Михайло Старицький «Оборона Буші». 10 клас

А. А. Федитник, учитель української мови та літератури вищої категорії Квасилівського НВК «Школа-ліцей», Рівненський р-н, Рівненська обл.


ТЕМА. М. Старицький «Оборона Буші». Шляхи помсти і крові як трагічні сторінки в житті українського і польського народів. Значення творчості М. Старицького
 
 
Мета:
  • удосконалювати вміння аналізувати та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку образам та символам літературного твору;
  • розвивати навички виразного коментованого читання, усне зв’язне мовлення учнів, формувати світогляд школярів;
  • виховувати почуття справедливості, безконечної любові до рідного краю, його митців.
 
Навчальне цілепокладання учнів:
  • Хочу зрозуміти, чи справді кохала Орися Антося.
  • Чи настільки сильна Орися як особистість?
  • Яка роль природи у творі?
  • Що штовхало козаків на вірну загибель?
  • Антось справжній козак чи польський воїн?
  • Яка роль символів у творі?
  • Хто ж переможець боротьби, зображеної в «Обороні Буші»?
 
Тип уроку: засвоєння нових знань.
 
Форма уроку: урок-дослідження.
 
Обладнання: портрет М. Старицького, ілюстрації до твору «Оборона Буші», карта місцевості, роздаткові теоретичні схеми «Система образів літературного твору».
 
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
— Посміхнімось одне одному, побажаймо плідної праці й вільного польоту думки.
 
 
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ, ЦІЛІ, ПЛАНУ УРОКУ
 
Аналіз повісті «Оборона Буші» за поданим планом:
1. Пригодницький сюжет.
2. Антимілітаристське спрямування.
3. Багатоаспектність твору.
4. Трагічні сторінки життя українського та польського народів.
5. Образи й символи твору.
6. Функція картин природи в тексті повісті.
 
 
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Тренінг «Роздуми вголос»
 
— Які проблеми порушує автор в історико-пригодницькій повісті «Оборона Буші»?
1. Народ та історія.
2. Масовий героїзм у визвольній боротьбі.
3. Виховання національної свідомості.
4. Глибина народної моралі та етики.
5. Відданість своїй землі.
6. Життя і смерть.
7. Самопожертва.
8. Кохання.
9. Братовбивсто.
10. Побратимство.
 
 
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
 
Учитель. Ваші відповіді підтверджують один із пунктів плану уроку. Твір дійсно багатоаспектний, але серед них ми виділимо найголовніші його проблеми:
  • народ та історія; роль народу в історичному розвитку нації;
  • герої національної історії; їхній подвиг;
  • питання самопожертви заради народу, його перемоги, визволення.
 
Для того щоб з’ясувати всі сюжетно-образні перипетії цього твору, дамо відповіді на такі за-
питання:
  • Які ж історичні події лягли в основу твору?
  • Хто був рушійною силою в обороні Буші?
  • Якими перед нами постають ці образи?
 
Учні презентують свої дослідження.
 
1-й учень. Змальовуючи українців, Старицький тяжіє до романтичної манери. Саме так у творі показано головну героїню Орисю Завісну. В образі Орисі автор змальовує характер романтичний, цілісний, здатний на самопожертву в ім’я суспільний ідеалів.
 
2-й учень. Таємниці і пригоди супроводжують Орисиного обранця упродовж життя. Антон Корецький виріс у козацькій родині Завісних. Виховний на українських традиціях, він прийняв усім серцем мораль нового оточення.
 
3-й учень. Реалістичний спосіб зображення польської шляхти у повісті демонструють образи коронного гетьмана Потоцького, польського гетьмана Лянцкоронського, воєводи Чернецького.
 
4-й учень. Романтичним ореолом повиті образи захисників фортеці — сотника Завісного, хорунжого Островерхого. Вернидуба, Настигуби, Шрама, Безвухого, Книша, Безногого, Лобуря та інших, наділених не менш промовистими козачими іменами.
 
Учитель. Твір насичений різними символами. Пригадаймо, що таке символ.
 
Учні презентують дослідження символіки повісті.
 
Символи в повісті «Оборона Буші»:
  • символ фортеці,
  • символ ночі,
  • символ церкви,
  • символ рідної землі,
  • символ захисників рідної землі,
  • символ гарматного арсеналу оборонців Буші — «товстопузиха», «пані вельможна», «добродійка», «баба», «панянки».
 
Учитель. Важливу роль у цій повісті відіграє пейзаж. Ви замислювалися над тим, що кожна пора року щось приносить людині: весна — життя, літо — радість, осінь — сум, щем за літом і сонцем, зима — завмирання (сон).
  • Як же діє пейзаж у тексті повісті «оборона Буші»?
  • Для чого автор так ретельно його виписує?
 
Учні презентують дослідження пейзажу повісті.
 
1-й учень. Описи природи у повісті підпорядковані авторському задумові — увиразнити романтичні постаті захисників фортеці: «Скажімо негода: лютував вітер, холодний дощ, а то й ожеледь, які різали по виду, а козаки в самих сорочках, що парусили на вітрі, та в широких штанях з такою втіхою походжали, немовбито душної літньої ночі, чекаючи до розмови коханки».
 
Учитель. Зміст повісті спонукає до міркування: «Хіба ж таким виром нелюдських загар може бути владована згода в розхитаній і облитій кров’ю державі»? І вже незабаром читач утверджується в думці: «Вище від любові до своєї вітчизни немає па світі».
 
Дослідники творчості М. Старицького вважають «Оборону Буші» підготовчим етапом до написання трилогії про визвольну війну під проводом Б. Хмельницького. Тенденція М. Старицького — зробити героїв своїх творів носіями конкретних ідей сприяла символічності як окремих образів так і повісті загалом. Самопожертва в ім’я суспільних ідеалів — ось головна ідея повісті. А чи не було жертовним життя самого М. Старицького? Послухаймо учнів про життя Михайла Старицького.
 
Учні презентують дослідження біографії письменника.
 
 
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ 
 
Оцінювання роботи учнів на уроці.
 
 
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
У світлі прочитаної повісті письмово прокоментувати поетичні рядки Івана Іова:
 
Замок злетів у повітря, а душі
Досі літають у тому повітрі.
Оборона Буші, оборона Буші —
Це для кожного з нас оборона душі.
 
 
ДОДАТОК
 
Система образів-персонажів
 
Персонажі можуть бути:
  • головні — мають самостійні характери;
  • другорядні — беруть активну участь у розвитку сюжету, але їм приділяється менше авторської уваги;
  • епізодичні — з’являються в одному чи кількох епізодах; не наділені самостійними характерами.
 
 
Персонажі можуть:
  • протиставлятися (одне одному або один — усім);
  • бути «двійниками»;
  • мати паралельні долі;
  • мати долі, що перехрещуються.
Dounload PDF

Відгуки читачів