Тиждень інформатики

І. В. Табарчук, м. Харків


Школа завжди живе своїм життям. Уроки, перерви, уроки… Та лише для небагатьох учнів існують гуртки та факультативи.

 

Якщо ти — учитель інформатики, тобі ще складніше: треба стежити не тільки за процесом навчання учнів, а й за комп’ютерною технікою, яку тобі доручила школа.

 

Проблем вистачає: діти, побачивши комп’ютер, відразу питають: «А коли ми будемо гратися?», а ті, хто вже має навички роботи із сучасною технікою не мають бажання програмувати, оперуючи тим, що всі корисні та цікаві програми вже написані та їм зручніше користуватися готовими програмними засобами тощо. Викликати інтерес до навчання інформатики (або до вивчення будь-якого іншого предмета) допоможе предметний тиждень.

 

Предметні тижні — це завжди свято для учнів і копітка робота для вчителя. Адже останній частіше є генератором ідей і головною ланкою в цій позакласній роботі. На допомогу вчителеві інформатики наведемо орієнтовний перелік заходів щодо проведення предметного тижня в школі. Сподіваємося, що вчителі інформатики знайдуть у пропонованому переліку багато цікавих ідей.

 

Орієнтовний перелік заходів щодо проведення тижня інформатики

  • Урочисте відкриття тижня інформатики (а по закінченні — підбиття підсумків).
  • Випуск предметних газет. Стінгазета традиційно містить новини комп’ютерного світу школи, коментарі до найпопулярніших програмних засобів, поради щодо купівлі комп’ютерної техніки, секрети користування програмними засобами, що вивчаються в шкільному курсі інформатики, цікаві малюнки та веселі конкурси, кросворди, анекдоти, кумедні історії.

 

Привертають увагу газети, які мають нетрадиційну форму (форму дискети або лазерного диска, клавіатури, величезної комп’ютерної миші, форму робота тощо).

  • Екскурсія до кабінету обчислювальної техніки. Її можуть проводити учні 10?11 класів для дітей 5–9 класів. Тут ідеться про сучасні можливості комп’ютерів, історію створення та розвитку обчислювальної техніки, призначення різноманітних периферійних пристроїв комп’ютера, правила поведінки в комп’ютерному кабінеті та вплив сучасної техніки на стан здоров’я дитини; розкривається суть роботи деяких програмних засобів; демонструється робота ПК.

 

Для реалізації принципу наочності до екскурсії бажано дібрати відповідні експонати: програмні засоби, дискети, перфокарти, який-небудь лічильний пристрій, калькулятор, програмовану іграшку, макет робота та ін.

  • Різноманітні виставки: науково-популярної літератури стосовно предмета; гумористичних малюнків дітей про комп’ютер; творчих робіт, рефератів учнів; електронних творінь школярів: рисунків, програм, проектів.

 

Електронні версії дитячих робіт демонструють на комп’ютері. Продовж тижня визначають найкращу роботу, автору якої урочисто вручають винагороду.

  • Анкетування учнів, які вивчають інформатику на уроках та в позакласний час за темами «Навіщо тобі інформатика?», «Де інформатика може тобі допомогти?» з метою вдосконалення спецкурсів та отримання зворотного зв’язку вчителем інформатики.
  • Якщо в школі діє шкільне радіо, на перервах можна організувати радіогазети, наприклад, за такими темами: «Інформатика і ми», «Твій помічник — комп’ютер», «Комп’ютер допомагає татові», «Нові технології в космосі», «З історії обчислювальної техніки», «Нанотехнології в нашому житті», створити гумористичний радіожурнал «Програмісти посміхаються».
  • Проведення інтегрованих уроків інформатики та інших шкільних дисциплін: «Географія на комп’ютері», «Комп’ютер допомагає вивчити англійську (німецьку, французьку)», «Динамічна геометрія», фізичний практикум на комп’ютері, тестування, інтегрований урок музики й інформатики «Комп’ютерна та жива музика. Що краще?».
  • Відкриті уроки інформатики. Бажано, щоб це були нетрадиційні уроки або звичайні уроки з нетрадиційними елементами (етапами) уроку. Наприклад, відкритий урок- суд над комп’ютерними вірусами, хакерами-вірусотворцями, або урок-аукціон «Купуйте інформацію», коли за грошову одиницю править відповідь учня на запитання з предмета, або урок-конференція за темою «Сучасність — інформатизація суспільства. Що в майбутньому?» та інше.
  • Відкриті факультативні заняття, заняття спецкурсу, гуртка.
  • Різноманітні змагання: КВК, Брейн-ринги, аукціони, «Що? Де? Коли?», «Відкрите тестування зі шкільних предметів» «Поле чудес», «Зоряний час», «Інформатик-шоу», «Байт-фактор» та інші веселі та інтелектуальні заходи.
  • Пропедевтичні бесіди з учнями 1–3 класів або «Комп’ютерний десант у початкову школу» — завітання до молодших школярів. Учні старших класів готують костюмовану міні-виставу з цікавими історіями та загадками про комп’ютер, яку презентують учням початкової школи. Ролі та костюми акторів повинні стосуватися комп’ютерів: Робот, Миша, Принтер, Клавіатура, Флешка, Комп’ютерна гра, Комп’ютерний вірус тощо.
  • Проведення популярних лекцій для 10?11 класів.
  • Диспут між командами учнів 10?11 класу за темою «Планшет для школяра — річ шкідлива чи корисна?», «За і проти соціальнихмереж», «Позитивні та негативні риси використання смартфонів».
  • Відкритий чемпіонат з комп’ютерних ігор (наприклад, першість з комп’ютерних шахів або комп’ютерного волейболу).
  • Захід «У студії — гість». До класу з-поміж батьків або родичів учнів запрошують провідного спеціаліста з комп’ютерних систем або студента технічного вишу, який колись був учнем вашої школи. Метою заходу є розкриття школярам провідних напрямків навчання інформатики на І курсі вишу. Діти повинні одержати інформацію про необхідний багаж знань з інформатики, який допоможе їм під час навчання у вищій школі.
  • Виступ учнів, які перемогли або взяли участь в олімпіаді чи МАН з інформатики. Вони розкривають труднощі та радощі змагань, розтлумачують задачі шкільної олімпіади з інформатики. Виступити можна й на уроці, й на занятті гуртка, й на факультативі підготовки олімпійського резерву школи з інформатики. Тут може пройти й захист проектів і творчих робіт учнів.
  • Комп’ютерне заняття з учителями школи з метою ознайомлення з комп’ютерними технологіями, набуття навичок роботи в сучасному веб-середовищі, актуалізації потреби створювати і вести тематичний блог учителя (його переваги в шкільній та позашкільній роботі).
  • Тематичні дні: День логічного мислення, День знайомства з комп’ютерними професіями, День комп’ютерних змагань, День сучасного програмування тощо.
  • Виступ психолога: «Культура спілкування в соціальних мережах. Правила. Обов’язки».

 

Під час організації тижня інформатики бажано передбачити такі організаційні моменти:

  • приміщення для лекцій; графік роботи кабінету інформатики;
  • призи переможцям; подяки найбільш активним учням;
  • чергування на виставці творчих робіт учнів;
  • вивішування оголошень, підсумків змагань (склад оргкомітету);
  • склад жюрі;
  • робота шкільної радіомережі тощо.

 

Під час підготовки предметного тижня рекомендовано ретельно обміркувати план роботи тижня (визначити заходи та відповідальних за них); напередодні тижня дати об’яву; ознайомити відповідальних за заходи та їх обов’язки. Безперечно, найбільш результативним буде тиждень, який охопить найбільшу кількість учнів, тому заходи повинні мати всеосяжнийхарактер.

 

Звичайно, вищенаведений перелік далеко не повний. Творчі вчителі легко доповнять його своїми напрацюваннями, ідеями. Головне, щоб усі заходи тижня інформатики сприяли розширенню кругозору учнів, поглибленню знань про комп’ютерний світ, удосконаленню вмінь школярів орієнтуватися в різноманітті популярних програм та їх можливостей, формуванню інформаційної культури учнів та культури спілкування за допомогою комп’ютера, розумінню учнями пріоритетів та обмежень використання сучасної комп’ютерної техніки, а також підвищенню загальної ерудиції та формуванню стійкого пізнавального інтересу до вивчення предмета.

 

Бажаємо вам успіхів!

Dounload PDF

Відгуки читачів