Формування читацької компетентності молодших школярів на уроках позакласного читання

В. В. Манойло, завідувачка бібліотеки ЗОШ № 160, м. Харків


Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня — суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, бібліотекар, батьки мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити учнів мистецтва творити себе і своє життя. У цих умовах пропаганда читання, виховання читацької культури, розвиток пізнавальних інтересів, формування читацької компетентності, вміння користуватися бібліотекою та книжкою — пріоритетні напрями спільної діяльності педагогів, бібліотекарів, батьків.
 
Читацька компетентність молодшого школяра — це володіння комплексом читацьких знань, умінь, навичок, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації, необхідної для виконання навчально-пізнавальних завдань. Рівень читацької компетентності виявляється у процесі сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів, обізнаності з колом читання, сформованості особистісних цінні “ сних суджень щодо прочитаного. 
 
 
Навчіть своїх дітей читати так, щоб вони вміли
читаючи думати й думати читаючи.
В. Сухомлинський
 
 
Оскільки рівень сформованості навичок самостійної роботи з книгою є передумовою інтелектуального та духовного зростання учня, то надзвичайно актуальною є проблема розвитку читацької самостійності молодших школярів. Природно, що неможливо сформувати читацьку компетентність без правильно організованої з перших днів навчання та серйозно поставленої роботи учнів із книгами з доступного кола читання, без виховання в них бажання і звички у вільний час звертатися до книги.
 
Основними завданнями вчителя початкових класів і шкільного бібліотекаря в цьому напрямку є такі:
  • навчити свідомо, правильно, виразно читати, розуміти, аналізувати твори;
  • формувати у дітей соціальні, морально-етичні цінності через художні образи літературних творів;
  • розвивати творчу літературну діяльність і мовлення учнів;
  • формувати у дітей навички самостійної роботи з різними типами й видами дитячих книжок, а також уміння здійснювати пошук, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань, створювати власні висловлювання за змістом прочитаного.
 
Багато зусиль ми докладаємо, щоб навчити дітей читати осмислено. Відомо, що навіть першокласники, які щойно навчилися читати, відразу ж утрачають бажання це робити. Тому у своїй роботі я дуже тісно співпрацюю з учителями та батьками. Так, ми впроваджуємо різні види уроків позакласного читання: урок-гра, урок-подорож, урок-змагання, урок-казка, урок- вікторина, урок-КВК. Їхня основна мета — сформувати навички читання та читацьку самостійність учнів, позитивне ставлення школяра до читання з власної ініціативи. Отже, чим раніше дитина візьме в руки «свою» книгу, тим швидше процес читання перетвориться на насолоду, осмислення, потребу читати. Тому формувати самостійного читача, розвивати пізнавальні інтереси потрібно з першого тижня перебування дитини в школі.
 
Література може показати вам
інший світ. Вона може відвести
вас туди, де ви ніколи не були.
Н. Гейман
 
 
Перший етап моєї роботи — це екскурсія учнів 1-х класів до шкільної бібліотеки у вересні. Щоб дітям було цікаво, я з активу помічників беру артистичних дітей і вони в костюмах відомих дитячих персонажів (Буратіно, Мальвіна, Кіт у чоботях) розповідають дітям про шкільну бібліотеку.
 
Відвідую уроки читання, щоби з’ясувати, які навички читання мають діти. У жовтні запрошую дітей до бібліотеки й записую їх як читачів: «Ми тепер не просто учні, а активні читачі». Дітям дуже подобається, що вони самостійно можуть вибрати собі книгу й що несуть відповідальність за неї. У бесіді з учнями рекомендую обирати книги відповідно до своїх навичок читання та вподобань.
 
Зазвичай діти приходять по двоє-троє, і вони один одному рекомендують те, що самі прочитали. А я кожного разу запитую: що сподобалось і чому, хто головний герой, чого навчила книга і т. д.
 
Дуже часто діти беруть книги, за якими було знято мультфільми, кіно, а потім ми порівнюємо, що однакове, а що різне.
 
У листопаді-грудні зазвичай усі діти 1-х класів мають достатній рівень навичок читання. Тому з учителем ми підбираємо книги з максимальною кількістю примірників у бібліотеці, щоб якомога більше дітей змогли взяти і прочитати одну й ту саму книгу одного автора або за однією темою. Зазвичай починаємо з віршів. Вони невеликі за розміром, але мають великий зміст. Їх не бояться читати всі діти й дуже добре запам’ятовують навіть на пам’ять. 
 
Зокрема, для одного з бібліотечних уроків ми обрали тему «У труді зростаємо» (додаток 1). Тему праці ми продовжуємо вивчати й у 2-му класі, на уроці позакласного читання проводимо бесіду «Землю красить сонце, а людину — праця» (додаток 2).
 
Є багато цікавих і ефективних прийомів роботи над літературним розвитком молодшого школяра, але головне, щоб вони логічно поєднувалися з уроком, утримували увагу дітей, за охочували до постійного читання, творчості. В. Сухомлинський говорив: «…вчити творчості необхідно не для того, щоб зростити юних поетів, а для того, щоб збагатити кожне юне серце».
 
Нині суспільству потрібні творчі люди не лише з розвиненим інтелектом, а й із високим рівнем культури та духовності, здатні до саморозвитку, до перетворення власного життя та життя країни на краще. І саме в цьому контексті проблема формування читацької компетентності й самостійності, літературно-творчого розвитку школярів набуває особливої актуальності.
 
Одна з причин духовної
порожнечі — це відсутність
справжнього читання, яке захоплює
розум і серце, викликає роздуми про
навколишній світ і про самого себе,
примушує вдивлятися, вдумуватися
в складнощі людської душі, думати
про свою долю, про майбутнє.
В. Сухомлинський
 
 
ДОДАТОК 1
 
  • «У труді зростаємо» (бібліотечний урок)
 
Цілі: удосконалювати вміння читати вголос; формувати навички працювати самостійно; вчити пояснювати зміст прислів’я, приказки, загадки, зіставляти текст і малюнок; розвивати мовлення, мислення; виховувати старанність, працелюбність, бажання допомагати старшим, робити корисні справи.
 
Обладнання: підбір дитячих книг, малюнки, ілюстрації.
 
 
ХІД УРОКУ
 
Діти попросили, щоб батьки підшукали, прочитали вірші про працю, кожен учень підготував прислів’я чи приказку, загадку про працю. Готувалися протягом тижня.
 
Бібліотекар
«Дзелень, дзелень!» — дзвенить дзвінок.
Ми прийшли всі на урок.
Але просто сидіти не будемо,
Працювати старанно всі будемо.
 
Праці належить значна частина людського життя, навіть можна сказати, що без праці життя неможливе. Ми з вами теж добре попрацювали вдома, адже навчання — це головна праця для учня, і кожен охочий прочитає прислів’я, загадку чи приказку про працю.
  • Бджола мала, а й та працює.
  • Без охоти нема роботи.
  • Будеш працювати — будеш споживати.
  • Діло майстра величає.
  • Без труда нема плода.
  • Маленька праця краща за велике безділля.
  • Де руки й охота, там скора робота.
  • Без роботи день роком стає.
 
Діти, скажіть, чим схожі ці прислів’я. Як ви вважаєте, хто повинен працювати? Для чого людина працює?
 
Вчитель виразно читає вірш І. Блажкевич «Богданко». Діти уважно слухають та розмірковують про почуте. Значення незнайомих слів уточнюють за словником.
 
Вчитель
  1. 1Як звати головного героя? (Богданко.)
  2. Що саме робить Богданко? (Пише, малює, майструє, клеїть, ліпить.)
  3. Як він це робить? (Без принуки). Як це? (Без примусу, самостійно, із задоволенням.)
  4. Які слова вам незрозумілі, нові? (Батіжок — палка з мотузкою, горнятко — маленький горщик.)
  5. Як охарактеризувала поетеса руки головного героя? (Золоті.) Чому? Як ви це розумієте?
  6. Давайте доберемо слова, які охарактеризують нам Богданка. (Маленький, працьовитий, наполегливий, старанний, завзятий.)
  7. Поміркуйте, до чого закликає дітей автор вірша. (До праці, без діла не сидіти, а щось корисне робити.)
 
Бібліотекар. Наші діти молодці, вони вдома теж працювали, адже головна наша праця — це старанно вчитися та допомагати старшим і меншим. Послухаємо, які віршики ви приготували для читання, та поміркуємо, чого вони нас вчать.
 
Діти читають вірші: «Вчуся у бабусі» В. Гродської, «Помагай» П. Воронько, «Наша Настя невеличка» В. Віть, «У нас прання» М. Познанської, «Льодяниця» В. Скомаровського, «Розумні рученята» І. Кульської, «Хатка для їжачка» В. Терена, «Мурашки думають про зиму» Л. Костенко, «Ішли брати воду брати» В. Лучука.
 
Вчитель. Діти, ви уважно слухали віршики. Скажіть, хто вам сподобався своїми вчинками, а хто вчинив негарно й чому? (Всі дівчатка, хлопчики, мурашки працьовиті, старанні, скромні, дружні, а от два братики-котики — невідповідальні, ледачі, тільки обіцяли, а не допомогли мамі.)
 
А як ви, діти, допомагаєте своїм батькам?
 
На запитання методом «Мікрофон» висловилися всі діти.
 
Вчитель. Вам сподобалися вірші, які ми читали на уроці? А чи знаєте ви, чи є ще й казки, оповідання про працю? Ми радимо прочитати їх удома разом із батьками, а наступного разу поділимося своїми враженнями. Також можна намалювати малюнки улюблених героїв. На закінчення нашого уроку порада бібліотекаря.
 
Бібліотекар
 
— Читай, читай, дитинонько, та трішки відпочинь, Старанний і уважний будь, відкрий нові світи, В шкільну бібліотеку для цього ти й прийди.
 
 
ДОДАТОК 2
 
  • «Землю красить сонце, а людину праця» (бесіда)
Цілі: прищеплювати трудові навички, працьовитість; викликати в учнів бажання брати посильну участь у праці дорослих; збагачувати словниковий запас; знайомити з професіями.
 
Обладнання:
  • твори В. Сухомлинського «Найкрасивіше і найбридкіше», «Втрачений день», «Прогаяний день», «Красиві слова і красиве діло», «Як Федько відчув у собі людину», «П’ять дубів», «Хто ж муруватиме печі?», «Прогаяний день», «Хліб солодкий, бо піт гіркий», «Хто найкращий майстер на землі», «Кустар і різець», «Що Ніна має зробити»;
  • вірші — Дж. Родарі «Чем пахнут ремесла», В. Маяковського «Кем быть?», П. Воронька «Я буду героєм труда;
  • казки «Колосок», «Вершки и корешки», «Круть, верть і півник», «Котик і півник», «Сливи за сміття».
 
 
ХІД БЕСІДИ
 
Бібліотекар. Дорогі діти! Девізом нашого уроку будуть такі слова:
 
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
 
Діти, ми з вами багато читали книг про працю та професії й сьогодні на уроці поділимося своїми знаннями. Ми розподілимося на тих, хто читав вірші, казки та оповідання. Кожна команда розповість, що нового дізналася, на кого хотіла б бути схожа, чого герої книг вас навчили, як би ви вчинили в тих ситуаціях.
 
Перша команда читала оповідання В. Сухомлинського.
 
Діти розмірковують над тим, як би вони вчинили в тих ситуаціях, чому саме так, відстоюють свої позиції, доводять як краще.
 
Бібліотекар. Друга команда читала казки.
 
Діти впізнають у героях себе, адже часто буває ліньки щось зробити, особливо як прийде друг, а бабуся чи мама просять про допомогу. Але більшість дітей із задоволенням виконують доручені їм справи й на власному прикладі розповідають про це.
 
Бібліотекар. Третя команда читала вірші про професії.
 
Діти розмірковують над тим, яка професія головна й чому.
 
Бібліотекар. Пригадаємо, які є прислів’я про працю:
  • Ледачого всі обминають, роботящого вітають.
  • Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
  • Щоб руки не мерзли, налягай на роботу.
  • За все братись — нічого не зробити.
  • Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
  • Треба нахилитись, щоб з криниці води напитись.
 
Дорогі діти, ви бачите: щоб добре жити, треба багато працювати. Працюють усі — і люди, і тварини, і комахи, і всі живі істоти.
 
Існує праця розумова й фізична. Фізична праця сприяє розвитку нашого організму, загартовує його. Фізична праця — найкращі ліки від лінощів.
 
Головне в кожній праці — отримувати задоволення. Тому кожна людина вибирає собі професію. Ми з вами познайомимося з таким багатогранним світом професій із прочитаних вами книг, а також із тих інтерв’ю, що ви взяли у своїх батьків та рідних. Отже, методом «Мікрофон» розпочинаємо мандрувати світом професій. (Діти розповідають про професії своїх батьків.)
  • А ким ви хочете стати в майбутньому?
  • А що для цього треба зробити?
Наостанок хочу вам сказати, щоб ви вчилися працювати змалку, тоді в дорослому житті вам буде легше. Кожен день прикрашайте корисними, добрими справами. Тоді ніколи не матимете даремно втраченого дня.
 
Домашнє завдання: намалювати дерево професій своєї сім’ї.
Dounload PDF

Відгуки читачів