Бесіда «Мистецтво в нашому житті» («Образотворче мистецтво», 2-й клас)

Л. А. Бойко, учитель-методист, НВК «Загальноосвітня школа І—ІІІ ст. № 2-ліцей», м. Шпола, Черкаська обл.


Тема. Бесіда «Мистецтво в нашому житті». Пропедевтичне ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) мистецтв. Практичне художньо-творче завдання «Розфарбовування замальовок»
 
Мета: формувати компетентності:
  • ключові: уміння вчитися — самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурну — милуватися, намагатися передати емоційне ставлення до багатства форм і барв у навколишньому світі й творах мистецтва, їх гармонійному поєднанні; пробуджувати естетичні почуття та естетичне ставлення до навколишньої дійсності й творів мистецтва; громадянську — виховувати інтерес і любов до мистецтва, потребу у спілкуванні з ним;
  • предметні: ознайомити учнів із видами образотворчого мистецтва; розповісти про різноманітні сфери діяльності митця (створення картин, скульптур, побутових речей); розвивати спостережливість, образне сприймання, логічне мислення, фантазію; виховувати естетичні почуття.
 
 
Техніка виконання: графіка.
 
Терміни й поняття: графіка; живопис; скульптура; архітектура; декоративно-прикладне мистецтво — мистецтво виготовлення та оздоблення предметів побуту.
 
Обладнання, матеріали та інструменти: для вчителяyy — ТЗН; фотосюжети; предмети побуту;
роздавальний матеріал; для учнівyy — альбоми; олівці (прості та кольорові); фломастери.
 
Візуальний ряд: презентація; репродукції творів образотворчого мистецтва (О. Кульчицька «Верби взимку»; І. Айвазовський «Ранок»; В. Ватагін «Рись», «Моржі»; І. Левітан «Березовий гай»); фотографії; замальовки. Міжпредметні зв’язки: географія.
 
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
 
 
Хід уроку
 
I. Організація до уроку. Створення емомоційного настрою
 
 
ІІ. Повідомлення теми й завдань уроку
 
Слово вчителя
— Сьогодні ми здійснимо подорож дуже цікавою країною «Мистецтво в нашому житті». Подорожуватимемо потягом. На шляху будуть траплятися різні перешкоди, що ми повинні здолати.
 
 
ІII. Актуалізація опорних знань
 
Бліцтурнір
  • Що бачимо? (??Картини)
  • Хто малює картини? (??Художники)
  • Чим художники малюють картини? (??Олівцями, фарбами, тушшю, сангіною, пастеллю, фломастерами тощо)
  • На чому можна малювати картини? (??На аркуші паперу, картоні, дошці, полотні, склі тощо)
  • Як називають невелику дощечку, на якій ху
  • ??дожник розташовує фарби й розмішує їх під час роботи? (Палітра)
 
 
IV. Викладення нового навчального матеріалу
 
Уявна подорож до майстерні художника
 
Учитель. Напевне, кожен захоче пройтися вулицями стародавнього міста, щоб на власні очі побачити, як тогочасні люди одягалися, чим займалися! Але як це зробити? Подорожувати у часі нам допоможуть митці — художники, скульптори, архітектори.
 
Картини, пам’ятники та статуетки, плакати й ілюстрації у книжках — усе це твори образотворчого мистецтва.
 
  • Гра «Здогадайся, до майстерні якого художника завітали гості»
Учитель. Я показуватиму предмети, а ви маєте визначити, до чиєї майстерні вони нас приведуть.
 
Учитель демонструє предмети: олівці, ручку, крейду, туш, перо. Учні визначають приналежність цих предметів.
 
Ці предмети ведуть до майстерні художника-графіка, який цими матеріалами може намалювати картину. Матеріали, якими він користується,— сухі й тверді.
 
Учитель демонструє тюбики, баночки з кольоровою водою, пензлики, фарби. Учні визначають приналежність цих предметів.
 
Це — речі художника-живописця.
 
Учитель демонструє пластилін, глину, дерево, метал, шматки дроту, різноманітні інструменти, якими висікають, вирізують, вирізьблюють. Учні визначають приналежність цих предметів.
 
Ці предмети ведуть нас до майстерні скульптора. За допомогою цих матеріалів та інструментів він створює різні скульптури, пам’ятники, побутові статуетки.
 
Учитель демонструє глечики, вази, тарелі. Учні визначають приналежність цих предметів.
 
Це — предмети декоративно-прикладного мистецтва. У руках народних майстрів звичайнісінькі речі хатнього вжитку набувають казкового й чарівного вигляду. Адже майстри прикрашають їх чудовими орнаментами.
 
Учитель демонструє малюнки, фотографії житлових будинків, господарських, промислових і громадських будівель, меморіальних будов.
 
Це — результати праці архітектора, який проектує, будує та оздоблює будівлі.
 
  • Бесіда про види образотворчого мистецтва
 
Словникова робота
 
Графіка — вид мистецтва, у якому для створення художнього образу художник використовує лінії та плями. Твори виконують на папері.
 
Живопис — вид мистецтва, в основі якого — колір, світло, лінія.
 
Скульптура — вид образотворчого мистецтва, характерними особливостями якого є форма та об’єм.
 
Архітектура — мистецтво проектування будівель, а також власне система будівель і споруд (житлові будинки, господарські, промислові й громадські будівлі, меморіальні будови).
 
Декоративно-прикладне мистецтво — мистецтво виготовлення та оздоблення предметів побуту.
 
Проблемна ситуація
  • Які засоби виразності є головними у візуаль??них видах мистецтва? (Лінії)
Метод «Асоціативний кущ»
  • Пригадаймо різновиди ліній. ??
 
Учитель. Лінії можуть бути короткими й довгими, прямими та кривими, тонкими й товстими. Вони можуть окреслювати коло, будувати геометричні фігури, становити знайомі літери та цифри, а також можуть сплітатися в чудові візерунки, утворювати чудернацькі орнаменти. І навіть можуть окреслити фігури звірів, птахів і предметів. З давніх-давен основою зображень на площині є точка й лінія-чарівниця.
 
Бесіда
Бесіда супроводжується презентацією.
 
Учитель. Якщо взяти до рук пензлик, довільно фарбою нанести широку й довгу лінію, то її називають смугою.
 
Якщо провести тоненьку й коротку лінію, то отримаємо штрих. Таку лінію можна утворити олівцем, фломастером, пером.
 
Якщо лінія чудернацько закручується — це завиток.
 
Є ще багато різних ліній: хвилястих, ламаних, штрихових.
 
 
V. Фізкультхвилинка
 
 
VI. Практична робота
 
Інструктивна бесіда
Учитель. Зараз ми об’єднаємось у три групи. Кожна група виконуватиме графічну роботу за власним бажанням. Уявіть себе художниками-графіками і кольоровими олівцями, використовуючи різноманітні лінії, намалюйте малюнок.
 
Виконання роботи
Учні виконують роботу самостійно. Учитель індивідуально працює з окремими дітьми.
 
 
VII. Обговорення та оцінювання дитячих робіт
 
 
VIII. Підбиття підсумків уроку
Виставка учнівських робіт
Dounload PDF

Відгуки читачів