Проблематика новели В. Винниченка «Момент». 10 клас

Н. І. Кот, учитель української мови та літератури вищої категорії Вербської ЗОШ І–ІІІ ст., Дубенський р-н, Рівненська обл.


Мета:
  • розкрити сутність порушених у творі проблем;
  • розвивати вміння аргументовано передавати власні роздуми, судження про миттєве і вічне, сенс життя, щастя людини;
  • формувати активне ставлення до життя.
 
Цілі:
  • учні знатимуть: зміст прочитаного твору, його головну думку, коло проблем, порушених автором;
  • учні вмітимуть:
  • самостійно з’ясовувати тематику та проблематику новели;
  • висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини;
  • формувати своє ставлення до прочитаного, уявляти події твору.
 
Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, бесіда, робота в групах, метод ПРЕС, незакінчене речення, дошка запитань, есе, робота з текстом.
 
Обладнання: текст твору, дошка запитань, картка оцінювання, ТЗН (комп’ютер).
 
Тип уроку: урок формування й удосконалення вмінь та навичок.
 
Випереджувальні завдання: створити дошку запитань.
 
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. Сьогоднішнього дня ви чекали з нетерпінням, адже знали, що до нас завітають гості, буде багато цікавих нових вражень. Тож з яким настроєм ви йшли на урок, про що думали?
 
1 З’ясування емоційного стану учнів (визначення настрою за допомогою означень — прикметників).
2 Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань (робота з дошкою запитань).
 
Учитель. Вдома ви мали завдання, і, як я бачу, ви добре справилися з ним. Мені приємно, що твір «Момент» В. Винниченка викликав такий інтерес у вас, спонукав до роздумів. Тому й виникло так багато запитань, які ви залишили на дошці запитань.
 
Рефлексія
  • Чи сподобалася така форма роботи?
  • Що було складно, а що просто для вас?
 
 
ІІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ
 
1 Ознайомлення з темою уроку.
2 Визначення цілей уроку, узгодження із загальними, запис їх у зошити та озвучення учнями.
 
— Тема сьогоднішнього уроку — «Проблематика новели В. Винниченка «Момент». (Записуємо у зошити і на дошці.) І на занятті ми повинні розкрити сутність порушених автором проблем у творі; розвинути вміння аргументовано передавати власні роздуми, судження про миттєве і вічне, сенс щастя, замислитись над смислом людського життя, що допоможе сформувати активне ставлення життя, щастя людини. Виберіть із цілей уроку найважливіші для вас і доповніть власними. Озвучте їх.
 
Подискутувати з приводу питань, які у вас виникли і є поміщеними на дошці запитань; почути відповідь на своє запитання; отримати найвищий бал.
 
 
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
 
Учитель. Дошка запитань є досить багатою та оригінальною. Хто із вас хоче озвучити запитання?
 
— Слухаючи запитання, зосередьтесь на тих, на які у вас сьогодні буде можливість відповісти. На основі цих запитань ми спробуємо визначити проблеми новели «Момент».
 
Питання
1. Що таке щастя?
2. Що спонукало В. Винниченка написати саме такий твір?
3. Чому головна героїня відмовлялася назвати своє ім’я?
4. Чи стануть щасливими головні герої?
5. Чи існує любов з першого погляду?
6. Чому у героя-оповідача немає імені?
7. Чи має людина право ризикувати своїм життям?
8. Чи мають майбутнє почуття, які зародилися між героями новели?
9. Що спричинило бажання перейти кордон?
10. Чи можна так швидко закохатися, як це вийшло у головних героїв новели В. Винни ченка?
11. Що зробили такого головні герої, що втікають?
12. Чи зустрінуться коли-небудь герої?
13. Чи страшно помирати?
14. У чому полягає сенс людського життя?
15. Чому В. Винниченко назвав свій твір «Момент»?
 
— Серед запитань є багато таких, які стосуються змісту, сюжету, очікуваного розвитку подій, але нам потрібно пам’ятати, що тема уроку передбачає розгляд проблем твору. І тому ми відберемо ті запитання, які відображали б проблематику новели. На основі цих запитань спробуйте визначити проблеми новели.
 
Бесіда
Проблематика:
  • вічність і сила кохання;
  • гармонія людини і природи;
  • вічний двобій добра і зла (що є підтвердженням цієї проблеми);
  • смисл щастя;
  • сенс людського життя;
  • швидкоплинність людського життя.
 
Учитель. Як вам зручніше працювати, щоб обговорити пропоновані проблеми, знайти відповіді на запитання, подискутувати?
 
Учні пропонують:
  • над складними питаннями працювати всім класом;
  • об’єднатися в групи, щоб опрацювати більшу кількість запитань?
  • працювати, спілкуючись із однокласниками.
 
Учитель. Я повністю погоджуюся із більшістю і пропоную вам об’єднатися в групи, обравши для обговорення одну із проблем. Кого зацікавила проблема плинності людського життя, підійміть руки (1 група). Займіть свої місця. Для кого ближчою є проблема вічності і сили кохання, підійміть руки. Згрупуйтеся і займіть свої місця (2 група). Хто хотів би працювати над проблемою смислу людського щастя? (3 група). У четвертої групи уже немає вибору, а це означає, що вони його уже самі зробили. Ви будете працювати над проблемою сенсу людського життя (4 група).
 
Сподіваюся побачити не тільки оригінальність думки, а й нестандартність її подання.
 
Я бажаю усім плідної праці. Групи мають виконати завдання не більше, як через 7 хвилин.
 
Учитель роздає картки оцінювання.
 
Під час підготовки повідомлень можна скористатися висловами відомих людей:
  • «Твоїм ім’ям на тебе я молюся». (В. Винниченко)
  • «Тільки сміливі мають щастя». (І. Багряний)
  • «Щасливий той, хто вважає себе щасливим». (Г. Філдінг)
  • «З тобою жити на одній землі, — яке велике щастя». (О. Олесь)
  • «Така любов буває раз в ніколи». (Ліна Костенко)
  • «Щастя — вінець відважних». (Французьке прислів’я)
 
Звучить спокійна музика.
 
Учитель. Час спливає. Пригадайте, якою є тема новели.
 
Відповіді учнів.
 
Головною темою досліджуваної новели є тема любові, причому вона виникає як «нездоланна сила, яка не підлягає контролю, не знає перешкод і нехтує моральними приписами». Хвала моментові щастя, як і природність у взаєминах між людьми й поведінці людини, стоять вище умовностей, що панують у суспільстві.
 
І тому першим надаємо слово групі, яка працювала над проблемою вічності і сили кохання.
 
 
  • 1-ша група. Есей
Випадкова зустріч звела людей, які, перетнувшись лише раз у житті, будуть завжди носити в душі коханий образ. Циніки не повірять в нескінченність цих почуттів, а скептики взагалі не назвуть ці почуття коханням. Можливо, це кохання здається оманним, нереальним і... тимчасовим, але для героя воно є вічним. Бо немає у світі нічого постійнішого за тимчасове. І цю любов, таку коротку і примарну, але не заплямовану буденщиною, не затавровану брудними руками (а люди часто мають звичку все псувати), він буде носити в душі все життя.
 
 
Рефлексія
Чи сподобалося вам, як працювала група? Прокоментуйте.
 
Учитель. Щастя... Це мить, чи постійний стан? Відповісти на запитання має група, яка працювала над проблемою смислу людського щастя. Їм і надаємо слово.
 
 
  • 2-га група. «Квітка щастя»
Діти створюють «Квітку щастя». Прикріплюють на дошці, коментують свій витвір.
 
 
Рефлексія
Чи задоволені ви своєю роботою? Прокоментуйте.
 
Учитель. Проблема сенсу людського життя є вічною. Буде цікаво послухати виступ третьої групи.
 
 
  • 3-тя група. Сенс людського життя
Опрацьовуючи проблему сенсу людського життя, ми зрозуміли, що на це питання не можемо дати однозначної відповіді. У кожного з нас є своя точка зору стосовно того, як ця проблема вирішується у творі. Ми для цього обрали метод «ПРЕС». Він дозволить кожному із нас висловити свою думку.
 
Сенс людського життя
1. Досягти мети.
2. Знайти любов на все життя.
3. Бути потрібним іншим людям, не чекаючи вдячності.
 
 
Метод «ПРЕС»
1. Я вважаю...
2. Тому що... (оскільки)
3. Наприклад...
4. Отже, ...
5. Таким чином...
 
 
Рефлексія
— Чи задоволені своєю роботою? Прокоментуйте.
 
Учитель. Час складається з моментів. Ми непомітно проходимо повз одні, згадуючи про інші, відчуваємо, як серце починає тривожно калатати, а деякі запам’ятовуємо назавжди. І немає чіткого алгоритму, чому відбувається саме так. Відчуття й емоції — споконвічна загадка людства.
 
Виникаючи в певний момент, вони по вінця сповнюють людину. Сліплять очі, заволодівають свідомістю, зачаровують волю і розум, позбавляють нас можливості говорити.
 
А коли полум’я згасне, тепло цього почуття зігріватиме нас усе життя. З таких моментів утворено людське життя.
 
А зараз надаємо слово групі, яка працювала над проблемою плинності людського життя.
 
  • 4-та група. Поезія
Ми створили свій виступ у формі поезії. Ідея належить Шмигельській Катерині, вона і є автором поетичних рядків
 
 
V. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ
 
Учитель. Ви попрацювали в групах і отримали відповіді на деякі запитання, що виникли у вас.
  • Чи досягнули ви визначених цілей?
  • Що було найцікавішим на уроці?
  • Що я візьму із уроку у життя?
  • Закінчити речення (письмово у зошитах) «Сьогоднішній урок спонукав мене замислитись над...»
  • Кого із однокласників ви хотіли б відзначити, за що?
 
Учитель. Робота в групах була організованою, кожна група оригінально представляла свої напрацювання. Зверніться до карток оцінювання. Чи хотіли б керівники груп відзначити учасників своєї групи, аргументуючи оцінки?
 
Я хочу оцінити керівників груп. А тепер ви здаєте мені всі картки, я їх перегляну і результати вашої діяльності повідомлю на наступному уроці.
 
 
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
  • Обов’язково загальне: підготувати цитати до характеристики образу панни за новелою «Момент» В. Винниченка.
  • Обов’язкове на вибір:
    • намалювати уявний портрет панни;
    • скласти і записати запитання до головної героїні новели.
  • За бажанням: продумати власне закінчення новели.
Dounload PDF

Відгуки читачів