Гриби. Загальна характеристика грибів

І. В. Заєць, учитель біології І категорії Перелюбської ЗОШ, Корюківський р-н, Чернігівська обл.


Цілі уроку: вивчити, що таке гриби; дати учням загальну характеристику грибів; розповісти про основні систематичні групи грибів; ознайомити з особливостями будови вищих і нижчих грибів; дати учням поняття про значення грибів у житті людини і тварин; розвивати вміння працювати в групі, з додатковими джерелами інформації, уміння мислити; виховувати уважність, спостережливість, інтерес до біології.
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 
 
Хід роботи
 
І. Організаційний етап
 
 
ІІ. Вивчення нового матеріалу
 
У ч и т е л ь. Людина без знань — однаково, що гриб: хоч на вигляд і міцний, а за землю погано тримається.
 
Гриби — це окреме царство організмів, що налічує понад 80 тис. видів, різних за способом життя, будовою й зовнішнім виглядом.
 
Мікологія — це наука, що вивчає Гриби.
 
Відділ Гриби (див. презентацію*)
Подібні та відмінні ознаки грибів із рослинами та тваринами:
 
Рослини Тварини
1. Необмежений ріст 1. Гетеротрофний тип живлення
2. Ведуть прикріплений спосіб життя 2. Не мають пластид у клітинах (не здатні до процесу фотосинтезу)
3. Мають тверду клітинну оболонку 3. Основною запасаючою речовиною є глікоген
  4. До оболонки клітин грибів входить речовина — хітин 
  5. Наявність в обміні речовин сечовини
 
Будова грибів (див. малюнок у підручнику)
  • Грибниця (або міцелій) грибів складається з окремих ниток — гіфів.
  • Макроміцети — це ті гриби, що мають плодове тіло, яке утворюється над поверхнею ґрунту.
  • Плодове тіло — це щільно переплетені гіфи, що мають вигляд шапки й ніжки.
  • Ніжка — гриб, з’єднаний із міцелієм.
 
Розмноження грибів
1. Вегетативне.
2. Нестатеве.
3. Статеве.
4. Брунькування.
 
Роль грибів у природі та житті людини
  • Основна роль у руйнуванні органічних решток, у такий спосіб вони беруть участь у ґрунтоутворенні.
  • Плодові тіла шапкових грибів є кормом для багатьох тварин.
  • У сільському господарстві.
  • У медицині.
  • У харчовій промисловості, кулінарії.
  • Дріжджові гриби використовують у хлібопекарській промисловості.
 
Отже, гриби мають неабияке значення як у природі, так і в житті людини.
 
 
ІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу
 
Групова робота
  • Розподілити гриби на отруйні та їстівні (робота з картками).
 
Тестові завдання
 
Виберіть правильну відповідь.
1. Гриби — це:
а) самостійне царство організмів;
б) представники царства Рослини;
в) представники царства Тварини.
 
2. Гриби — це організми, які:
а) живляться готовими органічними речовинами;
б) здатні створювати органічні речовини з неорганічних;
в) споживають готові органічні речовини, здатні до фотосинтезу.
 
3. У клітинах грибів немає:
а) ядра;
б) клітинної оболонки;
в) хлоропластів.
 
4. Гриби-організми:
а) тільки одноклітинні;
б) тільки багатоклітинні;
в) як одноклітинні, так і багатоклітинні.
 
5. Грибниця складається з окремих ниток, що мають назву:
а) спори;
б) коренева система;
в) гіфи.
 
6. До оболонки клітин грибів входить властива тваринним організмам речовина, що має назву:
а) глікоген;
б) хітин;
в) хлорофіл;
г) міцелій.
 
Цікавий світ грибів (повідомлення учнів)
 
Гра-пазл «Значення грибів»
На аркушах паперу написано позитивні й негативні ознаки грибів. Учням потрібно вибрати картки, де записана лише позитивна роль грибів.
 
Розгадування кросворда за темою «Гриби» (кросворд — на дошці)
 
 
IV. Підбиття підсумків уроку
 
 
V. Домашнє завдання
 
Опрацювати матеріал за підручником.
Dounload PDF

Відгуки читачів