Конфліктність образів («Музичне мистецтво», 7-й клас)

Л. А. Кузнєцова, учитель музичного мистецтва СЗШ № 22, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл.


Мета:
  • навчальна: поглибити знання учнів про творчість Л. Бетховена на прикладі увертюри «Еґмонт»; залучити учнів до сприйняття конфліктної взаємодії образів у музичному творі;
  • розвивальна: розвивати вокально-хорові навички;
  • виховна: виховувати музичний смак учнів, патріотичні почуття.
 
Тип уроку: урок поглиблення теми.
 
Обладнання: фортепіано; ТЗН; портрет композитора Л. Бетховена; роздавальний матеріал (елементи музичної мови); ілюстрація Ніки Самофракійської; тема уроку (на дошці).
 
Музичний матеріал: Л. Бетховен. Увертюра до трагедії «Еґмонт»; «Гей, ви, козаченьки» (муз. Г. Татарченка, сл. В. Крищенка).
 
 
Бетховен ніби веде нас сходами, все вище й вище,— туди, де урочисто, грізно й радісно звучить перемога, де святкує свій тріумф Ніка Самофракійська…
Д. Кабалевський
 
 
Хід уроку
 
Учні заходять до класу під музичній супровід (увертюра «Еґмонт» Л. Бетховена).
 
 
І. Організаційний етап
Музичне привітання
 
 
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
 
На дошці написано тему уроку.
 
Слово вчителя
— Тема нашого уроку — «Конфліктність образів». У перекладі з латини конфлікт — це зіткнення. Зіткнення протилежно спрямованих суб’єктів взаємодії. На прикладі увертюри Людвіґа ван Бетховена «Еґмонт» ми спостерігатимемо за розвитком конфлікту, на якому побудовано драматургію твору.
 
 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
 
Бесіда
 
Учитель. Зверніть, будь ласка, увагу на ланцюжок зі слів, що записано на дошці. (Бетховен, увертюра, вступ, експозиція, зіткнення, перемога)
  • Хто такий Бетховен?
  • Що таке увертюра?
  • Що таке експозиція?
Відповіді учнів.
 
Останні слова в ланцюжку — зіткнення і перемога. У першому семестрі, слухаючи увертюру до трагедії Л. Бетховена «Еґмонт», ми обговорювали музичні образи, що створив композитор: образи зіткнення, боротьби, перемоги.
 
Прослухавши увертюру «Еґмонт», Д. Кабалевський зауважив: «Бетховен ніби веде нас сходами, все вище й вище,— туди, де урочисто, грізно й радісно звучить перемога, де святкує свій тріумф Ніка Самофракійська…». Дізнаймося, хто така Ніка Самофракійська.
 
 
IV. Основна частина
 
Слухання та аналізування музики
 
Учитель. Хочу звернути вашу увагу на віденський період життя й творчості Людвіґа ван Бетховена.
 
Коли композиторові виповнилося 22 роки, він залишив рідне місто Бонн (Німеччина), вирушивши до Відня (Австрія), куди його запросив Йозеф Гайдн. Один із друзів Бетховена говорив йому: «Тільки працюючи з Гайдном, ти можеш здобути дух Моцарта».
 
Перегляньте фрагмент відеофільму та визна??чте, у чому полягає бетховенський прийом, що він використовував у багатьох творах. Елементи музичної виразності (на картках) стануть вам у пригоді.
 
Учні переглядають відеоматеріал і визначають динамічний контраст.
 
Учитель. Слухаючи увертюру «Еґмонт», ми також відчуватимемо цей контраст у динаміці.
 
Учні прослуховують увертюру «Еґмонт» Л. Бетховена.
 
Ми зосередимо увагу на перших розділах, зокрема вступі та експозиції.
 
Учитель звертає увагу учнів на розгорнутий вступ, де представлено два контрастних музичні образи.
 
Робота у великих групах
 
Учні об’єднуються в дві групи.
 
Перша група спостерігає за темою іспанських завойовників (учні мають почути важкі акорди старовинного іспанського танцю сарабанди, що зображують іспанських завойовників; звернути увагу на мінорний лад, повільний темп, низький регістр).
 
Друга група спостерігає за темою, що змальовує образ пригніченого нідерландського народу (учні повинні почути жалобні інтонації та мелодичні зітхання у високому регістрі, що змальовують образ нідерландського народу).
 
Учитель. Якщо вступ зображує протилежні сили, то експозиція змальовує зіткнення й боротьбу. Цікавим прийомом є плавне переростання другого образу в головну партію експозиції з яскравим розвитком. Водночас тему завойовників жорстко й стисло втілено у побічній темі.
 
Учні повторно прослуховують увертюру «Еґмонт» Л. Бетховена.
 
Вокально-хорова робота
 
Учитель. Гортаючи сторінки героїчного минулого, варто пригадати пісню сучасних авторів Г. Татарченка на вірші В. Крищенка — «Гей, ви, козаченьки». 
 
Розспівування 
  • На одному звуці (робота над формуванням гоyyлосних звуків).
  • Спів по ступенях I—III—V—III—I (активізyвати голосовий апарат).
 
Розучування пісні «Гей, ви, козаченьки» (муз. Г. Татарченка, сл. В. Крищенка)
 
Учитель звертає увагу учнів на широкі стрибки між першим і другим реченнями та у приспіві.
 
 
V. Рефлексіксіксія
 
Вправа «Жива анкета»
 
Продовжте фрази:
  • «Я зрозумів(ла)…».
  • «Я навчився(лася)…».
  • «Я дізнався(лася)…».
  • «Я спостерігав(ла)…».
  • «Мені сподобалося…».
 
 
VІ. Домашнє завдання
 
Слухати музику, спостерігаючи за її розвитком.
Dounload PDF

Відгуки читачів