Косметичні засоби і здоров’я. 7 клас

О. О. Гуменюк, Чернігівська обл.


Мета: формувати в учнів поняття про косметичні засоби, учити підбирати косметичні засоби і доглядати за шкірою, волоссям; розвивати навички здорового способу життя; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
 
Обладнання і матеріали: мультимедійна дошка, проектор, презентація у форматі Power Рoint, стікери у формі піщинок, плакат «Мої очікування», картки із ситуаційними задачами для кожної групи, кольорові фішки, каталоги популярних косметичних фірм.
 
Тип уроку: комбінований з елементами тренінгу.
 
 
ХІД УРОКУ
 
Краса не можлива без здоров’я.
Цицерон
 
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
 
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
 
Запитання до учнів:
  • Які проблеми, пов’язані зі станом шкіри, виникають у підлітковому віці?
  • Як харчування може вплинути на стан шкіри?
  • Як шкідливі звички впливають на здоров’я шкіри?
  • Які оздоровлювальні заходи можуть поліпшити стан шкіри?
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 

Двоє учнів заздалегідь готують сценку.

Катя. Олю, пам’ятаєш, ми з тобою недавно купили набори косметики? Я почала користуватися цими засобами, а наступного дня в мене на шкірі з’явився висип і почервоніли повіки. Мама заборонила мені користуватися цією косметикою. А ти користуєшся придбаними засобами?
 
Оля. Так, у мене ніяких висипів не було. Я думаю, що ця косметика мені підходить. А якось я скористалася маминим кремом — і у мене також на шкірі була висипка.
 
Учитель. Діти, як ви думаєте, чому в дівчаток з’явилися проблеми під час користування косметичними засобами? 
 
Постановка проблемного питання: «Як за допомогою косметики можна поліпшити свою зовнішність?»
 
Повідомлення теми й мети уроку.
 
  • Вправа «Мої очікування»
Учні отримують стікери у формі піщинок, записують на них свої очікування і прикріплюють у верхній частині піскового годинника.
 
 
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
1 «Мандрівка до косметичного салону»
 
Учитель. Шкіра — найбільший орган людини й потребує ретельного догляду. У підлітковому віці шкіра потребує особливої уваги, а неправильно підібрані косметичні засоби можуть завдати їй неабиякої шкоди. Тому сьогодні я пропоную вам відвідати «косметичний салон» і поспілкуватися із фахівцями, які дадуть відповідь на всі ваші запитання.
 
За окремим столом сидять «фахівці-косметологи».
 
1-й косметолог. Кожен мріє бути красивим, але іноді здається, що власна зовнішність не досконала. Кожному хочеться зробити щось для її поліпшення. І тут на допомогу приходить косметика. Слово «косметика» в перекладі з грецької означає «мистецтво прикрашати». Це наука про способи і методи поліпшення зовнішності людини. А галузь медицини, що вивчає характер та механізми виникнення косметичних дефектів і розробляє способи їх усунення, маскування й профілактики, називають косметологією.
 
Із покоління в покоління передають таку легенду: «Один мудрець, помираючи, покликав до себе доньок і сказав: «Я бідний і нічого не можу заповісти вам, окрім доброї поради: будьте розумними, якщо зможете; будьте добрими, якщо хочете; але красивими будьте завжди!».
 
Першим косметологом можна вважати імператрицю Поппею, дружину давньоримського імператора Нерона. Вона була дуже красивою, ретельно доглядала за собою. Усі косметичні рецепти і поради, які знала, вона зібрала в збірку для нащадків.
 
Люди здавна застосовували косметичні засоби. Прообразом сучасної косметики були крем чи мазь, складені із жиру тварин. Потім до тваринних жирів почали додавати рослинні олії, духмяні речовини, віск і лікарські засоби. 
 
2-й косметолог. Косметику умовно можна поділити на гігієнічну, лікарську, декоративну, є також пластична хірургія.
 
Гігієнічна косметика — це засоби, що слугують для захисту від холоду, вітру, сонця, вологості. Це креми, олії, сироватки, пудри, мило.
  • Лікарська косметика лікує косметичні вади обличчя і тіла, при цьому використовує медичні препарати — вітаміни, гормони.
  • Декоративна косметика — це мистецтво прикрашати обличчя, догляд за нігтями, мистецтво зачіски. Її засоби — пудри, губні помади, рум’яна, туш для повік, фарби для волосся.
  • Пластична хірургія — видалення та виправлення вроджених вад і таких, які не вдалося виправити за допомогою лікувальної косметики.
 
Усі косметичні засоби випускають відповідно до типів шкіри. Вони мають різний склад і призначення (живильні, пом’якшувальні, очисні, захисні). До складу багатьох кремів і лосьйонів входять біологічно активні речовини (вітаміни, гормони, амінокислоти, екстракти трав), які стимулюють процеси обміну в клітинах шкіри.
 
Усі косметичні засоби мають термін придатності, й на це обов’язково слід зважати. Грамотне використання косметичних засобів дає користь, а безграмотне може зашкодити. Косметику слід підбирати з урахуванням віку й індивідуальних особливостей шкіри.
 
Лікар-дерматолог. У підлітковому віці на шкіру впливають гормональні зміни, а також піт, інфекції та атмосферні забруднення. У разі закупорювання сальних залоз і волосяних фолікулів на шкірі утворюються вугрі. Головна зброя проти вугрів — гігієна, адже чиста шкіра має природні антибактеріальні властивості: через 20 хвилин на ній гине більш як 90 % бактерій, а на брудній — лише 5 %.
 
Перш ніж розпочати догляд за шкірою, потрібно визначити її тип.
 
Запитання до учнів:
  • Як можна визначити свій тип шкіри?
  • Назвіть основні ознаки різних типів шкіри.
 
Догляд за будь-яким типом шкіри, незалежно, хлопчик ви чи дівчинка, складається з декількох етапів.
  • 1 етап — очищення: змийте пил, бруд, надлишок шкірного сала за допомогою косметичного мила, очищувального крему чи пінки.
  • 2 етап — тонізування: за допомогою тоніка завершується етап очищення і поліпшується кровообіг шкіри, звужуються пори.
  • 3 етап — зволоження: за допомогою лосьйонів, емульсій, кремів утворюється захисний бар’єр, що уповільнює втрату шкірою вологи та забезпечує довготривалий контроль рівня жирності шкіри.
 
Інколи шкіра потребує додаткового догляду. Це можна зробити за допомогою очищувальних, живильних або зволожувальних масок та масажу.
 
Виконуючи всі ці процедури, слід пам’ятати, що косметичні засоби треба наносити за шкіряними лініями. Шкіряні лінії — це ділянки найменшого розтягнення шкіри.
 
У продажу є багато косметичних засобів, які призначені саме для підлітків. Серед великої кількості засобів слід підібрати такі, які підійдуть саме вам.
 
Лікар-трихолог. Стильна зачіска, здорове й доглянуте волосся додають упевненості і гарного настрою. Але іноді волосся тьмяніє, втрачає блиск, січуться його кінчики, а корені швидко стають жирними, з’являється лупа. Лупа — надмірне відлущення шкіри. Вважають, що лупа має інфекційну природу, тому ніколи не користуйтеся чужим гребінцем, головним убором чи рушником.
 
Доглядаючи за волоссям, дуже важливо правильно підібрати шампунь. Якісні шампуні мають прозорий колір, ледь відчутний запах. Якщо у вас лупа, придбайте шампунь проти лупи. Краще купити його в аптеці.
 
Підбираючи шампунь, зверніть увагу, для якого типу волосся він призначений. Волосся, як і шкіра, буває сухим, жирним, нормальним та комбінованим.
 
Дехто вважає, що волосся слід мити раз на тиждень. Але це не так. Мити волосся слід по ступеню його забруднення: комусь достатньо одного разу на тиждень, а хтось миє кожного дня. Якщо миєте голову щодня, користуйтеся шампунем для щоденного догляду. Дівчатам, особливо з довгим волоссям, можна скористатися бальзамом-ополіскувачем. Після нього волосся легко розчісувати і краще вкладати в зачіску. Розчісувати волосся слід обережно, починаючи від кінчиків.
 
Консультант із народної медицини. До першої половини ХІХ століття майже всі косметичні лікувальні засоби були рослинного походження. Наші предки не тільки використовували лікувальні властивості рослин. До нашого часу зберегли чудові рецепти по догляду за шкірою та волоссям. З давніх-давен використовували такі цілющі рослини як ромашка, алое, кропива, розмарин, нагідки, мати-й-мачуха, шавлія та інші.
 
Ромашка — зміцнює корені волосся, надає їм м’якості та блиску.
 
Розмарин очищує і стимулює оновлення клітин шкіри.
 
Екстракт кропиви зменшує активність сальних залоз, усуває подразнення.
 
Для лікування вугрового висипу корисно застосовувати трави як зовні, так і у вигляді напоїв. Приміром, 2 столові ложки кропиви залийте 400 мл окропу, дайте настоятися протягом 2 годин і процідіть. Приймати по півсклянки 4 рази на день перед їжею.
 
Для догляду за шкірою можна використовувати фрукти та овочі. Приміром, огірковий сік — відбілює, зволожує шкіру, звужує пори; грейпфрут — підсушує шкіру, розчиняє комедони, стабілізує функцію сальних залоз.
 
Грамотно підібрані лікувальні косметичні засоби, використання цілющих трав допоможуть вам позбутися недоліків шкіри.
 
Учитель. Подякуймо нашим фахівцям-косметологам за цікаві поради. Можливо, у когось виникли запитання? (Учні можуть ставити запитання фахівцям.)
 
Можливі запитання до фахівців-косметологів:
  • Чому деякі косметичні засоби викликають алергічну реакцію?
  • Чи можна підліткам користуватися декоративною косметикою?
  • Чи потрібно хлопцям користуватися косметичними засобами?
 
 
2 Руханка «Приймаємо душ»
Учні стають у коло і повторюють рухи: «Відкриваємо воду (гладять себе по голові, плечах). Намилюємо руки, ноги, тіло (труть їх уявною мочалкою), потремо одне одному спину (повертаються до сусіда справа, труть спину), змиваємо мило (гладять себе по голові, плечах), витираємося».
 
Запитання до учнів: «Чиєю мочалкою ви терли спину сусідові: його чи своєю? А як це треба правильно робити?»
 
 
3 Робота в групах
 
Учні об’єднуються в чотири групи, використовуючи кольорові фішки.
Завдання групам: розв’язати ситуаційні задачі. На роботу відводять 5 хвилин.
 
  • 1 група. До вас прийшла подруга і принесла журнал зі світлинами відомих моделей. Ви вирішили й собі зробити макіяж, скориставшись маминою декоративною косметикою. Однак уже через годину шкіра на обличчі почала свербіти, почервоніла, повіки набрякли. Як ви гадаєте, чому це сталося? Яку пораду щодо використання декоративної косметики ви можете дати дівчатам?
  • 2 група. Повернувшись увечері з дискотеки, ви полінувалися змити з обличчя декоративну косметику. У кімнату до вас зайшла мама. Відтворіть ваш можливий діалог.
  • 3 група. Завтра ви збираєтесь іти на день народження до подруги. Але напередодні виявили, що на обличчі з’явився висип. Настрій зіпсовано, бажання іти на свято зникло. Але ви не хочете засмучувати подругу. Що робити?
  • 4 група. Ігор дуже не любить умиватися. У нього частенько бувають брудними обличчя і руки. Доведіть йому необхідність водних процедур.
 
Можна розіграти ситуації. По закінченні роботи групи презентують свої варіанти розв’язання ситуацій. Фахівці дають оцінку роботи групи.
 
 
 
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
 
1. Поясніть епіграф нашого уроку: «Краса неможлива без здоров’я».
2. Пояснити, чи справдилися очікування; ті, що справдилися, учні переміщують у нижню частину піскового годинника.
 
 
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
Вправа «Закінчи речення»
«Щоб мати еластичну, гладеньку шкіру, я буду…»
 
 
 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Прочитати § 11; творче завдання — підготувати рекламу косметичного засобу, яким ви користуєтеся (малюнок, вірш, сценка тощо).
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
  1. Бойченко Т. Є., Василашко І. П., Коваль Н. С., Дивак В. В. Основи здоров’я. 7 клас. — К. : Генеза, 2007.
  2. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Основи здоров’я. 7 клас. — К. : Алатон, 2007.
  3. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Основи здоров’я. 7 клас. Посібник для вчителя. — К.: Алатон, 2007.
  4. Бабухадия Н. В. Все секреты женщины. — К. : Молодь, 1993.
Dounload PDF

Відгуки читачів