Слухова сенсорна система, її будова та функції. Гігієна слуху. 9 клас

К. А. Козир, учитель-методист, учитель біології та хімії вищої категорії Будичанської СЗШ, Чуднівський р-н, Житомирська обл.


Цілі уроку: розкрити значення слуху в житті людини, вивчити будову слухової сенсорної системи та її органа — вуха; сформувати санітарно-гігієнічні навички догляду за вухом; розглянути можливості застосування знань про слух у практичній діяльності людини; здійснювати валеологічне виховання.
 
Обладнання: модель ока, таблиці «Будова ока», «Будова вуха», набір кольорових олівців, хустина або шарф, картонна коробка або ящик, набір карток із термінами та їх визначеннями, музичний запис, гумові трубки різної довжини, механічний годинник, лінійка довжиною 50 см.
 
 
Хід уроку
 
І. Створення психологічного настрою та налаштування на співпрацю
 
У ч и т е л ь. Сьогоднішній урок подарував нам нову зустріч, і мені хочеться, щоби він приніс вам задоволення від процесу пізнання, від нашої співпраці в процесі пошуку інформації про таємниці людського організму. Значною мірою успіх залежить від настрою, з яким людина розпочинає справу. Я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на наш урок. (У кожного учня на парті лежать картки із зображенням різних емоцій людини. У відповідь на запитання вчителя учні одну з карток прикріплюють на магнітній дошці.)
 
Я дуже рада, що ви прийшли на урок із хорошим настроєм. Але ви можете його ще покращити, якщо одержите гарні оцінки.
 
 
II. Актуалізація опорних знань
 
  • Вправа «Ти — мені, я — тобі»
 
Учні першого ряду одержують картки з термінами, учні другого ряду дають визначення цих термінів. Потім — навпаки.
 
 
Терміни для групи 1 Терміни для групи 2
Рогівка. Склера. Зіниця.
Райдужна оболонка. Сітківка.
Судинна оболонка.
Кришталик. Склисте тіло
Дальтонізм. Куряча сліпота.
Кон’юнктивіт. Акомодація.
Далекозорість.
Косоокість. Палички.
Колбочки
 
  • Вправа «Чарівна скринька»
Учень, який відповідає, дістає з картонної коробки (не заглядаючи в неї) деталі розбірної моделі ока, називає їх і вказує функцію, яку вони виконують.
 
  • Вправа «Чи можу я бути водієм?»
Піддослідний учень дивиться прямо перед собою. Вчитель швидкими рухами демонструє йому кольорові олівці, підносячи їх до скроні учня. Учень називає якого кольору олівці й часто помиляється. Чи можна назвати цього учня дальтоніком? (Ні, учень помиляється тому, що зображення олівців потрапляє на периферію сітківки, де майже немає колбочок, які сприймають кольори.) 
 
Оцінювання знань учнів, які відповідали
 
 
 
ІII. Мотивація навчальної діяльності учнів
 
У ч и т е л ь (на фоні ліричної мелодії). Ми з вами живемо у світі звуків. Він надзвичайно багатий, різноманітний, постійно змінюється. Спробуйте уявити ліс без співу птахів, дерева без шелесту листя, школу без дитячого гомону та сміху. Давайте на одну хвилинку закриємо очі й послухаємо музику… А тепер скажіть, які образи виникли у вас під час цієї мелодії? Якого кольору ці образи? (Учні відповідають.)
 
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
1. Значення слуху
 
Розгляд схеми «Схема — це класно та ясно!»
 
Слух
Інформація
Мова
Емоції
Самозахист
 
 
Спробуйте розкрити кожне положення цієї схеми.
 
2. Природа звуку
 
Звук — це хвиля, яка поширюється в різних середовищах із різною швидкістю.
Швидкість звуку в повітрі — 330 м/с.
Швидкість звуку у воді — 1500 м/с.
Швидкість звуку в металах — 6000 м/с.
 
Вухо людини сприймає звуки в діапазоні від 16 до 20 000 Гц. Частота коливань людської мови — від 50 до 2 000 Гц. За передньою (ультразвук) і задньою (інфразвук) межами коливання людина сприймає звуки позарецепторно й неусвідомлено. Вчені довели, що такі звуки згубно впливають на організм людини. Однак у малих дозах їх використовують для фізіотерапевтичного лікування: інфрачервоними лампами користуються для вигрівання (синя лампа), ультразвуком проводять ліки в тканини, досліджують внутрішні органи для визначення діагнозу захворювань.
 
3. Будова вуха
 
а) Робота в групах
 
Клас об’єднується у три групи. Кожна група опрацьовує за підручником будову зовнішнього, середнього та внутрішнього вуха, складає опорний конспект, який записують у свої зошити інші учні класу.
 
б) Евристична бесіда
  • Що вас найбільше здивувало в будові вуха?
  • Як ви гадаєте, для чого необхідна така складна система слухових кісточок, щоб передати звукові коливання з барабанної перетинки на мембрану овального віконечка? (Кісточки діють як важелі з точкою опори в головці молоточка, вони підсилюють звукові коливання, зменшуючи їхню амплітуду. Підсилення також збільшується за рахунок різниці між площами слухових мембран. Загальний ефект — підсилення у 22 рази.)
  • На відміну від зовнішнього й середнього вуха, завитка внутрішнього вуха заповнена рідиною. Чи змінюється швидкість поширення коливань під час переходу з одного середовища в інше? (Вона збільшиться, відстань між молекулами в рідині менша.)
 
4. Сприйняття звуків (пояснення вчителя)
 
Звукові коливання зумовлюють коливання барабанної перетинки. Слухові кісточки середнього вуха передають коливання до овального віконечка на перетинку, що закриває вхід до внутрішнього вуха. Її коливання спричиняють хвилеподібні рухи рідини — перилімфи, що заповнює завитку, наслідком чого є подразнення волоскових клітин базилярної мембрани, які при цьому деформуються, торкаючись покривної мембрани. У результаті цього механічні коливання перетворюються на нервовий імпульс. Висота й сила сприйнятого звуку залежить від того, яка ділянка базилярної мембрани збуджена, оскільки на різних її ділянках містяться сенсорні клітини різної чутливості.
 
 
V. Рефлексія
 
(Дослідження виконують за індивідуальними завданнями в групах.)
 
Учні одержують картки для проведення досліджень, а результати й висновки озвучують для всього класу й записують у зошити.
 
Дослід для групи 1. Щільно закрийте вуха долонями й попросіть товариша прикласти до тім’я годинник. Чи чуєте ви цокання? Як це можна пояснити?
 
Дослід для групи 2. Вставте у вуха гумові трубки різної довжини, а вільні кінці прикладіть до корпусу годинника перед собою. Через яку трубку звук доходитиме швидше? Чому?
 
Дослід для групи 3. Закрийте очі, вставте у вуха гумові трубки однакової довжини, прикладіть їхні кінці до годинника, розташованого збоку. Визначте, з якого боку розташований годинник. Поясніть результати.
 
Дослід для групи 4. Визначте гостроту слуху свого товариша, наближаючи до його вуха годинник, доки він не почує звук (із закритими очима). Потім щільно притуліть годинник до вуха й відводьте, доти звук не зникне. Виміряйте відстань, повторіть дослід кілька разів і візьміть середній результат. (Здоровий слух — 10–15 см)
 
 
VI. Інтерактивна технологія «Спільний проект»
 
Учні розробляють основні правила гігієни слуху, озвучують їх і записують на дошці:
  • Щоденно мити вуха й раз на тиждень очищати від вушної сірки.
  • Не використовувати для очищення вушних проходів гострі предмети, а застосовувати для цього вушні палички.
  • У разі сильних звуків відкривати рот.
  • Не можна довго слухати голосну музику в навушниках.
  • У холодну погоду носити головний убір, щоб не застудити вуха.
  • У разі нежиті голосно не сякатися, щоб бактерії не потрапили в середнє вухо.
  • Уникати травм вух і голови.
 
Висновок. Дотримуючись цих правил, можна уникнути захворювань вух.
 
 
VII. Підбиття підсумків уроку.
 
Домашнє завдання
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Василь

    22 листопада 2015

    5+