Формування основ здорового способу життя засобами шкільних дисциплін на прикладі хімії

Л. В. Лущ, м. Львів


Сьогодні процес модернізації освіти та виховання спрямовані на забезпечення умов для якісної освіти шляхом формування покоління, спроможного до толерантного сприйняття світу, безконфліктної життєдіяльності в ньому, здатного вчитися протягом життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.

 

Головне завдання школи — це не тільки підготовка дитини, підлітка до самостійного життя з наданням для цього необхідної освіти, а й збереження й зміцнення здоров’я вихованців. Головна задіяна особа, яка турбується про здоров’я учнів у навчальних закладах, — педагог. У педагога є можливості для позитивного впливу на здоров’я учня шляхом підвищення рівня його грамотності, удосконалення навичок застосування знань у повсякденному житті, виховання культури здоров’я, заохочення до здорового способу життя.

 

Здоров’язбережувальна функція закладу освіти проявляється на двох рівнях: змістовому та процесуальному. Перший визначається включенням питань здоров’я в зміст навчальних програм; другий — забезпеченням здоров’язбережувального результату проведення навчально-виховного процесу.

 

Завдання учня — набути компетенції розумної турботи про своє здоров’я. Завдання ж учителя — у максимальній взаємодії допомогти учневі виконати це завдання. Учень має бути зацікавлений у тому, щоб процес навчання втілювався більш ефективно та якісно. По-перше, це сприятиме більш високій якості знань; по-друге, дозволить менше хвилюватися, стомлюватися; по-третє, допоможе зберегти власне здоров’я.

 

У сучасному світі, у «хімічну» епоху, актуальні щодо збереження здоров’я учнів уроки хімії. Адже вчителі хімії зобов’язані не лише давати ґрунтовні теоретичні знання, а й учити використовувати їх у повсякденному житті, формувати в учнів свідому потребу в здоровому способі життя.

 

Практично кожна тема програми хімії в школі має прикладне здоров’язбережувальне значення [9]. Щоб його пояснити учневі учитель має творчо підходити до викладання предмета. Хімія та основи здоров’я — це дві споріднені дисципліни, які значною мірою переплітаються, доповнюючи одна одну, і в результаті формують в учнів основи здорового способу життя.

 

Використовуючи природну зацікавленість дітей, учитель прагне, щоб радість відкриття не залишала їх на уроках, тому творчі завдання будуть дуже доречними. Так, під час вивчення у 9 класі теми «Білки» [5] учням пропоную таке творче завдання: поміркуйте, чому досвідчені господині для одержання смачного бульйону кладуть м’ясо в холодну воду, а для приготування смачного м’яса — в окріп?

 

Часто на початку вивчення цієї теми учні готують такі випереджувальні завдання: «Уміст білків у продуктах харчування», «Як організм будує власний білок?». Розв’язання проблемного питання дає розуміння учнями правильного раціону вегетаріанця. Наприклад, розглядаємо таку інформацію. У деяких продуктах харчування, зокрема у яйцях і молоці, містяться так звані повноцінні білки, тобто ті, які мають одразу всі необхідні амінокислоти.

 

Рослини ж не містять таких білків, тому якщо раціон складається лише з овочів та фруктів, то їх потрібно вживати в усьому різноманітті та великій кількості. Тільки тоді організм зможе будувати власний повноцінний білок. Якщо з їжею надходить неповний комплект амінокислот, організм починає забирати «будівельний матеріал» у самого себе. Відбувається інтенсивний розклад білка, і м’язовий шар тоншає.

 

Сучасне життя вимагає вмінь самостійно здобувати, обмірковувати й використовувати різні види інформації, зокрема й ті, що стосуються здоров’я. Якщо учень поєднує пошук, засвоєння, передачу інформації, то він і застосовуватиме її в повсякденному житті активно, ніж той, хто в навчанні є тільки пасивним слухачем.

 

Проблеми здорового харчування обговорюємо в 9 класі під час вивчення теми «Вуглеводи». Учні дізнаються: чим вищий ґатунок борошна, тим менша вологість хліба. При цьому в хлібі збільшується вміст білків, вуглеводів і, відповідно, енергетична цінність, але кількість вітамінів та інших біоактивних речовин зменшується [1].

 

Хлібобулочні вироби зі зниженим умістом вуглеводів, а також з додаванням білкової сировини, ксиліту чи сорбіту рекомендується вживати хворим на цукровий діабет, у разі ожиріння й гострого ревматизму. Організм людини не пристосований до вживання хімічно чистих продуктів. Порушення, які викликає систематичне перебільшене вживання цукру, призводить до гіперглікемії та діабету.

 

Вивчаючи тему «Жири», учні обговорюють роль жирів у харчуванні, що визначається їх високою калорійністю й участю у процесах обміну: білки входять до складу клітин і тканин, є джерелом енергії. З жирами в організм надходять необхідні для життєдіяльності речовини: вітаміни А, Д, Е, незамінні жирні кислоти, лецитин. Жири в організмі можуть утворюватися з вуглеводів і білків, але повною мірою не замінюються ними. Тому не можна відмовлятися від вживання жирів, дотримуючись модних дієт.

 

Багато тем з органічної хімії допомагають учням повною мірою осягнути поняття «здорове харчування», сприяють застосуванню здобутих знань у житті.

 

Вивчаючи у 9 та 11 класах тему «Отруйність спиртів та їх згубна дія на організм людини» [5; 7], учні активно розвивають свою соціальну компетентність, обговорюючи такі питання: «Алкоголь — наркотик», «Алкоголь — руйнівник особистості». Учні виконують творче завдання з рубрики «Я — репортер», пишуть твір-есе «Моє ставлення до алкоголю», «Звернення до однолітків про відмову від шкідливих звичок» [8].

 

Учні звертаються до історичних довідок, як наприклад: у Львові протягом 450 років існувала заборона на продаж алкоголю; за часів Петра І була заснована медаль «За пияцтво» для покарання п’яниць (відливалася з чавуну, мала вагу 17 фунтів (6,8 кг) і примусово вішалася на шию п’яниці). Ця інформація допомагає формувати соціальну свідомість, активну життєву позицію учнів, наукове обґрунтування здорового способу життя.

 

Ще багато тем можна наводити як приклад застосування міжпредметних зв’язків за напрямом здоровий спосіб життя. Зокрема, у 7 класі під час вивчення теми «Хімічні елементи» формуємо в учнів розуміння поняття мікро- та макроелементів, їх уміст у продуктах харчування та вплив на здоров’я [2; 3].

 

У 8 класі під час вивчення теми «Солі» [4] розглядаємо питання: «Яка роль кухонної солі для нормального функціонування організму людини», «Значення солей Феруму (заліза) для організму», «Нітрати — отруйні чи корисні» і т. д.

 

У 9 класі під час вивчення теми «Вода» обговорюємо питання: «Екологія води», «Значення води для життя людини», «Вологість як показник якості продуктів харчування».

 

У 10 класі тема «Твердість води та способи її усунення» [6] пояснює причини, чому вода у криницях неприємна на смак і утворює пластівці під час прання.

 

На уроках хімії учні почерпують інформацію про догляд за шкірою, волоссям, зубами. Наприклад, цікавою, на мою думку, є інформація про те, що нерідко дефіцит Сульфуру (сірки) в організмі є причиною поганого росту волосся.

 

Перелік тем та їх значення для формування здорового способу життя школярів не можна вмістити в обсяг однієї статті. Це велика творча праця тандему вчитель — учень, яка триває протягом навчального року й зачіпає практично кожен урок хімії.

 

Здоров’я — найважливіша цінність не лише окремої людини, а й загалом усього суспільства. Щоб людина мала змогу піклуватися про своє здоров’я, вона повинна свідомо ставитися до життя, як найважливішого дарунка природи.

 

Тому формувати культуру розуміння пріоритету здорового способу життя, надавати ґрунтовні знання про здоров’я потрібно учням на уроках хімії, щоб знання, вміння, навички перейшли у звичні, необхідні потреби.

 

Література

1. Воронеко Т., Іваха Т. Хімія щодня. Це треба знати кожному. — К. : Шкільний світ, 2011.

2. Мальченко Г., Вороненко Т. Хімія навколо нас. Запитання та відповіді. — К. : Шкільний світ, 2009.

3. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. Підручник 7 клас. — К. : Академія, 2007.

4. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. Підручник 8 клас. — К. : Академія, 2008.

5. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. Підручник 9 клас. — К. : Академія, 2009.

6. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. Підручник 10 клас. — К. : Академія, 2010.

7. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія. Підручник 11 клас. — К. : Академія, 2011.

8. Почекета О. А., Одарченко С. В. Про що мовчить реклама? Або алкогольно-тютюновий зашморг. — Рівне, 2010.

9. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. МОН України. — К. : Ірпінь, 2005.

Dounload PDF

Відгуки читачів