Коротко перекажіть оповідання.
  • ?? Який світ розкривається перед читачем у творі Г. Белля?
  • ?? Які кольори бачить герой? Зачитайте.
  • ?? Чи вірить герой у те, що він буде жити?
  • ?? Із яких слів це видно?
  • ?? А що означає молоко в житті людини?
 
3. Робота з порівняльною таблицею
(Учителі по черзі організують аналіз творів. Учні, узагальнюючи матеріал, заповнюють таблицю, роблять висновок про наслідки війни для звичайних бійців.)
 
  О. П. Довженко  Г. Белль
Герой Молодий хлопець
Тема Війна, поранення героя
Доля героя Недавно був учнем; поранений у бою; потрапляє до госпіталя
Ідея твору Віра в життя за будь-яких обставин
 
4. Повторне звернення до епіграфу уроку
  • ?? Чи насправді винні німецькі солдати у війні? Давайте з’ясуємо це питання.
  • ?? Хто за національністю автор оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»?
  • ?? А якої національності хлопець — герой його твору?
  • ?? Як цей хлопець постраждав у війні?
  • ?? Чи було йому страшно, боляче?
  • ?? Чи винен він у війні?
  • ?? Як ви думаєте, чому автор не дає імені своєму герою?
  • ?? Хто ж насправді винен у війні?
 
 
V. Підбиття підсумків уроку
 
1. Бесіда
  • Багато років минуло від Великої Вітчизняної війни. Чи потрібно постійно нагадувати людям про війну?
 
2. Інтерактивна гра «Послання народам світу» 
 
(На слайді слова: «Чесна розповідь про війну стане попередженням, адже й зараз мир крихкий, а життя незахищене» (Г. Белль).)
  • ?? Прочитайте слова Г. Белля.
  • ?? Зараз ми пропонуємо вам написати звернення до народів світу.
 
(Учні пишуть послання на листочках, з допомогою прийому «Мікрофон» зачитують їх і вкладають у конверт.)
 
3. Слово вчителя світової літератури
 
— Урок наш дійшов кінця. Віримо, що він залишить слід у ваших душах. Пам’ятайте, що тільки щирість, добро і терпіння, ввічливість і повага бережуть рівновагу в усьому світі.
 
А письменники усіх народів — це вартові миру, захисники і сіячі загальнолюдських цінностей. Вони нагадують про відповідальність кожного з нас, щоб ніколи не було тих, хто посилає солдатів на війну. Наше сьогодення і наше майбутнє — у наших руках, діти.
 
 
VІ. Оцінювання роботи учнів
Dounload PDF

Відгуки читачів