Порівняльна характеристика образу Кармен за новелою П. Меріме «Кармен» та оперою Ж. Бізе «Кармен». 10-й клас

І. В. Телегіна, учитель світової літератури ЗОШ І–ІІІ ст., с. Радянська Слобода, Чернігівський р-н, Чернігівська обл.


Мета:
  • навчальна: залучити учнів до найвищих досягнень світової літератури та музики;
  • розвивальна: розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, образне, асоціативне та абстрактне мислення, а також мовлення учнів;
  • виховна: формувати прагнення сповідувати загальнолюдські цінності у своєму житті; прищеплювати естетичний смак.
 
Обладнання: аудіозапис уривків з опери Ж. Бізе «Кармен», портрет П. Меріме, тексти новели «Кармен», діаграма Венна.
 
Тип уроку: урок компаративного аналізу.
 
И кровь бросается в ланиты,
И слёзы счастья душат грудь
Перед явленьем Карменситы.
А. А. Блок
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Вступне слово вчителя
— Однією з найпопулярніших новел Проспера Меріме є «Кармен». Задум цієї новели виник у письменника під час подорожі до Іспанії 1830 року.
 
Саме там він зустрів прототип головного образу — циганку Карменсіту. Але перш ніж почати працювати над твором, письменник здійснив велику дослідницьку роботу. П. Меріме дослідив наукові праці про історію та мову циган. Автор хотів досягти правдивого зображення місцевого колориту й іспанського характеру в новелі.
 
 
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
 
Робота з епіграфом
 
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Повідомлення заздалегідь підготовленого учня про життя П. Меріме
 
2. Бесіда
  • Які враження залишилися у вас після прочитання твору П. Меріме?
  • Чи можна стверджувати, що події у творі розвиваються динамічно та драматично?
  • Назвіть головних героїв твору.
  • Чи сподобалася вам головна героїня?
 
3. Характеристика Кармен
  • Охарактеризуйте образ Кармен.
 
План
1) Соціальний, майновий стан.
2) Зовнішній вигляд, вбрання.
3) Повсякденна поведінка, поводження з людьми.
4) Риси характеру.
5) Ставлення автора до героїні.
6) Ваше ставлення.
 
У ч и т е л ь. На Заході П. Меріме вважають блискучим представником критичного реалізму, який хоч і не відмовляється від романтичних тем, але критично їх перевіряє. Схожість новели Меріме із творами романтизму суто зовнішня. Від романтизму тут і вибір персонажів, і місцевий колорит, і незвичайні події, і тема вільного кохання, що підкоряється лише власним законам. Але Меріме не ідеалізує образ Кармен. Попри сильну пристрасть, навіть Хосе помічає в Кармен багато непривабливих рис.
  • Назвіть їх, зачитавши цитати з тексту.
 
Цитати
 
«…Вона брехала завжди. Я не знаю, чи сказала ця дівка хоч раз на своїм віку єдине слово правди». (Брехливість)
 
«Нема в світі такої витівки, таких дурних пустощів, що б вона того дня не витворила!» (Несерйозність)
 
«Потім я чув іще, як офіцерство без угаву плело їй такі безсоромні речі, що кров шугонула мені до обличчя!» (Вульгарність)
 
«На ній була тоді куца червона спідничка, що зовсім не закривала білих шовкових панчіх з не одною на них діркою…» (Безсоромність)
 
«Вона танцювала, вона рвала на собі фальбалу, жодна мавпа не могла так стрибати, так кривлятися і колобродити». (Розбещеність)
 
Висновок. Кармен — не романтичний ідеал волелюбного кохання, а зіпсована циганка. Такою її зробило середовище.
 
4. Прослуховування арії Кармен
 
У ч и т е л ь. Новелу П. Меріме «Кармен» світ побачив 1 жовтня 1845 року. Всесвітньої слави зазнав цей твір після 1874 року, коли французький композитор Жорж Бізе написав однойменну оперу.
  • Прослухайте арію Кармен із однойменної опери Ж. Бізе.
  • На вашу думку, чи співпадає музичний образ Кармен із образом у новелі? Обґрунтуйте свою відповідь.
Зміст новели П. Меріме досвідчені французькі літератори А. Мельяк та Л. Галеві істотно переробили, змінивши і образ головної героїні. У Ж. Бізе циганка Кармен — це уособлення жіночої краси і чарівності, сміливості і пристрасної волелюбності. Вона — романтичний ідеал вільного кохання. Якщо в останній сцені новели на запитання Хосе, чи кохала Кармен Лукаса, вона відповідає: «Одну мить, а зараз ні!», то в опері Кармен стверджує: «Кохаю! І хай мене чекає смерть. Знов скажу: його я кохаю!»
 
Вульгарність, безсоромність, розбещеність та інші негативні риси характеру в оперної Кармен майже відсутні. Кармен Ж. Бізе — незалежна, романтична. Більш за все вона цінує волю, вона сама собі закон.
 
Її характер — зразок суперечностей, протиріч. Дуже часто її вчинки не можна зрозуміти, якось пояснити. Вона пристрасна натура, яка вміє кохати, і її кохання живе за власними законами. 
 
Любов! Любов!
Любов — дитя жаги палкої.
Байдужі всі людські закони їй.
 
Ж. Бізе додав характеру Кармен шляхетності. А її сильний, самобутній характер відтіняється колоритними народними сценами, які Ж. Бізе вводить в оперу. Саме вони і надали оптимістичного звучання трагічному сюжетові опери.
 
 
V. Підбиття підсумків уроку
 
1. Робота над складанням діаграми Венна
 
Образ Кармен
 
У П. меріме
У Ж. бізе
 
- Позбавлена романтики, брехлива, несерйозна, вульгарна, безсоромна, розбещена, не здатна на глибоке почуття
- Шляхетна, чарівна, мила, здатна на глибоке почуття 
- Красива, зовні смілива, незалежна, волелюбна, самобутня
 
2. Слово вчителя
— Образ Кармен завдяки опері Ж. Бізе став одним із вічних образів у світовому мистецтві. І це не випадково, бо кожній людині властиві прагнення до незалежності, пристрасті, кохання. Недарма О. О. Блок, відомий російський поет, під враженням від опери Ж. Бізе написав:
 
Сама себе закон — летишь, летишь
ты мимо,
К созвездиям иным, не ведая орбит.
И этот мир тебе — лишь красный
облак дыма,
Где что-то жмёт, поёт, тревожит
и горит!
И в зареве его — твоя безумна
младость…
Всё — музыка и свет: нет счастья,
нет измен…
Мелодией одной звучит печаль
и радость…
Но я люблю тебя: я сам такой, Кармен.
 
 
VI. Домашнє завдання
 
Підготуватись до контрольної роботи.
 
 
Література
  1. Виппер Ю. Б. Проспер Меріме / Ю. Б. Виппер. — М., 1986.
  2. Історія зарубіжної літератури. ХІХ ст. — М., 1972.
  3. Пронкевич О. В. Зарубіжна література ХІХ ст. / О. В. Пронкевич. — К., 1997.
  4. Соллертинский И. И. «Кармен» Бизе / И. И. Соллертинский. — М., 1963.
  5. Ялтинець Г. Любити тебе не можу, жити з тобою не хочу // Всесвітня література та культура. — 2002. — № 8.
Dounload PDF

Відгуки читачів